|
Gammel sykklist trenger råd.
|
Gammel sykklist trenger råd.
30/04/2014 14:07
|
Talldirty
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Mitt navn er Tor og er ny her på forumet. Sykklet mye som tennåring, fra skole, til og fra jobb. Regner med jeg logget drøye 1,5 mil i snitt om dagen i en fem års periode. Så ble det studier, utlandsopphold, og nå tilslutt unger. Har endt opp med og etablere meg på øst-siden av Oslo. (Gammlebyen) og jobber litt forbi Sjølyst. Litt over 7km per vei. Tanken er å sykkle til og fra jobb. Her er utfordingene. Har bikket 30, er over 2m og veier 120kg +/- 2kg varierer etter dagsform  Pågrunn av vekt så har føler jeg at jeg punkterer hele tiden med sykklene jeg har fått låne de siste 5 årene, jeg tenker dette skylder min vekt. Tanken er jo og miste noen av disse med sykklingen. Tenker match vekta me ligge rundt 95 - 100kg Liker og kjøre litt agresivt, hoppe fra kanter osv. Sist gang jeg kjøpte sykkel så kostet en ok "off-road" som vi kalte det da 3000-5000 kr. Ser ut som normal pris nå er 15,000 - 20,000. Som slår meg som litt sinnsykt. Fra stereo og ski verden så vet jeg at man kan gjøre veldig gode kjøp på brukten. Så vil tro det samme gjelder her. Tror at jeg kommer til å sykkle 60-70% på vei, men som sagt liker å hoppe fra fortau osv. Samtidig som jeg ønsker å komme meg ut i skog og mark i helgene. Som en siste ting så hadde det vært praktisk å kunne koble til en barnehenger på sykkelen når jeg trenger det. Finnes det en sykkel der jeg kan få alt dette til rundt 10,000kr? Takknemlig for råd om de finnes [list] [*]
-- the flip side of a problem is an opportunity --
|
|
|
Re: Gammel sykklist trenger råd.
[Re: Talldirty]
30/04/2014 14:28
|
Raskall
More than words
|
More than words
Til den bruke du skisserer trenger du ikke å legge femsifret beløp i investeringen. Du får veldig gode sykler til mellom 5 og 10 lapper. Kjøper du butikkmerker som f. eks. White fra XXL får du veldig mye "bang for the bucks". Når det gjelder punkteringer så lurer jeg litt på hva slags sykler du har lånt og hvor mye luft du har puttet i dekkene. Jeg har de siste 4 årene veid mellom 115 og 150 kilo (133 nå) og punkterer "aldri". Hatt et par stikkpunkteringer hittil i år men det skylds idioter som knuser flasker, ikke min kroppsvekt. Kjøper du en sykkel som har dekk med greit volum og pumper opp til 80 til 90% av maksimalt dekktrykk skal du være trygg. Jeg er nok også litt fjortis når jeg sykler om dagen og tar fortauskanter, hopper og bomber ned (veldig snille) steinrøyser uten å punktere. Det som kan være lurt er å gjøre litt research og investere mer i solide hjul enn i resten av sykkelen. Få f. eks. en hjulbygger (det er flere her på forumet) til å bygge hjul designet for ditt bruk og din vekt. Du bør klare å få et veldig bra hjulsett til 4-5000 kroner. Så om kjøper deg en sykkel til rundt 5K, legger 5K i hjulsettet og selger det originale hjulsettet for en tusenlapp her på forumet så sitter du fremdeles igjen med en tusing til nyttig ekstrautstyr som multiverktøy, reserveslange, dekkspaker, pumpe og andre ting du må ha. Eventuelt så sprenger du budsjettet ditt og beholder det gamle hjulsettet for å ha et i reserve for når du må levere inn godhjulene til retting. Eventuelt som vinterhjul når du finner ut at du vil bli helårssyklist. 
|
|
|
30/04/2014 14:36
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Pungtering p.g.a. kanter o.l. er gjerne snakebites (Slange klemmes i stykker mellom felg og dekk). Beste remedie er volum i dekkene, kraftige dekkanter og slangeløst oppsett. (Se egen tråd)
Veldig kraftige dekk kan gjerne bli tungt, men samtidig er det ikke så mye bakker mellom gamlebyen og sjølyst.
