GodTurGuiding med NOTS våren 2014 -Bli med på tur!
|
GodTurGuiding med NOTS våren 2014 -Bli med på tur!
26/04/2014 06:54
|
espenun
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Denne våren inviterer NOTS Oslo og omegn til tur! Vi har vært så heldige å få engasjert en gjeng med lommekjente guider som har lovet å vise fram sine best skjulte skatter fra skogene rundt Oslo! Og hva forventer de igjen? Ingenting annet enn at stiene blir brukt! Baktanken med det hele er å vise fram alternativer til de mest kjørte stiene for dermed å spre trafikk og slitasje litt bort fra der alle andre markabrukere ferdes. Vi tror at resultatet blir vinn-vinn! Nye stier på oss og mindre konflikt i skogen. Les mer om konseptet her. Praktisk gjennomføring blir så her: Kalender for vårens turer med oppmøtetider og -steder ligger her. Ballet begynner med EnduroBonanza på Skullerudåsen torsdag 8/5, deretter går det slag i slag torsdager og søndager fram mot St.Hans. De enkelte turene blir annonsert på www.nots.no, NOTS Oslo og omegn Facebookside samt under utfluktfanen her på forumet. Påmelding skjer gjennom tråden på forumet. Har DU noe du har lyst til å vise fram? Vi mangler guide til søndag 25/5. Som belønning (utover heder og ære) kan vi tilby en flunkende ny NOTS-sykkeltrøye (så snart de er klare fra pressa i England). Velkommen på tur!
Redigert av espenun; 26/04/2014 08:06.
|
|
|
Re: GodTurGuiding med NOTS våren 2014 -Bli med på tur!
[Re: espenun]
26/04/2014 20:47
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Artig og bra tiltak! Spent på Skullerudåsen. Står ikke noe tidspunkt?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
26/04/2014 21:03
|
Brenders
Entusiast
|
Entusiast
Hørtes moro ut og en kjempemulighet for finne godstier! Regner med at man må være NOTS medlem for å melde seg på? Eller? Skal man bare melde seg på her?
|
|
|
26/04/2014 21:33
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Når jeg leser omtalen av min tur så virker den værre enn den er. Den blir lettkupert, mye fint nedover og super for alle som liker sti. Skal oppdatere oversikten når jeg har muliget.. 
Del stien, skru av Strava
|
|
|
27/04/2014 04:51
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
For ordens skyld: Runermm er også med som guide på Endurobonanzaen. Dette blir skikkelige greier der vi både skal vise de beste stiene og sykle med flyt! Altså ikke i en stor klynge.
|
|
|
[Re: Altabjorn]
27/04/2014 05:46
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Dette virker å være et kjempekonsept. Håper jeg finner tid til å benytte meg av noen av disse turene  Vil uansdtt tro det blir tilgjengelig noen strava-logger etterpå.
- Stefan
|
|
|
[Re: Brenders]
27/04/2014 06:29
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Hørtes moro ut og en kjempemulighet for finne godstier! Regner med at man må være NOTS medlem for å melde seg på? Eller? Skal man bare melde seg på her? Nei, tvert imot. Her er selve hensikten å få flest mulig med og dermed spre det gode budskap, altså hvor de gode, bærekraftige stiene finnes. Men det er klart, du kan jo gjerne få melde deg inn  Vi tar imidlertid gjerne en håndsopprekning ettehvert i trådene for de enkelte turene, slik at vi vet omtrent hvor mange som blir med. Blir det stormoppmelding på enkelte turer må vi prøve å få tak i støtteguide.
|
|
|
27/04/2014 06:39
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Utrolig bra initiativ  Skal prøve å få med meg flest mulig av disse - bare å legge inn i familiekalenderen med en gang.
|
|
|
27/04/2014 10:31
|
Brenders
Entusiast
|
Entusiast
Da er det satt av på min kalender hvertfall! Gleder meg!
|
|
|
27/04/2014 21:35
|
OSM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette ser veldig bra ut. Har noen link til kalender og beskrivelse av turene?
|
|
|
[Re: OSM]
27/04/2014 22:09
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Dette ser veldig bra ut. Har noen link til kalender og beskrivelse av turene? Ja. Sjekk trådstarter. "...ligger her" [lenke i tråden, litt vanskelig å se lysegrønn farge].
