|
|
Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
|
Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
#1774742
23/04/2014 06:26
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 343
CarlGustav
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 343 |
Opplever at landeveissykkelen er ustabil/nervøs/vinglete over 40km/t. Hardtailen min går spikrakt i 65km/t og oppleves som betydelig mer stabil. Styrelager er OK, hjullager er OK, ramme er uskadet, nye dekk fra øverste hylle. Sittestillingen er ikke 100% innjustert, kan muligens sette på ett lengre styrestem samt flytte sete noe forover. Felgene er uten kast men er av billigste type....tror dette kan være årsaken. Typisk 8000,- kr sykkel  Forslag til hva jeg kan gjøre for å få sykkelen mer stabil mottas med takk ! Hva med å bytte til lengre stem, gaffel med slakere vinkel, gromt hjulsett, ny sykkel, sterkere nerver, bredere styre, heve styre, senke styre, bredere dekk, lavere dekktrykk, høyere dekktrykk, andre dekk.......
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1774756
23/04/2014 06:51
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 121
Armand
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 121 |
HTFU!
Men mer seriøst, hvor langt stem sitter det på den? Kjører med 60mm på raceren selv og det kjentes vinglete ut til å begynne med. Og hver gang jeg tar den ut etter en tur på fatbike..
Tøff i trynet, sår i skrittet!
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1774758
23/04/2014 06:54
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Jeg kjører også med noen av de rimeligere hjulene på markedet på min CAAD10, og opplever den som dønn stabil i hastigheter opp mot 80km/h. Så mistenker det ikke er noen automatikk i akkurat det. Ville heller testet ut variasjoner av stem og styre. Et stivere og dyrere hjulsett vil jeg nå tippe om mulig gjør sykkelen enda mer kontant i styreresponsen, om det skulle ha noen effekt på akkurat dette.
Per B.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1774763
23/04/2014 07:00
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402 |
Jeg har opplevd at bremse-/girstrømpene var så lange i fronten at de gjorde styret og styringen vinglete. Kappet og da var alt normalt 
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1774773
23/04/2014 07:11
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Jeg føler stor forskjell på stabiliteten når/hvis jeg bytter fra 12 til 10 cm stem. Men dette er nok mye en vanesak (selv om jeg ville vært skeptisk til å bruke noe særlig kortere stem).
Jeg har imidlertid opplevd at cx'en min oppførte seg rart. Turen før hadde jeg opplevd litt slark i styrelageret, og hadde derfor strammet dette litt før denne turen - det viste seg rett og slett at jeg hadde strammet ørlite for mye, og dette ga utslag i at sykkelen ble ustabil og rar når hastigheten kom over en 20-30 km/t. Dette rettet seg enkelt ved å stoppe og slakke ørlitegranne på styrelageret, så var alt i orden igjen.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1774776
23/04/2014 07:15
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
Jeg hadde sendt den til psykolog. Må være angst for høy fart-
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: Armand]
#1774834
23/04/2014 08:30
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
pblind
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446 |
HTFU! Kjører med 60mm på raceren selv og det kjentes vinglete ut til å begynne med. Det tror jeg er ny rekord.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1774850
23/04/2014 08:45
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591 |
Opplever at landeveissykkelen er ustabil/nervøs/vinglete over 40km/t. Hardtailen min går spikrakt i 65km/t og oppleves som betydelig mer stabil. Styrelager er OK, hjullager er OK, ramme er uskadet, nye dekk fra øverste hylle. Sittestillingen er ikke 100% innjustert, kan muligens sette på ett lengre styrestem samt flytte sete noe forover. Felgene er uten kast men er av billigste type....tror dette kan være årsaken. Typisk 8000,- kr sykkel  Forslag til hva jeg kan gjøre for å få sykkelen mer stabil mottas med takk ! Hva med å bytte til lengre stem, gaffel med slakere vinkel, gromt hjulsett, ny sykkel, sterkere nerver, bredere styre, heve styre, senke styre, bredere dekk, lavere dekktrykk, høyere dekktrykk, andre dekk....... helt sikker på at forhjulet er satt på helt beint og at sittestillingen sitter som støpt? merket stor forskjell selv da jeg fikk justert hjulet litt og fokuserte hvordan jeg skulle sitte nedover, rumpen bak, knærne på rammen (for å dempe vibrasjoner/vingling) og ikke tviholde i styret.
