|
stisykkel? tips?
|
stisykkel? tips?
03/05/2014 23:52
|
illos
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, er ny innen sti sykling og lurer derfor på hva som er kriteriene for en god sykkel? Tenker da på vandring på dempere, hjulstørrelse, dekk... generelt hva mener folket. har sett på en GT sensor expert (2013). kom gjerne med tips 
|
|
|
Re: stisykkel? tips?
[Re: illos]
04/05/2014 10:01
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Åj. Det var et vanskelig spm. Det finnes sikkert nesten like mange svar som det er brukere på forumet her. Men, jeg kan svare for min egen del.
Jeg foretrekker 26" hjul på stisykkel, med skikkelig biffdekk. Er så langt veldig fornøyd med Conti Rubber Queen. Jeg har 150mm vandring i dag, og er meget fornøyd med det. På 26" ville jeg ikke gått lenger ned på vandringen. Mulig at jeg kommer til å gå for enda litt mer vandring på min neste 26" stisykkel.
Sensor har jeg ikke prøvd. Men markedet er jo fullt av god sykler. Lurt å prøve litt forskjellig før man bestemmer seg.
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
[Re: erlendisme]
04/05/2014 13:01
|
illos
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Åj. Det var et vanskelig spm. Det finnes sikkert nesten like mange svar som det er brukere på forumet her. Men, jeg kan svare for min egen del.
Jeg foretrekker 26" hjul på stisykkel, med skikkelig biffdekk. Er så langt veldig fornøyd med Conti Rubber Queen. Jeg har 150mm vandring i dag, og er meget fornøyd med det. På 26" ville jeg ikke gått lenger ned på vandringen. Mulig at jeg kommer til å gå for enda litt mer vandring på min neste 26" stisykkel.
Sensor har jeg ikke prøvd. Men markedet er jo fullt av god sykler. Lurt å prøve litt forskjellig før man bestemmer seg. Takk for svar, tror kanskje jeg er enig i at 26" er tingen selv. Første tur med fulldemper og må si det ga mersmak, i allefall nedover  Har prøvd GT sensor expert carbon med 27,5" idag, syntes den ble veldig lav på pedalen under tråkk, er dette vanlig?
|
|
|
04/05/2014 14:21
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Jeg sykler i dag på en GT Force Carbon Expert. Kjempesykkel når den funker. Den har det meste av det jeg ønsker meg av en stisykkel. Men det er dessverre en del mekking for å holde den i topp stand. Mulig de har blitt bedre siden min 2012 modell kom på markedet. Det har i hvert fall tilsynelatende skjedd mye med hvordan de ser ut. Jeg har ikke testa de siste modellene selv, men for min egen del har jeg nok kjøpt min siste GT.
Det finnes jo så mange gode sykler at det vel nesten mest av alt handler om å finne noe man syns ser bra ut, for å sette det litt på spissen. (Det er selvsagt store forskjeller på geometri osv)
Hvis du skal sykle mest i Trondheim er det jo fint med en sykkel som er god til å klatre også. Ikke bare slakk styrevinkel og mye demping. Sånn sett er vel ikke Sensor et helt feil valg. At den sank litt sammen under tråkk kan jo bare være at demperne ikke er tilpasset din kroppsvekt?
Når det er sagt, så går det jo an å gjøre veldig gode dealer på bruktmarkedet på 26" sykler, siden enkelte hevder at disse mer eller mindre er avleggs. Vanskeligere å finne superdealer på 29" og 27,5".
Redigert av erlendisme; 04/05/2014 14:22.
|
|
|
[Re: erlendisme]
04/05/2014 14:31
|
illos
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg sykler i dag på en GT Force Carbon Expert. Kjempesykkel når den funker. Den har det meste av det jeg ønsker meg av en stisykkel. Men det er dessverre en del mekking for å holde den i topp stand. Mulig de har blitt bedre siden min 2012 modell kom på markedet. Det har i hvert fall tilsynelatende skjedd mye med hvordan de ser ut. Jeg har ikke testa de siste modellene selv, men for min egen del har jeg nok kjøpt min siste GT.
Det finnes jo så mange gode sykler at det vel nesten mest av alt handler om å finne noe man syns ser bra ut, for å sette det litt på spissen. (Det er selvsagt store forskjeller på geometri osv)
Hvis du skal sykle mest i Trondheim er det jo fint med en sykkel som er god til å klatre også. Ikke bare slakk styrevinkel og mye demping. Sånn sett er vel ikke Sensor et helt feil valg. At den sank litt sammen under tråkk kan jo bare være at demperne ikke er tilpasset din kroppsvekt?
Når det er sagt, så går det jo an å gjøre veldig gode dealer på bruktmarkedet på 26" sykler, siden enkelte hevder at disse mer eller mindre er avleggs. Vanskeligere å finne superdealer på 29" og 27,5".
