Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Koble lamper via stikkontakt. Lov?

Koble lamper via stikkontakt. Lov? #1780565 03/05/2014 18:44
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg har oppdaget noe jeg tror er litt kreativ strømoppkobling i leiligheten min. To lamper er koblet til strøm via opplegget for stikkontakten, dvs. at de er koblet fast under plastdekselet som har de to stikkene og henter ut strøm fra de samme ledningene som kobler opp stikket. De er ikke koblet via selve uttaket i stikket, men koblet til i ledningene under. Er dette lov/lurt, eller har jeg grunn til å stusse på dette opplegget?

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #1780568 03/05/2014 18:47
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Nei. Ikke lov (som jeg antar at du visste, utifra ordlyden i spørsmålet ICON_WINK Men det er sikkert ikke farlig.

/Laurids

I won't drink and dial anymore.
Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #1780570 03/05/2014 18:50
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Nei, det var det jeg mistenkte. ICON_SMILE Det er ikke jeg som har koblet opp dette altså, men jeg har oppdaget litt kreative elektrikerarbeider som jeg prøver å nøste opp i.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #1780596 03/05/2014 19:36
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Så lenge ledningen er klamret til veggen slik at du ikke kan nappe ut ledningen fra stikkontakten så skal det ikke være noe problem.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Dloh] #1780698 04/05/2014 07:23
Nico Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Lampettledning direkte koblet i stikk, altså ikke via støpsel slik det burde, er ikke godkjent uansett om det er brukt klammer eller ikke.

“One only needs two tools in life: WD-40 to make things go, and duct tape to make them stop.”
Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #1780897 04/05/2014 16:55
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Høres harmløst ut, men du kan jo lure hva annet som er gjort av jalla-elektrikere i leiligheten din.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #1780940 04/05/2014 18:03
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har funnet mye annet gøy jeg. ICON_SMILE Skjøteledninger koblet til fast-strøm blant annet. Det er noe fordømt herk dette svarte, amatørmessige elektrikerarbeidet, men jeg får prøve å skaffe en ORDENTLIG elektriker og rydde opp i det.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #1781105 05/05/2014 06:14
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Er det ikke lov å hente strøm til fastmonterte lamper i en koblingsboks bak en stikkontakt? Hvorfor ikke? Man har jo i faste installasjoner mange stikkontakter koblet etter hverandre på samme kabel. Hvis dette ikke skulle være lov, måtte jo hver stikkontakt enten ha sin egen kurs, eller man måtte splitte kursen i en boks og dra en egen kabel til hver stikkontakt, og sånn gjøres det jo ikke.

Dette kan ikke stemme. Kan noen oppklare, eller evt. vise til reglene?

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Stein] #1781150 05/05/2014 07:29
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Med en pr kabel burde det ikke være noe i veien for å hente strøm fra en stikkkontakt.
Det mener hvertfall elektrikeren som ligger på knærne her i kroken.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Stein] #1781158 05/05/2014 07:44
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: Stein
Er det ikke lov å hente strøm til fastmonterte lamper i en koblingsboks bak en stikkontakt? Hvorfor ikke? Man har jo i faste installasjoner mange stikkontakter koblet etter hverandre på samme kabel. Hvis dette ikke skulle være lov, måtte jo hver stikkontakt enten ha sin egen kurs, eller man måtte splitte kursen i en boks og dra en egen kabel til hver stikkontakt, og sånn gjøres det jo ikke.

Dette kan ikke stemme. Kan noen oppklare, eller evt. vise til reglene?

Synsing ut fra hva jeg har forstått tidligere en gang: Problemet er at dette er lampettledning. Fastmontert godkjent ledning til koblingsboks er greit.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #1781165 05/05/2014 07:57
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ingen sa at dette var lampettledning, eller at den var terminert med støpsel. For meg ser det ut som trådstarter mener at det er dratt en fastmontert installasjonskabel videre til to lamper fra inni en stikkontakt. ...Som for meg høres helt kurant ut.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Stein] #1781169 05/05/2014 08:02
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det har du jammen rett i, det var i et annet innlegg...

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #2639871 27/11/2020 08:44
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har prøvd å lese denne tråden og gogle meg frem til fasit, men håper noen her kan fortelle meg hva som er innafor eller utfafor lovverk og derved minimlaisere risiko for smell på forsikring hvis huset brenner opp grunnet far sin iver etter DIY.

I taket på stua er det 1 innfelt stikkontakt som i dag er tilboblet 1 lampe. Nå vil kona selvsagt bytte denne til mindre 2 lamper i taket.

- Er det lov å montere opp en koblingsboks der dagens lampe henger, og trekke ledning 80 cm til hver side for å montere hver sin lampe der?
- Eller koble opp 1 lampe med ledningen som ligger der, og seriekoble derfra til neste med 2 ledninger i samme lampesukkerbit?

- Har jeg som ufaglært akademiker lov til å gjøre dette, eller må jeg ringe en trikker med fagbrev og alle godkjenninger?