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
28/04/2014 05:00
|
Imyoursupervisor
Medlem
|
Medlem
Dehär blir konge!! Ska pröva vara med på så många turer jag kan!:)👍
Martin II Go hard or go home!
|
|
|
28/04/2014 17:55
|
OSM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takker for den, nærsynt, fargeblind og skumleser jævl@ fort. 😎dd
|
|
|
28/04/2014 19:28
|
Joki
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Oj oj. Dette må jeg forsøke å få med meg noe av. Satser på oppmøte første gang torsdag 8.5.
Joachim One happend i Vegas, stand in Vegas! (Ola-Conny 25.06.13)
Stiramme 26" ønskes kjøpt. Str small. Prosjekt konesykkel.
|
|
|
28/04/2014 19:59
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har DU noe du har lyst til å vise fram? Vi mangler guide til søndag 25/5. Som belønning (utover heder og ære) kan vi tilby en flunkende ny NOTS-sykkeltrøye (så snart de er klare fra pressa i England).
Velkommen på tur!
Husk at den 25.5 er det OsloEnduro.
|
|
|
28/04/2014 20:03
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Supert opplegg! Gleder meg! 
|
|
|
[Re: magnusc]
30/04/2014 11:41
|
espenun
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det er påmeldingen til første GodTurGuiding offisielt ÅPNET!
Redigert av espenun; 30/04/2014 11:41.
|
|
|
11/05/2014 18:49
|
espenun
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
I oppsummeringa etter Lillo-turen i dag (se den tråden) løfter Øyvind R fram noen utfordringer knytta til å være såpass mange på tur sammen. Blir det for mye venting? Blir det for vanskelig å holde troppene samlet? Tilbakemeldingene fra Lillo tyder på at folk stort sett synes det gikk bra i dag. (Det hjalp nok fært at Jo-Inge og support gjorde en super jobb med å dele inn i grupper etter ferdigheter (og ikke minst med å hurtigrektruttere ekstra guider...)). Likevel tror jeg det er behov for å gjøre noen justeringer av opplegget for GTG framover. Jeg tenker at målet burde være grupper på 10-12 syklister. Da burde det være mulig å holde god flyt i syklinga, letter å passe på at vi ikke mister noen underveis, og ikke minst lettere å ta pauser når vi faktisk trenger det, det vil si for å spise og gjøre unna nødvendig mekking. For å få til dette må vi hvertfall sørge for at de som arrangerer har en viss oversikt over hvor mange som kommer til å dukke opp (i dag kom det 70, knapt halvparten hadde sagt fra i tråden). Det betyr "bindende" påmelding via forumtråden i rimelig tid før turen. Det kan også bli nødvendig å legge begrensninger på antall deltagere på turene, basert på hvor mange guider vi klarere å trylle fram. Hva tror dere? Overproblematiserer jeg? Er det bedre og enklere å bare kjøre på? Eller burde vi justere litt?
|
|
|
11/05/2014 18:59
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Litt av suksessen i dag var jo kanskje at det var så ad-hoc. Helt uformelt og bare å dukke opp. Dele opp i grupper etter ferdigheter er kanskje ikke så dumt siden jeg ikke akkurat var den kjappeste i gruppen min, mens andre var noen ordentlig råtasser, så de kjappeste vil vel gjerne sykle sammen og holde høyere tempo mens de tregere av oss er fornøyd med å komme hjem uten skader.
|
|
|
11/05/2014 19:12
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig i at grupper på 10-12 med noenlunde like ferdigheter er best. Bindende påmelding o.l. er for byråkratisk. Løsningen er å ha mange guider tilgjengelig, ha en slags plan for avvikling av ulike ruter og ta resten på sparket og med godt humør.
|
|
|
[Re: runermm]
11/05/2014 19:28
|
Hendrik
Medlem
|
Medlem
It never gets easier, you just go faster - Greg LeMond
|
|
|
11/05/2014 19:31
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hva tror dere? Overproblematiserer jeg? Er det bedre og enklere å bare kjøre på? Eller burde vi justere litt?
