Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Dekk: Hør på de innfødte

Dekk: Hør på de innfødte #1774785 23/04/2014 07:26
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg skiftet dekk for noen dager siden og måtte ta til takke med Kenda siden det var det eneste den aktuelle butikken solgte. Men innehaveren viste frem sin egen møkkete freeridesykkel og mente at Kenda Nevegal var helt konge. Så da dro jeg derfra med et par Nevegal 26x2,35".

Første turen ble på asfalt og det var merkbart dårligere trilling enn med mine vanlige Nobby Nic som jeg har sverget til de siste masse årene. Men oppsiden var at disse dekkene har en nydelig rund profil og er dønn stabile i svinger.

I går ble det endelig stitur. Løypa er en sti/traktorvei med rock gardens, lange partier med løs sand og litt grus og en del stampet jordgulv. Mye svinger og omvekslende oppover og nedover, inkludert berg og dalbanehumper siden stien blir flittig brukt av enduromotorsyklister. Og her var det bare å nyte. Dekkene satt som støpt på alle de forskjellige underlagene, selv ved hhnngghing i oppoverkneikene.

Nå skal de testes på Irland til helgen og så i hjemlige forhold neste uke, så får vi se om de funker der også eller om de er spesifikt designet for ligursk freeride. Og poenget med innlegget er selvfølgelig at det lønner seg å tørre å skifte dekkmodell innimellom.

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1774812 23/04/2014 08:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Alle som sverger til Nobby Nic gjør det av uvitenhet. Både Schwalbe og de fleste andre produsenter har bedre dekk enn Nobby Nic, er min erfaring.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1774816 23/04/2014 08:06
olechr Offline
More than words
More than words
Lurt å prøve litt forskjellig. Men jeg har aldri helt skjønt poenget med Nobby Nic og hva det skal brukes til. Rocket Ron funker jo bedre til det meste. Og skal man ha grove dekk så er jo stidekk serien til Schwalbe konge.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1774817 23/04/2014 08:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Min erfaring gjennom hele fjorårets sesong og hittil i år er at Nobby Nic i Trailstar er et ypperlig fordekk med godt grep og fin vekt!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1774832 23/04/2014 08:29
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Da jeg bodde i Bergen for en del år tilbake hadde jeg Nevegal 2.35 som favorittdekk - i stickygummiversjonen. Bra kombinasjon av grep både i klissete Bergensk gjørme og på våt stein.

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1774849 23/04/2014 08:45
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har også veldig god erfaring med Nevegal som fremdekk, men min litt uvørne stil gjorde at det passet meg dårlig som bakdekk. Tynne sidevegger = litt for hyppige punkteringer.

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1774851 23/04/2014 08:46
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har brukt Nevegal 2.35 som bakdekk i mange år. Ikke bare synes jeg det er knall på stisykkelen, men det er billig også.
Foran bruker jeg nye NN på sommeren, og BBGG vår og høst.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: baronKanon] #1774891 23/04/2014 09:47
K
knutlu Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: baronKanon
Min erfaring gjennom hele fjorårets sesong og hittil i år er at Nobby Nic i Trailstar er et ypperlig fordekk med godt grep og fin vekt!

Hvilken bredde, og hva bruker du bak?

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: sykkeloyvind] #1774892 23/04/2014 09:48
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Alle som sverger til Nobby Nic gjør det av uvitenhet. Både Schwalbe og de fleste andre produsenter har bedre dekk enn Nobby Nic, er min erfaring.

Eller konservatisme. Grunnen til at jeg likte NN var at det ga veldig lav rullemotstand på asfalt samtidig som det funket fint på sti. Et perfekt sykle-sti-til-jobben-dekk altså.

Generelt synes jeg det er slitsomt å skifte til en annen modell fordi hvis det viser seg ikke å passe meg så må jeg sykle rundt på suboptimale dekk i en evighet, siden jeg nekter å kaste dekk før de er utslitt.

Og hvis man skulle høre på internetsynsere så måtte man jo skifte dekk flere ganger om dagen siden alle er overbeviste om at akkurat det de selv har valgt er det mest fantastiske dekket på markedet, uansett kjørestil, underlag, vær og annet. ICON_WINK

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1774895 23/04/2014 09:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nobby Nic er ok på syd-europeisk terreng med relativt fast underlag og mye tørr stein. Men blir det løst og tørt, eller løst og vått er Hans Dampf et bedre stidekk, mens Rocket Ron er et bedre trenings/pendle/sykle fort og langt dekk.

