|
|
Watt og pulssoner osv
|
Re: Watt og pulssoner osv
[Re: hrukin]
30/04/2014 08:19
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Samme hvert år. De kjører mer og mer watt på tester men skjer jo ikke noe i ritt De kjører mer og mer watt, men oppnår ikke bedre plassering? Ja, de blir feitere og feitere Så ikke mer watt pr kg kroppsvekt? Konkurentene forbedrer seg ikke?
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
30/04/2014 08:50
|
janeri
Medlem
|
Medlem
interessant det här med hur man tränar bäst, mest riktigt. Hur gör man, är det den enkla vägen att gå den bästa? Man tränade och var ganska bra innan alla hjälpmedel kom. När klockan bara visade tid.
Det är svårt att jämföra tider i en del sporter, materialet har blivit bättre som på skidor har det hänt mycket. Cyklarna har blivit bättre och lättare.
Men löpning kan man lättare jämföra tider.
Lidingöloppet 30 km har en medaljtid på 2,15. Mitten på 1980 talet så klara ca 1700 medaljtiden.
2013 så klarade ca 700 st samma tid, det är 1000 motionärer som har blivit sämre idag med all tränings hjälp, så borde det vara fler som klara av den tiden.
Så det kanske är så enkelt att man ska träna och inte fundera så mycket, så blir man bättre.
|
|
|
[Re: ]
30/04/2014 08:50
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er fullt mulig å kjøre akkurat like fort i et ritt som folk som tråkker 10-15% mer watt/kg enn deg på tester. Det er til og med mulig å sykle like fort i ritt som folk som tråkker 10-15% mer watt/kg enn deg i rittet.
Anonym5
|
|
|
[Re: janeri]
30/04/2014 08:51
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Lidingöloppet 30 km har en medaljtid på 2,15. Mitten på 1980 talet så klara ca 1700 medaljtiden.
2013 så klarade ca 700 st samma tid, det är 1000 motionärer som har blivit sämre idag med all tränings hjälp, så borde det vara fler som klara av den tiden. Midt på 80-tallet var det vel en kjempestor joggebølge? Kanskje flere stilte til start enn i 2013?
Anonym5
|
|
|
30/04/2014 08:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Så ikke mer watt pr kg kroppsvekt?
Konkurentene forbedrer seg ikke? Watt og watt, det er mye mer til sykling enn bare watt. Det er fullt mulig å kjøre akkurat like fort i et ritt som folk som tråkker 10-15% mer watt/kg enn deg på tester. Det kryr jo av folk som tråkker mye watt som disponerer de på en måte som gir lite igjen tidsmessig. Et godt eksempel er vel kanskje fjorårets Birken. Ved bare å synese vil jeg tro FW hadde den desidert høyeste gjennomsnitts watten (watt/kg) den dagen.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
30/04/2014 09:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det viktigaste för hur många som klarar medalj tiden är nog hur många vältränade motionister och aktiva som är med. Intresset för olika aktiviter varierar rätt mycket.
Att dra någon slutsats om träningsmetoder genom att jämföra antalet som tar medalj tror jag inte fungerar så bra.
|
|
|
[Re: loik]
30/04/2014 09:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Samme hvert år. De kjører mer og mer watt på tester men skjer jo ikke noe i ritt De kjører mer og mer watt, men oppnår ikke bedre plassering? Ja, de blir feitere og feitere Så ikke mer watt pr kg kroppsvekt? Konkurentene forbedrer seg ikke? Hvorfor denne myten om at (alle) konkurrentene blir bedre? Vil heller tro det er sånn at noen blir bedre og andre dårligere, men at gjennomsnittstidene ikke forandrer seg nevneverdig fra år til år (Hovdenes har vel feks fortsatt raskeste tiden fra Rena til Lillehammer.). Uansett er det jo massevis av andre faktorer som spiller inn i ritt. Ligger man i gruppe med feks mye rykk og napp hjelper det vel ikke så mye med høy watt/kg om man ikke klarer å ligge en del over terskel i perioder, tette luker, hente seg inn selv om det kjøres hardt, kjøre på ren viljestyrke osv. Man trenger ikke masse fantasi for å se hvor vondt det gjør for enkelte av proffene man ser på tv når det kjøres hardt.
Redigert av sveinaa; 30/04/2014 09:17.
|
|
|
30/04/2014 09:29
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så det kanske är så enkelt att man ska träna och inte fundera så mycket, så blir man bättre.
Amen
|
|
|
30/04/2014 09:34
|
janeri
Medlem
|
Medlem
Det är så enkelt att för att bli god så gör det ont, då hjälper varken pulsklockor eller watt mätare.
