Ingen som har noen tips til en Tour de France tilskuer?
Hei
Var tilskuer i 2012 utgaven under 2 etapper, stod på fjellet Col de grande Colombier (HC) og på en 1. kat. tidlig på en etappe , hvis du har bil burde du kjøre bilen til foten av fjellet. Det er ekstremt kaos opp fjellene, masse, masse mennesker så hvis du ikke ankommer fjellet 1-2 dager i forveien er det ikke vits i å prøve å kjøre opp. Dersom du bor ganske nærme fjellet kan du sykle til fjellet (hvis du har sykkel), jeg hadde sykkel og jeg gjorde dette. En av de mest episke turene på sykkelsetet noen gang, når du ser fjellet og kjenner pulsen, forventningene og gledesrusen stige i blodet - herligste følelsen på jord!.
Sykla en del opp til tryvann og grefsenkollen for å forberede meg før TDF, men det var ingenting sammenlignet med en HC. Anbefales å trene i lange stigninger. Hvis du sykler opp kan du gjøre 1 av 2 ting, 1: gjøre som meg, kjøre steinhardt oppover, du får maksimal heiing av folk, ekstremt morsomt, men slitsomt, var helt utslitt da jeg hadde syklet 5 km av fjellet (10 igjen), skal sies at stigningsprosenten sank etter de første 5 før det gikk bratt oppover igjen, poenget er at fjell sjelden har en jevn stigning, men at det kommer "flater" innimellom der du kan hvile deg. Skal sies man blir båret fram av publikum. Eller du kan velge den fornuftige måten, kjøre rolig oppover fjellet og ikke undervurdere det og heller gi på etterhvert dersom konkurranseinstinktet slår inn.
Husk, vær ute i god tid, det tar lang tid å sykle opp fjell og caravanen kommer et par timer før rytterene så man bli underhold mens man venter!
God tur! Du vil ELSKE det!