Øyvind Aas
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: baronKanon] #1774910 23/04/2014 10:15
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon

Det utgår for flere og flere da det bare finnes i 26. I 27,5 og 29 finnes det bare o Pace star

Ambassadør for Scott.
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1774936 23/04/2014 10:49
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Jeg er selv ute etter dekk tips.

Jeg trenger nye dekk på min halvdempet scott scale 30.
Har nå Schwalbe Rocket Ron 26x2.1 som sto på siden jeg kjøpte sykkelen ny for ca 1,5 år siden. Og har forsåvidt vært veldig fornøyd med de dekkene, men jeg har heller ikke noe erfaring med andre dekk enda. Nå begynner mønsteret å bli litt slitt, så de egner seg best som grusdekk nå tror jeg.

Men jeg lurer på om jeg har lyst til å prøve å gå opp en dimensjon eller to (2.2-2,35?), og prøve dekk med litt grovere mønster. Først og fremst i håp om om å få enda bedre grep, spesielt på litt våte stier og over røtter. Og kanskje med litt mer demping fra dekket (spesielt bak, siden jeg sykler hardtail).

Jeg regner meg selv som mosjonist og nybegynner når det gjelder stisykling. Og trives mest på lette til moderate stier (grønne og blå), og er ikke redd for å gå av sykkelen der jeg tror det er best. Sykler som regel i Trøndelag (Malvik), or synes at det er sjelden jeg finner stier som er tørre og fine. Som regel litt vått og sleipt, eller mye rotknot i skogen for hardtailen og (manglende)teknikken min. Derfor har jeg lyst på dekk som kan passe til det.

Lurer også på om jeg har lyst til å prøve med på slangeløst eller ikke? Men det er kanskje en annen tråd?

Så, spam meg gjerne ned med tips til dekkvalg. Lønningsdag på fredag ICON_SMILE

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: lunetix] #1774940 23/04/2014 10:57
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: lunetix

Har nå Schwalbe Rocket Ron 26x2.1 som sto på siden jeg kjøpte sykkelen ny for ca 1,5 år siden. Og har forsåvidt vært veldig fornøyd med de dekkene, men jeg har heller ikke noe erfaring med andre dekk enda. Nå begynner mønsteret å bli litt slitt, så de egner seg best som grusdekk nå tror jeg.

Men jeg lurer på om jeg har lyst til å prøve å gå opp en dimensjon eller to (2.2-2,35?), og prøve dekk med litt grovere mønster. Først og fremst i håp om om å få enda bedre grep, spesielt på litt våte stier og over røtter. Og kanskje med litt mer demping fra dekket (spesielt bak, siden jeg sykler hardtail).

Jeg regner meg selv som mosjonist og nybegynner når det gjelder stisykling. Og trives mest på lette til moderate stier (grønne og blå), og er ikke redd for å gå av sykkelen der jeg tror det er best. Sykler som regel i Trøndelag (Malvik), or synes at det er sjelden jeg finner stier som er tørre og fine. Som regel litt vått og sleipt, eller mye rotknot i skogen for hardtailen og (manglende)teknikken min. Derfor har jeg lyst på dekk som kan passe til det.

Lurer også på om jeg har lyst til å prøve med på slangeløst eller ikke? Men det er kanskje en annen tråd?

Finn deg en specialized butikk og kjøp fast trak 2.2. Lette, Ruller supert og funker gulle på sti, grus, steiner og røtter. Du finner såklart dekk som er bedre til enkeltdisiplinene, men til alt dette så var disse de beste jeg noengang hadde i 26.
I tillegg er de billigere enn det meste annet.

Redigert av Stefan77; 23/04/2014 10:58.

- Stefan
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1774975 23/04/2014 11:44
J
joakimbp Offline
Fersking
Fersking
J
Klassiske dekkmønster går aldri av moten. Maxxis Ardent minner mistenkelig mye på de Tiogadekkene jeg kjøpte til min Kilmanjaro tidlig på nittitallet. De har et mønster fungerer ypperlig på det meste. Godt grep veier nesten alltid opp for dårligere rullemotstand.