Det som alltid har fungerat fungera än idag. Det är korta, långa intervaller och distans.
Jag tränar själv bara i komfort zonerna, det gör minst ont. Men som motionär så är jag nöjd med det.
|
|
|
[Re: Oystein L]
30/04/2014 09:51
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Amen Sikkert veldig mange som setter av to timer til fundering tre ganger i uka, som heller kunne brukt det på trening ja.
|
|
|
30/04/2014 10:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är så enkelt att för att bli god så gör det ont, då hjälper varken pulsklockor eller watt mätare.
Det som alltid har fungerat fungera än idag. Det är korta, långa intervaller och distans.
Det är klart att pulsklockar, effektmålare, laktat målingar och liknande kan vara en fördel och kan hjälpa till i träningsarbetet. Att det är helt nödvändigt för att bli bra är det nog inte men vansklig att veta då väl så gott som alla på toppnivå använder sig av sådant i dag. Sen är ju en tidtagar klocka i praktiken en effekt målare när den används vid banelöpning eller simning och tidtagar klockar har ju använts under lång tid. Men i liknande diskussioner kan man ofta dela upp folk i de som tycker att allt ska vara naturligt och de som gillar dingsar och måledata. Vad som fungerar och är interessant för en behöver inte fungera för en annan.
|
|
|
[Re: -Jan]
30/04/2014 12:24
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Veit ikkje kva slags ritt eller testar Ole C. meiner, men det hjelper lite å forbedre berre terskelwatt viss du ønsker å bli bedre i rundbaneritt, som i stor grad går ut på å sprinte bakkar under minuttet der den anaerobe kapasiteten er viktig. Så la oss si forberede 10 sek-watten, 1 min-watten og 5 min-watten*. Wattrening er ikke bare for de som skal sykle tempo på 1 time blank, det er noe som kan brukes over hele spekteret, og spesielt egnet for kortere intervaller. * eller W/kg for å være nøyaktig
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
01/05/2014 18:23
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Så ikke mer watt pr kg kroppsvekt?
Konkurentene forbedrer seg ikke? Watt og watt, det er mye mer til sykling enn bare watt. Men når alt annet er likt så gir vel høyere watt, høyere fart, enn lavere watt? Det er fullt mulig å kjøre akkurat like fort i et ritt som folk som tråkker 10-15% mer watt/kg enn deg på tester. Så de som kjører med 10-15 % høyere watt på tester, har en mental sperre i ritt(pga wattmåleren/-ingen), og evner ikke å prestere bedre enn konkurentene(når alt annet likt)? Eller de med 10-15 % høyere, kan ikke la være å dra feltet(pga wattmåleren/-ingen), og de andre slipper unna med å ligge bak i feltet, og alle kommer likt til mål i fellesstarten? Eller de med 10-15 % høyere, har dårlig teknikk i terrenget(pga wattmåleren/-ingen)? Det kryr jo av folk som tråkker mye watt som disponerer de på en måte som gir lite igjen tidsmessig. Og det er wattmåleren/-ingen som har skylda?
|
|
|
[Re: sveinaa]
01/05/2014 19:03
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
De kjører mer og mer watt, men oppnår ikke bedre plassering? Ja, de blir feitere og feitere Så ikke mer watt pr kg kroppsvekt? Konkurentene forbedrer seg ikke? Hvorfor denne myten om at (alle) konkurrentene blir bedre? Hvis to syklister har nøyaktig likt utstyr, gjør samme taktiske disposisjoner osv, men en sykler med høyere watt pr kg kroppsvekt/luftmotstand og dermed sykler fortere enn den andre. Hva er det som vil forhindre at den andre ikke sykler fortere enn den første, når den andre forbedrer det antallet watt pr kg kroppsvekt/luftmotstand(mer enn den første) han sykler med, når alt annet er likt(imellom syklistene, og likt som første gang de syklet)? Vil heller tro det er sånn at noen blir bedre Pga at de ikke bruker wattmåler? Pga at de bruker wattmåler? , men at gjennomsnittstidene ikke forandrer seg nevneverdig fra år til år (Hovdenes har vel feks fortsatt raskeste tiden fra Rena til Lillehammer.). Under identiske forhold, med identisk utstyr osv, som folk som syklet med høyere watt? Uansett er det jo massevis av andre faktorer som spiller inn i ritt. Ja, men hvis watten er høyere, og faktorene identiske, så vil vel farten også bli høyere? Ligger man i gruppe med feks mye rykk og napp hjelper det vel ikke så mye med høy watt/kg om man ikke klarer å ligge en del over terskel i perioder, tette luker, hente seg inn selv om det kjøres hardt, kjøre på ren viljestyrke osv. Man trenger ikke masse fantasi for å se hvor vondt det gjør for enkelte av proffene man ser på tv når det kjøres hardt. Men det hjelper vel å kjøre med høyere watt enn terskelen i perioder, hvis man er den eneste blandt syklister med samme terskel/taktikk/teknikk/viljestyrke osv, som kan kjøre med høyere watt en terskel i perioder?