Redigert av peterpan; 23/04/2014 08:49.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: peterpan]
#1774901
23/04/2014 09:59
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Opplever at landeveissykkelen er ustabil/nervøs/vinglete over 40km/t.
helt sikker på at forhjulet er satt på helt beint og at sittestillingen sitter som støpt? merket stor forskjell selv da jeg fikk justert hjulet litt og fokuserte hvordan jeg skulle sitte nedover, rumpen bak, knærne på rammen (for å dempe vibrasjoner/vingling) og ikke tviholde i styret. Enig at sittestilling og teknikk er viktig i høy hastighet, men det skal ikke være nødvendig å gjøre noe spesielt i 40km/t.. dette er jo cruisingspeed i et middels sykkelfelt på flatmark..
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: thamg]
#1774904
23/04/2014 10:08
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591 |
Opplever at landeveissykkelen er ustabil/nervøs/vinglete over 40km/t.
helt sikker på at forhjulet er satt på helt beint og at sittestillingen sitter som støpt? merket stor forskjell selv da jeg fikk justert hjulet litt og fokuserte hvordan jeg skulle sitte nedover, rumpen bak, knærne på rammen (for å dempe vibrasjoner/vingling) og ikke tviholde i styret. Enig at sittestilling og teknikk er viktig i høy hastighet, men det skal ikke være nødvendig å gjøre noe spesielt i 40km/t.. dette er jo cruisingspeed i et middels sykkelfelt på flatmark.. jeg slet i 40 nedover, men det skyldes at jeg hadde vært litt rask da jeg satt fremhjulet på. holdt på å bli kastet av sykkelen i en nedoverbakke. Problemene ved høyere hastigheter enn 40 forsvant i stor grad da sittestillingen ble forbedret.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1774911
23/04/2014 10:16
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 88
impetigo
Medlem
|
Medlem
Registrert: May 2012
Innlegg: 88 |
Hvis sittestillingen tillater det, så vil et lengre stem i de fleste tilfeller gjøre susen.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: peterpan]
#1774919
23/04/2014 10:24
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
jeg slet i 40 nedover, men det skyldes at jeg hadde vært litt rask da jeg satt fremhjulet på. holdt på å bli kastet av sykkelen i en nedoverbakke. Problemene ved høyere hastigheter enn 40 forsvant i stor grad da sittestillingen ble forbedret.
Jeg skønner hva du menere, og i høye hastigheter er jeg enig i at sittestillingen er viktig - men jeg mener at 40 , (eller 60 for den saks skyld), ikke er så høye hastigheter at det krever noen spesielle tiltak med hensyn til sittestilling. Jeg mener at dersom man har problemer i denne hastigheten er det sannsynlig at det er noe galt med sykkelen (ikke nødvendigvis rytteren). Sette kneet mot ramme for å dempe vibrasjoner har jeg aldri gjort (eller hatt behov for) - kanskje jeg bare ikke har kjørt fort nok..?
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: thamg]
#1774922
23/04/2014 10:29
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
jeg slet i 40 nedover, men det skyldes at jeg hadde vært litt rask da jeg satt fremhjulet på. holdt på å bli kastet av sykkelen i en nedoverbakke. Problemene ved høyere hastigheter enn 40 forsvant i stor grad da sittestillingen ble forbedret.
Jeg skønner hva du menere, og i høye hastigheter er jeg enig i at sittestillingen er viktig - men jeg mener at 40 , (eller 60 for den saks skyld), ikke er så høye hastigheter at det krever noen spesielle tiltak med hensyn til sittestilling. Jeg mener at dersom man har problemer i denne hastigheten er det sannsynlig at det er noe galt med sykkelen (ikke nødvendigvis rytteren). Sette kneet mot ramme for å dempe vibrasjoner har jeg aldri gjort (eller hatt behov for) - kanskje jeg bare ikke har kjørt fort nok..? På ett eller annet punkt vil alle tohjulinger begynne å vibrere, det kommer man ikke unna, trikset er å få dette punktet til å oppstå i så høy hastighet som mulig, slik at problemet er av mer teoretisk art enn praktisk. Dessverre er det en blanding av design og underlagets beskaffenhet, så det er ikke gitt at man kommer helt unna dette problemet kun ved help av design. De som har kjørt MC fort nok vil også ha kjent på dette problemet.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: thamg]
#1774923
23/04/2014 10:30
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591 |
jeg slet i 40 nedover, men det skyldes at jeg hadde vært litt rask da jeg satt fremhjulet på. holdt på å bli kastet av sykkelen i en nedoverbakke. Problemene ved høyere hastigheter enn 40 forsvant i stor grad da sittestillingen ble forbedret.
