Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte kasett og krankset på Trek Remedy8

Bytte kasett og krankset på Trek Remedy8 #1776091 25/04/2014 09:42
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 14
S
South Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 14
Hei!

Kommer med et veldig nybegynner spørsmål.

Har anskaffet meg en trek remedy8 som jeg er veldig fornøyd med. Sliter litt med at jeg blir sittende å tråkke i maksgiret og i mange tilfeller blir det tyngste gire for lett. Har derfor et ønske om å skaffe litt tyngre gir slik at jeg slipper å tråkke som en jævel for å slå noen strava segment ICON_WINK

Har vel funnet ut at jeg må bytte cassette ell crankset for å få til dette. Men hvem av de er best å bytte? evt begge?

Sykkelen er i dag utstyrt med standard sett:
Link til specc
Cassette
Shimano HG62 11-36, 10 speed

Crankset
Shimano M552, 42/32/24

Her kommer n00b spørsmålene: ICON_WINK

Er det minste tallet det tyngste gire på cassetten? og det største tallet på cranksettet det tyngste forran?
Og er det forskjellige fester på cassettene eller cranksetet som jeg må passe på når jeg kjøper nye? Og har noen noen anbefalinger til hva man bør skifte til?

På forhånd takk xD

Re: Bytte kasett og krankset på Trek Remedy8 [Re: South] #1776099 25/04/2014 09:57
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
42-11 for lett på en stisykkel? Du troller med oss?

Mange kaster 42 skiva og bruker kun 32 og 24 skiva på en slik sykkel.


- Stefan
Re: Bytte kasett og krankset på Trek Remedy8 [Re: South] #1776105 25/04/2014 10:09
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Nå vet ikke jeg om dette er en sykkel med 26 tommers hjul eller ikke, har den det går det i drøye 42 km/t med en kadens på 90 på tyngste gir. Det er fristende å be deg bytte til racer om du trenger tyngre gir.

Det er ellers minste tallet på kassetten og største tallet på kranken som er tyngste gir ja, du kan ikke få mindre kassett enn 11 bak, men du kan jo bytte til 44 fremme, du vil da øke topphastigheten din til nesten 45 km/t med en kadens på 90.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bytte kasett og krankset på Trek Remedy8 [Re: South] #1776113 25/04/2014 10:15
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Ingen vits å bytte kassett. 11T er det tyngste du for alle praktiske formål får.
Skal du øke topphastigheten uten å øke tråkkefrekvensen må du ha flere tenner på kranken. Du kan sette på 44T. Sjekk om krankgiret ditt takler det. Skal du gå drastisk til verks blir det å bytte til 48/36/26 (typisk hybridkrank). Igjen et spørsmål om krankgir.
Her kan du enkelt beregne utveksling, hastighet og tråkkefrekvens:
http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

Re: Bytte kasett og krankset på Trek Remedy8 [Re: South] #1776121 25/04/2014 10:23
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 14
S
South Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 14
Sykkelen er en 26" glemte å ta med det.

Er dessverre ikke meningen å trolle noen, men det er endel grusveier som må forseres for å nå de litt finere stipartiene her jeg holder til. Grusvei er jo ikke det artigste med en slik sykkel og derfor hadde det vært kjekt å kunne tråkke på litt ekstra.

Om jeg forstår det rett så vil jeg kanskje ikke oppleve den store forskjellen på å gå opp til 44 fra 42 eller er forskjellene såpass stor at dette er verdt det?

Å bare ha 2tannhjul på cranksettet er vurdert og vil skje når jeg flytter til et sted med litt annet terreng.

Re: Bytte kasett og krankset på Trek Remedy8 [Re: South] #1776135 25/04/2014 10:48
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Litt, eller 4,7% for å være eksakt, er det å hente. Turen sett under ett har i alle fall jeg mer igjen for å holde litt lavere hastighet på disse strekkene da uforholdsmessig mye effekt går med til å slå hull i luften i hastighetene vi her snakker om. Men skal Strava-segmentene vinnes må hastigheten opp. Ekstra gøy å vinne med utstyr som ikke er optimalt for jobben.
Noen krankgir takler ikke større drev enn 42T. Derfor kan det bli en dyr operasjon å bytte til 44T.

Re: Bytte kasett og krankset på Trek Remedy8 [Re: Thomas-] #1776141 25/04/2014 11:03
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 14
S
South Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 14
Sitat: Thomas-
Litt, eller 4,7% for å være eksakt, er det å hente. Turen sett under ett har i alle fall jeg mer igjen for å holde litt lavere hastighet på disse strekkene da uforholdsmessig mye effekt går med til å slå hull i luften i hastighetene vi her snakker om. Men skal Strava-segmentene vinnes må hastigheten opp. Ekstra gøy å vinne med utstyr som ikke er optimalt for jobben.
Noen krankgir takler ikke større drev enn 42T. Derfor kan det bli en dyr operasjon å bytte til 44T.


Konklusjonen blir nok at jeg sier meg fornøyd med tingenes tilstand, også får jeg heller tråkke som en gal på de stedene dette trengs, er jo trening det også ICON_SMILE Takker for gode svar!

Re: Bytte kasett og krankset på Trek Remedy8 [Re: South] #1776143 25/04/2014 11:09
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
Skulle ønske jeg aldri hadde lest denne tråden, fikk bare bekreftet hvilke fyrstikkbein jeg har. Klarer knapt å tråkke når jeg har tyngste gir på min 2x10 Spark (det er vel 38-11 eller noe sånt)

Back to the gym!


Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Bytte kasett og krankset på Trek Remedy8 [Re: South] #1776195 25/04/2014 12:58
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1
G
Grendel Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
G
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1
Hei!

Mens vi snakker om utstyr som ikke er egna for jobben; jeg har tenkt å delta på Grenserittet (for første gang) med samme sykkel og noenlunde lik problemstilling som trådstarter.

Noen som har betraktninger rundt dette med tanke på utveksling og Grenseritt?


Moderator  support