Alltid greit å få en indikasjon på antallet som møter opp, ingen bindende påmelding, men stress litt på at man må si fra i tråden så en har en teori om hvor mange grupper og guider man trenger. En gruppe trenger en person i front og en i bakkant som fungerer som avskjekk - bakguiden må også kunne ruten. Gruppen kan da enkelt være opp mot 30 personer så lenge det ikke finnes 1000-vis av veivalg. Stiene som skal vises frem vil være med på å begrense antall personer per gruppe. Jo flere stikryss, teknisk utfordrende og kondisjonssugende sti - jo mindre grupper. Veldig fint med kontakt mellom gruppene på enkelte punkt slik at man kan gjøre justeringer basert på kondisjon og teknikk og lignende. Alt dette syntes jeg fungerte fint i dag, så etter mitt syn er det bare å se enklest mulig på det, men stress folk litt rundt det å si fra med noen periodiske påminnelser.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
11/05/2014 20:07
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg regner ikke med det, men hvis det kommer 70 stk til Nesodden så sliter jeg. Ekstra guider som kjenner stiene og kan ha egne grupper/fungere som sweeper er det ikke flust av. Ja så det hadde vært veldig stas å vite hvor mange som kommer på forhånd. Kommer det veldig mange så får vi bare gjøre det beste ut av det med sosialisering og tålmodighet. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
12/05/2014 06:40
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Først av alt, takk for dette tilbudet. Dette er et fantastisk opplegg, ikke minst for de som ikke har en klubb eller fast gruppe å sykle med.
Tenkte og komme med noen synspunkter i forbindelse med de problemstillinger som blir skisset. Har vært med å drifte terreng gruppe i for klubb tidligere, og kjenner litt til utfordringene.
1. Det er ikke lett å stille med en god plan når man ikke har anelse om hvor mange som stiller, kommer det 10 og man har 5 guider, går det lett, men stiller det 70 og man har 3 guider kan dette være et problem, så om det ikke er tvungen påmelding, bør det gå ut en sterk oppfordring til folk å melde at de kommer, slik at man er noenlunde forberedt. Påmelding-Ja
2. Forventninger til turen. Dette er skisset som guidete turer. Jeg har ikke fått med meg at dette er turer som skal innebære "treningsøkter" ala intervall, teknisk, tempo etc. Mulig jeg har misset noe. Men jeg har oppfattet dette som en mulighet til å få oppleve nye og gamle områder med kjentmann, som kan vise flotte stier etc i områder som egner seg for sykling av vår karakter. Så oppfordring til deltakere: ikke forvent at dette skal være en treningsøkt, dette bør være en guidet tur. Tempo tilpasses deretter.
3. Grupper: det er uten tvil en fordel at gruppene ikke blir for store, men av og til ikke til å unngå. Det er derfor viktig at NOTS er svært tydelig å fortelle hvilken guide som fører den roligste gruppen, slik at dette blir tydelig for de fremmøtte. På samme måte kan man skisse hvem som tar seg av de med de beste tekniske ferdighetene, og kanskje legge til at tempoet her av og til kan være noe høyere enn i øvrige grupper. Har selv ført grupper med 25 stk i terreng, det er en utfordring, men lar seg gjøre når nivå, ferdigheter og ikke minst FORVENTNINGENE er i noenlunde harmoni. Hvis mulig er det en fordel å finne et møte punkt for samtlige grupper(hvis mulig), slik at de som ønker endring i tempo, ferdighets utfordringer kan skifte gruppe.