|
|
|
30/04/2014 15:23
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Som sagt, du får helt ok sykler til 5000,- og oppover. Invester først som sist i klikkpedaler og noen sykkelsko, og gjerne en bukse med pad om du ønsker sitte noen timer på setet. De fleste sykkelbutikker, sportsvarehus, etc. har det du trenger til akkurat det du er villig til å betale. Søk litt på nettet og legg ut link her, så får du tips om hva som er bra og hva som er bedre 
|
|
|
30/04/2014 16:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Sist gang jeg kjøpte sykkel så kostet en ok "off-road" som vi kalte det da 3000-5000 kr. Ser ut som normal pris nå er 15,000 - 20,000. Som slår meg som litt sinnsykt. Jeg tror du tar feil. Sykler har faktisk ikke økt noe særlig i pris i forhold til for 15 år siden, og i hvert fall ikke forhold til indeks. Det som har endret seg er at flere og flere tar seg råd til dyre sykler. Dagens ok sykkel til 5000,- er bedre enn en ok sykkel til 5000,- var på slutten av 90-tallet.
|
|
|
30/04/2014 17:12
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Heisann Tor, Er selv 193 og etter et sykeavbrekk i fjor havnet jeg opp mot din vektklasse. Jobber med saken og sykler for tiden omlag 15 mil i uka. Sist jeg punkterte med terrengsykkel var for et år siden, og da kjørte jeg på en spiker :-) Det samme med racer Det går altså an å ha lykkelige opplevelser. Gode og riktige hjul, dekk og lufttrykk er stikkordet her, og alle over har kommet med gode råd. Jeg vil i tillegg nevne at det er mulig å kjøre uten slanger, noe som reduserer faren for punkteringer ytterligere. Dekk med litt volum er og kjekt å ha i en by der man fort trer forhjulet i en trikkeskinne om man er litt uoppmerksom. Har du flaks så fester det seg ikke og vond krasj unngås. (Ryggen min snakker av erfaring her....) Det finnes en rekke meget gode sykler under 10000 som du kan ha stor glede av og med din høyde vil en fornuftig 29er med lettrullende dekk være et godt valg både byen og marka. Min erfaringer med 29er er at du sitter mer i sykkelen enn oppå den. Det gir en større trygghet for oss litt lange karer. Et eksempel fra Oslo Sportslager: http://www.oslosportslager.no/produkt/scott-scale-960-terrengsykkel-2014-33024.aspxOg et til: http://www.oslosportslager.no/produkt/hard-rocx-stone-machine-29r-terrengsykkel-2013-30149.aspxDu vil finne mange tilsvarende meget gode alternativer i en rekke butikker og kjeder.
Redigert av Espen E; 30/04/2014 17:24.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
30/04/2014 17:20
|
Talldirty
OP
Fersking
|
OP
Fersking
@Dan. Her har du sikkert helt rett, så det er jo veldige gode nyheter. @sverreb / raskall Snakebites høres ut som en riktig diagnose. Grunnen til tidligere punkteriner er sikkert min vekt kombinert med sykkler lånt av "småfolk"  God ide å innvistere i gode dekk, gjetter på at samme regler gjelder her som i Hi-Fi verden med forsterker, du kan få så dyre dekk du gidder å betal for, men hvor går det et fornuftig cut-off point der du får lite igjen for pengene i forhold til innvistering. Uansett, jeg må tydeligvis bør lese meg opp på er dekk. Videre så må jeg lese om rammer. Er det type XL / XXL størrelser der? @Ringreven. Sykkelsko / klikkpedaler her er det bare å kjøpe whatever vil jeg tro? Er litt utsyrsgeak, så frykter jeg kan komme til å gå på noen smeller her... :S
|
|
|
30/04/2014 17:43
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Husk å skille mellom dekk og hjul. Dekkene er bare gummien, og de får du for ca 500 kr paret. Gode hjul koster fort det samme som sykkelen, og oppover ... Rimelige Shimano klikkpedaler med SPD-system/feste koster noen hundrelapper. 530/540 eller no sånt er mere enn bra nok. Du får de som rene klikkpedaler, eller med litt mere plattform rundt slik at det er mere behagelig å sykle med vanlige sko uten klosser. Sko koster fra 500-1500. Passer de til 500 så tar du de 
|
|
|
30/04/2014 17:43
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
@Dan. Her har du sikkert helt rett, så det er jo veldige gode nyheter. @sverreb / raskall Snakebites høres ut som en riktig diagnose. Grunnen til tidligere punkteriner er sikkert min vekt kombinert med sykkler lånt av "småfolk"  Veldig ofte er det jo bare snakk om feil lufttrykk i forhold til bruken. Her på bruket liker vi gjerne å ha lite luft i dekkene siden det gir bedre grep i skauen, men til bybruk kan man godt koste på seg litt mer trykk for bedre pungteringssikkerhet. (Men komfort kommer også ikke så ikke overdriv) Hvis du tar tipset til raskall og skaffer et hjulsett av bedre kvalitet (Ofte der det spares inn mest fra sykkelprodusentenes side) kommer du nok langt med en rimelig sykkel. Det er neppe noe problem med rammer med mindre du er ekstremt høy (Her har Dan erfaring...). I motsetning til klær er det ofte bedre å havne på noe litt for smått enn noe litt for stort med sykler, og man kan gjøre en hel del tilpassing med setepinner og stem. God ide å innvistere i gode dekk, gjetter på at samme regler gjelder her som i Hi-Fi verden med forsterker, du kan få så dyre dekk du gidder å betal for, men hvor går det et fornuftig cut-off point der du får lite igjen for pengene i forhold til innvistering.
Nja, ikke egentlig. Andre komponenter så har man litt slikt, men dekkene er i stor grad forbruksvare. Det mest ekstreme man kommer i dekk er spesialiteter som terrengpiggdekk og fatbike dekk som kan komme over tusenlappen, Men en 3-600,- for et kvalitetsdekk må du likevel regne med.
|
|
|
30/04/2014 17:48
|
Talldirty
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tenkte på dekk og felger. Men godt å høre at dekkene ikke er så hinsides dyre.
Er ikke ekstremt høy, men måler 203. Så litt høyere en snittet er jeg nok.
|
|
|
05/05/2014 21:30
|
Talldirty
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Allright. Leser og leser. Man har terreng / cyclecross og hybrid.
Cyclecross tror jeg holder for meg, da det blir noe gruss vei, men for det meste asfalt.
Er det noe særlig forskjell på hybrid / cyclecross?
|
|
|
05/05/2014 21:41
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
CX og hybrid tar mye de samme dekkene ca opp til 35mm, kanskje 42mm. CX sykler har bukkestyre og stiv gaffel. hybrid kar flatt styre og kan komme med dempegafler. De fleste hybridsykler på markedet er temmelig enkle greier. Jeg ville styrt unna hybrider med dempegafler. Dårlige dempegafler er temmelig kjipe greier. CX og hybrid er ikke det som er mest forenelig med bombesikker sykkel hvis du skal opp og ned fortauskanter o.l. Mer volum i dekkene ville hjelpe her. Men det er ikke dermed sagt at de ikke vil funke for deg. Med en litt mindre uvøren kjørestil og gode hjul vil disse sykkeltypene fungere fint Sånt som dette: http://www.friksjon-sykkel.no/sykler/104-genesis-croix-de-fer-cyclocross.html#Synes jeg er schtilig. (Men jeg har ikke prøv den)
|
|
|
05/05/2014 21:56
|
Talldirty
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Du har et poeng, det er dessverre en del fortau som skal forseres. Men om jeg invisterer i gode jul så burde det gå, eller burde jeg komme meg inn i en butikk nå og masse litt på det som jobber der? 
