Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kraftige vibrasjoner i rammen ved bremsing

Kraftige vibrasjoner i rammen ved bremsing #1777317 28/04/2014 09:37
C
Caspar Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Hei,

har hatt min merida 29" i nesten tre år, med shimano skivebremser. I fjor begynte bremsene først å pipe noe voldsomt ved bremsing, og så kom det kraftige "ooonk" lyder (veldig høye!), med vibrasjoner i hele rammen når jeg bremser. Hadde den innom 3 forskjellige sykkelverkstedet, før skifte av bremseklosser løste noe av problemet.

Nå er de samme ulydene tilbake, på begge bremsene, samtidig som jeg nesten ikke har bremseeffekt (får ikke låst bakhjulet på grus engang!

Noen som har vært borti lignende problemer, eller har en god løsning på problemet? har skifter både klosser og hele bremseskivene uten å lykkes, må jeg ha nye calipere?

Hilsen Caspar

Re: Kraftige vibrasjoner i rammen ved bremsing [Re: Caspar] #1777325 28/04/2014 09:48
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg har slitt litt med dette på "hyttesykkelen" 2013 Trek 4500 med Shimano m395-bremser. Jeg trodde problemet var løst ved å bytte bremseskiver fra Shimano rt53 til Avid hs1, men vibrasjonen dukket opp igjen. Vibrasjonen begynner svakt men blir raskt ille, så ille at jeg ikke kan sitte på setet og bremseeffekten er omtrent borte.

Nylig prøvde jeg å fikse litt på Avid Elixir 1 bakbrems, stemplene trengte litt hjelp til å bli autojustert (utover). Etter at dette var gjort var bremseeffekten mye dårligere og det var antydning til vibrasjoner. Jeg lurer litt på om vibrasjonene kan skyldes slark mellom stempel og kalipperhus, som oppstår (eller blir verre) når klossene slites og stempelet autojusteres lenger ut.

Re: Kraftige vibrasjoner i rammen ved bremsing [Re: Caspar] #1777360 28/04/2014 10:32
C
Caspar Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
så med andre ord må man bytte caliper for å bli kvitt problemet?

Vet du tilfeldigvis om dette er en garantisak, da sykkelen er ca 2,5 år gammel?

Re: Kraftige vibrasjoner i rammen ved bremsing [Re: Caspar] #1777383 28/04/2014 11:01
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil tro at bytte av kalipper er løsningen på problemet ja, men jeg har ikke kommet så langt at jeg har testet enda. Og jeg vet altså ikke om dette er løsningen, bare et forslag til en teori (:

Usikker på om dette i så fall er en garantisak, eller reklamasjonssak. Kanskje er det litt dårlig presisjon under produksjonen av de billigste bremsene, da er det vel garanti/reklamasjon. Men det kan vel også være slitasje på pakninger, og da er det normalt vedlikehold, iallfall etter 2,5år.

Mine Elixir 1 er nye kosta 180kr/stk inkl frakt fra crc, gidder ikke melde fra til crc. Nye og gode bremser er så billig, vil heller ha et sett Deore-bremser enn nye Elixir 1 på garanti.

Deore M615 http://www.sykkelkomponenter.no/products/shimano-deore-m615-bremser
Alivio M445 http://www.sykkelkomponenter.no/products/shimano-m445m446-svart-bremser

Moderator  support