Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

RÅ, ALLSIDIG FULLDEMPER ØNSKES

RÅ, ALLSIDIG FULLDEMPER ØNSKES #1781664 05/05/2014 19:33
H
HappyGoRookie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Jeg er på vei inn i skogen og opp på fjellet med sykkel igjen, men det er ti år siden sist, og mye er forandret siden den gang.
Jeg har forsøkt å lese meg litt opp, googlet rundt, testet et par forskjellige sykler og hørt med et par kompiser om råd.
Rådene spriker mye. Det eneste alle er enige om er at de beste folka finnes her inne, og at mange av dere har minst en sykkel til overs.

Kan jeg få litt hjelp? Et par gode tips? Og aller helst et godt tilbud på en brukt råtass?

Her er litt om bruksområder:
Det jeg ønsker meg en sykkel å leke og hoppe med, en som kan takle tøffe stier og bratte fjell. Jeg vil gjerne at sykkelen
skal kunne frakte meg et stykke innover fjellet og ser for meg at det blir like mange oppoverbakker som nedoverbakker.
Jeg debuterte på Nesbyen Freeride Camp i helgen, og fikk smaken på shuttling og norgescupløyper,
så jeg vil at min nye sykkel skal kunne fungere både der og på stier innover i både nord- og sørmarka.
Jeg er gammel snowboarder og har allerede sett meg ut et par linjer jeg gjerne vil prøve på mitt lokale fjell i Eggedal, men vet at det fort blir like mange
trivselsturer innover Maridalen der en DH-sykkel ikke gjør seg. Sofiemyr og Skullerudstua er allerede prøvd som utfartssteder og vil helt sikkert bli brukt videre.

Med andre ord er jeg optimistisk på jakt etter en sykkel som aller helst skal kunne alt.
Er gammel nok til å vite at det må inngås kompromisser i ny og ne, men om jeg aldri ønsker meg i pose og sekk kommer jeg aldri til å få det, så jeg starter der.
Jeg vil gynge lite oppover og mye nedover. Dette lukter vel kanskje av endurosegmentet, men her trenger jeg tips og råd.
27,5 får jeg stadig som et hett tips, og jeg har fått foreslått både stumpjumper, trek remedy, cube stereo og specialized enduro.

Dette ser jeg etter nå:

- låbare dempere foran og bak - kanskje 120 - 160 mm vandring & lockout
- to girskiver foran (de letteste får meg opp bakkene selv med tung sekk)
- et solid girsystem - om jeg må velge holdbarhet/vekt blir det holdbarhet
- kontorstolsetepinne - en som hever og senker seg med knapp skjønte jeg fort var gull
- bashguard
- solide, lette dekk
- generelt en lett sykkel kan jeg vel si
- gjerne noe tilleggsutstyr

Er dette fornuftige ting å lete etter? Vil det dekke behovene? Eller burde jeg lete etter noe annet?
Og sist men ikke minst - har du noe sånt å selge meg?

Da jeg er helt fersk her har jeg hverken sko, pedaler, hjelm, beskyttelser eller noe annet, så jeg er åpen for pakketilbud.
Høyden er 184 og vekta rundt 80.
Budsjettet mitt begynte på 5000, steg så til 8000 og er nå på 10 000,- som er smertegrensen, men er åpen for forslag og løsningsorientert.
Jobber som produsent/klipper/regissør, om det gir deg noen idéer.

Optimistisk hilsen Kristoffer (som faktisk har bursdag i disse tider)
Mailen min er kristoffer (at) jazzmontor.no, nummeret er 922 51 933

Re: RÅ, ALLSIDIG FULLDEMPER ØNSKES [Re: HappyGoRookie] #1782332 06/05/2014 18:57
N
Nilsen88 Offline
Fersking
Fersking
N
Jeg har den perfekte og nesten ny. om du strekker deg til 14k så får du den!

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?q=lapierre&sort=5&ref=fas&finnkode=48121799

Re: RÅ, ALLSIDIG FULLDEMPER ØNSKES [Re: HappyGoRookie] #1791564 20/05/2014 20:26
K
Kimmy Offline
Avhengig
Avhengig
K

Re: RÅ, ALLSIDIG FULLDEMPER ØNSKES [Re: HappyGoRookie] #1799168 02/06/2014 11:23
H
HappyGoRookie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Da har jeg kjøpt sykkel og er oftere å treffe ute i skog enn inne på nett. Heldigvis.

Moderator  support