Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Svingteknikk grus

Svingteknikk grus #1782221 06/05/2014 16:24
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 182
O
Oppmannen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 182
Har kjøpt meg Scott Genius 910. Syklet et slags rundbaneritt i helgen. Et sted på løypen kom en flytsti 90 grader rett inn på en grusvei. Jeg sleit skikkelig med å klare høyresvingen på grusen. Følte at svingen ble for knapp og at forhjulett ville slippe. Av og til måtte jeg ut av løypa for å klare svingen. Det værste var at andre ryttere kjørte fortere forbi meg på innersvingen. En runde skulle jeg overstyre fellingen og kjøre svingen krappere, med resultat at hjulet slapp og jeg tryna. Hva må jeg gjøre bedre??

Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1782234 06/05/2014 16:44
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 1,383
Morten DMR Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 1,383
Fest blikket mot utgangen av svingen, og ikke rett ned over fordekket.


Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1782253 06/05/2014 17:20
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Det tipset har jeg også hørt, men hvorfor vil det å se videre i svingen overstyre veigrepet og gi feste gjennom svingen???


Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1782259 06/05/2014 17:30
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 577
Henning H Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 577
Mest sannsynlig på grunn av at du da legger en mer riktig vektfordeling til grunn 'automatisk'.

Jeg tipper trådstarter lå alt for langt bakpå for at forhjulet skulle få tilstrekkelig feste.


MVH
Henning
Re: Svingteknikk grus [Re: Henning H] #1782262 06/05/2014 17:36
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Genius 910 er en stisykkel med høy stack og dermed noe høyt styre, samt halvkort stem. Dette kan gjøre det litt vanskelig å få nok tyngde frem og ned. Du må enten få denne tyngden på forhjulet "manuelt" vha forflytning av kroppsvekt, eller du kan senke styret.

For øvrig, det Henningh sa

Redigert av Stefan77; 06/05/2014 17:36.

- Stefan
Re: Svingteknikk grus [Re: Henning H] #1782312 06/05/2014 18:33
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Henning H
Jeg tipper trådstarter lå alt for langt bakpå for at forhjulet skulle få tilstrekkelig feste.

Hvis det finnes feste å få ved høyere marktrykk så er vekt på forhjulet en god idé. Hvis underlaget derimot er stumt, som en skikkelig hardpakket grusvei eller asfalt så gjelder det omvendte. Få vekten bak, siden vekt på forhjulet vil tvinge hjulet utover til det slipper taket.

Så hvis det er håp om å borre ned knastene i et eller annet, vekt på forhjulet. Hvis ikke, vekt på bakhjulet.

Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1782322 06/05/2014 18:46
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
S
Supermann Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Søk opp fabien barel sine teknikkvideoer på YouTube. Når man sliter med å kjøre sving så kan det være mange ting som ikke er riktig.


Ut på tur!

Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1782379 06/05/2014 19:52
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Ytterpedal ned, sykkel ned, innerkne ut for å gi plass til sykkel som nå står på skrå, kropp vertikalt, ytre albue opp. Hvis du i tillegg gjør som alpinistene og legger mesteparten av svingen tidlig (altså før selve krummingen) så har du ei fin linje (på innern) ut.


"It never gets easier, you just go faster."
Re: Svingteknikk grus [Re: sanouka] #1782391 06/05/2014 20:02
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 182
O
Oppmannen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 182
Takker for tips. Da blir fokuset å få vekten mer over forhjulet og tipsene til sanouka. Styret var også hevet maks pga langturer i påsken, så det blir å rittjustere den ved neste korsvei

Re: Svingteknikk grus [Re: sanouka] #1782950 07/05/2014 15:30
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Sitat: sanouka
Ytterpedal ned, sykkel ned, innerkne ut for å gi plass til sykkel som nå står på skrå, kropp vertikalt, ytre albue opp. Hvis du i tillegg gjør som alpinistene og legger mesteparten av svingen tidlig (altså før selve krummingen) så har du ei fin linje (på innern) ut.


Er selv mindre god på svingteknikk på grus, men prøver å jobbe med saken. Slik jeg forstår deg lar man innerkne "falle" litt innover, altså den klassiske som man ser på motorsykkel.
Leste nylig at på sykkel så skulle man heller ha innerkne mot ramma og ikke la det falle ut for å skape mer tyngde i sykkelen og ned i underlaget. Sykkel veier ca 10kg, motorsykkel etpar hundre kg.

Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1782988 07/05/2014 17:03
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 246
Analex Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 246
Moto style


Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1783085 07/05/2014 19:50
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
H
hrukin Online
Besatt
Online
Besatt
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
Enkelte dekktyper er verre en andre, spesielt hvis de er litt smale og pumpet opp med Rogalandstrykk.


Squadra Amarone Ciclismo e Vini


Re: Svingteknikk grus [Re: Tjuvtrener] #1783136 07/05/2014 20:54
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Sitat: Tjuvtrener
Sitat: sanouka
Ytterpedal ned, sykkel ned, innerkne ut for å gi plass til sykkel som nå står på skrå, kropp vertikalt, ytre albue opp. Hvis du i tillegg gjør som alpinistene og legger mesteparten av svingen tidlig (altså før selve krummingen) så har du ei fin linje (på innern) ut.


Er selv mindre god på svingteknikk på grus, men prøver å jobbe med saken. Slik jeg forstår deg lar man innerkne "falle" litt innover, altså den klassiske som man ser på motorsykkel.
Leste nylig at på sykkel så skulle man heller ha innerkne mot ramma og ikke la det falle ut for å skape mer tyngde i sykkelen og ned i underlaget. Sykkel veier ca 10kg, motorsykkel etpar hundre kg.


Mange veier til Rom, men det viktigste her er vel ytterbenet og albuen slik at man får lent sykkelen innover og ikke kroppen. I tillegg så har jo dekk og trykk som nevnt over mye å si også.


"It never gets easier, you just go faster."
Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1783256 08/05/2014 07:17
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
Rockefoten Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2006
Innlegg: 2,254
Skyve frem med innerste hånd, så hjulet ikke tverrer det minste... Tenk speedway


I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1784411 09/05/2014 16:32
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 60
J
janeri Offline
Medlem
Offline
Medlem
J
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 60
det finns alltid någon som är värst, han ligger lågt på grusen.

https://www.youtube.com/watch?v=jOlVJv7jAHg

Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1784680 10/05/2014 08:54
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
HNK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
Matt Hunter-videoen er imponerende den, men ikke helt relevant til trådstarters spørsmål. I videoen er det snakk om en perfekt bygget dosering, og sykkelens hjul og vinklene mot underlaget i doseringen, er ikke nødvendigvis ekstraordinær liten. Doseringen hjelper han voldsomt..

Jeg tipper problemet med trådstarters svingtrøbbel er feil dekktrykk, anspent overkropp i svingen og kanskje dårlig timing på linja inn og dermed også ut av svingen. Øvelse gjør mester




Re: Svingteknikk grus [Re: HNK] #1784700 10/05/2014 09:30
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: HNK
Matt Hunter-videoen er imponerende den, men ikke helt relevant til trådstarters spørsmål.

Jeg er så kjip at jeg ikke en gang synes den er særlig imponerende. At noen som klarer å ta en wallride i 90 grader også klarer å ta en wallride så lavt at albuen skubber i bakken er ikke mer imponerende enn at jeg klarer å stikke ut og skubbe albuen i en husvegg jeg sykler forbi.

Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1784703 10/05/2014 09:44
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 315
K
kero Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 315
Tror det med trykk i dekk er viktig, mange kjører med for mye luft, slik at for lite dekk er i kontakt med bakken. Man skal ikke, slik motorsyklisten på bildet, lene seg mye innover, da blir det for liten kontaktflate. Av erfaring har jeg lært meg; se på utgangen, ikke len sykkelen for mye, trykk fremover og på ytterpedal, og minst mulig lufttrykk.

Re: Svingteknikk grus [Re: Dan] #1784707 10/05/2014 09:53
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271
K
khadgar Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 271
Sitat: Dan

Jeg er så kjip at jeg ikke en gang synes den er særlig imponerende. At noen som klarer å ta en wallride i 90 grader også klarer å ta en wallride så lavt at albuen skubber i bakken er ikke mer imponerende enn at jeg klarer å stikke ut og skubbe albuen i en husvegg jeg sykler forbi.


Han har ned i handa, og dermed også styret. Vesentlig meir imponerande enn ein alboge.

Og kor ofte har du egentlig subba styret i ein vegg når du syklar i ~40?

Re: Svingteknikk grus [Re: Oppmannen] #1784740 10/05/2014 12:00
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
Ingen som har tenkt på at farten inn i svingen kanskje var for høy? De som kjørte forbi deg på inneren har kanskje bremset ned nok til at de klarte svingen krappere enn deg. Det er ikke nødvendigvis noe feil med teknikken, bare litt for mye møllers tran inn i svingen.


Moderator  support