Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Idiotspørsmål - Avid XX bremser

Idiotspørsmål - Avid XX bremser #1775695 24/04/2014 15:25
J
jantore Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Har akuratt byttet bremseklosser på Avid XX bremser (2012). Presset stemplene max tilbake med de gamle klossene, og satt inn nye. Ekstremt tight fit, skiven subber jevnt rundt hele. Hendelen "tar" helt ytterst. Har hørt at disse skulle være selvjusterende, men etter en tur ble det ikke noe bedre. Fortsatt subbing, men bremsene er knall, og ikke plushe i det hele tatt.

Er det for mye bremsevæske i systemet?
Kan det justeres vha en skrue, eller må jeg evt tappe ut bremsevæske?

Hilsen en som aldri har lufta bremsene sine ICON_WINK

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775698 24/04/2014 15:42
Espen Offline
More than words
More than words
Du har hatt dem siden de var nye?
Hvis du aldri har gjort noe med bremsene, og hvis det ikke er lekkasje, er det riktig mengde bremsevæske.

Hva slags XX er dette?

Det er kontaktpunktjustering på hendelen?

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775699 24/04/2014 15:43
Espen Offline
More than words
More than words
Denne hendelen?

Redigert av Espen; 24/04/2014 15:43.

post@espenwettre.no
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775716 24/04/2014 16:01
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Idiotbremser gir idiotspørsmål.. ICON_WINK
Så ikke rart man må spørre. Sram skulle holdt seg til gir..
Bare å selge og kjøpe Shimano og lev lykkelig videre..

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775719 24/04/2014 16:13
Espen Offline
More than words
More than words
Avid har hatt mye problemer med endel av modellene, men langt i fra alle.

E

post@espenwettre.no
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: Espen] #1775730 24/04/2014 16:53
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Espen
Avid har hatt mye problemer med endel av modellene, men langt i fra alle.

E
hvem?

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: Espen] #1775748 24/04/2014 17:22
J
jantore Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Du har hatt dem siden de var nye?
Hvis du aldri har gjort noe med bremsene, og hvis det ikke er lekkasje, er det riktig mengde bremsevæske.

Hva slags XX er dette?

Det er kontaktpunktjustering på hendelen?

E

Det er 2012 XX World Cup.
JEG har aldri gjort noe med bremsene, men det har jo vært gjort tidligere av forrige eier. Bremsene var perfekte før jeg byttet klosser, men de var jo slitt. Hvis forrige eier fylte på bremsevæske med litt slitte klosser, kan dette føre til at det er for mye væske i systemet?

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775759 24/04/2014 17:51
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Får du ikke presset stemplene helt inn så er det nok for mye væske i systemet. Da kan det være greit å slippe litt ut ved hendelen.

Får du stemplene helt tilbake når du presser de inn, men at de ikke trekker seg helt tilbake etter du har brukt bremsen så kan det være at stemplene er litt møkkete og trenger litt smøring av bremsvæske, og litt rengjøring. Du trenger ikke ta de ut, men bare presse de litt ut og vaske de.

Kanskje pad-adjusteren er skrudd inn også?

Avid er ganske enkelt når du først vet hva du skal gjøre, og lufte-kitet dems er faktisk brukbart, i motsetning til Shimano sitt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775767 24/04/2014 18:02
J
jantore Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Pad adjuster??
Hvordan går jeg frem for å slippe ut ved hendelen?

Som jeg allerede har sagt; Jeg er en idiot på dette temaet. Bremser var lettere før, når man kunne skifte klosser og wire.. ICON_WINK

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775799 24/04/2014 19:14
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Så du fikk ikke presset stemplene helt tilbake?

Anbefaler å lese bruksanvisningene på SRAM sine nettsider, eller se videoene dems på Youtube. Da lærer du mye mer enn om noen her skal forsøke å forklare alt steg for steg.

https://www.youtube.com/watch?v=IoaPUw5DliA
https://www.youtube.com/user/SRAMtech/search?query=bleed

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775802 24/04/2014 19:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Både Juicy og Elixir var jo førstevalg i mange år. Men XX-serien har det vært en del trøbbel med.
Å si at Avid, som egentlig aldri har laget annet enn bremser skal holde seg til gir blir jo litt rart. ICON_WINK

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: sykkeloyvind] #1775806 24/04/2014 19:22
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: sykkeloyvind
Både Juicy og Elixir var jo førstevalg i mange år. Men XX-serien har det vært en del trøbbel med.
Å si at Avid, som egentlig aldri har laget annet enn bremser skal holde seg til gir blir jo litt rart. ICON_WINK

Ja, ser den, men nå er de under sram paraplyen, så det riktige blir da "skulle gått over til kun gir" siden det er det de får til..

