|
Fox RP-23 [Trek Fuel EX 9, 2012]
|
Fox RP-23 [Trek Fuel EX 9, 2012]
02/05/2014 17:03
|
EyeLid
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjøpte meg i 2012 en Trek Fuel EX 9, og denne kommer med DRCV varianten av Fox sin RP23 demper - det vil si ekstra luftkammer for å endre på demperegenskapene.
Jeg har tidligere nevnt at jeg har hatt litt variert inntrykk av pro pedal funksjonaliteten på denne demperen, og er det enda. I mindre og mindre grad føler jeg pro pedal er der, og årets første kosetur underbygget dette.
Med alt stasj er jeg vel sikkert gladrund og på 110kg eller så. Demper og gaffel er innstilt etter dette, men med lockout foran blir det bare gyngehestknekk ift bakre del av ramma og lite egnet. Svært ofte er sagmeteret relativt langt ned etter litt bruk (typ 1cm igjen av vandringen maks). Er det rett og slett bare for mye for en slik demper? Er usikker på om en overhaling ville bedre det, eller om noe ombygging er mulig. Synes ikke denne demperen byr på de egenskaper jeg forventer av en slik fulldemper.
Noen med erfaringer, tips eller løsningsforslag for å gi en bedre 2014 sesong?
Innstillinger og specs: FORAN demping: anbefalt 120psi / 8,27 bar retur: 7 (utgangspunktet 1 er innerst med klokken) lavhastighet: 2 (utgangspunktet 1 er innerst med klokken)
BAK demping: anbefalt 255psi / 17,58 bar retur: 2
merket "rebound tune" = M merket "boost valve tune" = 200 merket "velocity tune" = L
mvh Ola, ableitet.no
'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
|
|
|
Re: Fox RP-23 [Trek Fuel EX 9, 2012]
[Re: EyeLid]
02/05/2014 17:10
|
EyeLid
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kan legge til at jeg ved et tilfelle reduserte lufttrykket ved å trykke inn ventilen med fingerneglen. Endel grønn grease/olje kom da ut med luften...
mvh Ola, ableitet.no
|
|
|
02/05/2014 17:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Luftkammeroljen spruter litt ut hvis man bruker fingerneglen. Ellers har du følgende produkt som kan hjelpe deg: PUSH Industries DRCV Volume Tuning Kits PUSH Air Volume Tuning Kits provide increased bottoming control for heavier and/or more aggressive riders
|
|
|
02/05/2014 17:25
|
EyeLid
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Høres jo ikke dumt ut det, hvis de faktisk fungerer bra og er holdbart.
mvh Ola, ableitet.no
|
|
|
17/03/2015 11:02
|
EyeLid
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kristian, hvordan er det med "kun" å redusere kammerstørrelsen? For det er vel strengt tatt hva dette PUSH settet gjør?
Nå er jeg ingen racer i dette med luft, men ville jo tro et mindre kammer betyr at man fortere bygger opp trykk (ved "fast" slaglengde). Men mister man da også noen egenskaper ved demperegenskapene?
Ref: rallybiler kjører jo noe helsikkes store kammer av en grunn...
mvh Ola, ableitet.no
|
|
|
17/03/2015 11:23
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Med alt stasj er jeg vel sikkert gladrund og på 110kg eller så. Demper og gaffel er innstilt etter dette, men med lockout foran blir det bare gyngehestknekk ift bakre del av ramma og lite egnet. Svært ofte er sagmeteret relativt langt ned etter litt bruk (typ 1cm igjen av vandringen maks). Hvordan har du innstilt ramme og demper etter 110 kg? Etter sag eller etter tabeller? Om du ikke har gjort det etter sag så ville jeg startet der. Er det slik at "sagpunktet" endrer seg under bruk? Da trengs det service. Vil forøvrig tro at 110 kg burde være innenfor hva denne demperen og opphenget skal klare.
- Stefan
|
|
|
17/03/2015 12:54
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Kristian, hvordan er det med "kun" å redusere kammerstørrelsen? For det er vel strengt tatt hva dette PUSH settet gjør?
Nå er jeg ingen racer i dette med luft, men ville jo tro et mindre kammer betyr at man fortere bygger opp trykk (ved "fast" slaglengde). Men mister man da også noen egenskaper ved demperegenskapene?
Ref: rallybiler kjører jo noe helsikkes store kammer av en grunn... Rallybiler har vel vanligvis ikke luftfjærer? Det jeg har sett har vært med coil-fjærer. Vanligvis coilover (fjær rundt demperen). Selve demperenhetene er jo enorme, med ekstra kammer, men tenkte kanskje at det var mye olje i dem? Mulig at noe av det er nitrogen også, men vet ikke? Men det er klart, kompresjonsdemping vil virke litt som en fjær det også. Mindre volum i luftfjær vil nok gjøre den mer progressiv. Men man mister naturlignok noe følsomhet ved større slag og bytter det mot ekstra bånning-beskyttelse. Tror det kan være litt smak og behag. Bare man får brukt hele vandringen når man virkelig trenger den. Etter hva jeg kan se så har rene utfor-sykler linjære dempere for best mulig grep, mens freeride (hopp og sprett) har veldig progressive som tåler harde landinger. I enduro finnes begge deler.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
23/03/2015 11:41
|
EyeLid
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Med alt stasj er jeg vel sikkert gladrund og på 110kg eller så. Demper og gaffel er innstilt etter dette, men med lockout foran blir det bare gyngehestknekk ift bakre del av ramma og lite egnet. Svært ofte er sagmeteret relativt langt ned etter litt bruk (typ 1cm igjen av vandringen maks). Hvordan har du innstilt ramme og demper etter 110 kg? Etter sag eller etter tabeller? Om du ikke har gjort det etter sag så ville jeg startet der. Er det slik at "sagpunktet" endrer seg under bruk? Da trengs det service. Vil forøvrig tro at 110 kg burde være innenfor hva denne demperen og opphenget skal klare. Hei, Sag ble i utgangspunktet stilt inn etter medfølgende plastdings til RP-23en (er det ca 30% på demper, og 15% på gaffel i innstruksjonene da?). Husker ikke alt slikt så lenge i etterkant. Når jeg så finner O-ringen liggende i bunn av området for vandring, så er det noe som sier meg at jeg trenger høyere fjæringskoeffisient - "stivere fjær" - eller hva man man kan kalle det. Derav har jeg økt lufttrykket i demperen, noe som også stemmer bra med at jeg synes sykkelen "knekker" med bakdemper og ikke gir samme kompresjon på gaffel ved tråkk, altså burde det være utlignet bedre mellom de to. Det er demper og gaffel sine innstillinger for retur og kompresjon som er innstilt etter vekt, da Fox angir forslag til standardverdier i sine instruksjoner ut ifra egenvekt. Mindre volum i luftfjær vil nok gjøre den mer progressiv. Men man mister naturlignok noe følsomhet ved større slag og bytter det mot ekstra bånning-beskyttelse. Tror det kan være litt smak og behag. Bare man får brukt hele vandringen når man virkelig trenger den Dersom man effektivt oppnår "maks trykk" for hva en RP-23 klarer holde på, tidligere på vandringen, så har man vel muligheten for at luften lekker ved ytterligere vandring/kompresjon? Jeg er svært usikker på hva som er gjeldende med å gå på med et slikt PUSH sett, men alle gode forslag osv ... 
Redigert av EyeLid; 23/03/2015 11:43.
mvh Ola, ableitet.no
|
|
|
21/11/2015 12:09
|
EyeLid
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vel, bare en måte å finne det ut på... 3stk TREK DRCV kit bestilt til hotellet i NYC!
mvh Ola, ableitet.no
|
|
|
|
|