|
|
|
01/05/2014 20:37
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Poenget er at det IKKE er slik at alt annet er likt. Det er mange faktorer som spiller inn i et ritt, spesielt i terrenget. Disse faktorene kan og bør man også trene på.
Påstanden er altså at a) for mange kan wattmåler bli en tvangstrøye som isolert sett hjelper til å øke watt ned i pedalene, men det wattfokuset koster mer enn det smaker b) spesifikt kan det bli et for stort fokus på wattprestasjoner i treningssammenheng, som øker sannsynligheten for at treningen ikke blir mest mulig effektiv
Mulige effekter jeg gjetter kan skje, er å trene dårligere på teknikk fordi noen ferdigheter kan treffe i feil wattsone. Teknikktrening kan bli generelt nedprioritert fordi det ikke øker watt ut. Man kan gjøre dårligere taktiske valg fordi watt er et dårlig kriterium å velge fra. Man kan miste grupper fordi evnen til å tåle rykk og napp-kjøring er for lite trent. Osv.
MÅ det bli slik? Nei. Men det er altså en risiko. Samtidig er det altså usikkert hva gevinsten av wattmåler er i terrenget.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
02/05/2014 15:12
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Poenget er at det IKKE er slik at alt annet er likt. Det er mange faktorer som spiller inn i et ritt, spesielt i terrenget. Disse faktorene kan og bør man også trene på. Men har man wattmåler, så blir det umulig å trene andre ting, eller øker man antallet watt man kan sykle med, så vil man garantert bli dårligere på alt annet? Eller er det mulig å verken bli bedre/dårligere på alle andre faktorer samtidig som man blir istand til å trå fler watt? Påstanden er altså at a) for mange kan wattmåler bli en tvangstrøye som isolert sett hjelper til å øke watt ned i pedalene, men det wattfokuset koster mer enn det smaker b) spesifikt kan det bli et for stort fokus på wattprestasjoner i treningssammenheng, som øker sannsynligheten for at treningen ikke blir mest mulig effektiv
Mulige effekter jeg gjetter kan skje, er å trene dårligere på teknikk fordi noen ferdigheter kan treffe i feil wattsone. Teknikktrening kan bli generelt nedprioritert fordi det ikke øker watt ut. Man kan gjøre dårligere taktiske valg fordi watt er et dårlig kriterium å velge fra. Man kan miste grupper fordi evnen til å tåle rykk og napp-kjøring er for lite trent. Osv.
MÅ det bli slik? Nei. Men det er altså en risiko. Så problemet er ikke wattmålere, men hodet til den enkelte? Samtidig er det altså usikkert hva gevinsten av wattmåler er i terrenget. En wattmåler viser/registrerer hvor stor belastning man trår, og selv i terrengsykling så er det å trå viktig, så da kan informasjonen en wattmåler gir, hjelpe en i å kunne få mer utbytte av treninga(dvs den delen av treninga som innebærer tråkking).
