Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Merkelig dekkslitasje - bil..

Merkelig dekkslitasje - bil.. #1775625 24/04/2014 13:00
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det er mye folk med greie på mye rart som vanker her på forumet, så jeg prøver meg i håp om at noen forstår hva som har skjedd...

Påsken er over og det er på høy tid å få lagt om hjul på bilen, men til min store forskrekkelse oppdaget jeg ved hjulskift i fjor at det er en smal stripe innerst på alle fire dekk som var helt nedslitt til tross for at resten av dekket er jevnt slitt (se bildene). Ikke alle var like ille, men tydelig slitasje på samme sted på alle. Sommerdekkene (225/40-18), som uansett var klare for utskiftning, har blitt jevnt slitt ned over mange sesonger på samme bil. Vinterdekkene (205/55-16) lider heller ikke samme skjebne, ingen forstillingreparasjoner i senere tid og bilen er tight og fin i understell og styring.

Opplever en del sporing med sommerdekkene (som jeg tror ikke er av dyreste sort, husker ikke merket, fulgte med bilen), så min eneste mistanke er at på et vist tidspunkt så har dekket blitt slitt gjennom et slitelag på gummien, og dermed eskalert slitasjen innerst der de ligger å rir på opphøyingen i midten på sporete veier.

Noen som har opplevd eller sett noe slikt før? Ille trøttsomt om det skjer med flunka nye dekk...

MVH
Henning
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775636 24/04/2014 13:15
progres Offline
Besatt
Besatt
camberfeil eller mye hard svinging på liten radius?

Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775692 24/04/2014 15:22
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Relativt kraftig feiljustert camber kunne nok ha forårsaket dette, men med forhjulsdrift og mcPearson så utgår camber-problemer foran og svingeissues bak. På denne bilen kan kun spissing justeres foran - faste fjærtårn. Mondeo 2004

MVH
Henning
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775708 24/04/2014 15:54
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Har sett mye rart, og nesten lignende før, men den der var veldig konsentrert til en veldig smal stripe innerst, eller på dekksider nesten.

Min umiddelbare var at her har det subbet inntil støtdemperskålen konstant eller under belastning lateralt/sideveis.

Bildet er av et og samme dekk ser jeg. Resten er like ille sier du. Lettere å finne en plausibelt forklaring med de. Hmm. Dersom det ikke subber, så ville jeg sett etter slakke i styrestag foran. Det vil gi slike smale slitesspor helt ytterst, uten sporing.

Camberfeil får du ikke slike smale spor på. Selv med "hellaflush" får du ikke slike smale(bruk Google om du ikke vet).

Seriøs spissingsfeil, nja, ikke ut mot dekksidene, så konsentrert. Tror ikke det. Er noe slitt ledd tror jeg. Da blir det slike smale og konsentrerte.

Ender opp med slakke i ett styrestag som mest plausibelt. Det gir deg feil spissing kun i svinger(og vil bli mye mer konsentrert på dekksiden) enn en normal spissingsfeil(som er konstant feil da får du mye bredere slitasje).

Kan og være foringer i a-armer/lenkearmer som er slitte, og gir feil spissing under aks/sving. Kun da du får så konsentrert på så smalt omeråde i dekksiden mer enn skulderen(slitebanen) av dekket.

Jekk opp bil, fram med spett eller rugg kraftig og kjenn etter slitasje/slark i alt fra hjullager til styrestag. Opp ned men mest sideveis. Noe sier meg at noe der flekser som gir konsentrert smal slitasje.

Ellers kan jeg anbefale dekkonline.com

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: silverwrx] #1775718 24/04/2014 16:12
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: silverwrx

Min umiddelbare var at her har det subbet inntil støtdemperskålen konstant eller under belastning lateralt/sideveis.

Subb var min tanke og - felger med feil innpress? Det nevnes jo at vinterdekkene ikke har samme problemet...

