Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv.

Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. #1776574 26/04/2014 15:48
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
På fulldemperen min står det nå et par med 29" Racing Ralph med gudene vet hvilken gummiblanding. De fulgte med sykkelen. Det er sikkert tusen ting å hate med disse dekkene, og jeg har i hvertfall oppdaget et par av dem. De spinner lett på sti, selv på tørt svaberg, de glipper på røtter når de kommer paralellt, de er glatte når det er vått, og dekkconnoisseur lurer nok fælt på om jeg ikke skulle vært ute og øvd til Birken i stedet.

Derfor vil jeg gjerne prøve noen nye dekk. Dessverre er det jo et salig virrvarr der ute med gummiblandinger, "teknologier", sidevegger, knastehøyder og alt annet rart, og jeg trenger hjelp. On-Ones Smörgåsbord har derimot fanget oppmerksomheten min siden det er billig, sammenleggbart og har noe som virker som en fornuftig gummiblanding. Burde jeg satse på dette, eller finnes det bedre alternativer?

http://www.on-one.co.uk/i/q/TYOOSM29X225/on-one-smorgasbord-29x225-tyre

Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: Akaly] #1776578 26/04/2014 16:15
olechr Offline
More than words
More than words
Hva er formålet du skal bruke de til?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: Akaly] #1776579 26/04/2014 16:37
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
God gammaldags norsk sti i all slags føre.

Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: Akaly] #1776580 26/04/2014 16:41
mbh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Her kommer sikkert alle til å nevne sitt favorittdekk, men jeg liker ihvertfall Hans Dampf fra Schwalbe!

Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: Akaly] #1776582 26/04/2014 16:47
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Et fint allround dekk er Conti Race King. Greit nok i terreng, ruller lett og oppleves som et raskt dekk.

Til litt mer sti og terreg, Conti X-King, dette fås i både 2.2 og 2.4.

Det finnes også masse annet flott å velge i, men har kjørt litt det siste året med X-King. Dette fungerer meget bra i skog, sti, terreg, fjell m.m. Samtidig som du faktisk kommer fremover på transport strekningene på grus og asfalt.

mvh
kjell.sy
--------------------------
Rides hard and fast, so the suffering will end faster!
But in the woods and up in the mountain's I slow down,
so I can enjoy the ride ! :-)

TREK Superfly FS 9
Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: Akaly] #1776597 26/04/2014 17:21
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
RaRa har jeg hatt og var fornøyd, RaceKing bruker jeg nå, X-King når det er litt mer gjørme, Ardent funker på hardt underlag til sti og ingenting annet. Beste er å teste litt forskjellig. Birken funker RaceKing. Sti og norsk skog funker X-King.

Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: kjellsy] #1776599 26/04/2014 17:24
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: kjellsy
Et fint allround dekk er Conti Race King. Greit nok i terreng, ruller lett og oppleves som et raskt dekk.

Det finnes også masse annet flott å velge i, men har kjørt litt det siste året med X-King. Dette fungerer meget bra i skog, sti, terreg, fjell m.m. Samtidig som du faktisk kommer fremover på transport strekningene på grus og asfalt.

Prøvd mye dekk eller har du bare prøvd disse 2?

Ambassadør for Scott.
Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: Akaly] #1776601 26/04/2014 17:26
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Akaly
God gammaldags norsk sti i all slags føre.

Litt ettersom du skal bruke til ritt og hvor mye vekt har å si. Men selv kjører jeg mye med Hans Danf. Enkelt og greit fordi det er bra gummi. Skal du ha litt mer ritt orienterte dekk så er Rocket Ron 2.25, Fast Track 2.2 og Ikon bra dekk.

Ambassadør for Scott.
Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: Akaly] #1776614 26/04/2014 18:02
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Null ritt. Vil bare ha litt ordentlig grep, og slippe den følelsen av at dekket skal rulle av felgen bare jeg sklir på en liten rot.

Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: Akaly] #1776618 26/04/2014 18:06
HNK Offline
Besatt
Besatt
Maxxis Ardent f.eks.

Fint grep, og ruller bra for stidekk å være.
Fåes også i Race utgave med litt lavere knaster og litt mindre rullemotstand.

Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: Akaly] #1776990 27/04/2014 18:41
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
God erfaring med:
Ardent, Advantage, hans dampf, rubber queen +++

ta en titt på hva folk bruker på stiene du sykler på, så får du nok gode tips. Skal du ha lakrisdekk som sitter uansett er det vel minion supertacky eller big betty GG (utgått?) som står høyt på lista mi, dog med både vekt og rullemotstsands"utfordringer"

Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: comerik] #1776995 27/04/2014 18:45
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: comerik
RaRa har jeg hatt og var fornøyd, RaceKing bruker jeg nå, X-King når det er litt mer gjørme, Ardent funker på hardt underlag til sti og ingenting annet. Beste er å teste litt forskjellig. Birken funker RaceKing. Sti og norsk skog funker X-King.

RaceKing ruller som f. helt til det blir gjørmete og gjørma pakker seg og alt blir trist og leit…

Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: olechr] #1777141 28/04/2014 05:27
K
kjellsy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Har testet ut en god del forskjellige dekk, mye har nok vært typiske maraton dekk. Men jeg har alltid søkt etter dekk som ikke har vært av det letteste og raskeste slaget pga punkteringsfare. Har søkt dekk med allsidige egenskaper som lette, punkteringssikre, "raskt mønster" gode feste egenskaper i terreng og helst evne til å raskt slippe møkk slik at dekket ikke kaster skitt i lang tid, men raskt får frigitt mønstret når man er ute av gjørma.

Men det skjer heletiden ting på denne fronten, eks ville jeg tidligere ha frarådet alle å ta dekk fra Bontrager, på fuktig underlag (stein og røtter) opplevde jeg disse som nesten farlig glatte, men også de har endret sin gummi til en blanding som også passer vårt nordiske klima, og ser nå at også de leverer svært gode dekk.

Så med de erfaringer jeg nå har, vil jeg ikke uttale meg for meget om dekk jeg kjørte for 3 år siden, de er jo skiftet ut med nye produkter.

Et annet "trygt" allround dekk er jo også Crossmark, men gummien her slites fort (synes iallefall jeg jmf andre dekk).

Sitat: olechr
Sitat: kjellsy

Prøvd mye dekk eller har du bare prøvd disse 2?

mvh
kjell.sy
--------------------------
Rides hard and fast, so the suffering will end faster!
But in the woods and up in the mountain's I slow down,
so I can enjoy the ride ! :-)

TREK Superfly FS 9
Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: RoyK] #1777150 28/04/2014 06:17
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: RoyK
Sitat: comerik

RaceKing ruller som f. helt til det blir gjørmete og gjørma pakker seg og alt blir trist og leit…

Ingenting fungerer bra til alt.

Re: Nye dekk som er bedre enn RaRa. Hjelp, hjelp, osv. [Re: Akaly] #1777173 28/04/2014 06:45
teikela Offline
Medlem
Medlem
Jeg anbefaler Conti X-king 2.4 RaceSport forran og Conti Race King 2.2 RaceSport bak. Veldig fin og rask kombo med bra volum. X-King 2.4 gir en veldig god kontroll i bratte utforkjøringer. Fungerer veldig bra til norsk sti etter min mening.

Selvfølgelig satt opp slangeløst med så lavt dekktrykk som mulig.

VIKTIG at det er BlackChilli utgaven (f.eks RaceSport). UST-utgaven med vanlig gummi er helt ubrukelig etter min erfaring.

Jeg har tidligere brukt RaRa.

Moderator  support