|
|
|
02/05/2014 16:00
|
sveinaa
More than words
|
More than words
[quote=loik]De kjører mer og mer watt, men oppnår ikke bedre plassering? Ja, de blir feitere og feitere Så ikke mer watt pr kg kroppsvekt? Konkurentene forbedrer seg ikke? Hvorfor denne myten om at (alle) konkurrentene blir bedre? Hvis to syklister har nøyaktig likt utstyr, gjør samme taktiske disposisjoner osv, men en sykler med høyere watt pr kg kroppsvekt/luftmotstand og dermed sykler fortere enn den andre. Hva er det som vil forhindre at den andre ikke sykler fortere enn den første, når den andre forbedrer det antallet watt pr kg kroppsvekt/luftmotstand(mer enn den første) han sykler med, når alt annet er likt(imellom syklistene, og likt som første gang de syklet)? Vil heller tro det er sånn at noen blir bedre Pga at de ikke bruker wattmåler? Pga at de bruker wattmåler? , men at gjennomsnittstidene ikke forandrer seg nevneverdig fra år til år (Hovdenes har vel feks fortsatt raskeste tiden fra Rena til Lillehammer.). Under identiske forhold, med identisk utstyr osv, som folk som syklet med høyere watt? Uansett er det jo massevis av andre faktorer som spiller inn i ritt. Ja, men hvis watten er høyere, og faktorene identiske, så vil vel farten også bli høyere? Ligger man i gruppe med feks mye rykk og napp hjelper det vel ikke så mye med høy watt/kg om man ikke klarer å ligge en del over terskel i perioder, tette luker, hente seg inn selv om det kjøres hardt, kjøre på ren viljestyrke osv. Man trenger ikke masse fantasi for å se hvor vondt det gjør for enkelte av proffene man ser på tv når det kjøres hardt. Men det hjelper vel å kjøre med høyere watt enn terskelen i perioder, hvis man er den eneste blandt syklister med samme terskel/taktikk/teknikk/viljestyrke osv, som kan kjøre med høyere watt en terskel i perioder? [/quote] Ok. Trenger ikke krangle om dette. Watt funker tydeligvis bra for deg. For egen del synes jeg puls og følelse er greit. Jeg er tross alt mosjonist uten store ambisjoner.
|
|
|
03/05/2014 11:00
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Alle er vel enige at høy watt er bedre enn lav hvis andre faktorer er like, og at om watt-basert trening passer noen betyr det ikke at det passer alle.
Watt-basert trening er bare én måte for å måle og styre intensiteten på, den er bare litt mer teknisk og dyrere enn andre metoder: Derfor jeg tror den blir uglesett av noen. Hadde watt-målere kostet det samme som en simpel pulsklokke og like enkel i bruk tror jeg diskusjonen hadde vært annerledes.
At en treningsmetode ikke passer alle eller enkelte kan dog ikke være et generelt argument mot metoden.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
05/05/2014 09:02
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Men det er veldig interessant å observere at i grener der gamle resultatet er direkte sammenlignbare, som i løping, så har ikke pulsmåler, supersko, treningsforskning osv osv, betydd så mye med tanke på resultater. Ingrid Kristiansens 10 000-meter-tider og maratontider står fortsatt fjellstøtt den dag i dag. Ingrid var vel så vidt inne i en periode med pulsklokke på slutten av karrieren, men ingen laktatmåling, fortfot/barfot-sko eller andre moderne metoder der.
Trening kan gjøres vanskelig og utstyrskrevende, eller det kan gjøres enkelt. Noen liker det ene, mens andre finner roen og formen lettere med den andre.
Watt er supert mål på kjørestyrke, men hvis det tar fokus bort fra andre ting som er vel så viktige i terrengsykling kan det virke kontraproduktivt. Akkurat som fokus på lett sykkel, lav rullemotstand, stive dempere, lav kroppsvekt osv kan ta bort fokus fra det det faktisk handler om, å sykle styggfort i variert terreng, tidvies med høy fallrisiko og ofte med wattverdier langt over det man noengang har sett på rulla.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
05/05/2014 09:21
|
Trond Vidar
OP
I want to ride my bicycle
|
OP
Jeg får hive meg på med erfaringer fra Helgøyatråkket i helgen, ettersom jeg startet denne tråden. Tok med meg noen innspill fra denne tråden, og droppet alt av måling underveis i rittet. Garminen viste kun klokkeslett. Valgte å kjøre kun på følelse. 50km, to runder. - Følte meg sterk på første runde, men åpnet mye roligere enn jeg pleier - Jeg gikk ikke på en smell som jeg vanligvis gjør. Altså ingen dype, mørke stunder underveis. - Relativt sett ganske jevne runder med tanke på at kjedet røyk på runde 2 - Følte meg ganske fresh ved målgang - Følte at det var godt gjennomført, men at jeg aldri gravde dypt - Fikk krampe i sofaen på kvelden  Det var det første rittet i år, og som vanlig kom syra før pulsen. Det gikk 20minutter raskere, men det var også rekordføre - så det kan ikke sammenlignes. fra Garmin: - Lavere snittpuls enn i fjor - 20 minutter mindre tid i rød sone (4)
|
|
|
05/05/2014 09:32
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg får hive meg på med erfaringer fra Helgøyatråkket i helgen, ettersom jeg startet denne tråden. Tok med meg noen innspill fra denne tråden, og droppet alt av måling underveis i rittet. Garminen viste kun klokkeslett. Valgte å kjøre kun på følelse. 50km, to runder. - Følte meg sterk på første runde, men åpnet mye roligere enn jeg pleier - Jeg gikk ikke på en smell som jeg vanligvis gjør. Altså ingen dype, mørke stunder underveis. - Relativt sett ganske jevne runder med tanke på at kjedet røyk på runde 2 - Følte meg ganske fresh ved målgang - Følte at det var godt gjennomført, men at jeg aldri gravde dypt - Fikk krampe i sofaen på kvelden  Det var det første rittet i år, og som vanlig kom syra før pulsen. Det gikk 20minutter raskere, men det var også rekordføre - så det kan ikke sammenlignes. fra Garmin: - Lavere snittpuls enn i fjor - 20 minutter mindre tid i rød sone (4) Hva ble passeringen i år sammenlignet med i fjor?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
05/05/2014 09:37
|
Trond Vidar
OP
|
OP
ah, det må jeg sjekke 
|
|
|
05/05/2014 09:42
|
Trond Vidar
OP
|
OP
2014: nr 11 av 20, 19min bak vinner - hadde kjedebrudd 2013: nr 20 av 30, 41min bak vinner - hadde kjedebrudd 2012: nr 10 av 22, 35min bak vinner - året det snødde natta før start
Redigert av Trond Vidar; 05/05/2014 09:43.
