Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger tips om grov stisykkel

Trenger tips om grov stisykkel #1781683 05/05/2014 19:52
H
HappyGoRookie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H

Jeg er fersk, både på forumet her og som gjenfødt skogsyklist, så jeg kryssposter denne, og håper på flest mulig gode råd til kjøp av sykkel.

Jeg er på vei inn i skogen og opp på fjellet med sykkel igjen, men det er ti år siden sist, og mye er forandret siden den gang.
Jeg har forsøkt å lese meg litt opp, googlet rundt, testet et par forskjellige sykler og hørt med et par kompiser om råd.
Rådene spriker mye. Det eneste alle er enige om er at de beste folka finnes her inne, og at mange av dere har minst en sykkel til overs.

Kan jeg få litt hjelp? Et par gode tips?

Her er litt om bruksområder:
Det jeg ønsker meg en sykkel å leke og hoppe med, en som kan takle tøffe stier og bratte fjell. Jeg vil gjerne at sykkelen
skal kunne frakte meg et stykke innover fjellet og ser for meg at det blir like mange oppoverbakker som nedoverbakker.
Jeg debuterte på Nesbyen Freeride Camp i helgen, og fikk smaken på shuttling og norgescupløyper,
så jeg vil at min nye sykkel skal kunne fungere både der og på stier innover i både nord- og sørmarka.
Jeg er gammel snowboarder og har allerede sett meg ut et par linjer jeg gjerne vil prøve på mitt lokale fjell i Eggedal, men vet at det fort blir like mange
trivselsturer innover Maridalen der en DH-sykkel ikke gjør seg. Sofiemyr og Skullerudstua er allerede prøvd som utfartssteder og vil helt sikkert bli brukt videre.

Med andre ord er jeg optimistisk på jakt etter en sykkel som aller helst skal kunne alt.
Er gammel nok til å vite at det må inngås kompromisser i ny og ne, men om jeg aldri ønsker meg i pose og sekk kommer jeg aldri til å få det, så jeg starter der.
Jeg vil gynge lite oppover og mye nedover. Dette lukter vel kanskje av endurosegmentet, men her trenger jeg tips og råd.
27,5 får jeg stadig som et hett tips, og jeg har fått foreslått både stumpjumper, trek remedy, cube stereo og specialized enduro.

Detter ser jeg etter nå:

- låbare dempere foran og bak - kanskje 120 - 160 mm vandring & lockout
- to girskiver foran (de letteste får meg opp bakkene selv med tung sekk)
- et solid girsystem - om jeg må velge holdbarhet/vekt blir det holdbarhet
- kontorstolsetepinne - en som hever og senker seg med knapp skjønte jeg fort var gull
- bashguard
- solide, lette dekk

Ellers kan jeg vel legge til at jeg leter på bruktmarkedet.
Er dette fornuftige ting å lete etter? Vil det dekke behovene? Eller burde jeg lete etter noe annet?

Og hva burde jeg holde meg unna? Er det noe man MÅ sjekke når man ser etter bruktsykkel? Noen klassiske tabber å gjøre? Merker å se opp for?
Og sist men ikke minst - finnes det en slags hellig sykkelgeometri?

Kjør debatt!

Kristoffer - HappyGoRookie

Re: Trenger tips om grov stisykkel [Re: HappyGoRookie] #1781691 05/05/2014 20:00
edmann Offline
lillofarer
lillofarer

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Trenger tips om grov stisykkel [Re: edmann] #1781717 05/05/2014 20:26
H
HappyGoRookie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Takk!

Re: Trenger tips om grov stisykkel [Re: HappyGoRookie] #1781737 05/05/2014 20:45
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: HappyGoRookie
- låbare dempere foran og bak - kanskje 120 - 160 mm vandring & lockout

Låsing er så overvurdert etter min mening. Det du vil ha er en sykkel med så effektivt oppheng at låsing ikke er nødvendig bortsett fra å være en halvkjekk greie under milevis av pendling på asfalt og den peneste grusen. Med en gang du er ute på sti vil du ha et system som skal jobbe i oppoverbakkene og.

Med det sagt, så har vel de fleste dempere mulighet til låsing av en eller annen form i dag, men når dette liksom framstilles i punkt 1 under omtalen av en sykkel eller demper holder jeg meg unna ICON_SMILE

Redigert av perbl; 05/05/2014 20:46.

Per B.
Re: Trenger tips om grov stisykkel [Re: HappyGoRookie] #1781880 06/05/2014 07:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
For å være helt ærlig: låsing på en stisykkel er noe du tror du ønsker når du kjøper sykkel for første gang på 10 år og ikke vet hvor bra ting har blitt. Foran trenger du det ikke - med mindre du står og hamrer hardt bortover på plant underlag. Bak kan det være greit (og bare hvis man står/trår hardt) å ha en avstiving av demperen - på plant underlag. Der er det beste jeg har testet Cane Creek sin ClimbSwitch, som stiver av trege bevegelser (som tråkking og gynging) ved å gjøre både kompresjonsdempingen og returdempingen av slike bevegelser ganske treige.

Solide, lette dekk er en selvmotsigelse. Det beste du får er Schwalbes SuperGravity - som er godt forsterket på sideveggene for å beskytte mot gjennomslag, samtidig som rullebanen ikke er forsterket noe særlig for å beholde grep høyt og rullemotstand lav.

Anbefaler også å se på en sykkel med styrevinkel som ikke er for bratt (dvs. 67° eller slakkere) for å få kontroll når det er bratt og/eller raskt nedover. For slakt (<66°) kan gjøre litt med kontroll når det går treigt, men det lærer man seg å leve med. 0,5° forskjell utgjør ganske mye, faktisk.

Spesh Enduro som nevnt over er en god kandidat (men lite etisk kjøp), og andre som kan nevnes er:
Yeti SB66
Banshee Spitfire V2 (2013 eller senere - en helt annen sykkel enn V1, som var litt feilslått)
Liteville 301 (160mm)

Dette er sykler jeg har eid (de 3 siste) eller prøvd over lenger tid og vært superfornøyd med.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trenger tips om grov stisykkel [Re: HappyGoRookie] #1782346 06/05/2014 19:10
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvilket budsjett har du?

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Moderator  support