Redigert av tmork; 24/04/2014 16:13.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775732 24/04/2014 16:57
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Originale hjul (Ford/Roland(?)) solgt med nybil, så de passer på bilen :-)

På sist service (ila vinteren) så ble det nevnt en microslakk i en bærearm og endeledd på motsatt side. Men jeg forsto det som at det var ment som et varsel om at de nærmet seg sluttet. Ingen lyder fra forstilling enda.

Jeg skal ta bedre bilder litt senere, men det gjelder som nevn alle fire dekk, men bak er slitasjen noe mindre.

Tenkte forresten å prøve dekkonline, må bare finne noen som kan legge de på for meg først så ikke jeg står med fire fine dekk som ingen vil røre ;-)

MVH
Henning
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775734 24/04/2014 17:02
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
En femmer på sliten/slitne foringer kombinert med lavt trykk?

Uansett ganske odd...

Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775746 24/04/2014 17:18
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sjekk innpress på vinterhjul i forhold til sommerhjulene
Sjekk ET på sommerhjul mot hva som står i vognkort.

De fleste dekkverksteder legger om og balanserer selv om du ikke handler.

Dekkonline har montasjepartnere

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Kanondal] #1775816 24/04/2014 19:41
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Kanondal
Sjekk innpress på vinterhjul i forhold til sommerhjulene
Sjekk ET på sommerhjul mot hva som står i vognkort.

Will do, men som sagt så har disse felgene rullet under bilen ni somre før, så jeg regner med at den biten er i orden.

Sitat: Kanondal
Dekkonline har montasjepartnere

Se der ja! Hadde ikke rukket å sjekke opp noe særlig enda. Tenkte å kjøpe de siste til Conti - ser de gjør det skarpt i NAF sin test. Det kommer på rundt 5k fra dekkonline, mens prisen hos den lokale sjappa landet ca 2k over det. Man kan jo til og med velge å få dekka levert direkte til dekkverksted... Er litt dårlig gjort å sparke bena under lokale næringsdrivende og heller bestille fra Tyskland da, men det er mye sykkelmorro i 2.000,- også ICON_WINK

Har tatt noen flere bilder, og det er jo ca 30 grader vinkel på slitasjen. Det er mindre slitt bak, men det er en like tydelig vinkel der, så det tror jeg handler mest om belastning.

Jeg skal sjekke litt slitasje i forstilling (og bak forøvrig), men igjen så oppleves bilen ganske bra. Dog er det meste av understell, bortsett fra lenkearmer til stabstag, originalt tror jeg. Bilen har akkurat rundet 130k.

Redigert av Henning H; 24/04/2014 19:48.

MVH
Henning
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775848 24/04/2014 20:24
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Du har ikke lånt bort bilen til denne gjengen, da?

Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775873 24/04/2014 20:49
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Der har vi det! ICON_WINK

MVH
Henning
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775894 24/04/2014 21:15
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Nææhh!

Lakenfyrstene sliter på utsiden av dekket.

Tror heller du skal sjekke om ditt lokale verksted har ansatt en japaner......
Der sliter de mer på innsiden

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775924 24/04/2014 22:41
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775927 24/04/2014 23:20
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jeg setter mine 50 cents på at dekka subber oppi (inner-)skjermene. Er kjerra senka? Kan du vise bilder av bilen? Enten ved at bilen er senket på hjemmemekk, eller som nevnt lengre opp i tråden, at det er feil impress. Om du setter hjula på, og svinger helt til en side; er dekket i nærheten av skjermen?
+en sånn GIF som forteller at tråden er useless without pictures.
/J

I won't drink and dial anymore.
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775939 25/04/2014 05:50
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Skulle være undelig med subb altså. Bilen er 100% original, hjul inkludert. Den er dog senket, originalt før den så dagslys for første gang i forhold til standard understell. En såkalt Titanium X med sportsunderstell. Se link til bilde av bilde av helt lik bil (dog med annet felgdesign og min er svart). Fant ikke noe bilde av min med sommerhjul i farta.