Jeg skønner hva du menere, og i høye hastigheter er jeg enig i at sittestillingen er viktig - men jeg mener at 40 , (eller 60 for den saks skyld), ikke er så høye hastigheter at det krever noen spesielle tiltak med hensyn til sittestilling. Jeg mener at dersom man har problemer i denne hastigheten er det sannsynlig at det er noe galt med sykkelen (ikke nødvendigvis rytteren). Sette kneet mot ramme for å dempe vibrasjoner har jeg aldri gjort (eller hatt behov for) - kanskje jeg bare ikke har kjørt fort nok..? da har du kanskje bare ikke hatt en like elendig sittestilling fra før av (hjalp nok heller ikke at jeg var ganske anspent grunnet nesten-ulykken) Sykkelen oppfører seg iallefall merkbart bedre nedover nå. Vet ikke om det er nødvendig å ha knærne på rammen, da jeg gjorde flere endringer samtidig, men det hjelper iallefall litt psykologisk.
Redigert av peterpan; 23/04/2014 10:34.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: peterpan]
#1774935
23/04/2014 10:47
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
[Vet ikke om det er nødvendig å ha knærne på rammen, da jeg gjorde flere endringer samtidig, men det hjelper iallefall litt psykologisk. Knærne inn mot ramma, hendene nede i bukken og hodet langt over styret får meg til å føle meg veldig trygg i høye hastigheter.
Anonym5
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1775029
23/04/2014 12:54
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 808 |
Utfra hva du sier så tror jeg kanskje at dette er slik det SKAL være..?!
Landeveissykler har mye mer aggressiv geometri enn MTBs, og de skal begynne å svinge for et godt ord, det er noe jeg elsker med min sykkel iallfall. Med 80mm stem var den litt *vel* skarp, men da jeg økte til 100 ble den mer trakterbar, og fortsatt svingevillig nok. Med lengre stem føles det også mye tryggere å sykle uten hender.
Har du testet andre landeveissykler som sammenligningsgrunnlag?
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: Moonlit]
#1775047
23/04/2014 13:23
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 343
CarlGustav
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 343 |
Utfra hva du sier så tror jeg kanskje at dette er slik det SKAL være..?!
Landeveissykler har mye mer aggressiv geometri enn MTBs, og de skal begynne å svinge for et godt ord, det er noe jeg elsker med min sykkel iallfall. Med 80mm stem var den litt *vel* skarp, men da jeg økte til 100 ble den mer trakterbar, og fortsatt svingevillig nok. Med lengre stem føles det også mye tryggere å sykle uten hender.
Har du testet andre landeveissykler som sammenligningsgrunnlag? Jeg leide en sykkel i Spania i fjor (spansk merke, husker ikke navnet) og den virket mer stabil, det var en litt mer påkostet modell med en villedende pris rundt 20lapper. Tror jeg følger rådet ditt og kjøper inn ett lenger styrestem
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1775102
23/04/2014 16:15
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 339 |
Hva med å bytte til lengre stem, gaffel med slakere vinkel,
Hvis du med "gaffel med slakere vinkel" mener en gaffel som strekker seg lengre forover, altså som øker akselavstanden, så reduserer den etterløpet (eng. "trail"), noe som gjør sykkelen kvikkere og mer nervøs på styringa. Skal du ha mer stabilitet, så må du øke etterløpet ved å flytte senter av hjulet bakover. Selve styrevinkelen bestemmes av styrerøret og ikke gaffelen, og der betyr slakere vinkel større stabilitet - gitt at man har den samme gaffelen. En helt annen side av saken er at en sykkel som føles ustabil i høy hastighet godt kan være for stabil. Dersom sykkelen tenderer mot treg styring, så kan den forsinkelsen du får i styrerespons gjøre at sykkelen føles nervøs, fordi man overkompenserer for den trege responsen. Hva slags materiale er det i gaffelen? Dersom det er stål eller aluminium, er du helt sikker på at den ikke er skadet? Dersom du har vært i en velt eller på annen måte har fått bøyd gaffelbeina litt bakover, så vil sykkelen bli tregere og føles mer nervøs. Er det karbongaffel, så glem at jeg spurte  - og gaffelen er selvfølgelig originalt tilpasset ramma?
