Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelvei i Maridalen

Sykkelvei i Maridalen #1781118 05/05/2014 06:37
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Da dukker forslaget om sykkelvei i Maridalen opp igjen: http://www.osloby.no/nyheter/Ett-skritt-...ml#.U2cu7_l_uCk

Brei veiskulder tror jeg kan bli veldig bra, separat gang/sykkelvei tror jeg er en veldig dårlig ide slik bruken av Maridalen faktisk er, dvs mange som sykler fort på racer.

Se bare på illustrasjonsbildet i saken: hva skjer når han som ligger i bukken på raceren tar igjen den skøytende rulleskiløperen omtrent samtidig som han møter syklisten som kommer ned bakken...... (det er selvfølgelig ikke noe som helst problem å avvikle den situasjonen på en pen og ryddig måte, men dette er en unødvendig blanding av trafikanter som ikke passer sammen)

Dessverre har artikkelen de vanlig overdrivelsene: "...Syklistene legger seg gjerne tre og fire i bredden". To i bredden er ganske vanlig i Maridalen, tre hender nok også - men fire i bredden?

Re: Sykkelvei i Maridalen [Re: Radival] #1781139 05/05/2014 07:04
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Trenger ikke ny sykkelvei i Maridalen - den som er der fungerer jo helt fint, om man bare får stengt av den teite biltrafikken - og kanskje henstille jobbere, turgåere og rulleskiløpere til å holde seg unna sykkelveien ICON_WINK

Men helt seriøst - jeg sliter med å forstå at (et eventuelt) behov for tiltak i Maridalen virkelig skal prioriteres fremfor alle de andre katastrofale strekningene i Oslo by..

Re: Sykkelvei i Maridalen [Re: Radival] #1781183 05/05/2014 08:23
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Når noen sier at syklister ligger 3-4 i bredden så tror jeg det oftest skyldes at det bare ser slik ut, og at man sier at avstanden mellom ytterste og innerste syklist er "3-4" syklister. Om man ser situasjonen ovenifra vil man da oftest se at ikke alle syklistene overlapper, og at de derfor bare har plassert seg annerledes i veibanen.


Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Sykkelvei i Maridalen [Re: Radival] #1781187 05/05/2014 08:30
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 153
L
lars87 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 153
Sykkelveiene i Maridalen er jo kjempeflotte! Dessverre forekommer det en del bilkjøring der også, så et godt første skritt vil være å få satt opp sperringer for bilene. Da vil nok det eksisterende sykkelveinettet være godt dimensjonert en god stund fremover ICON_SMILE

Redigert av lars87; 05/05/2014 08:30.
Re: Sykkelvei i Maridalen [Re: Radival] #1781247 05/05/2014 09:52
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Jeg har ligget etter et digert felt med ungdommer fra Rye og med bussen i rompa i et-par-og-tyve-km/t. Det er ikke moro. Og sikkert ikke for de på bussen heller. Men å blande treningssykling, turgåere og rulleskiløpere på en kombinert gang og sykkelvei tror jeg vil skape mer konflikter enn det er i dag. Da er bred veiskulder en bedre løsning.

Turveien på østsiden er for tiden nesten håpløs å sykle på på grunn av hestetrafikk.

LarsB

Re: Sykkelvei i Maridalen [Re: Radival] #1781471 05/05/2014 13:24
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,114
ScottRacing Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,114
Sitat: Radival
Da dukker forslaget om sykkelvei i Maridalen opp igjen: http://www.osloby.no/nyheter/Ett-skritt-...ml#.U2cu7_l_uCk

Brei veiskulder tror jeg kan bli veldig bra, separat gang/sykkelvei tror jeg er en veldig dårlig ide slik bruken av Maridalen faktisk er, dvs mange som sykler fort på racer.

Se bare på illustrasjonsbildet i saken: hva skjer når han som ligger i bukken på raceren tar igjen den skøytende rulleskiløperen omtrent samtidig som han møter syklisten som kommer ned bakken...... (det er selvfølgelig ikke noe som helst problem å avvikle den situasjonen på en pen og ryddig måte, men dette er en unødvendig blanding av trafikanter som ikke passer sammen)

Dessverre har artikkelen de vanlig overdrivelsene: "...Syklistene legger seg gjerne tre og fire i bredden". To i bredden er ganske vanlig i Maridalen, tre hender nok også - men fire i bredden?



Veinettet i Maridalen er OK,
en bra løsning hadde vært hvis de mest breiale bilister/syklister/joggere/turgåere/skatere/mm tilpasser seg trafikken forøvrig...tviler egentlig at det skjer


Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Sykkelvei i Maridalen [Re: larsb] #1781525 05/05/2014 15:21
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 490
allesammen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 490
Sitat: larsb
Jeg har ligget etter et digert felt med ungdommer fra Rye og med bussen i rompa i et-par-og-tyve-km/t. Det er ikke moro. Og sikkert ikke for de på bussen heller. Men å blande treningssykling, turgåere og rulleskiløpere på en kombinert gang og sykkelvei tror jeg vil skape mer konflikter enn det er i dag. Da er bred veiskulder en bedre løsning.

