Er det det dyre objektivet? Synes det ligner mest på det gamle på produktbildene.
En viktig forskjell mellom de to objektivene er at den dyrere er en nyere versjon av den billigere.
Jeg har benyttet den billigste et par år, frem til og med i fjor sommer. Den er i bruk som du indikerer
helt grei til formålet som jeg også har hatt den til. Men du må akseptere at bildene på de lengste zoomnivåene trolig vil bli uskarpe. Du vil også merke at lysstyrken på de lengste zoomnivåene er ganske lav og dette blir utfordrende ved dårlige lysforhold. Så du er avhengig av et kamera med god ISO håndtering.
Dog, ofte er det bedre med et bilde enn ikke. Så lenge du ikke skal blåse bildene opp i større enn A4 er det ikke sikkert det spiller så stor rolle.
Det er fullt mulig å ta gode bilder med de objektivene. Så lenge du selv mener de blir
gode nok. Jeg har noen 40x30 utskrifter, samt noen mindre, hengende på veggen hjemme tatt med det billigste objektivet og det er selve motivet folk henger seg mest opp i. Og så lenge det oppfattes skarpt nok på en gitt betraktningsavstand, er det det viktigste. Skarpheten er jo også et resultat av flere ting enn bare optisk kvalitet.
Jeg brukte nesten objektivet bare med blenderverdi F8 da det er skarpest rundt dette. Dette var dog før jeg lærte meg mer om fotografering og teknikker. Bildene ble skarpest på den verdien, men det ble lettere bevegelsesuskarphet fordi lukkertiden ble lenger.
Det du burde tenke etter er om du virkelig trenger de lengste zoomområdene. Hvis ikke kan du trolig få bedre optisk kvalitet med mindre zoom og bedre lysstyrke.
Som et greit allroundobjektiv synes jeg det er helt kurant å bruke som en start. Uten at jeg har undersøkt tester for den nye og dyrere, vil jeg anta at det er bedre enn forgjengeren. Og blir du bitt av basillen finner du fort plass i sekken til flere objektiver

Når man opplever kvaliteten som en skikkelig objektiv kan levere er det en betydelig forskjell. Dog ikke alltid andre som betrakter bildene ser det samme. Selv har jeg oppgradert til et 70-200mm F4 IS L Canon objektiv som er skarpt i hele området ut, samt et Sigma 30mm F1.4 og Canon 10-22mm F3.5-4.5. Nå er det alltid med to objektiver på tur.