Ride-thru Milano-Sanremo-utstilling
|
Ride-thru Milano-Sanremo-utstilling
20/04/2014 17:21
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Nå har jeg akkurat kommet inn etter å ha syklet en nyåpnet etappe av verdens flotteste sykkelvei, La Pista Ciclabile i Sanremo. Den nye etappen er den gamle jernbanetunnellen under Capo Nero, som dermed knytter sammen strandpromenden i Ospedaletti med resten av sykkelveien. Dermed er sykkelveien nå 24 km lang og strekker seg fra Ospedaletti via Sanremo til San Lorenzo al Mare (der Cipressa-klatringen begynner). Tunnellen er laget som en eneste 1750 meter lang utstilling om Milano-Sanremo. Strekene på asfalten er rosa isteden for hvite. Det henger store opplyste skilt med årstall, bilde og en kort tekst om (nesten) hvert års viktigste hendelse i rittet. Og så står det sitater på asfalten, som jeg tipper kommer fra en eller annen twitterkonkurranse, av alfakrøllen å dømme. Som i bildet under: "Våren starter med en stråle av sol og en gruppe unge menn klare til å ta for seg 300 km."   
|
|
|
Re: Ride-thru Milano-Sanremo-utstilling
[Re: Dan]
20/04/2014 17:36
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
20/04/2014 17:53
|
mseather
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
20/04/2014 17:56
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Og når man har syklet tunnellen under Capo Nero så kan man fortsette med klatringen opp Capo Nero. Bildet under viser tunnellen, den rette streken, og de første par hundre høydemeterne på en totalt 846 meter høy klatring, den litt mindre rette streken.  
|
|
|
29/07/2014 10:29
|
Nailz
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
29/07/2014 11:41
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Flott. Denne tråden hadde gått under horisonten. Lappverket langs ring tre er enda mindre imponerende nå.
LarsB
|
|
|
29/07/2014 13:12
|
Jalme
Fersking
|
Fersking
Jeg var også gjennom denne tunellen for en drøy uke siden. Dette er så tøft gjort at man blir nesten stum! Dro også opp Capo Nero og over til Perinaldo. Strålende. Lite trafikk og fantastisk landskap. En annen dag gikk turen oppover dalen fra Ventimiglia, Dolceacqua - Pigna - Apricale - Perinaldo. Tredje tur var Bordighera - Perinaldo - San Romolo og over fjellet til Ceriana og ned til Poggio/San Remo. Nytt favorittområde for meg, dette. Basen min er ellers Menton, så dette er godt innenfor rekkevidde. Sykkelministeren i Bergen burde ta en tur hit for å se hva de kan få til med den gamle jernbanetraseen fra Nesttun til Garnes...
|
|
|
[Re: peterpan]
29/07/2014 16:01
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Fortsatt noen tunneller, men ikke den nyåpnede under Capo Nero.
|
|
|
[Re: Jalme]
29/07/2014 16:18
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg var også gjennom denne tunellen for en drøy uke siden. Dette er så tøft gjort at man blir nesten stum! Dro også opp Capo Nero og over til Perinaldo. Strålende. Lite trafikk og fantastisk landskap. Ikke sant? Flotte veier!  En annen dag gikk turen oppover dalen fra Ventimiglia, Dolceacqua - Pigna - Apricale - Perinaldo. Var du oppe i Pigna og snudde og syklet inn til Apricale fra nedsiden eller fortsatte du oppover forbi Pigna over Langan og Monte Ceppo før du syklet ned til Apricale fra oversiden? Jeg lurer siden jeg ikke har syklet der siden veien mellom Pigna og Langan ble stengt av ras, men jeg har veldig lyst å komme meg opp der igjen. Nytt favorittområde for meg, dette. Basen min er ellers Menton, så dette er godt innenfor rekkevidde. Prøv det til alle tider på året så blir du enda mer forelsket. 
|
|
|
30/07/2014 07:45
|
Jalme
Fersking
|
Fersking
Var du oppe i Pigna og snudde og syklet inn til Apricale fra nedsiden eller fortsatte du oppover forbi Pigna over Langan og Monte Ceppo før du syklet ned til Apricale fra oversiden? Jeg lurer siden jeg ikke har syklet der siden veien mellom Pigna og Langan ble stengt av ras, men jeg har veldig lyst å komme meg opp der igjen.
Fra Pigna dro jeg først videre opp til Castel Vittorio for å dra over fjellet til Bajardo. Men jeg hadde glemt kartet og det var så jækla bratt og smalt at jeg trodde jeg hadde kjørt feil. Så jeg snudde ned igjen mot Pigna og dro videre oppover dalen. Da kom jeg rett på et kryss der det var skilt til høyre om at veien var stengt lenger fremme. Så jeg tok til venstre og endte opp i Buggio. Nydelig liten landsby, blindvei. Derfra dro jeg hjem. Dette er ca to uker siden. Dagen etter dro jeg til Apricale via Dolceacqua. Fra Apricale dro jeg rett opp lia til Perinaldo på en svært smal og bratt vei.Veldig mye skog, så det var lite utsikt før toppen. Øde og stille, for å si det forsiktig. På toppen av bakken, nedenfor Perinaldo var det skiltet mot Dolceacqua, så etter en kaffe i Perinaldo dro jeg ned der. Stupbratt, olivenlunder hele veien, dårlig vei, strålende utsikt. Men egentlig for bratt til å dra ned, det ble mye bremsing. Neste gang blir det oppover. Prøv det til alle tider på året så blir du enda mer forelsket Helårsforelskelsen er allerede på plass. Har tatt runden Menton-San Remo-San Lorenso-Cipressa-Poggio-Menton både i oktober og februar, og sist nå i juli. Neste gang satser jeg på Apricale-Bajardo-Ceriano-San Remo. Samt å dra dypere inn i fjellene på den franske siden. Har vært til Col de Braus, Col de Madone og Col de Vence forløpig, der er mer....
