Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Brennsmerter...

Brennsmerter... #1776886 27/04/2014 15:49
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Flyttet fra Ymse:
I slutten av Påsken fikk jeg plutselig høy feber - 39. Den varte litt lenger enn en dag, før den forsvant. Ingen andre symtomer. Etter et par dager syklet jeg rundt kikut. Lungene ble litt "såre" - men regnet med at det kun var pga lite kondistrening. Så begynte jeg å få "brannsårsmerter" under ribbbeina på den ene side. Når har de blitt litt sterkere, og kommet litt på ryggen også. Smertene er litt som en kraftig solbrenthet. Jeg har ikke noen utslett... Virker litt som om det er hørrøtter som er vonde, men vanskelig å si.
Samboer og datteren (3) hadde det samme, men feberen var litt kortere, og svien var trolig mindre.
Hva kan det være?

Re: Brennsmerter... [Re: hilmer] #1776971 27/04/2014 18:24
A
Astrum Offline
Fersking
Fersking
A
Svarer deg like greit her også. Copy/paste av mitt andre svar:
---
Typiske "brennende smerter" (muligens det du beskriver som "brannsårsmerter") uten hudutslett er som regel nevralgi (smerter som skyldes affeksjon av nerven). Jeg antar ut ifra posten din at smertene er uavhengig av innpust/utpust, og er lokaliserte til selve huden.

Det er uklart hvor lenge du har gått med smerter uten utslett. Ved helvetesild, er det godt mulig å få utslettet etter dager til uker etter smertedebut. Hvis du aldri får utslett, må man se etter andre årsaker til nevralgien.

Smertene forårsaket av helvetesild følger som oftest nervebanen. Du kan dermed sjekke om smertene du opplever på fremsiden og baksiden er avgrenset til ett eller to såkalte dermatomer - områder som nervebanene forsyner. Dette vil i så fall forsterke mistanken om helvetesild. Dermatomer: http://www.aic.cuhk.edu.hk/web8/Hi%20res/dermatome.jpg

En lege vil i all hovedsak behandle helvetesild med smertestillende - dersom du har mild-moderat smerte, er Ibux/Paracet tilstrekkelig. Det er fortrinnsvis eldre, eventuelt personer med meget utbredt infeksjon, svekket immunforsvar eller infeksjon i øyne/øre som får antiviral behandling.

Edit: Hvis du ender opp med å få utslett, er det lurt å holde området rent/tørt (for å unngå en tilleggsinfeksjon), og dekke utslettet med steril bandasje (utslettet inneholder virus, og kan smitte via kontakt).

Re: Brennsmerter... [Re: hilmer] #1777072 27/04/2014 20:36
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Som Astrum sa: Helvetesild. Ta en paracet. Det går over. Din lokale pillepusher kan gi deg sterker lut dersom det blir så vondt at du ikke holder det ut uten.
/J

I won't drink and dial anymore.
Re: Brennsmerter... [Re: hilmer] #1777355 28/04/2014 10:26
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Takk. Paracet synes jeg ikke hjelper - bortsett fra at jeg sovner. Tok en blodprøve, uten at den viste noe.
Den har utviklset seg litt nå: får nå også muskelære smerter øverst i magen nr jeg går...som om jeg har tatt alt for mange mageøvelser - men kun når jeg går.

Re: Brennsmerter... [Re: hilmer] #1777524 28/04/2014 13:20
A
Astrum Offline
Fersking
Fersking
A
Helvetesild kan gi forskjellige smertetyper basert på hvilke nerver som er involverte. Muskulære smerter som du bare får når du går indikerer imidlertid ikke helvetesild.

Hvis de muskulære smertene er sterke, anbefaler jeg deg å prøve Ibux.

Ellers ville jeg sett det an en ukes tid for å se om det blir bedre/du får utslett, og oppsøke lege dersom det skulle bli verre, eller du har veldig sterke smerter ved gange.

Re: Brennsmerter... [Re: hilmer] #1777571 28/04/2014 14:30
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Smertene er ille - flere år siden jeg tok smertestillende sist. Nå begynner hud-smertene å trekke seg tilbake, så det virker som det hele er i ferd med å gå over. Uansett, takk for hjelpen. (veldig pussig sykdom - spesielt starten med høy feber, men egentlig ikke "syk").

Re: Brennsmerter... [Re: hilmer] #1777582 28/04/2014 14:44
A
Astrum Offline
Fersking
Fersking
A
Høres ikke bra ut. Vanskelig å stille diagnose over nettet uten undersøkelse, eventuelt ytterligere prøver. Anbefaler deg derfor nytt besøk til fastlegen.

God bedring! ICON_SMILE

Moderator  support