Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Stikart Oslo

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1919397 04/02/2015 10:41
A
audungk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Er det interesse for en sånn app til iOS? Jeg snek litt i kilden på mtbmap.no, og fikk snekret noe veldig enkelt på 30min...

Jeg legger selvfølgelig ikke ut appen med mindre Reitstoen synes det er greit at jeg låner tiles fra hans server....

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1919427 04/02/2015 11:08
A
audungk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Følger opp meg selv: Hva slags funksjonalitet er det interesse for utover bare det å vise tiles? Trenger man å kunne vise GPX-spor eller andre ruter? Bytte tiles til andre typer? Om jeg, hypotetisk sett, la den ut i appstore i samarbeid med Ola, ville det blitt sett ned på om den fikk en eller annen abonnementspris eller engangskjøp-pris for å dekke utgifter til hosting og trafikk?

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1919840 05/02/2015 09:08
A
aremarmelade Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Hei,

Det jeg trenger stort sett er muligheten til å se tiles, samt evt å prøve å lokalisere meg selv på kartet når jeg er usikker på hvor jeg er i terrenget.. (dog funker dette variabelt med telefonen i Østmarka er erfaringen, men dog kjekkt når det gjør det.)
Derav ønsker jeg at den kan laste ned og lagre tilene på min telefon slik at jeg ikke er nødt til å være på nett for å sjekke kart.

Så for meg er det ikke galt om den koster X dersom den faktisk fungerer og tilogmed er tilpasset til det vi TS brukere ønsker/trenger. Per idag har jeg betalt for Openmaps uten at jeg kan si at jeg er overfornøyd med dens oppfølging osv fra utviklerens side men den gjorde nytta.. Jeg kjører som sagt ikke etter kartet men jeg pugger de og har de evt som en backup dersom jeg ikke husker alle tilesene selv =D

Are

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1920216 05/02/2015 20:01
bronx Offline
Veteran
Veteran
audungk: Du trenger tillatelse til å bruke tiles som andre lager, men lager du tiles selv basert på åpen kildekode eller egenutviklet stilsett og data fra OpenStreetMap databasen eller Kartverkets N50 eller enda bedre begge to flettet sammen på en kløktig måte står du fritt.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1920233 05/02/2015 20:36
A
audungk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
@bronx: Helt klart! Å stjele andres arbeid ville vært utenkelig!

Foreløpig har jeg en avtale med Reitstoen om å bruke tiles fra mtbmap.no for egen testing, og kommer selvsagt ikke til å gi ut noe uten hans samtykke.

En liten kveld med jobbing har ført til at jeg har en app-versjon av mtbmap.no som cacher kartene på telefonen din for å kunne bruke der det er lite dekning. Å få implementert mer permanent lagring av kartutsnitt er nok gjort i løpet av helgen.

For meg er det mest av alt bare et interessant hobby-app-prosjekt, men jeg tenkte kanskje det kunne være nyttig for andre, om jeg gjorde noe mer enn bare å laste inn tiles.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1920258 05/02/2015 21:31
bronx Offline
Veteran
Veteran
Jeg tror det både er behov og mulighet for å tjene noen kroner:
OpenMaps for iPhone er ikke akkurat flittig vedlikeholdt, så personlig ser jeg gjerne at noen lager noe tilsvarende, og forenkler og forbedrer konseptet noe. OpenMaps er eneste app (meg bekjent) hvor man kan legge inn egendefinerte tile-servere og cache disse. Men det blir tungvint å legge til nye kart. Den har en enkel OSM POI editor som riktignok blir for tidkrevende i felt, men som med noen enkle forbedringer ville vært svært nyttig.
Hvis du tenker stisykling, så tror jeg ingen har laget en rutingstjeneste som utnytter mtb og sykkel spesifikk tagging, og som skiller mellom ulik type sykling. (Mulig du får noen ideer i tråden om trailguide.no)
Det råeste/lureste du kan gjøre nå er å lage en app som rendrer selv, basert på vektor-tiles, ved hjelp av MapBox GL. Men man trenger en server med vektor-tiles som inneholder flere tags enn hva MapBox har fra sine servere.

Re: Stikart Oslo [Re: Reitstoen] #1924883 18/02/2015 10:41
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: Reitstoen
har jeg rendret Oslo ned til zoom 16: http://mtbmap.no/#16/59.9547/10.8365 ICON_SMILE

Vil bare si: TUSEN TAKK! Har fått lagt dette inn på telefonen også, ser veldig bra ut både der og på pc'en.