4. For guds skyld, ikke sett antalls begrensning! Det utestenger en gruppe som gjerne vil med, erfaringsmessig blir dette ofte ny begynnere, jenter og de som ikke kjenner andre i gruppene fra før. Det er ingen som bevist stenger disse ute, men de har lett for å trekke unna, ikke minst når man merker at samholdet er tett og sterkt blandt de øvrige.
Var ikke selv medlem av Nots tidligere, og litt usikker på gruppen, men etter bonanzan på skullerud, var jeg ikke i tvil, og meldte meg inn samme kveld. Dere gjør en kjempe jobb med disse guidete turene, takk for det.
Utfordringen blir derimot, hva gjør man når dette er over? Vil man legge opp til faste dager hvor men har mulighet til å møte folk fra Nots å sykle sammen med? Eks hver torsdag fra Rustadsaga kl 19. Det trenger ikke nødvendigvis være faste trenere her, eller representanter fra styre, men et fast holde punkt hvor medlemmer fra Nots kan møte opp, for å møte noen med samme interesse, som de kan leke seg rundt på stiene sammen med 1 time eller 2 alt ettersom. Slik at man ikke nødvendigvis er avhengig av å sykle når kompisen kan, eller må sykle alene, for det setter en del begrensninger. Skulle man ønske å teste et dropp eller andre utfordringer, er det kjekt med noen rundt seg om man feiler.
Takk for jobben dere gjør, fikk ikke vært med i Lillo, men gleder meg til neste tur, for da kommer jeg.
Mye bra innspill her. Forventningsavklaring er alltid bra. Men det gjelder også til NOTS. Vi er et frivillig styre i et entusiast-miljø - vi har ingen organisasjon med sekretariat og ansatte i ryggen. Så det blir et dilemma hvor mye vi kan ta på oss. Kjernepunktet for oss blir hvordan vi kan sikre nok guider, og guider som er forberedt. Helst bør de alle ha kjørt gjennom løypene på forhånd. Det er ikke alltid lett å få til. Her må vi apellere til alle ildsjeler i stisykkelmiljøet. Og dem er det heldigvis mange av. Alternativt kan hoved-guiden forberde turen i form av kart, og gi disse ut til hjelpe-guider i forveien. Som kan studere disse hjemme, eller reise ut på egen hånd i forveien. Vi har også tenkt på å dele gps-spor i forveien mellom guidene. Å dele grupper inn etter ferdighet/tempo er lurt. Det fungerte bra på Rustadsaga. Og vi har lært at det er viktig å ha en hjelpeguide som følger bakerst i gruppa. Og at det utveksles mobilnumre mellom guidene. Ting skjer under veis. Angående faste tur-kvelder. Her er jo Tirsdagsklubben [tm] i Østmarka et forbilledlig eksemel, som godt kan kopieres til andre marker. Hvorvidt NOTS kan/skal ha en rolle i slike opplegg, får vi diskutere.
Redigert av front biker; 12/05/2014 06:42.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
12/05/2014 07:46
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Ha NOTS-frivillge som er primus motor for tirsdagsklubber i andre marker hadde ikke jeg sagt nei til heller. 
|
|
|
12/05/2014 08:14
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Et enkelt lite tips. Kjøp inn walkie talkes til guidene. Veldig kjekt at front- og bakguide kan snakke sammen. PMR er billig og holder i massevis.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
12/05/2014 08:24
|
tron
Besatt
|
Besatt
Hyggelig at det møtte 70 stykker, altså, men det forteller meg samtidig at det annonseres for lite fellesturer på forumet. For endel år tilbake kunne jeg dra på fellesturer hver eneste dag hele uka i Oslo-området. Slik er det ikke lenger. På ett eller annet tidspunkt begynte folk å avtale turer "i smug" på Facebook i stedet, og da forsvant aktiviteten i Utflukt-forumet. Når det først dras igang et noenlunde organisert konsept som NOTS GTG, er det derfor ikke helt uventet at det dukker opp veldig mange.
GTG-konseptet til NOTS er flott, men det er vel neppe det NOTS skal ha som kjernevirksomhet. 70 syklister på rekke og rad på trange stier en søndag er kanskje også å tøye strikken vel langt i forhold til hva vi skal forvente av toleranse fra andre markabrukere?
|
|
|
12/05/2014 09:14
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Ref andre markabrukere: Det snodige var at alle andre vi møtte i skogen på søndagen ikke ble irriterte, men interesserte. De stopper, spør, er nysgjerrige - lurer på hvem hele den gjengen var. Imponerende holdning av alle i marka på søndag - fotgjengere og syklister. Topp!
Ellers synes jeg noen små tips og tilrettelegginger er fint. Men sti er for meg en uorganisert aktivitet, og skal få bli det. Mange krav til turer og arrangører øker terskel for å være arrangør, og det øker terskel for deltakerne gjennom økte forpliktelser. At det dukker opp 30 stk uannonsert var helt greit for min del. Ikke noe stress. Litt ufordrende bare. Men positivt.
Alltid når noe nytt startes, uansett hva det er og i hvilket miljø, så er veien kort fra den initielle gode ideen og meningen, til å bygge på med et følt behov for struktur og regler i entusiasmens ånd. Det er GodTur man skal ut på. Gratis, uformelt, halvorganisert. For meg er det spillereglene. De som godtar det vil få kjempefine opplevelser. Å være forberedt tar jeg for gitt. Når man inviterer folk på besøk så er det normalt at verten har lagt seg litt i selen.
Basert på interessen fra søndag og prat underveis så kommer jeg til å forsøke å invitere til et par turer til i løpet av sesongen.
|
|
|
[Re: Lillosti29]
12/05/2014 09:46
|
kjellsy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Godt skrevet, og jeg er helt enig. Det er fort gjort at forventninger blir til krav, og at det uformelle og trivelige miljøet blir endret til noe helt annet. Når forventingene blir for store trekker også folk seg raskt fra det å arrangere/tilby guiding i områder. Det er klart en fordel at man har lagt seg litt i selen når man stiller som veiviser, men man kan også si at man skal prøve noe nytt. som man ikke vet om fører frem. Det er jo på den måten nye traseer blir til, og alltid litt hyggelig å gjøre en miss med litt godt humør sammen med noen,enn å stå totalt lost på egen hånd. (men alt innenfor rimelighetens grenser). Fint om du annonserer Jo_Inge når du har mulighet til å ta men flere på tur, jeg har ikke kjørt noe i ditt område, og det er alltid moro å bli kjent på nye stier. Ref andre markabrukere: Det snodige var at alle andre vi møtte i skogen på søndagen ikke ble irriterte, men interesserte. De stopper, spør, er nysgjerrige - lurer på hvem hele den gjengen var. Imponerende holdning av alle i marka på søndag - fotgjengere og syklister. Topp!
Ellers synes jeg noen små tips og tilrettelegginger er fint. Men sti er for meg en uorganisert aktivitet, og skal få bli det. Mange krav til turer og arrangører øker terskel for å være arrangør, ......xxx
mvh kjell.sy -------------------------- Rides hard and fast, so the suffering will end faster! But in the woods and up in the mountain's I slow down, so I can enjoy the ride ! :-)
TREK Superfly FS 9
|
|
|
[Re: tron]
12/05/2014 10:47
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hyggelig at det møtte 70 stykker, altså, men det forteller meg samtidig at det annonseres for lite fellesturer på forumet. For endel år tilbake kunne jeg dra på fellesturer hver eneste dag hele uka i Oslo-området. Slik er det ikke lenger. På ett eller annet tidspunkt begynte folk å avtale turer "i smug" på Facebook i stedet, og da forsvant aktiviteten i Utflukt-forumet. Inviterte til Lillohelg, Lillolørdag og Lillosøndag for noen år siden, men da det begynte å komme 35 stykker både lørdagen og søndagen ble det litt mye for en person. Heldigvis kunne jeg dra nytte av naboen Rexiplex (Ola Martin) – mulig det var derfor han flytte til en annen kant av landet 
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
|
|