Og en annen ting: Er det noen som kjenner igjen sykkelen? Jeg klarer ikke å finne annet på sykkelen at den heter "GX 2000" og er "made in West Germany". Det gir ikke noen fornuftige treff på Google.
Det mest interessante er årsmodellen, om det er "Biltema"-kvalitet eller noe som i sin tid var bunn-modell, topp-modell eller noe midt i mellom.
Svarer meg selv. Monolog-tråder er artige.

Jeg googlet "Shimano Positron" og Sheldon Brown ga meg informasjon om det siste spørsmålet mitt:
Positron was a valuable learning experience for Shimano. Their original theory was that experienced cyclists already knew how to shift, but that beginners could benefit from a system that didn't require fine-tuning of the shift lever position. For this reason, Positron was offered on entry-level bikes, often department-store models. This marketing theory turned out to be unworkable. The parts had to be made very cheaply to meet the price points required. This caused less-than-impressive performance. In addition, the fact that Positron was only supplied on bottom-end bikes caused it to acquire a poor connontation, as something to be outgrown, and not to be considered by a "serious cyclists."
Så da er vel konklusjonen at dette er nærmere Biltema enn toppmodell. Men letingen etter årsmodellen pågår fremdeles. De skrinla Positron før de forsøkte på nytt med "indexed shifting" i 1984.
Positron ble lansert sent på 70-tallet og skrinlagt i 1982, ser det ut til. Så da er dette enten en sen 70-talls eller tidlig 80-talls racer. Sannsynligvis kjøpt på et supermarked. Litt skuffende men likevel er den et stykke sykkelhistorie som er verdt å bruke litt tid på.
Det som er litt dumt er at Positron har indekseringen i derailleuren, ikke i hendelen. Så om jeg kjøper nytt bakgir må det være positron, eller så må jeg også bytte ut hendlene. Det heller dermed mer og mer mot enten togiret eller singlespeed.