Med lavt trykk og 2.25 bredde blir selv en HT komfy

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Stefan77] #1774991 23/04/2014 11:59
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: Stefan77

Finn deg en specialized butikk og kjøp fast trak 2.2. Lette, Ruller supert og funker gulle på sti, grus, steiner og røtter. Du finner såklart dekk som er bedre til enkeltdisiplinene, men til alt dette så var disse de beste jeg noengang hadde i 26.

Tja. Ut i fra bildet, og den ene kommentaren jeg skummet over angående det dekket, så så det ikke ut som om det var som jeg etterspør.
Det så for meg ut til å være mer grusdekk, og mindre grovt mønster enn det jeg har(?)
Jeg er ikke så veldig opptatt av rullemostand. Jeg er mer ut etter godt grep under litt gjørmete og våte forhold.

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: lunetix] #1775031 23/04/2014 12:57
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stefan77

Tja. Ut i fra bildet, og den ene kommentaren jeg skummet over angående det dekket, så så det ikke ut som om det var som jeg etterspør.
Det så for meg ut til å være mer grusdekk, og mindre grovt mønster enn det jeg har(?)
Jeg er ikke så veldig opptatt av rullemostand. Jeg er mer ut etter godt grep under litt gjørmete og våte forhold.

Mulig jeg misforsto bruksområdet ditt og tenkte mer allround, og da kan de bli litt "lette". Men de er en massiv forbedring fra det bittelille Rocket Ron 2.1 dekket ditt. De har et grep som langt overgår den første mistanken. Jeg brukte de til stisykling helt til høsten kom. Ardent 2.25 eller Nobby Nic 2.25 er vel de dekkene jeg ville vurdert da, men jeg har ikke brukt de på 26. De er vel heller ikke kjent som regnværsdekk. Du kan jo gå på rene stidekk som HD, men iom at du har en lett hardtail så føler jeg at det er noe som skurrer da.
red: i 26" så får du jo Nobby Nic i trailstar ICON_SMILE De har jeg troa på

Men det beste er nok å gjøre som tilttelen på tråden; hør med de innfødte der du sykler....

Redigert av Stefan77; 23/04/2014 13:02.

- Stefan
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1775085 23/04/2014 15:16
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Pacestar er Birkengummi og problemet med Nobby Nic (i denne versjonen). Elendig ved minste antydning til fuktighet på stien.

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1775109 23/04/2014 16:26
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Takk for alle tips så langt.
Så hvor kan jeg lese meg opp på "gummiblandinger for nybegynnere"? ICON_SMILE

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: ] #1775292 23/04/2014 21:37
L
lr_80 Offline
Medlem
Medlem
L
Sitat: pedaIglipp
Gummiblandingen er viktiger for grepet på røtter og fjell enn selve mønstere.

Jeg skulle bytte ut sykkelens originale RaRa 2,1 og endte opp med Onza Lynx 2,25x29 etter anbefaling i butikken. Skulle egentlig ha noe grovere redskap, men savner ikke mine NN eller HD, særlig på grus men også på våt sti fungerer Onza-gummien langt bedre enn mønsteret skulle tilsi. Anbefales!

Cannondale Scalpel 29er
Fuji CX
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: lunetix] #1775537 24/04/2014 10:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Myk gummi griper godt og ruller dårlig. Hard gummi, griper godt i gjørme, som ikke har glatt underlag, og ruller bra.

Nybegynnerdekk bør nok ha myk gummi i norske forhold.
Shore-verdi 60 er et godt kompromiss mellom grep og rull til trening, ritt og relativt tørt føre.
ned mot 42 og 45 er supert på fordekket når det er skikkelig glatt.
Schwalbe oppgir ikke shore-verdi, men bruker sine egne betegnelser. Utifra hvordan det føles vil jeg tippe av deres Pace-star har ca 65 -gummi, Trailstar rundt 50 og Verstar ca 40.
Continentals Black Chili føles forskjellige på forskjellige dekk. Race King med Black Chile har nok rundt 65 i shore. Rubber Queen føles mykere.
Husk at en del kan gjøres med spor i knastene også. Da kan hardere gummi få egenskaper lik myk gummi. Dette gjøres f.eks på nye Rocket Ron fra Schwalbe.
Mange dekk har forskjellig gummi på midten og på kantene, dette da det er viktigst med myk gummi i siden og hard gummi på midten. Flere dekk har også en kjerne av hard gummi som gjør knastene stivere. Dette er fint på løst føre, da du ikke ønsker at knastene skal gi etter så lett.

