Et slitt og strekt kjede vil slite på tennen på tannhjulene på krank og kassett. Du strammer ikke en slitt kjede :-)
Kjede er rimeligere å bytte og bør derfor byttes før de sliter ut tannhjul. Høres ut som du har slitte tannhjul, om ikke glippingen er "mellom" gear. Invester i en kjedemåler og bytt kjede oftere enn du har gjort til nå
Nå mente jeg ikke å stramme selve kjedet, men å øke vandringen til fjæra på staget bak (der de 2 små tannhjulene er festet). Dette vil da stramme opp slarken, slik at kjedet er vannrett og ikke henger ned som en bue (hvis dette var bedre forklart).
Jeg sykler mye hver dag og delene vil så klart bli slitt. Hva er levetiden på kjede og kasset nå for tiden?
Men jeg har syklet over 1000 mil på samme kjede og kassett uten at jeg har opplevd noen problemer med giringen i det hele 10-delt 105 gruppe.
Og det at nytt kjede ikke funker på gammel kassett er bare tull, og flisespikkeri. Jeg har nå nytt kjede på en eldgammel kassett og kan si det girer tilnærmet like bra som min helt nye 6800 gruppe.
Nå mente jeg ikke å stramme selve kjedet, men å øke vandringen til fjæra på staget bak (der de 2 små tannhjulene er festet). Dette vil da stramme opp slarken, slik at kjedet er vannrett og ikke henger ned som en bue (hvis dette var bedre forklart).
Da er det for langt, og eneste måten er å fjerne et/flere ledd.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
For å måle slitasjen på kjedet trenger du en såkalt kjedemåler, det blir ikke nøyaktig nok med en tommestokk ettersom et utslitt kjede bare forlenger seg med ca 0,75 mm på ca 10 cm. Kjedemåler kan enten kjøpes i en sykkelbutikk eller du kan stikke innom en sykkelbutikk med verksted å få dem til å måle kjedet, det tar bare ett øyeblikk.
Ett sykkelkjede varer 3-5.000 km avhengig av bruk, vedlikehold mm. Hvis kjedet ikke byttes når kjedemåleren viser at det er på tide så slites både drev og krans mye og i løpet av ganske kort tid blir det nødvendig å skifte både drev, krans og kjede for å få en velfungerende sykkel igjen.