Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tilskuer Tour de france - Col de Tourmalet

Tilskuer Tour de france - Col de Tourmalet #1776533 26/04/2014 12:25
S
sykkel33 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg er i Pyrineene i sommer på samme tidspunkt som Tour de france sirkuset.
Derfor ønsker jeg å se en eller flere etapper.

Jeg har sett for meg etappe 18, 14. juli. Pau > Hautacam 145 km. På denne etappen skal de over Col de tourmalet. Det er på denne overgangen jeg kunne tenke meg å være tilskuer. Noen overnattinger ikke altfor langt unna er bestilt, samt leiebil.

Spørsmålet er hvor tidlig stenger de veien opp til Col de tourmalet? Er eneste alternativ å leie en sykkel og sykle opp tidlig samme dag, eller kan man også parkere i bunn av bakken og gå oppover? Eller er det mulig å kjøre opp og parkere langs løypa oppe i høyden?

Tar gjerne i mot reisetips for dere som har vært i området. Og gjerne om dere har tips til sykkelutleie. Kommer ikke til å ta med egen sykle på reisen.

Redigert av sykkel33; 26/04/2014 14:58.
Re: Tilskuer Tour de france - Col de Tourmalet [Re: sykkel33] #1782191 06/05/2014 15:28
S
sykkel33 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Ingen som har noen tips til en Tour de France tilskuer?

Re: Tilskuer Tour de france - Col de Tourmalet [Re: sykkel33] #1782213 06/05/2014 16:12
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Jeg er veldig usikker på om jeg ville kjørt bil til toppen, lei deg heller en sykkel. Beregn god nok tid til å se på livet underveis og være tilstede før karavanen kommer. Uansett, sørg for at du kjører/sykler/går i riktig retning. All trafikk stoppes i motgående retning TIDLIG.

Re: Tilskuer Tour de france - Col de Tourmalet [Re: sykkel33] #1782331 06/05/2014 18:56
J
J-doug Offline
Fersking
Fersking
J
Sitat: sykkel33
Ingen som har noen tips til en Tour de France tilskuer?

Hei

Var tilskuer i 2012 utgaven under 2 etapper, stod på fjellet Col de grande Colombier (HC) og på en 1. kat. tidlig på en etappe , hvis du har bil burde du kjøre bilen til foten av fjellet. Det er ekstremt kaos opp fjellene, masse, masse mennesker så hvis du ikke ankommer fjellet 1-2 dager i forveien er det ikke vits i å prøve å kjøre opp. Dersom du bor ganske nærme fjellet kan du sykle til fjellet (hvis du har sykkel), jeg hadde sykkel og jeg gjorde dette. En av de mest episke turene på sykkelsetet noen gang, når du ser fjellet og kjenner pulsen, forventningene og gledesrusen stige i blodet - herligste følelsen på jord!.

Sykla en del opp til tryvann og grefsenkollen for å forberede meg før TDF, men det var ingenting sammenlignet med en HC. Anbefales å trene i lange stigninger. Hvis du sykler opp kan du gjøre 1 av 2 ting, 1: gjøre som meg, kjøre steinhardt oppover, du får maksimal heiing av folk, ekstremt morsomt, men slitsomt, var helt utslitt da jeg hadde syklet 5 km av fjellet (10 igjen), skal sies at stigningsprosenten sank etter de første 5 før det gikk bratt oppover igjen, poenget er at fjell sjelden har en jevn stigning, men at det kommer "flater" innimellom der du kan hvile deg. Skal sies man blir båret fram av publikum. Eller du kan velge den fornuftige måten, kjøre rolig oppover fjellet og ikke undervurdere det og heller gi på etterhvert dersom konkurranseinstinktet slår inn.

Husk, vær ute i god tid, det tar lang tid å sykle opp fjell og caravanen kommer et par timer før rytterene så man bli underhold mens man venter! ICON_SMILE

God tur! Du vil ELSKE det!

Re: Tilskuer Tour de france - Col de Tourmalet [Re: sykkel33] #1782409 06/05/2014 20:15
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Har vært på Tourmalet flere år på rad, og jeg mener du kan glemme å kjøre opp hvis ikke du ankommer dagen før. Selv da skal du nok slite med å finne en god plass blant campingbilene. Sjekk inn på en campingplass nede i dalen og ta sykkelen fatt hvis du har bein til det. Du kan også parkere et sted mellom Bagneres de Bigorre og Ste Marie de Campan hvis du har bil som kan frakte en sykkel. Hvis ikke kan du gå, men det er langt, varmt og bratt. (Det er det selvsagt hvis du sykler også ICON_SMILE )

Veien sperres vel ikke før en times tid før karavanen kommer (hvis jeg husker riktig), og selv da kan du tusle videre til fots. Et tips forresten; et år bodde vi faktisk på hotell i La Mongie (4 km fra toppen eller så) natten før touren passerte. Du kan jo sjekke om de har plass på noen av hotellene der. Da får du ikke sjekket hvor tøff du er ved å sykle hele veien opp, men du får parkert bilen dagen før, og du kan loffe opp det siste stykket til toppen i god tid før showet starter.

Re: Tilskuer Tour de france - Col de Tourmalet [Re: BetongApe] #1782541 07/05/2014 06:52
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Jeg har akkurat de samme erfaringene som BetongApen. Ikke så rart, kanskje, siden vi har vært der samtidig.

Vi har bare syklet opp fra østsiden av Tourmalet, fra Sainte-Marie de Campan, men jeg vil tro akkurat det samme gjelder for vestsiden.
I dalene her er det lite med omkjøringsveier, og bilkøene etter etappen kan bli endeløse. Det er mye lettere å komme seg hjem igjen på sykkel.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Tilskuer Tour de france - Col de Tourmalet [Re: sykkel33] #1782633 07/05/2014 08:16
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Parker i bunnen og ta sykkel evt. gå opp.

Så Alpe d'Huez-etappen i fjor og det var flere i vår gruppe som gikk fra bunnen , til toppen og så litt ned i bakken igjen.

Når det nærmer seg passeringstid for caravanen så vil sannsynligvis politiet be deg gå av sykkelen og trille også. Er du tidlig ute så kommer dere sikkert lett til toppen på sykkel. Det er artigere å se rytterne om man har syklet opp selv på forhånd og. Bare å glede seg. Syklet opp og halveis ned Alpe d'Huez før rytterne passerte i fjor sommeren og det var en helt magisk dag!

Re: Tilskuer Tour de france - Col de Tourmalet [Re: sykkel33] #1782705 07/05/2014 10:21
kjull Offline
Besatt
Besatt
Var på målgangen på 17. etappen på toppen i 2011. Parkerte i St. Marie de Campan (de syklet opp andre siden den dagen) og syklet til La Mongie. Derfra måtte vi sette fra oss syklene og gå til toppen, fikk ikke lov å sykle opp. Var på toppen et par timer før rytterne kom.
Møtte mange mellom St. Maried de Campan og La Mongie som gikk til toppen også.

Ville satset på å parkere nede i en av dalene et sted upåvirket av løypen og sykle opp. Husk å ta med varme klær. Vi hadde 7-8 grader, litt vind og yr på toppen. Kan være mye kaldere enn en skulle tro på disse høye toppene. Noe annet enn sykkelsko er også kjekt å ha med opp. Trenger ikke så mye mat å drikke, får kjøpt på cafeen på toppen evt, i La Mongie om du skal opp den veien.

God tur :-)

Moderator  support, Valentino