Øyvind Aas
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1775542 24/04/2014 10:55
K
knutlu Offline
Entusiast
Entusiast
K
Hva med s-works the captain (som allround stidekk)? Litt grovere enn fast track, men fortsatt ganske lett (2.2 = 600 g).

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1775595 24/04/2014 12:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvordan takler Fastrack Control asfalt? Tåler de det eller slites de fort?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: lunetix] #1775652 24/04/2014 13:38
olechr Offline
More than words
More than words

Det er mye å velge mellom. Men jeg ville nok ha satt på Nobby Nick 2.4 med trailstar foran og feks Rocket ron 2.25 bak. Da har du myk gummi med godt grep foran og triller bra bak.

Problemet er at mange dekkmerker har kun myk gummi på de tunge stidekkene. Feks maxxis så hadde Ardent med Maxterra vært konge. Men skal man ha maxterra må man opp på highroller II som blir veldig grovt.

Ambassadør for Scott.
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1776097 25/04/2014 09:53
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Takk for alle gode tips så langt. Og takk for god og nyttig forklaring om gummiblanninger sykkeløyvind.

Kanskje jeg prøver meg med siste innleggs tips (olechr), og prøver meg med Nobby Nic med Trailstar gummi. Men jeg har merket at jeg har en tendens til å lett spøle i motbakker, oger røtter og div småcrux (sikkert pga dårlig teknikk). Så jeg lurer på om jeg kanskje også er tjent med bakdekk som også prioriterer godt grep forran rullemotstand? Så kanskje jeg bør gå for samme dekk både foran og bak?

Og så kan jeg kanskje beholde mine gamle og litt slitte Rocketr Ron 26*2.1 til grusritt og Birken? Evnt kjøpe et annet sett til det bruket?

(Edit: Typo)

Redigert av lunetix; 25/04/2014 10:43.
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1776123 25/04/2014 10:24
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du vil merke stor forskjell i tekniske klatringer med et bakdekk med mykere gummi, det blir også merkbart mer komfy og grippy ellers også, så for stikos kan det være like lurt. RR er vel et (hvis ikke det raskeste) av de raskeste grusdekket, så de er vel ikke noe vits å bytte før de er utslitt.
Morsomt med NN hvordan tråden starter ut med at det egentlig ikke er såååå bra, men likevel ender opp som anbefalt. Jeg har alltid vært fan av dekkene i stort volum for tørt underlag, bare synd de ikke kommer i trailstar på 29, for pacestar blandingen er riktignok litt bedre enn den gamle, men fremdeles ganske ubrukelig når det blir litt vått. På høsten er pacestar bare å glemme.

Redigert av sanouka; 25/04/2014 10:46.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1776148 25/04/2014 11:16
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Sant det Sanouka, litt morsomt ja. Men nå skal det jo sies at bruksområdet til trådstarter og hva de første innleggene vektlegger for sine dekk nok er ganske forskjellig fra mitt utgangspunkt ICON_SMILE

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1776254 25/04/2014 15:31
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Noen som vet hvor breie NN 2.4 blir? Jeg ser det er litt trangt til bakhjulet på min Scott scale 50 2012-mod.
Og så vidt jeg så på nettshoppen til sykkelkomponenter.no, så var dimensjonene mindre enn 2.4 med pacestar og ikke trialstar gummi?

Redigert av lunetix; 25/04/2014 21:40. Rediger grunn: den heter riktignok scale 50, ikke 30. rett skal være rett :)
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1776383 25/04/2014 21:06
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1776397 25/04/2014 21:39
L
lunetix Offline
Fersking
Fersking
L
Ah. Nice :-) denne kan komme til nytte ja.
Jeg ser at de blir, grovt regnet, ca 1cm bredere enn rocket rpn 2.1 dekkene jeg har på nå. Og jeg fikk squizet fingeren min (som ikke er så tykk) mellom dekket og ramma, så det kan gå. Men det blir jo omtrent en cm høyere og. Så jeg får ut å fin-måle i morgen tror jeg.

Re: Dekk: Hør på de innfødte [Re: Dan] #1776585 26/04/2014 16:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Noen som er interessert i to stykk Nevegal i 2.35?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå