Svingteknikk grus
|
Svingteknikk grus
#1782221
06/05/2014 16:24
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 182
Oppmannen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 182 |
Har kjøpt meg Scott Genius 910. Syklet et slags rundbaneritt i helgen. Et sted på løypen kom en flytsti 90 grader rett inn på en grusvei. Jeg sleit skikkelig med å klare høyresvingen på grusen. Følte at svingen ble for knapp og at forhjulett ville slippe. Av og til måtte jeg ut av løypa for å klare svingen. Det værste var at andre ryttere kjørte fortere forbi meg på innersvingen. En runde skulle jeg overstyre fellingen og kjøre svingen krappere, med resultat at hjulet slapp og jeg tryna. Hva må jeg gjøre bedre??
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1782234
06/05/2014 16:44
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 1,383
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 1,383 |
Fest blikket mot utgangen av svingen, og ikke rett ned over fordekket.
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1782253
06/05/2014 17:20
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Det tipset har jeg også hørt, men hvorfor vil det å se videre i svingen overstyre veigrepet og gi feste gjennom svingen???
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1782259
06/05/2014 17:30
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 577
Henning H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 577 |
Mest sannsynlig på grunn av at du da legger en mer riktig vektfordeling til grunn 'automatisk'.
Jeg tipper trådstarter lå alt for langt bakpå for at forhjulet skulle få tilstrekkelig feste.
MVH Henning
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Henning H]
#1782262
06/05/2014 17:36
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
Genius 910 er en stisykkel med høy stack og dermed noe høyt styre, samt halvkort stem. Dette kan gjøre det litt vanskelig å få nok tyngde frem og ned. Du må enten få denne tyngden på forhjulet "manuelt" vha forflytning av kroppsvekt, eller du kan senke styret.
For øvrig, det Henningh sa
Redigert av Stefan77; 06/05/2014 17:36.
- Stefan
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Henning H]
#1782312
06/05/2014 18:33
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Jeg tipper trådstarter lå alt for langt bakpå for at forhjulet skulle få tilstrekkelig feste. Hvis det finnes feste å få ved høyere marktrykk så er vekt på forhjulet en god idé. Hvis underlaget derimot er stumt, som en skikkelig hardpakket grusvei eller asfalt så gjelder det omvendte. Få vekten bak, siden vekt på forhjulet vil tvinge hjulet utover til det slipper taket. Så hvis det er håp om å borre ned knastene i et eller annet, vekt på forhjulet. Hvis ikke, vekt på bakhjulet.
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1782322
06/05/2014 18:46
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Søk opp fabien barel sine teknikkvideoer på YouTube. Når man sliter med å kjøre sving så kan det være mange ting som ikke er riktig.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1782379
06/05/2014 19:52
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Ytterpedal ned, sykkel ned, innerkne ut for å gi plass til sykkel som nå står på skrå, kropp vertikalt, ytre albue opp. Hvis du i tillegg gjør som alpinistene og legger mesteparten av svingen tidlig (altså før selve krummingen) så har du ei fin linje (på innern) ut.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: sanouka]
#1782391
06/05/2014 20:02
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 182
Oppmannen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 182 |
Takker for tips. Da blir fokuset å få vekten mer over forhjulet og tipsene til sanouka. Styret var også hevet maks pga langturer i påsken, så det blir å rittjustere den ved neste korsvei
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: sanouka]
#1782950
07/05/2014 15:30
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834 |
Ytterpedal ned, sykkel ned, innerkne ut for å gi plass til sykkel som nå står på skrå, kropp vertikalt, ytre albue opp. Hvis du i tillegg gjør som alpinistene og legger mesteparten av svingen tidlig (altså før selve krummingen) så har du ei fin linje (på innern) ut. Er selv mindre god på svingteknikk på grus, men prøver å jobbe med saken. Slik jeg forstår deg lar man innerkne "falle" litt innover, altså den klassiske som man ser på motorsykkel. Leste nylig at på sykkel så skulle man heller ha innerkne mot ramma og ikke la det falle ut for å skape mer tyngde i sykkelen og ned i underlaget. Sykkel veier ca 10kg, motorsykkel etpar hundre kg.
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1782988
07/05/2014 17:03
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 246
Analex
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 246 |
Moto style 
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1783085
07/05/2014 19:50
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
hrukin
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629 |
Enkelte dekktyper er verre en andre, spesielt hvis de er litt smale og pumpet opp med Rogalandstrykk.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Tjuvtrener]
#1783136
07/05/2014 20:54
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819 |
Ytterpedal ned, sykkel ned, innerkne ut for å gi plass til sykkel som nå står på skrå, kropp vertikalt, ytre albue opp. Hvis du i tillegg gjør som alpinistene og legger mesteparten av svingen tidlig (altså før selve krummingen) så har du ei fin linje (på innern) ut. Er selv mindre god på svingteknikk på grus, men prøver å jobbe med saken. Slik jeg forstår deg lar man innerkne "falle" litt innover, altså den klassiske som man ser på motorsykkel. Leste nylig at på sykkel så skulle man heller ha innerkne mot ramma og ikke la det falle ut for å skape mer tyngde i sykkelen og ned i underlaget. Sykkel veier ca 10kg, motorsykkel etpar hundre kg. Mange veier til Rom, men det viktigste her er vel ytterbenet og albuen slik at man får lent sykkelen innover og ikke kroppen. I tillegg så har jo dekk og trykk som nevnt over mye å si også.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1783256
08/05/2014 07:17
|
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254 |
Skyve frem med innerste hånd, så hjulet ikke tverrer det minste... Tenk speedway
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1784680
10/05/2014 08:54
|
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
HNK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545 |
Matt Hunter-videoen er imponerende den, men ikke helt relevant til trådstarters spørsmål. I videoen er det snakk om en perfekt bygget dosering, og sykkelens hjul og vinklene mot underlaget i doseringen, er ikke nødvendigvis ekstraordinær liten. Doseringen hjelper han voldsomt..
Jeg tipper problemet med trådstarters svingtrøbbel er feil dekktrykk, anspent overkropp i svingen og kanskje dårlig timing på linja inn og dermed også ut av svingen. Øvelse gjør mester
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: HNK]
#1784700
10/05/2014 09:30
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Matt Hunter-videoen er imponerende den, men ikke helt relevant til trådstarters spørsmål. Jeg er så kjip at jeg ikke en gang synes den er særlig imponerende. At noen som klarer å ta en wallride i 90 grader også klarer å ta en wallride så lavt at albuen skubber i bakken er ikke mer imponerende enn at jeg klarer å stikke ut og skubbe albuen i en husvegg jeg sykler forbi.
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1784703
10/05/2014 09:44
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 315
kero
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 315 |
Tror det med trykk i dekk er viktig, mange kjører med for mye luft, slik at for lite dekk er i kontakt med bakken. Man skal ikke, slik motorsyklisten på bildet, lene seg mye innover, da blir det for liten kontaktflate. Av erfaring har jeg lært meg; se på utgangen, ikke len sykkelen for mye, trykk fremover og på ytterpedal, og minst mulig lufttrykk.
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Dan]
#1784707
10/05/2014 09:53
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271 |
Jeg er så kjip at jeg ikke en gang synes den er særlig imponerende. At noen som klarer å ta en wallride i 90 grader også klarer å ta en wallride så lavt at albuen skubber i bakken er ikke mer imponerende enn at jeg klarer å stikke ut og skubbe albuen i en husvegg jeg sykler forbi.
Han har ned i handa, og dermed også styret. Vesentlig meir imponerande enn ein alboge. Og kor ofte har du egentlig subba styret i ein vegg når du syklar i ~40?
|
|
|
Re: Svingteknikk grus
[Re: Oppmannen]
#1784740
10/05/2014 12:00
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737 |
Ingen som har tenkt på at farten inn i svingen kanskje var for høy? De som kjørte forbi deg på inneren har kanskje bremset ned nok til at de klarte svingen krappere enn deg. Det er ikke nødvendigvis noe feil med teknikken, bare litt for mye møllers tran inn i svingen.
|
|
|
|
|