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: _Moe_]
#1775171
23/04/2014 18:33
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063 |
Hvis du med "gaffel med slakere vinkel" mener en gaffel som strekker seg lengre forover, altså som øker akselavstanden, så reduserer den etterløpet (eng. "trail"), noe som gjør sykkelen kvikkere og mer nervøs på styringa. Skal du ha mer stabilitet, så må du øke etterløpet ved å flytte senter av hjulet bakover. Selve styrevinkelen bestemmes av styrerøret og ikke gaffelen, og der betyr slakere vinkel større stabilitet - gitt at man har den samme gaffelen.
Canyon Aeroad har justerbar rake, og der sies det at ved å flytte hjulet til fremste posisjon så blir sykkelen mer stabil, motsatt av det du sier her. Jeg har prøvd begge posisjoner, og merker vel egentlig ikke så mye forskjell akkurat, men reklamen påstår så.
Lars Olav
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: _Moe_]
#1775352
24/04/2014 06:31
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 343
CarlGustav
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 343 |
Hva med å bytte til lengre stem, gaffel med slakere vinkel,
Hvis du med "gaffel med slakere vinkel" mener en gaffel som strekker seg lengre forover, altså som øker akselavstanden, så reduserer den etterløpet (eng. "trail"), noe som gjør sykkelen kvikkere og mer nervøs på styringa. Skal du ha mer stabilitet, så må du øke etterløpet ved å flytte senter av hjulet bakover. Selve styrevinkelen bestemmes av styrerøret og ikke gaffelen, og der betyr slakere vinkel større stabilitet - gitt at man har den samme gaffelen. En helt annen side av saken er at en sykkel som føles ustabil i høy hastighet godt kan være for stabil. Dersom sykkelen tenderer mot treg styring, så kan den forsinkelsen du får i styrerespons gjøre at sykkelen føles nervøs, fordi man overkompenserer for den trege responsen. Hva slags materiale er det i gaffelen? Dersom det er stål eller aluminium, er du helt sikker på at den ikke er skadet? Dersom du har vært i en velt eller på annen måte har fått bøyd gaffelbeina litt bakover, så vil sykkelen bli tregere og føles mer nervøs. Er det karbongaffel, så glem at jeg spurte  - og gaffelen er selvfølgelig originalt tilpasset ramma? Er ikke helt enig i de teoriene du presenterer  ramma er i alu og gaffelen i karbon, er brukt i ett år og max 100mil, aldri veltet med den sykkelen.... tror ikke at kjøregenskapene til sykkelen skyldes defekter, men heller styregeometri, generelt oppsett eller som nevnt tidligere at felgene er av billigste sort.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1775378
24/04/2014 07:23
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Er ikke helt enig i de teoriene du presenterer  Nei ikke hør på en som bygger sine egne rammer. Han kan umulig ha satt seg inn i disse tingene.  (Hint: Han har rett.)
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: impetigo]
#1775396
24/04/2014 07:44
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591 |
Hvis sittestillingen tillater det, så vil et lengre stem i de fleste tilfeller gjøre susen. Gerard Vroomen sier jo at lengre stem gjør sykkelen mer nervøs The longer the stem, the more direct the handling. Pros almost universally love “nervous” handling, hence the 130/140mm stems.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: peterpan]
#1775460
24/04/2014 09:00
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Gerard Vroomen sier jo at lengre stem gjør sykkelen mer nervøs
The longer the stem, the more direct the handling. Pros almost universally love “nervous” handling, hence the 130/140mm stems. Hæ..?