Turveien på østsiden er for tiden nesten håpløs å sykle på på grunn av hestetrafikk.

LarsB
Å skulle blande alt inn i en bred veiskulder er jo kjempe smart ......nei å kunne få en egen sykkelvei må da være det beste,,,,motstander mot sykkelvei da larsB...


Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Sykkelvei i Maridalen [Re: Radival] #1781563 05/05/2014 16:42
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
Det er jo en god løsning for barnefamilier, rulleskibrukere og tursyklister. Den gruppen larsb nevner er det ikke hensiktsmessig å planlegge inn da de velger "beste vei" uansett. En ekstra trygghet hvis de vil konkurrere om plassen med biler og ikke barnefamilier på vei inn i marka.


Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Sykkelvei i Maridalen [Re: allesammen] #1782165 06/05/2014 14:13
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: allesammen
Sitat: larsb
Jeg har ligget etter et digert felt med ungdommer fra Rye og med bussen i rompa i et-par-og-tyve-km/t. Det er ikke moro. Og sikkert ikke for de på bussen heller. Men å blande treningssykling, turgåere og rulleskiløpere på en kombinert gang og sykkelvei tror jeg vil skape mer konflikter enn det er i dag. Da er bred veiskulder en bedre løsning.

Turveien på østsiden er for tiden nesten håpløs å sykle på på grunn av hestetrafikk.

LarsB
Å skulle blande alt inn i en bred veiskulder er jo kjempe smart ......nei å kunne få en egen sykkelvei må da være det beste,,,,motstander mot sykkelvei da larsB...


En egen sykkelvei er nok ikke noe å håpe på. Det blir kombinert gang og sykkelvei i så fall, og det funker fint til hundeluftere, barnefamiler og turgåere som ikke liker grus. Men temporuller hører ikke hjemme der. Det skjønner alle. Så da mener jeg det er en bedre løsning med en bred veiskulder som tillater at litt større grupper eller rulleskiløprere ikke tar hele veibanen.

LarsB

Re: Sykkelvei i Maridalen [Re: Radival] #1782462 06/05/2014 21:34
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 139
Apokope Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 139
Underskriftskampanje mot pengesløsing i Maridalen!

Få biler der, de som kjører bil til Skar er som regel inneforstått med at dette er en av Norges mest frekventerte rulleski og sykkelområder.
Turgåere går som regel ikke på/langs asfalten hele veien inn uansett.

Bred veiskulder sender fort feil signal, da provoserer du plutselig en unntaksvis irritert bilist dersom du ikke ligger på skulderen.

Kommunen kan bruke opp de øremerkede midlene sine på andre strekninger.

Hva med feks de dype busshjul-sporene i asfalten ved oversiden av Bislet stadion? Er faen meg bare et tidsspørsmål før en ukjent syklist mister balansen og blir overkjørt av en bil.
Anbefaler en med tid og kapasitet å knipse noen bilder og sende inn til Aftenposten. Gjelder dessverre flere bussholdeplasser i området. frown

Re: Sykkelvei i Maridalen [Re: larsb] #1782934 07/05/2014 14:57
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 490
allesammen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 490
Sitat: larsb
Sitat: allesammen
Sitat: larsb
Jeg har ligget etter et digert felt med ungdommer fra Rye og med bussen i rompa i et-par-og-tyve-km/t. Det er ikke moro. Og sikkert ikke for de på bussen heller. Men å blande treningssykling, turgåere og rulleskiløpere på en kombinert gang og sykkelvei tror jeg vil skape mer konflikter enn det er i dag. Da er bred veiskulder en bedre løsning.

Turveien på østsiden er for tiden nesten håpløs å sykle på på grunn av hestetrafikk.

LarsB
Å skulle blande alt inn i en bred veiskulder er jo kjempe smart ......nei å kunne få en egen sykkelvei må da være det beste,,,,motstander mot sykkelvei da larsB...


En egen sykkelvei er nok ikke noe å håpe på. Det blir kombinert gang og sykkelvei i så fall, og det funker fint til hundeluftere, barnefamiler og turgåere som ikke liker grus. Men temporuller hører ikke hjemme der. Det skjønner alle. Så da mener jeg det er en bedre løsning med en bred veiskulder som tillater at litt større grupper eller rulleskiløprere ikke tar hele veibanen.

LarsB
Tja.. har nå sykklet mine turer i maridalen og kan ikke si jeg har registret menge hundeluftere,barnefamilier,turgåere langs veien,,,så ser ikke problemet ,,,temporuller kjører jo i veien uansett,,


Trodde stisykling var for ungdommen..

Moderator  support