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775808 24/04/2014 19:28
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Hvor mye koster sånt hos LSB? Litt stress uten en skikkelig garasje…

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: Kriss] #1775814 24/04/2014 19:39
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Ja, ser den, men nå er de under sram paraplyen, så det riktige blir da "skulle gått over til kun gir" siden det er det de får til..

Avid har laget mange gode produkter opp gjennom. De har hatt problemer med noen av hendlene med kontaktpunktjustering. Hendlene uten jutering har jeg ikke hørt om eller opplevet trøbbel med.

Nå er det meste bra, og den nye serien som kommer, ser jo veldig lovende ut.

E

post@espenwettre.no
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: sykkeloyvind] #1775818 24/04/2014 19:43
olechr Offline
More than words
More than words

Hvor gikk det galt. Er jo ikke så mange år siden jeg hadde Avid Ultimate et eller annet som funka bra. Men så har de blitt dårligere og dårligere etter som årene har gått. Når selv Sram "syklene" kommer med andre bremser enn sram da skjønner man at det er ganske så dårlig :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775821 24/04/2014 19:44
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
De 3-4 siste åra har det vært mye dårlig.
Om de lagde noen gode Ultimate bremser i gamle dager er ikke så interessant..
Fremtiden vet man lite om, men mye ser bra ut i reklame.

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: olechr] #1775823 24/04/2014 19:46
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: olechr

Hvor gikk det galt. Er jo ikke så mange år siden jeg hadde Avid Ultimate et eller annet som funka bra. Men så har de blitt dårligere og dårligere etter som årene har gått. Når selv Sram "syklene" kommer med andre bremser enn sram da skjønner man at det er ganske så dårlig :-P

Ser ut som Scott har gitt opp i allefall når selv "Sram teamsykkelen" kommer med Xtr. Bra de har skjønt det da så jeg slipper å bytte bremser..

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775826 24/04/2014 19:47
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Kanskje helt borti natta, men...jeg har testet forskjellige fabrikat på klossene. Det kunne da være beint umulig å få de inn, selv med stemplene helt tilbake, og garantert ikke for mye væske i systemet. Mulig de ikke er nøyaktig like tykke?
Løsnet calipper, putta i klossene, snurret hjulet noen runder, pumpe 2-3 ganger, snurr hjul, og hold brems inne mens calipper strammes igjen. Det sentrerer calipperen til de nye klossene. Litt subb som blir vekk etter "innkjøring" av klossene.
Funka for meg på forrige sykkel med Avid, samme nå med Formula-bremser.

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: Kriss] #1775870 24/04/2014 20:47
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss

Ser ut som Scott har gitt opp i allefall når selv "Sram teamsykkelen" kommer med Xtr. Bra de har skjønt det da så jeg slipper å bytte bremser..

Samme har Specialized

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: Espen] #1775892 24/04/2014 21:14
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Quote:

Nå er det meste bra, og den nye serien som kommer, ser jo veldig lovende ut.

E
Når og hva er det snakk om? Jeg spurte fordi jeg holder på å gå over, ny kjerre med Elixir 5 som foreløpig har funka helt greit. Liker MMX, Lurer på om det er noe oppgradering å vurdere på veien til XO trail, men da kanskje jeg bare venter litt?

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775913 24/04/2014 21:43
A
Archon 07 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
For å fikse problemet til trådstarter så er du nødt til å åpne forsiktig på lufteskruen på hendelen mens du presser stemplene skikkelig i retur! Trikset er å åpne så lite som mulig, slik at du presser ut olje/luft.
Med en gang du har fått ut et par dråper, lukker du! Da kommer det heller ikke inn luft, dette funker hver gang for min del!

Selv om det er samme oljenivå, så må det gjøres. I teori så høres feil ut, men i praksis funker det 10/10 ganger!

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: olechr] #1775932 25/04/2014 04:46
R
Rukus Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Kriss

Samme har Specialized

Specialized har da ennå Sram (Avid) bremser på noen av sine sykler.....til og med toppmodellene....
Nye Sram Guide skal visstnok være en meget god bremse. Får se hva fol synes når den kommer for salg.

det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775952 25/04/2014 06:33
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har Avid Elixir 3 på en stisykkel og de bremene er like sterke og har like god repons og følelse som da sykkelen var ny i 2011. Aldri trengt å lufte dem. Avid har gode bremer. Har alltid synes Shimanobremser har føltes klumpete ut sammenliknet med Avid sine. Men ja, XX-bremsene som har vært de letteste bremsene (WC) krever litt ekstra vedlikehold.