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #2639875 27/11/2020 08:52
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Du kan bare (de)montere lamper som henger på krok e.l. i taket (ikke fastmontert) og har ledningsopplegget klart. Så ditt første alternativ er defintivt nei, du skal ikke tukle med noen bokser. Nummer 2 er vel noe mer diffus.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #2639945 27/11/2020 16:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Vet ikke hvordan de nye lampene skal henge i forhold til hverandre og kontakten, men en splitter/koblingsboks er muligens en god løsning.

https://www.lampemagasinet.no/produkt/koblingsboks/

[Linket bilde fra lampemagasinet.no]

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #2639978 27/11/2020 21:10
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
1 innfelt stikkontakt
Så du har skjult anlegg, og det er en stikkontakt med Enkel utgang, og ikke dobbel?

Ved at den er tilkoblet 1 lampe så er det vel lampettkabel til en støpsel som er puttet i stikkontakten?

1. Du kan nok ikke gjøre det. Koblingsbokser benyttes med fast installasjon og PR kabler, og skal aldri benyttes med PL kabel, eller slik at den må hente strøm via en støpsel i en stikkontakt.

2. Det burde gå greit, men ikke bruk sukkerbit. Jeg vil anbefale to 3-leder Wago i stedet.
(Gitt at dette ikke er fastmontert armatur.)
[Linket bilde fra elektroimportoren.no]
Du vil også parallellkoble, ikke seriekoble.

3. Det aller ryddigste ville vært å skiftet stikkkontanten med en med dobbel utgang, hvor hver lampe kunne hat hver sin støpsel,
men med skjult anlegg blir nok det for mye knot.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #2639982 27/11/2020 22:36
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Kupper tråden med et lite spørsmål... Har jeg lov til å kutte en skjøteledning (f.eks denne her) og og sette på en slik selv?.
Har ingen utekontakt, men kan trekke en kabel gjennom en luftekanal. Men da må jo selvsagt støpselet vekk først før jeg kan trekke den gjennom. Er jo på tide å henge opp litt julelys...

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Awesnes] #2639992 28/11/2020 09:09
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: olip

3. Det aller ryddigste ville vært å skiftet stikkkontanten med en med dobbel utgang, hvor hver lampe kunne hat hver sin støpsel,
men med skjult anlegg blir nok det for mye knot.

Kan vel og gjøre paralellkoblingen i støpslet.

Sitat: Awesnes
Kupper tråden med et lite spørsmål... Har jeg lov til å kutte en skjøteledning (f.eks denne her) og og sette på en slik selv?.
Har ingen utekontakt, men kan trekke en kabel gjennom en luftekanal. Men da må jo selvsagt støpselet vekk først før jeg kan trekke den gjennom. Er jo på tide å henge opp litt julelys...

Ja dette kan du gjøre selv. Det er generelt sånt som ikke er fastmontert du kan gjøre.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Akaly] #2639993 28/11/2020 09:16
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Dette kan du gjøre selv:
Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel.
Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording.
Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.

https://www.elektroimportoren.no/hva-kan-du-gjoere-selv-/Gjoreselv/Document.html

https://www.sikkerhverdag.no/strom/...e-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

Redigert av JoachimV; 28/11/2020 09:17.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Awesnes] #2640001 28/11/2020 12:57
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Awesnes

Det heter seg at en skjøteledning skal kunne trekkes ut gjennom hullet du har i veggen uten at støpsel må av. Det betyr, har du hull som er så stort at støpselet eller kontakten går gjennom hullet er det lovlig. Borrer du et hull på ø10mm, kutter av støpsel, trer ledningen gjennom veggen, og monterer på støpsel så er det ikke lovlig. Om du får tilsyn (svært sjelden) så blir du bare pålagt å fjerne skjøteledningen.
Å.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: Stein] #2640040 28/11/2020 22:30
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein
Ingen sa at dette var lampettledning, eller at den var terminert med støpsel. For meg ser det ut som trådstarter mener at det er dratt en fastmontert installasjonskabel videre til to lamper fra inni en stikkontakt. ...Som for meg høres helt kurant ut.

Ja, når en først skal diskutere trikker arbeid og regler er det avgjørende hvilken kabel som er benyttet.

Står midt oppi opprensking etter et fint utvalg idioter som har forurenset bygget mitt med manglende evner siden 1950. Han som bodde der før oss var historie professor. Typen fjern nok til å ikke ha fillapeiling, men høy nok på seg selv til å ikke ha skjønt det.

Re: Koble lamper via stikkontakt. Lov? [Re: aanund] #2640129 29/11/2020 19:38
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: aanund
Det heter seg at en skjøteledning skal kunne trekkes ut gjennom hullet du har i veggen uten at støpsel må av. Det betyr, har du hull som er så stort at støpselet eller kontakten går gjennom hullet er det lovlig. Borrer du et hull på ø10mm, kutter av støpsel, trer ledningen gjennom veggen, og monterer på støpsel så er det ikke lovlig. Om du får tilsyn (svært sjelden) så blir du bare pålagt å fjerne skjøteledningen.
Å.

Da opererer jeg i en liten gråsone da.. Måtte ikke lage nytt hull, men måtte kutte for å få den gjennom. Kunne selvsagt ha demontert gitteret foran luftehullet, da hadde jeg sluppet å kutte... Tar sjansen... Er jo bare for noen uker...

Moderator  support