Re: Stikart Oslo [Re: MuddyBear] #1925017 18/02/2015 13:45
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: MuddyBear
Vil bare si: TUSEN TAKK!

Bare hyggelig! ICON_SMILE
Har jalla-mekket en info side også: http://mtbmap.no/info i tillegg til egen side for Garmin overlay'et: http://mtbmap.no/garmin.
Fortsatt litt work-in-progress/beta/kladd. Moro å fikle litt med html/css igjen. Si gjerne ifra hvis det er noe som ikke funker. Er ikke alltid resultatet blir 100% når en med lite kunnskap om webdesign og kartografi prøver seg på noe han ikke kan ICON_SMILE

Re: Stikart Oslo [Re: audungk] #1925468 19/02/2015 12:58
A
aremarmelade Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: audungk

En liten kveld med jobbing har ført til at jeg har en app-versjon av mtbmap.no som cacher kartene på telefonen din for å kunne bruke der det er lite dekning. Å få implementert mer permanent lagring av kartutsnitt er nok gjort i løpet av helgen.

For meg er det mest av alt bare et interessant hobby-app-prosjekt, men jeg tenkte kanskje det kunne være nyttig for andre, om jeg gjorde noe mer enn bare å laste inn tiles.

hei! siden du var såpass rask sist helg så lurer jeg egentlig bare på hvor nært forestående din nye app er ? ICON_WINK

(ok da, mest nysgjerrig.. men det er behov hos oss ios brukere)

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1946789 16/04/2015 09:45
A
aremarmelade Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
siden det lakker mot bare stier, så lurer jeg på om det har skjedd noe fremdrift på denne kanten ? =)

Re: Stikart Oslo [Re: aremarmelade] #1946887 16/04/2015 12:06
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: aremarmelade
siden det lakker mot bare stier, så lurer jeg på om det har skjedd noe fremdrift på denne kanten ? =)

Framdrift er vel hovedsakelig at flere stier har blitt kartlagt:
http://mtbmap.no/#7/59.883/10.651

...både i Oslo og mange andre steder.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1946905 16/04/2015 12:32
A
aremarmelade Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Ahh, det er ikke dårlig bare det.. =) jeg må si jeg digger arbeidet dere har gjort/gjør og skulle virkelig ønske at det snart kom en IOS app som lot meg kunne laste ned tiles igjen..

Dersom noen har noen tips om noen app som fungerer mot dette kom gjerne med de!

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1946939 16/04/2015 13:31
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Jeg lurte litt på navngivning av stier. Hva er det som bestemmer navnene på stiene? Enkelte er jo veldig greie å forholde seg til fordi de er veldig kjent på folkemunne - av typen Dødsbakken, men hva med en sti som for eks. Rustadsaga-utfor som jeg og jeg vet andre er vant til å forholde seg til som Svahili?

Ikke klaging altså.... bare lurer.....

Re: Stikart Oslo [Re: BRD] #1946949 16/04/2015 13:49
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: BRD
Jeg lurte litt på navngivning av stier. Hva er det som bestemmer navnene på stiene? Enkelte er jo veldig greie å forholde seg til fordi de er veldig kjent på folkemunne - av typen Dødsbakken, men hva med en sti som for eks. Rustadsaga-utfor som jeg og jeg vet andre er vant til å forholde seg til som Svahili?

Den som tagger stien står fritt til å sette navn, men hvis du har et bedre eller mer brukt navn kan du sette det istedet. Det er også mulig å ha ett "vanlig/generelt" navn (brukt av turgåere, skiløpere o.l.) og ett mtb:name (brukt av stisyklister). Man kan også bruke "alternativt navn" (alt_name), men dette vil nok ikke bli rendret på mtbmap.no.

Re: Stikart Oslo [Re: BRD] #1946970 16/04/2015 14:37
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Denne kan det nok hende er oppkalt etter strava-segmentet som heter Rustadsaga utfor. Og jeg vil vel si det er en ganske hjernedød praksis. Når jeg er såpass kategorisk, så er det fordi det var jeg som satte det navnet :-).

Og det fjerner jeg ganske asap.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Stikart Oslo [Re: knuthaug] #1947085 16/04/2015 19:40
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Strava altså.... Haha....