|
|
|
[Re: sverreb]
06/05/2014 06:22
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Har en sånn, primært for pendling. Er veldig fornøyd. Jeg kjøpte den for å erstatte en vinter og en sommer pendlesykkel, og det har fungert etter hensikten, men jeg skulle ønsket meg plass til skjermer når man har på piggdekk ellers er den et veldig godt kjøp. Hvis man er avhenig av å frakte ting så er det greit å sette på bagasjebærer og smelle på noen sidevesker så man slipper å ta all moroa på ryggen.. Brukt den et par turer i marka på grusvei og det går fint det også.
|
|
|
06/05/2014 06:45
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Har lest gjennom tråden, og min vurdering ut fra din beskrivelse av deg og ditt bruksområde er at du bør satse på en 29" terrengsykkel. Enten med stiv gaffel eller dempegaffel.
Som nevnt av "alle" andre, hjul er gjerne det punktet som sykkelprodusentene "sparer" inn penger på - dette gjelder nesten uansett prisklasse. Men, hjulene behøver ikke være dårlige, selv om de er billige. Du har, som med mye annet, valget mellom; solid, lett og billig - hvorav du kan velg 2, men ikke alle 3. Om du finner en billig sykkel med "lette" hjul, er det god grunn til å forvente at du kjører istykker hjulene etter kort tids bruk. Derimot, dersom hulene er relativt tunge, kan det godt være de tåler deg og din bruk helt fint - selv om de ikke er de mest sexy ritthjulene som finnes på markedet. Men, om hovedbruken er pendling Gamlebyen-Sjølyst, så finnes det knapt en sykkel i verden som ikke vil gjøre den jobben relativt greit.
Jeg ville valgt 29". Den fungerer utmerket til formålet, og er allsidig og "kraftig" nok til at du kan bruke den til det meste annet av tur/lek dersom du skulle finne på det. Til ren pendlerbruk ville jeg satt på noen lettere og mer lettrullende dekk (type slicks). Jeg ville også satt opp dekkenene slangeløst - men det kan du få pønske og nerde litt mer om før du begir deg ut på.
|
|
|
06/05/2014 17:14
|
svk
Medlem
|
Medlem
Jeg er litt kortere enn deg (200 cm), men min erfaring er at XL-rammer generelt kan være små. Da jeg kjøpte tilsvarende sykkel for fem år siden endte jeg på en Everest Twenty9, hovedsakelig fordi det var den eneste jeg fant i riktig størrelse (uten å måtte bestille før sesongen). Kan hende det er flere nå, var dårligere utvalg av 29ere da. Gary Fisher 29erne (nå Trek) f.eks. syntes jeg var for små. Det er ingenting som slår å prøvesykle før man kjøper! Du burde prøve noen XL/21-sykler og se om du trives på dem. I så fall er det ganske greit, hvis ikke er det bare å begynne å lete etter større sykkel! Hvis du vil prøve hardtail i XXL er det bare å si fra (evt. fulldemper i XXXL...) 
|
|
|
06/05/2014 19:17
|
Talldirty
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for gode råd Espen og svk. Vi er jo litt på vei der Espen, med tanke på rett styre. Finnes det CX med shocks, det vill jo hjelpe en del for å ta av med hopp på kanter osv. Eller blir dekkene fortsatt for tynne slik at snakebites fortsatt blir et problem. Mulig jeg finner på en sykkel som ikke finnes / har noen hensikt  Svk, jeg tror nok tiden snart er moden for å komme ut i butikk, bare at tiden er veldig begrenset da jeg har en datter på 9mnd så blir det korte timene da dama har ungen. Finnes det XXL sykkler også, har bare sett XL fram til nå.
|
|
|
06/05/2014 20:23
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Dempere hjelper nok ikke mye mot pungteringer*), men hvis man ikke bare dundrer rett inn i kantsteinene er det ingentig som tilsier at moderatstørrelse dekk skal pungtere for ofte gitt at de har tilstrekkelig trykk.
Jeg har tro på at en 29er ramme med schwalbe marathon supreme dekk i 50-622 vil funke bra for deg.
*) Kanskje heller tvert i mot da kam kan bli fristet til å kjøre hardere med dempere.
|
|
|
|
|