Den var nok satt opp for en lettere person, så det forklarer nok en hel del. Fint å få en slik tilbakemelding, blir lettere å gjøre en vurdering. Tror jeg får se litt på brukt markedet også, det er nok mange som er i god stand, og 26" har jo funket så mange år at det er nok ikke helt avlegs enda.
|
|
|
04/05/2014 14:40
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Den var nok satt opp for en lettere person, så det forklarer nok en hel del.
Det er gjerne sånn når man bare skal teste sykkel ja. Det er lurt å få testa litt forskjellig. Sportsbua har i hvert fall hatt testsykler av ulike modeller. Dersom du finner sykler til salgs på bruktmarkedet i Trondheim går det jo an å be om en liten prøvetur for å kjenne på hvordan det funker. 26" er nok ikke avleggs nei. Kommer kanskje litt an på hva som er målet med syklinga. Har ikke testa 27,5 i særlig grad, men opplever at 29" klatrer bedre og at det er lettere å holde stor fart over steiner og lignende. Velger 26" fordi jeg opplever at det er mer "lekent", om man kan si det sånn. Til syvende og sist, i hvert fall på mitt nivå, har man det nok grisegøy på det utstyret man har og er vant til. Kjenner folk som foretrekker HT på sti også.
|
|
|
04/05/2014 15:43
|
illos
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er sportsbua jeg har fått lånt denne av, det er nok en litt dyrere sykkel enn hva jeg kommer til å handle som min første fulltemper vil jeg tro, men den gir en pekepinne på hva jeg kan forvente i allefall.
Må nok ta en runde innom de forsjellige butikkene og se hva de har, og om det er mulig å prøve.
Har det knall på HT på sti, men det er en dirtbike egentlig, så klatring blir tung siden jeg må stå og trø hele veien....
|
|
|
04/05/2014 15:46
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Ser ikke poenget med å velge 26" om man kjøper nytt nå, det er bare å se hva produsentene tilbyr i år, alt under grove fulldempere er stort sett 27,5 og 29. Om man kjøper brukt er det fortsatt best utvalg i 26, men det er litt 29 å plukke i og. Canyon Spectral AL har fått endel oppmerksomhet her på forumet i år, men den er kanskje litt grov...? http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/series/spectral-al.html
|
|
|
[Re: knut77]
04/05/2014 15:50
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Ser ikke poenget med å velge 26" om man kjøper nytt nå, det er bare å se hva produsentene tilbyr i år, alt under grove fulldempere er stort sett 27,5 og 29. Du ser ikke poenget? Selv om jeg (og flere) har testet forskjellig og kommet frem til at an trives best på 26"? Jeg innser at det ikke akkurat er trendy å velge 26". Men det bryr meg midt å brunøyet, så lenge jeg trives best med det. Ikke så opptatt av hva andre tenker jeg da
Redigert av erlendisme; 04/05/2014 15:56.
|
|
|
04/05/2014 15:52
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Hmm, har du litt komplekser for at du kjører 26?  Du sier jo selv at du ikke har testa 27,5. noe særlig
|
|
|
04/05/2014 15:56
|
erlendisme
Besatt
|
Besatt
hehe. ingen komplekser :-) Fornøyd med valget mitt. Nei, jeg har ikke testa 27,5 så mye. Burde kanskje gjort det før jeg er så bastant. På den ene turen jeg har testet det opplevde jeg ikke at det var allverdens forskjell fra 26" oppover, og litt "tyngre" nedover. Men det kan jo ha vært sykkelen jeg testa også. Nå har jeg til og med kutta ned til ett drev på kranken! (SÅ trendy er jeg!!)
Redigert av erlendisme; 04/05/2014 15:57.
|
|
|
05/05/2014 21:22
|
illos
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg prøvd GT sykkelen enda mere... og når det var tørt i marka så var det en betraktelig bedre sykkel, og når jeg i tillegg fikk justert demperen så blir 27,5" ikke noe problem. Problemet var nok de orginale dekkene som sto på, som ikke likte våte røtter og vått underlag... på noe som helst vis. Skal fortsette å teste fremover, og skal teste både 26" og 29" før jeg bestemmer meg for hva som fungerer for min del. Må innrømme at jeg har mest fokus på nedkjøringene, klatringen er jo bare for å få nedkjøring (i allefall for min del) skjønner at det kan høres ut som downhill og heisbasert kanskje er det jeg ser etter, men vil kunne sykle opp i nærområdet og kjøre ned, og med mitt nivå så er det ikke nødvendig med en downhill sykkel enda.. Tror faktisk en grov stisykkel kan være tingen for min del, men er litt opptatt av at den ikke skal bli så veldig tung (max 14-15kg)
|
|
|
|
|