|
|
|
05/05/2014 09:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jøss, se det. Flere ting å kommentere her. To kjedebrudd på to år?? Hva skjer lizzom.
En tilsynelatende lite ambisiøs tilnærming til rittet gir stor forbedring, det er interessant. Hvordan du klarte å ta det roligere uten pulsklokka er jo også spennende. For min del går det alltid fortere fra start enn pulsklokke vil, selv om jeg ikke bryr meg, eller ser på den.
|
|
|
05/05/2014 11:34
|
Trond Vidar
OP
|
OP
Jeg røyk kjedet på terrengsykkelrittet i fjor også, så dette har jeg god erfaring med. Sykler nå med kjedelåser teipet fast under setet for rask tilgang i fjor MÅ det ha vært en dårlig batch Shimanokjeder. Jeg røyk 2x kjeder sikkert fire ganger, på forskjellige steder hver gang. Endte opp med å kaste alle sammen. På lørdag tråkket jeg av powerlinken til SRAM, etter at jeg hadde en skikkelig pedal-mot-stubbe-tråkk i høy fart. Rider-error. At jeg tok det roligere kan jo forklares på mange måter - høyere terskelwatt! (take that anti-wattnisser  ) - at jeg veier 92kg, og Helgøya "bare" er oppoverbakker. Noe lærer man om seg selv i løpet av tre ritt på samme sted. - Bevisst holdning om å lytte til pulsen, og ikke la seg stresse av at jeg ikke klatrer spesielt godt i dette rittet. Jeg slapp mange grupper/syklister underveis i de lange klatringene, angret litt på at jeg ikke gravde dypere på sisterunden (ref å føle seg fresh i mål)
|
|
|
05/05/2014 12:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg har kjedelås teipet til vaierstrømpa foran styret. Da er den enda lettere tilgjengelig. Samt en under Specialized-top-capen med integrert kjedekutter.
|
|
|
05/05/2014 12:58
|
Trond Vidar
OP
|
OP
|
|
|
[Re: rockphotog]
05/05/2014 14:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Alle er vel enige at høy watt er bedre enn lav hvis andre faktorer er like, og at om watt-basert trening passer noen betyr det ikke at det passer alle.
Watt-basert trening er bare én måte for å måle og styre intensiteten på, den er bare litt mer teknisk og dyrere enn andre metoder: Derfor jeg tror den blir uglesett av noen. Hadde watt-målere kostet det samme som en simpel pulsklokke og like enkel i bruk tror jeg diskusjonen hadde vært annerledes.
At en treningsmetode ikke passer alle eller enkelte kan dog ikke være et generelt argument mot metoden. Argumenterer ikke mot watt basert trening (alle som er gode bruker det jo. så det må jo funke.). Jeg synes bare det blir tøvet for egen del. Og er det sånn at jeg får litt mindre utbytte av treningen med pulsklokka og følelsen enn om jeg hadde hatt watt utstyr så overlever jeg det.
Redigert av sveinaa; 05/05/2014 14:45.
|
|
|
06/05/2014 15:27
|
janeri
Medlem
|
Medlem
|
|
|
08/05/2014 09:25
|
PeterLynn
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Slenger inn et spørsmål i denne tråden. Når dere trener økter i de ulike pulssoner, ser dere da på gjennomsnittspulsen etter endt økt, eller at pulsen til enhver tid er innenfor den sonen du trener?
|
|
|
|
|