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: Dan]
#1775572
24/04/2014 11:37
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 343
CarlGustav
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 343 |
Er ikke helt enig i de teoriene du presenterer  Nei ikke hør på en som bygger sine egne rammer. Han kan umulig ha satt seg inn i disse tingene.  (Hint: Han har rett.) Tviler på at noen kan alt og vet alt ( fordi de kan sveise sykkelrammer  ) men mange kan mer enn de fleste...jeg har mye lære og forholder meg til det
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: peterpan]
#1775617
24/04/2014 12:49
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787 |
Hvis sittestillingen tillater det, så vil et lengre stem i de fleste tilfeller gjøre susen. Gerard Vroomen sier jo at lengre stem gjør sykkelen mer nervøs The longer the stem, the more direct the handling. Pros almost universally love “nervous” handling, hence the 130/140mm stems. Når og hvor og hvilket stoff gikk han på da han sa det? mener han at hvis du flytter vekt fremover så blir den ustødig, det kan jeg nemlig gå med på
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: Spiffhopeless]
#1775653
24/04/2014 13:43
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591 |
Hvis sittestillingen tillater det, så vil et lengre stem i de fleste tilfeller gjøre susen. Gerard Vroomen sier jo at lengre stem gjør sykkelen mer nervøs The longer the stem, the more direct the handling. Pros almost universally love “nervous” handling, hence the 130/140mm stems. Når og hvor og hvilket stoff gikk han på da han sa det? mener han at hvis du flytter vekt fremover så blir den ustødig, det kan jeg nemlig gå med på I dette kommentatorfeltet
Redigert av peterpan; 24/04/2014 13:44.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: Spiffhopeless]
#1775661
24/04/2014 14:00
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Hvis sittestillingen tillater det, så vil et lengre stem i de fleste tilfeller gjøre susen. Gerard Vroomen sier jo at lengre stem gjør sykkelen mer nervøs The longer the stem, the more direct the handling. Pros almost universally love “nervous” handling, hence the 130/140mm stems. Når og hvor og hvilket stoff gikk han på da han sa det? mener han at hvis du flytter vekt fremover så blir den ustødig, det kan jeg nemlig gå med på Jeg har lenge følt meg ganske sikker på at grunnen til at proffene har lange stem er at de er myke nok til å kunne utnytte dette for å få en mest mulig aero sittestilling - kombinert med at de gjerne velger mindre rammer, for å sitte lavere (mer aero), og dermed trenger lengre stem for å kompensere for kortere overrør. At proffer generelt foretrekker "nervøse" sykler høres ganske usannsynlig ut - men hva vet vel jeg om det. Uansett - jeg vet av min egen erfaring (i tillegg til det jeg til nå har ansett som logisk geometri) at kortere stem gir mer nervøs styring, og lengre stem gir mer stabil styring. Men kanskje er det bare placebo - som et resultat av min feilaktige logikk?
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1775670
24/04/2014 14:29
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787 |
Høres snodig ut. Jo lengre stem jo mer bevegelse må til for å få samme utslag som på et kort stem.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: thamg]
#1775672
24/04/2014 14:29
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591
peterpan
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 591 |
Hvis sittestillingen tillater det, så vil et lengre stem i de fleste tilfeller gjøre susen. Gerard Vroomen sier jo at lengre stem gjør sykkelen mer nervøs The longer the stem, the more direct the handling. Pros almost universally love “nervous” handling, hence the 130/140mm stems. Når og hvor og hvilket stoff gikk han på da han sa det? mener han at hvis du flytter vekt fremover så blir den ustødig, det kan jeg nemlig gå med på Jeg har lenge følt meg ganske sikker på at grunnen til at proffene har lange stem er at de er myke nok til å kunne utnytte dette for å få en mest mulig aero sittestilling - kombinert med at de gjerne velger mindre rammer, for å sitte lavere (mer aero), og dermed trenger lengre stem for å kompensere for kortere overrør. At proffer generelt foretrekker "nervøse" sykler høres ganske usannsynlig ut - men hva vet vel jeg om det. Uansett - jeg vet av min egen erfaring (i tillegg til det jeg til nå har ansett som logisk geometri) at kortere stem gir mer nervøs styring, og lengre stem gir mer stabil styring. Men kanskje er det bare placebo - som et resultat av min feilaktige logikk? Vroomen har en bloggpost som nevner dette med at styrerør blir kortere fordi proffene vil ha styret lavest mulig, noe han mener er tåpelig
Redigert av peterpan; 24/04/2014 14:43.
|
|
|
Re: Landeveissykkelen er nervøs over 40km/t.
[Re: CarlGustav]
#1775677
24/04/2014 14:40
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 276
MaximoBongo
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2012
Innlegg: 276 |
Har du sjekket at eikespennet i hjulene er ok? Slakke eiker kan gi wobble selv om felgen i stillestående tilstand er rett.
|
|
|
|
|