Redigert av Ottoturbo; 25/04/2014 06:34.
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1775972 25/04/2014 06:56
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Bortsett fra et sett 2012 XX, har jeg aldri hatt prolemer med Avid/sram. Vi snakker sikkert om et 20-talls sykler med XX/X0/J7/J5/E5. Derimot slet vi veldig med to sykler med XTR. 2 reklamasjoner, på fire bremser. Så Shimano hypen, kan bare fortsette, så lenge dere "gir bort" XX-bremser, så smiler vi andre som bygger og drifter ritt-sykler

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1776178 25/04/2014 12:11
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har/har hatt tre sett Avid Elixir. Ett gammalt med Elixir R sl. Ett med 2012 utgave av Elixir XO og ett 2014 Elixir XO.

Det første og siste settet har funket som fjell. 2012 Elixir XO har trukket luft i bakbremsen kontinuerlig etter ett krasj. Det er kommet slark i Pad Contact Adjusteren. Og det er slett ikke uvanlig. Derfor har de vinket adjø til den på alle bremsene sine nå. Mindre å fikle med og mindre som må tettes.

Når jeg liker ergonomien bedre enn på nye Shimanobremser var det ikke særlig mye å lure på å skaffe ett nytt sett uten Pad Contact styret. Så langt så bra.

LarsB

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1776719 26/04/2014 23:37
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Useriøst:
Islam/Kristendom. iOS/Android. Apple/Microsoft. Mora/Dattera. Avid (SRAM)/Shimano. Kul krig, som håpefullt fører til debatt/utvikling og at verden går videre....

Seriøst:
Jeg server endel sykler for venner og bekjente, og det siste tiåret har behovet for vedlikehold på Avid Elixir og Juicy har vært betydelig større enn for Shimano sine. Det er normalt ikke noe problem å få en Avidbrems til å funke godt, men de kommer fortere tilbake til meg, for å si det sånn. Sannsynligvis har dette ført til at Avid har utviklet bedre produkter som nå er på trappene.

Så enn så lenge tilhører jeg samme sekt som Kriss m flere; Shimano!
Øvrige preferanser er Humanisme, iOS, Microsoft og Mora:-)

En gang var jeg forut for min tid.....
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: Ottoturbo] #1776778 27/04/2014 08:32
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ottoturbo
Jeg har Avid Elixir 3 på en stisykkel og de bremene er like sterke og har like god repons og følelse som da sykkelen var ny i 2011. Aldri trengt å lufte dem. Avid har gode bremer. Har alltid synes Shimanobremser har føltes klumpete ut sammenliknet med Avid sine. Men ja, XX-bremsene som har vært de letteste bremsene (WC) krever litt ekstra vedlikehold.

Jeg har også Elixir 3. Vært plaget med litt piping som kom igjen for noen dager siden.
Ellers er jeg veldig fornøyd med både kraft og funksjonalitet. At de er dårlige faller på sin egen urimelighet, men jeg hadde sikkert kjøpt Shimano om jeg skulle bytte.... ikke helt sikker på hvorfor? ICON_SMILE

Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jantore] #1843523 24/08/2014 14:10
jonasto Offline
Entusiast
Entusiast
ref at tråden starten med idiotspmrsmål passer mitt inn her. Var ute for å justere inn den nye terrengsykkelen...møtte seff tidenes regnvær da. Men anyway. Bremsene hylte noe så sinnsykt, at jeg ble nesten flau der jeg kom. Vanlig/uvanlig ved ny bike? evt annen grunn... Kan ikke huske min gamle holdt på slik ICON_SMILE

Specialized S-Works Stumpjumper HT XX1
Gavia Imperiale SR1
BMC SLR02
Re: Idiotspørsmål - Avid XX bremser [Re: jonasto] #1843792 24/08/2014 21:45
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jonasto
ref at tråden starten med idiotspmrsmål passer mitt inn her. Var ute for å justere inn den nye terrengsykkelen...møtte seff tidenes regnvær da. Men anyway. Bremsene hylte noe så sinnsykt, at jeg ble nesten flau der jeg kom. Vanlig/uvanlig ved ny bike? evt annen grunn... Kan ikke huske min gamle holdt på slik ICON_SMILE

Vanlig ved regn, get used to it! ICON_SMILE
(har du ikke sett på hylekoret på NRK sine sendinger fra birken da? ICON_TONGUE )

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.

Moderator  support