Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Øke komforten på raceren?

Øke komforten på raceren? #1775317 23/04/2014 22:34
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Treningsbølgen har inntatt familien (hurra!) og etter min anbefaling så kjøpte svigermor seg en lett landeveissykkel av typen Nakamura Pursuit 6.0. Svigermor er 55 år og har null kondisjongrunnlag, men min tanke var at en lettsyklet landeveissykkel ville gi større sykkelglede enn en tung hybridsykkel og derfor bli mer brukt.

Problemet er at kombinasjonen altfor lang første sykkeltur og dårlig asfalt gav henne såpass mye smerter i nakken at hun ikke har syklet siden. Dette var selvsagt veldig kjedelig og selv om jeg egentlig ønsker å si HTFU, så ønsker jeg heller å legge tilrette for at syklingen skal bli behagelig nok. Opplagt så må hun velge veier med bedre asfalt og begynne med korte turer, men er det endringer på sykkelen som kan øke komforten?

Det opplagte er å bytte til større dekk med mindre lufttrykk. Sykkelen ble levert med 23 mm og forhåpentlig får jeg plass til 28 mm.

Er det noe annet? Setepinne med demping?

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775332 24/04/2014 05:16
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Hun er kanskje ikke vant med å sitte såpass fremoverlent, så jeg tror høyden på styret er et større problem enn asfalten (men 28mm er en super idé uansett).

Heise det som heises kan, for eksempel med en annet stem. Ellers er det nok bare å komme seg ut igjen på korte turer som gjelder -- det er en del muskler som trenger trening.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775334 24/04/2014 05:23
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Legg dobbelt lag styretape og få de første turene langs gang og sykkelvei.
Fruen sleit med skuldre og nakke i starten da vi sykla på trafikkert vei rundt Trondheim, satt alt for anspent pga nervøsitet i trafikken.
Kom seg ganske raskt da hun ble trygg med klikkpedaler og trafikkbildet og stresset det medførte ble lettere å håndtere..

Barberer legga:)
Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775337 24/04/2014 05:44
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
snu stemet (fy skammeseg) og ha styret så høyt som mulig.
og dobbel styreteip eller Lizardskin DSP den tjukke utgaven.

og noen korte fine turer på øde vei eller sykkelsti som nevnt, for og øke tryggheten på sykkel, evt sette på flate pedaler på de første turene så hu slipper bekymre seg for og ikke få beina fri fra pedalene ICON_TONGUE

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775350 24/04/2014 06:29
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I

Å sette en utrent 55 år gammel dame på en såpass aggressiv landeveisykkel var kanskje litt vel optimistisk?

Få styret så høyt som mulig.

Aller helst burde hun nok startet med en hyrbridsykkel med høyt styre en sesong før hun gikk over til landevei. Cantona er nok også inne på noe når han nevner traffikert vei og klikkpedaler.

Redigert av ijustpop; 24/04/2014 06:30.
Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775376 24/04/2014 07:17
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Å snu stemet "opp-ned" er en enkel måte å heise styret på. For en kollega av meg i samme aldersgruppe og med samme treningsgrunnlag hjalp dette.

Jeg ville nok også fokusert litt på sittestilling. Da mener jeg skuldre ned, ikke rette albuer osv. Flate pedaler høres og ut som en knall idé, da det kan være litt skremmende å sitte fastspent når man ikke er vant til det. Du kan evt slakke klikkpedalene slik at det blir enklere å klikke ut til hun blir mer vant til det.

Mange av min kollegas problemer stammet fra at hun var anspent hele tiden fordi det var litt nytt og skummelt med denne flotte sykkelen og bena som satt fast.

Tøye nakken etter trening kan og være greit, så det ikke blir et varig problem. Noen øvelser her: http://nhi.no/livsstil/livsstil/diverse/forebygg-nakke-og-skuldersmerter-26675.html?page=2

Redigert av Superted; 24/04/2014 07:44. Rediger grunn: Lagt til link

Arne
Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775409 24/04/2014 07:56
perbl Offline
More than words
More than words
Karbonpinne er vel også noe som sies å øke komforten, men om det vil gi såpass til gevinst at det er nok for dette tilfellet skal jeg ikke uttale meg noe om. Jeg har hvertfall planer om å teste det ut på den pinne stive CAADen min etterhvert.

Per B.
Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775422 24/04/2014 08:14
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sjekk også at setet er vannrett. Hvis tuppen er lavere kommer det mer press på skuldre og nakke.

Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775483 24/04/2014 09:24
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: AllanHov
...smerter i nakken...

Sikkert mange variable i denne saken, men smerter i nakken forbinder jeg først og fremst med sittestilling (for aggressiv i forhold til det hun er vant med).
Det er ingenting i veien med å oppgradere komfortene med feitere dekk kombinert med lavere lufttrykk og mer støtdempende styretape (gel-kork, evt. også med silikoninnlegg under tapen). Du kan også vurdere oppgradering til karbon pinne, og evt. styre.
Alt dette vil gi henne en totalt sett mer komfortabel opplevelse på sykkelturen, men jeg tror ikke det hjelper mot smerter i nakken.
Som nevnt, høyere styre (altså stem med vinkel oppover), og kanskje også kortere stem er det som må til.
(Samt tilvenning til sittestillingen med flere og kortere turer).

Redigert av thamg; 24/04/2014 09:25.
Re: Øke komforten på raceren? [Re: ijustpop] #1775733 24/04/2014 16:59
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Sitat: ijustpop

Å sette en utrent 55 år gammel dame på en såpass aggressiv landeveisykkel var kanskje litt vel optimistisk?

55 år er ingen alder. Min mor er på samme alder og kjøpte seg en tilsvarende racer for et par år siden. I påsken syklet vi 70 km lange turer sammen i helt ok tempo ICON_SMILE

Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775736 24/04/2014 17:06
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Jeg takker for svar. Glemte å skrive at stemmen er snudd opp ned og satt i øverste posisjon. Hun har kombipedaler og sykler foreløpig med joggesko. Setet er vannrett.

Jeg får prøve med nye dekk, og eventuelt se om det er nødvendig å bytte stem som får opp styret enda høyere. Det er opplagt at sittestillingen er aggressiv i forhold til det hun er vant til (siden hun ikke har syklet på mange mange år) men jeg tenkte at det skulle være mulig å tilvenne seg den etterhvert.

Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775764 24/04/2014 17:59
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kortere stem med mye vinkel. Og setet fram kanskje. Og komfy damesete.

Re: Øke komforten på raceren? [Re: AllanHov] #1775866 24/04/2014 20:39
S
Svekling Offline
Medlem
Medlem
S
En racer er vel pr definisjon ikke noen komfortabel sykkel. Jeg er 3 år yngre enn svigermora di og kjøpte meg min første racer for 3 år siden. Jeg brukte en sesong på trening og tilvenning og syklet Trondheim - Oslo. Min vei fram til målet var å begynne med å sykle korte turer på en times tid og økte gradvis lengden etterhvert. Nå kan jeg sykle i timesvis på raceren og kose meg hele veien :ICON_GRIN

Moderator  support, Valentino