Skal selvfølgelig sjekke for subb altså ICON_SMILE

MVH
Henning
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775940 25/04/2014 05:56
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sikkert dumt spørsmål Henning, men er det regummierte dekk som står på gamlehjula?
Sporet minner meg om slikt jeg hadde på Forden min før du ble født... ICON_WINK

Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775948 25/04/2014 06:18
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg stemmer på feil lufttrykk, for lavt.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775959 25/04/2014 06:38
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde akkurat samme slitasje på mine forrige sommerdekk. Tok firehjulskontroll som konkluderte med feil spissing. Justerte og de nye dekkene slites helt jevnt og fint.

Lavt lufttrykk gir slitasje på begge kantene, men ikke på denne måten. Feil camber gir jevnt skjev slitasje over hele dekkflaten.

Forøvrig har jeg også blitt fortalt at det er som du sier, spesielt på billige dekk. De holder lenge før man "bryter gjennom" til mykere lag og slitasjen eskalerer.

Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775963 25/04/2014 06:43
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Er sikker på at det på grunn av slakke i styreledd.

Denne slakken vil kun/mest la seg slite under svinging, og det blir en konsentrert slitemerke på innsiden av forhjul når du har slakke på ENE styreleddet. Du får spissingsfeil kun ved sving (den er der hele tiden, men vil eskalere, og bli konsentrert på et slik lite punkt langt ute).

At du har slitasje på alle tolker jeg som at du har rotert hjulene, foran/bak, og/eller at du har problemer på med slakke på begge sider på foraksel.

Feil på spissing gir mye bredere slitasje. Da feilen er der konstant.

Slakke i ledd gir ikke feil spissing (svingbelastningsrelatert), og det konsentrerer slitasjen og man får den mye mer mot skulderen av dekket.

Slik ser man forskjell.

for lavt lufttrkk gir slitasje på begge sider, bredt slitespor (jo mindre luft jo smalere, men du klarer aldri å slite de SÅ smalt, selv med fatbike dekktrykk)

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775969 25/04/2014 06:53
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hehe, nei, Øystein, var visst Hankook-dekk. Sjekket ikke datoen så jeg vet ikke hvor gamle, men regummierte er de nok ikke ICON_WINK

Jeg tror dette kommer av en kombinasjon av hva de fleste er inne på her. Jeg leste på en av linkene lengre oppe i tråden av en kar som tilsynelatende hadde satt seg godt inn i Mondeoens underliv; Han skrev at bilen var veldig sensitiv for feil spissing bak og at det ville øke slitasjen også foran da det måtte kompenseres med svinging. Det vil også forklare hvorfor bakhjula er slitt. Han skrev også at han hadde opplevd at mange dekk bar godt helt til de ble slitt under et visst nivå, og at da kollapser strukturen i sidevegger og støtte i større grad, som igjen kan føre til plutselig slitasje - især i kombinasjon med noe lavt lufttrykk. Dette er jo også flere inne på.

I og med at det ikke er antydning til problemer på vinterdekkene så tror jeg at jeg kommer til å bytte, følge svært godt med, og snarlig bytte bærearmer og endeledd før firehjulskontroll. Da får jeg også utelukket slarkete og slitte foringer i kritiske deler (og det begynner som kjent å bli litt slitt). Jeg har tidligere slitt ut dekk på en uke (på en annen bil), så jeg er fult klar over hvor fort det går om det er feiljusteringer ute å går, men igjen, siden det ikke er antydning til slike problemer på vinterdekkene som også har mykere gummi, så regner jeg med at det ikke går såååååååååå fort.

MVH
Henning
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775971 25/04/2014 06:55
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ford med sportsunderstell? (vel...) BTDT Min slet også ut et par-tre dekksett før jeg fikk ut finger'n og fikk justert understellsvinklene. Var sånn fra fabrikk. Riktignok var ikke slitasjen hos meg SÅ konsentrert og langt ute på kanten, men det liknet.

