Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Helvetesild?

Helvetesild? #1776844 27/04/2014 12:41
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
I slutten av Påsken fikk jeg plutselig høy feber - 39. Den varte litt lenger enn en dag, før den forsvant. Ingen andre symtomer. Etter et par dager syklet jeg rundt kikut. Lungene ble litt "såre" - men regnet med at det kun var pga lite kondistrening. Så begynte jeg å få "brannsårsmerter" under ribbbeina på den ene side. Når har de blitt litt sterkere, og kommet litt på ryggen også. Smertene er litt som en kraftig solbrenthet. Jeg har ikke noen utslett... Virker litt som om det er hørrøtter som er vonde, men vanskelig å si.
Samboer og datteren (3) hadde det samme, men feberen var litt kortere, og svien var trolig mindre.
Hva kan det være?

Re: Helvetesild? [Re: hilmer] #1776895 27/04/2014 16:07
anderfo Online
Besatt
Besatt
Føler du deg sikker på at alle i familien hadde det samme? Hos treåringer er jo helvetesild sjeldent ettersom de først må ha vannkopper... Men ellers høres det jo litt ut som symptomer på helvetesild.
Det kan kanskje også tenkes at feberen og smerten er to ulike ting, f.eks. feberen utløste helvetesild...

Re: Helvetesild? [Re: hilmer] #1776947 27/04/2014 17:42
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Besøk fastlegen - han/hun vet nok mer om medisin enn den jevne terrengsyklist ICON_TONGUE

Re: Helvetesild? [Re: hilmer] #1776964 27/04/2014 18:17
A
Astrum Offline
Fersking
Fersking
A
Typiske "brennende smerter" (muligens det du beskriver som "brannsårsmerter") uten hudutslett er som regel nevralgi (smerter som skyldes affeksjon av nerven). Jeg antar ut ifra posten din at smertene er uavhengig av innpust/utpust, og er lokaliserte til selve huden.

Det er uklart hvor lenge du har gått med smerter uten utslett. Ved helvetesild, er det godt mulig å få utslettet etter dager til uker etter smertedebut. Hvis du aldri får utslett, må man se etter andre årsaker til nevralgien.

Smertene forårsaket av helvetesild følger som oftest nervebanen. Du kan dermed sjekke om smertene du opplever på fremsiden og baksiden er avgrenset til ett eller to såkalte dermatomer - områder som nervebanene forsyner. Dette vil i så fall forsterke mistanken om helvetesild. Dermatomer: http://www.aic.cuhk.edu.hk/web8/Hi%20res/dermatome.jpg

En lege vil i all hovedsak behandle helvetesild med smertestillende - dersom du har mild-moderat smerte, er Ibux/Paracet tilstrekkelig. Det er fortrinnsvis eldre, eventuelt personer med meget utbredt infeksjon, svekket immunforsvar eller infeksjon i øyne/øre som får antiviral behandling.

Edit: Hvis du ender opp med å få utslett, er det lurt å holde området rent/tørt (for å unngå en tilleggsinfeksjon), og dekke utslettet med steril bandasje (utslettet inneholder virus, og kan smitte via kontakt).

Redigert av Astrum; 27/04/2014 18:22.
Re: Helvetesild? [Re: hilmer] #1777124 27/04/2014 22:39
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ikke uvanlig at man får en veldig høy feber noen måneder etter å ha blitt HIV-infisert. Skal visstnok være et symptomatisk kjennetegn.

Re: Helvetesild? [Re: Abit] #1777529 28/04/2014 13:30
A
Astrum Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: Abit
Ikke uvanlig at man får en veldig høy feber noen måneder etter å ha blitt HIV-infisert. Skal visstnok være et symptomatisk kjennetegn.
Vet ikke om innlegget ditt er seriøst i forhold til situasjonen OP beskriver. Høy feber skal selvsagt ikke uten videre tolkes som HIV-infeksjon.

Re: Helvetesild? [Re: RoyK] #1777577 28/04/2014 14:37
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Sitat: RoyK
Besøk fastlegen - han/hun vet nok mer om medisin enn den jevne terrengsyklist ICON_TONGUE

Gjorde det - og antakgelsen stemmer ikke.... Kan egentlig ikke huske å fått et godt råd hos fastlegen - men mange dårlige.
Han jeg var til nå var egentlig ikke så ille - selv om det var den samme ta en prøve og si at det ikke var noen tegn til infeksjon....

Re: Helvetesild? [Re: Abit] #1777580 28/04/2014 14:38
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Sitat: Abit

Huff, lurer på hva de driver med i barnehagen for tiden. Vel, godt at hele familien er rammet når det først skjedde.

Re: Helvetesild? [Re: ] #1777587 28/04/2014 14:53
A
Astrum Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: pedaIglipp
Sitat: hilmer

Han jeg var til nå var egentlig ikke så ille - selv om det var den samme ta en prøve og si at det ikke var noen tegn til infeksjon....

Hehe, virusinfeksjoner kan da være omtrent umulig å oppdage på generel basis.

Testene er jo (nesten alltid) spesifike for virus eller virustype, så med mindre de ber om en test for viruset du har, får man ikke målt om man har virusinfeksjon.

Mange av virustestene er dessuten svindyre, og en fastlege som bestiller mye tester uten veldig god begrunnelse, får jo fort en sinna telefon fra laboratoriesjefen.

Da blir det "vent og se" evnt "du får ta en paracet". Det er det eneste riktige sånn sosialmedisinsk sett, men om man ønsker å passe ekstra godt på #1, må man bare presse litt på og hjelpe legen å begrunne alle kryssene i labhenvisningnen.
Godt besvart! Dersom virusinfeksjonen ikke gir stigning i generelle infeksjonsmarkører (f.eks. CRP), hvilket ofte er tilfellet, må det dyre antistofftester til (eventuelt replikere viruspartikler fra utslettet, som du ikke har, gjennom PCR).

Dersom legen mistenker helvetesild i ditt tilfelle (gitt at du ikke havner i kategorien "eldre" eller "med nedsatt immunforsvar"), vil det uansett ikke være noen grunn til å teste spesifikt for herpes zoster.

Dermed kan du spare tid og penger på å ta smertestillende selv. Men som sagt i den andre tråden: Har du sterke muskulære smerter ved gange som ikke er forenelige med helvetesild, hadde jeg oppsøkt fastlegen igjen. Husk at du kan bytte fastlege hvis du ikke er fornøyd. ICON_SMILE

Re: Helvetesild? [Re: hilmer] #1777588 28/04/2014 14:54
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hilmer. Hvor mange ganger har du kontrollert snadden de siste timer ICON_TONGUE

Du vet. Mye faenskap derute. Jeg sparer til min historiske andre kondompakke nå. Første var med den første seriøse kjæreste. Sånn ca 22-23 år siden. Aldri for sent å snu. Pedalene får man vente litt med.

Moderator  support