Neimen kult. Føler nesten at jeg må sette meg inn i disse openstreetmap-greiene og bidra istedenfor å klage........

Redigert av BRD; 16/04/2015 19:40.
Re: Stikart Oslo [Re: knuthaug] #1947109 16/04/2015 20:10
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knuthaug

Denne kan det nok hende er oppkalt etter strava-segmentet som heter Rustadsaga utfor. Og jeg vil vel si det er en ganske hjernedød praksis. Når jeg er såpass kategorisk, så er det fordi det var jeg som satte det navnet :-).

Nei dæven, den hadde jeg ikke lagt merke til. Helt riktig som nevnt, Svahili er et relativt veletablert navn!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stikart Oslo [Re: BRD] #1947138 16/04/2015 20:50
anderfo Online
Besatt
Besatt
Strava altså.... Haha....

Neimen kult. Føler nesten at jeg må sette meg inn i disse openstreetmap-greiene og bidra istedenfor å klage........

Og isåfall trenger du kanskje steg-for-steg anvisninger fra
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Redigering_i_JOSM.2C_mini-guide
og evt. brukerstøtte fra meg. Det hjalp for de som tegnet inn f.eks. Røros og Verdal i fjor høst og i vinter, det ble veldig bra! ICON_SMILE
Når du først kommer i gang kan du fort bli hekta!

Re: Stikart Oslo [Re: anderfo] #1947155 16/04/2015 21:06
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Aha.

Finnes josm til Linux eller osx?

Edit: Google sier det. Jaja. :$ Haha. Skal laste ned

Redigert av BRD; 16/04/2015 21:08.
Re: Stikart Oslo [Re: Anders A-R] #1947323 17/04/2015 08:44
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Anders A-R
Sitat: knuthaug

Nei dæven, den hadde jeg ikke lagt merke til. Helt riktig som nevnt, Svahili er et relativt veletablert navn!

http://mtbmap.no/#15/59.8617/10.8938

Det er har selvsagt alltid hett Svahili. At noen kunne tro noe annet. Sheesh. fiolin

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Stikart Oslo [Re: knuthaug] #1947357 17/04/2015 09:14
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stikart Oslo [Re: anderfo] #1949397 22/04/2015 08:17
bronx Offline
Veteran
Veteran

Sitat: anderfo
Den som tagger stien står fritt til å sette navn, men hvis du har et bedre eller mer brukt navn kan du sette det istedet. Det er også mulig å ha ett "vanlig/generelt" navn (brukt av turgåere, skiløpere o.l.) og ett mtb:name (brukt av stisyklister). Man kan også bruke "alternativt navn" (alt_name), men dette vil nok ikke bli rendret på mtbmap.no.

Det er veldig bra å legge inn navn, men bruk mtb:name for navn som kun figurerer i miljøet. Et eksempel er E6 mot Ullevålseter i Oslo: Den er tagget med mtb:name=E6 og piste:name=Taraldrudløypa, mens name står blankt. Jeg mener det er viktig å ikke bidra til å utarme historisk forankrede navn* gjennom navnsetting på OpenStreetMap og Stravasegmenter. Stravasegmentet "Østre Fyllingens stiperle" er en del av en gammel ridevei som kalles Baronveien, for eksempel.

Etterrettelighet er viktig: Oppgi hvilken kilde du har brukt med name:source, mtb:name:source, osv. E6 er angitt med mtb:name:source=terrengsykkel.no.

Man kan også se at enkelte bidragsytere har brukt name=Skiløype, name=Lysløype, og lignende. Heldigvis har dette avtatt etterhvert som flere kartrendringer basert på OSM data har dukket opp.

*= Eller enda verre: Navn som er velkjent, bare ikke i stisykkelmiljøet.

Re: Stikart Oslo [Re: bronx] #1949568 22/04/2015 12:11
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: bronx

Sitat: anderfo

Det er veldig bra å legge inn navn, men bruk mtb:name for navn som kun figurerer i miljøet. Et eksempel er E6 mot Ullevålseter i Oslo: Den er tagget med mtb:name=E6 og piste:name=Taraldrudløypa, mens name står blankt. Jeg mener det er viktig å ikke bidra til å utarme historisk forankrede navn* gjennom navnsetting på OpenStreetMap og Stravasegmenter. Stravasegmentet "Østre Fyllingens stiperle" er en del av en gammel ridevei som kalles Baronveien, for eksempel.