Få tatt en firehjulskontroll. At de breie sommerdekkene slites mer enn de smalere vinterdekkene er ikke så merkelig.

Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: silverwrx] #1775974 25/04/2014 06:57
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Denne slakken vil kun/mest la seg slite under svinging, og det blir en konsentrert slitemerke på innsiden av forhjul når du har slakke på ENE styreleddet. Du får spissingsfeil kun ved sving (den er der hele tiden, men vil eskalere, og bli konsentrert på et slik lite punkt langt ute).
...

Slakke i ledd gir ikke feil spissing (svingbelastningsrelatert), og det konsentrerer slitasjen og man får den mye mer mot skulderen av dekket.

Absolutt logisk ICON_SMILE Og problemet blir kanskje forsterket av unøyaktighet bak..?

At du har slitasje på alle tolker jeg som at du har rotert hjulene, foran/bak, og/eller at du har problemer på med slakke på begge sider på foraksel.

Det er faktisk ikke tilfelle. Har kjørt med dekkene på samme plass hele tiden. Hva forrige eier har gjort er jeg ikke sikker på, men skjevslitasjen var ikke der i fjor vår uansett.

MVH
Henning
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1775985 25/04/2014 07:18
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Mykere gummi med mer seipinger GIR annen slitasje! Slitasjen er mye mer konsentrert på sommerdekk(og lettere å lese) og samme feil blir mye bredere på vinterekk. Tiden det tar å slite ned dekk på vinterdekk ØKER på samme slakke/slitasje/spissingsfeil. Gummien føyer seg mer og temperaturen er lavere.

Bak så er det Toe in, toe out. Mer toe out gir bedre kurveegenskaper(kjent sak på subaru og banekjøring). Kjører selv med 1mm toe out. Blir litt mer nevøs i veldig høy fart.

Du har da toe out bak. Det sliter bakdekk, og eskalerer slakkefeil på styrestag forstilling, da bakstillingen svinger "mer" enn vanlig. Prøvd forklart enkelt.

Det merkelige med den slitasjen du har, er at selv om du kjører med 3bar(alt for høyt) så får du den slitasjen på skulderen. Har forsøkt å øke trykk selv. Hadde slakke i indre styrestag på 1mm. Kostet 2dekk i Pirelli Pzero. er contifrelst, men dette dekket bare elsker jeg. Godt våtgrep, komfortabelt, sitter meget bra på tørt, ikke så "direkte" i styrefeel (ikke de stiveste dekksidene) så de sporer normalt ikke. Favoritten min. God pris på de og. Passer og på banekjøring på høyfartsbaner8men kan tendere mot å bli varme på mindre baner). Funker det på Nurburgring(variert føre, vær), funker det på norske veier.

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop....mp;typ=R-209425

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: silverwrx] #1776025 25/04/2014 08:03
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Du har da toe out bak. Det sliter bakdekk, og eskalerer slakkefeil på styrestag forstilling, da bakstillingen svinger "mer" enn vanlig. Prøvd forklart enkelt.

Det gir absolutt mening! Tror jeg kommer til å bestille nye bærearmer og endeledd nå samtidig, og så kjører jeg en 4-hjulskontroll/justering etterpå.

Takk for dekktips også. Samme pris som Contiene (ContiSportContact 5), men jeg bestilte fire stk i går kveld, så det var litt sent ICON_WINK Regner med Contiene gjør jobben ICON_SMILE

MVH
Henning
Re: Merkelig dekkslitasje - bil.. [Re: Henning H] #1776698 26/04/2014 22:13
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Hm, fatter'n har også en Mondeo 2004 og har aldri sett slik slitasje på hans dekk. Riktignok helt original frem til i fjor høst. Bilen er nå senket. Må be han sjekke etter tilsvarende slitasje.

Moderator  support