skal låne gopro kamera ved noen anledninger i sommer, hvilke fester er det som er best å bruke for å få bra filming? har tilgjengelig feste til styret men kanskje dette rister litt mye?
Foretrekker helt klart brystfestet. Feste på styret blir det veldig mye vibrasjoner. Hjemmesykepleien kan også funke, men blir lett urolig og vanskelig å følge med.
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
... Hjemmesykepleien kan også funke, men blir lett urolig og vanskelig å følge med.
Har du snakket med fastlegen?
Nei. Veit ikke hvem han er, faktisk. Men hjemmesykepleien(les Hjelmfeste/autocorrect) kan man alltid stole på!
Må si meg fornøyd med den autocorrecten der foresten. Meget oppegående! ;-)
Når det gjelder filming er vel de beste filmene stort sett uten at kamera sitter på sykkelen uansett. 4-5 minutter med hjelmfeste er litt over middels kjedelig.
Redigert av erlendisme; 30/04/201410:00.
hmm, hvordan er det med brystfeste når man kjører skikkelig bratt, får man justert det slik at det ser langt nok frem? er det lett å få kameraet til å sitte godt fast uten at det rører for mye på seg? må man finjustere kameravinkel hver gang man tar det på? er dette en bra pris? så bra ut med gaffelfeste, gir et bra bilde av stien, ønsker en kameravinkel som får fram stien best mulig, det jeg skal bruke kamera til er å dokumentere toppturer
Når eg brukar brystfeste har det ein tendens til å rista ganske mykje. Ein må bruke eit ekstra ledd frå plata og ut til kameraet for å få rett vinkel på kameraet, slik at ein ikkje filmer kranken eller himmelen. Då kjem kameraet for langt ut frå festet, og det ristar.
Feste på setepinnen som filmar bakover er tøft, spesielt om det syklar fleire bak deg. Å filme framover med kameraet festa på underrøyret, sånn at ein ser gaffelen i aksjon, er også stilig. Hjelmfeste er greitt, og meir oversiktelig. Uansett so er det ein fordel å variera litt.
Jeg synes som sagt brystfestet gir best fartsfølelse. Ser at enkelte ghettofixer det originale festet ved å mekke en større plate. Ingen problem å kjøre bratt.
hmm, hvordan er det med brystfeste når man kjører skikkelig bratt, får man justert det slik at det ser langt nok frem? er det lett å få kameraet til å sitte godt fast uten at det rører for mye på seg? må man finjustere kameravinkel hver gang man tar det på? er dette en bra pris? så bra ut med gaffelfeste, gir et bra bilde av stien, ønsker en kameravinkel som får fram stien best mulig, det jeg skal bruke kamera til er å dokumentere toppturer
Ser du bor i Trondheim. Du må gjerne låne brystfestet og litt div og teste.
Redigert av erlendisme; 30/04/201410:30.
Brystfeste er bankers. Man monterer kameraet opp/ned for å få riktig vinkel. Ellers trenger du en sammenleggbar monopod med stativfeste i enden. I dette stativfestet skrur du en gorilla-pod. Da har du både et 1 meter høyt kamerastativ, noe du kan henge i trær og en gorillapod du kan snurre rundt grener og stammer. Utrolig kjekt tilbehør. Hjelmfeste synes jeg blir kjedelig, men korte klipp for variasjonens skyld må med. I det hele tatt: variasjon er bra. Fem minutters hjelmvinkel er ikke gøy for andre enn den som syklet.
så bra ut det, liker vinkelen, rister litt til tider men var ikke så ille
Sitat: tron
Brystfeste er bankers. Man monterer kameraet opp/ned for å få riktig vinkel.Hjelmfeste synes jeg blir kjedelig, men korte klipp for variasjonens skyld må med. I det hele tatt: variasjon er bra. Fem minutters hjelmvinkel er ikke gøy for andre enn den som syklet.
kan man snu bilde tilbake på kameraet etterpå eller finnes dette på de vanligste redigeringsprogrammer?
brystfeste ser ikke dumt ut men kan bli litt mye av sykkelen og mindre av stien til tider, men dette kan man jo justere litt selv sikkert. hva med sidefeste for hjelm? hva er grunnen til at dere mener dette er kjedelig er det pga at sykkel ikke vises?
Ser du bor i Trondheim. Du må gjerne låne brystfestet og litt div og teste.
får låne kamera der jeg skal har det ikke her
Sitat: Tallak
Det Tron sa!
Varièr - Varièr - Kombinèr!
En film lager seg ikke selv mens man er på sykkeltur, den krever konstant fokus og planlegging for å bli noe som andre kan ha interesse av å se på.
det har du sikkert rett i, håper jeg får tid å være litt kreativ men som regel blir det rett opp og rett ned før jeg må videre, happy om jeg både får en topptur og litt video fra den
hva er grunnen til at dere mener dette er kjedelig er det pga at sykkel ikke vises?
Nå skal ikke jeg snakke for de andre, men jeg synes alle vinkler og innfestinger blir kjedelig om hele filmen er tatt i en smekk. Da er det "se-hvor-jeg-sykla"-film og ikke en film-film. Eksempel(uten at jeg påberoper meg noe mer enn at den illustrerer poenget): sammenlignet med den snutten Dan postet lenger opp.
Denne stisnutten sykla jeg fire eller fem ganger (intervaller vøtt) og filmet hele med tre forskjellige innfestinger: hjelm (hadde jeg hatt brystfeste hadde jeg nok brukt det istedenfor hjem), styre mot meg, baktriangel) og en runde med mange stopp hvor jeg satt opp kamera, syklet tilbake, syklet forbi, stoppet, snudde kamere og syklet en runde til. Jeg synes i hvert fall at resultatet er bedre enn om jeg hadde satt kameraet på hjelmen og syklet hele en runde og lagt ut råfilmen, mer eller mindre.
Som tallak sier(tror jeg): du må enten sykle tur, eller lage film, ellers blir det middelmådig tur eller middelmådig film.
Redigert av knuthaug; 30/04/201411:14.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
sammenlignet med den snutten Dan postet lenger opp.
Disser'u min fine film? Det skal sies at den filmen og de andre jeg har lagt ut fra SSEC-helgen bare er ment å glede dem som syklet akkurat den samme løypa og har lyst å bli minnet på hvordan det var. Og her var den ment som et eksempel på gaffelinnfesting av kamera.
Generelt kan vel sies at med så mye fantastiske filmer fra proffer som finnes på nettet så er det meste av filmer fra oss vanlige dødlige temmelig uinteressant hvis ikke det er fra en tur eller et sted du har et forhold til.