Jepp, det er omtrent dette jeg har forholdt meg til, selv om jeg ikke har vært klar over taggene name:source og mtb:name:source.

Du må gjerne gjøre endringer i wikien på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Mest_brukte_tagger_for_terrengsykling for å gjøre det klarere hvordan name og mtb:name skal brukes.

Re: Stikart Oslo [Re: audungk] #1949743 22/04/2015 19:43
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hei,

Jeg driver nå å lager en ny versjon av http://trailguide.no. Det ligger en versjon ute nå som bør funke fint på edb, telefon, og tablet. Du kan velge norgeskart, mtbmap, og flyfoto som kartgrunnlag.

Jeg har koden for å vise "deg selv" på kartet klar, men må justere litt for å få gjort dette på en skikkelig måte. Problemet ligger i at brukeren må godkjenne dette, og etter å ha svart har ikke web-appen mulighet til å spørre igjen. Om han/hun da svarer nei er man litt lost.

Du er invitert til å teste trailguide på smarttelefonen din om du har en slik ute i felten og komme med tilbakemeldinger.

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande
Rotneim, Gol

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1949757 22/04/2015 20:02
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Du kan også legge til trailguide som en app på din iPhone ved å klikke på 'legg til på hjemskjerm'.

http://www.wikihow.com/Add-a-Link-Button-to-the-Home-Screen-of-an-iPhone

Mvh.
Bjørn Jarle

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1949789 22/04/2015 20:54
A
aremarmelade Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Hei,

Mulig jeg er litt treig men, når man har en løsning som mtbmap.no med lokasjonsvis ing, og man kan laste ned tiles for offline bruk, hvorfor skal man da velge å bruke en annen app for å vise den infoen? Hadde det ikke vært bedre å samlet all kart info i mtbmap.no kartet? Siden det nå faktisk er nasjonalt?

at man kan legge til en webside som en app er jo ikke dermed en app?

Det er jo fint med turbeskrivelser av stiene, men når du bruker kartene fea mtmap.no så blir vel dette bare nok et lag?

hvordan ser du for deg trailguides rolle? en intro til stier i nye områder?

ICON_SMILE

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1949835 23/04/2015 05:21
P
PetterSJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Lastet ned RMaps på Android telefonen min. Men mtbmap virker ikke når jeg skrur av mobuldata, er ikke meningen med dette kartet at det skal kunne brukes uten dekning? Da kan man vel like gjerne bruke vanlig nettleser.

Re: Stikart Oslo [Re: PetterSJ] #1949842 23/04/2015 05:46
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: PetterSJ
Lastet ned RMaps på Android telefonen min. Men mtbmap virker ikke når jeg skrur av mobuldata, er ikke meningen med dette kartet at det skal kunne brukes uten dekning? Da kan man vel like gjerne bruke vanlig nettleser.

Du må bevisst velge å laste ned offline kartdata for et område før du forlater wikidekningen din.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1949864 23/04/2015 06:59
P
PetterSJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Ok, takk for hjelpen. Får gjøre det når jeg får wifi.

Re: Stikart Oslo [Re: aremarmelade] #1949999 23/04/2015 09:01
L
Lars Barlindhaug Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: aremarmelade
Hei,

Mulig jeg er litt treig men, når man har en løsning som mtbmap.no med lokasjonsvis ing, og man kan laste ned tiles for offline bruk, hvorfor skal man da velge å bruke en annen app for å vise den infoen? Hadde det ikke vært bedre å samlet all kart info i mtbmap.no kartet? Siden det nå faktisk er nasjonalt?

at man kan legge til en webside som en app er jo ikke dermed en app?

Det er jo fint med turbeskrivelser av stiene, men når du bruker kartene fea mtmap.no så blir vel dette bare nok et lag?

hvordan ser du for deg trailguides rolle? en intro til stier i nye områder?

ICON_SMILE

Fordelen er at du kan følge en ferdig rute fra start til slutt som er tegnet inn på kartet i stedet for å navigere i alle stiene som er lagt in på OSM.

F. eks. hvis du har lyst til å sykle terrengsykkelrittet 2014 eller NOTS-stier på Skullerud blir det veldig enkelt om dette ligger en ferdig rute på trailguide. Alternativet nå blir å laste ned GPX-filer fra Strava å legge de til som et eget lag i kartapplikasjonen.

Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support