|
|
|
30/07/2014 09:30
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Fra Pigna dro jeg først videre opp til Castel Vittorio for å dra over fjellet til Bajardo. Men jeg hadde glemt kartet og det var så jækla bratt og smalt at jeg trodde jeg hadde kjørt feil. Jepp, den er noe av det bratteste på asfalt som finnes her. Må innrømme å ha stoppet gang på gang og til og med gått noen meter innimellom sist jeg tok den. Men den er fin når man bare kommer seg opp den innledende kneiken fra Castel Vittorio. [/quote]Så jeg snudde ned igjen mot Pigna og dro videre oppover dalen. Da kom jeg rett på et kryss der det var skilt til høyre om at veien var stengt lenger fremme. Så jeg tok til venstre og endte opp i Buggio. Nydelig liten landsby, blindvei. Derfra dro jeg hjem. Dette er ca to uker siden.[/quote] Ok, det var bra info, takker! Det betyr at jeg må sykle fra Monte Ceppo-siden (eller Molini di Triora) hvis jeg skal opp til 2000-metersveien ovenfor Langan. Dagen etter dro jeg til Apricale via Dolceacqua. Fra Apricale dro jeg rett opp lia til Perinaldo på en svært smal og bratt vei.Veldig mye skog, så det var lite utsikt før toppen. Øde og stille, for å si det forsiktig. Denne tar jeg veldig ofte nedover. Det er noen steder der hvor man må ta det veldig pent fordi det ikke er plass for bil og sykkel å møtes. Tar den med bil hjemover iblant og da er det bare å gi gass. Jo mindre tid man er på denne veien, jo mindre risiko for at man rekker å møte noen.  På toppen av bakken, nedenfor Perinaldo var det skiltet mot Dolceacqua, så etter en kaffe i Perinaldo dro jeg ned der. Stupbratt, olivenlunder hele veien, dårlig vei, strålende utsikt. Men egentlig for bratt til å dra ned, det ble mye bremsing. Neste gang blir det oppover. Hver gang jeg sykler opp der sier jeg "aldri mer", og så gjør jeg det igjen. Helårsforelskelsen er allerede på plass. Har tatt runden Menton-San Remo-San Lorenso-Cipressa-Poggio-Menton både i oktober og februar, og sist nå i juli. Bra! Dette er et nydelig område når man er lei av is og slaps hjemme. Neste gang satser jeg på Apricale-Bajardo-Ceriano-San Remo. Dra den ett hakk lenger og sving til venstre på Passo Ghimbegna (fireveiskrysset rett overnfor Bajardo) mot Vignai. Da får du et par hundre ekstra høydemeter og en veldig fin og omvekslende nedoverbakke helt ned til Taggia og så tar du sykkelveien hjem derfra. Slik, bortsett fra at du kommer opp fra Bajardo isteden for Perinaldo: http://app.strava.com/activities/73934671
|
|
|
30/07/2014 14:14
|
Jalme
Fersking
|
Fersking
Dra den ett hakk lenger og sving til venstre på Passo Ghimbegna (fireveiskrysset rett overnfor Bajardo) mot Vignai. Da får du et par hundre ekstra høydemeter og en veldig fin og omvekslende nedoverbakke helt ned til Taggia og så tar du sykkelveien hjem derfra. Slik, bortsett fra at du kommer opp fra Bajardo isteden for Perinaldo Takker for tips! Det krysset har jeg vært i før, men da kom jeg fra San Romolo og dro ned til Ceriana og Poggio. Prøver denne turen ved neste anledning. Tillater meg å poste et par bilder til fra denne fantastiske sykkelveien, dette er munningen av den nyåpnede tunellen, på Ospedalettisiden: Og dette er fra et parti like øst for San Remo:
Redigert av Jalme; 30/07/2014 14:43.
|
|
|
30/07/2014 15:57
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Tillater meg å poste et par bilder til fra denne fantastiske sykkelveien, dette er munningen av den nyåpnede tunellen, på Ospedalettisiden Her var jeg for noen få timer siden.  Deilig med en lang kjølig tunnel i dagens vær.
|
|
|
[Re: larsb]
30/07/2014 17:26
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Flott. Denne tråden hadde gått under horisonten. Lappverket langs ring tre er enda mindre imponerende nå.
LarsB Jeg strekker meg til påstanden om at lappverket er direkte uimponerende nå ... (jeg håper dog at du ikke føler deg mobbet nå, Lars Birger). Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
31/07/2014 07:15
|
Jalme
Fersking
|
Fersking
Før-og-nå-bildene veldig artige. Det må jo ha vært en særdeles flott togtur også i sin tid. Det vil si, den nye utbyggingen mellom Sanremo og Ospedaletti gjør at den blir 24 km. Denne jobben tror jeg er klar til årets turistsesong. Men målet til 2015 er 74 km. Altså 15 mil tur og retur. Denne ambisjonen om 74km innen 2015 sliter de vel med å oppfylle? Jeg så ikke at det pågikk noe arbeid hverken i Ospedaletti eller San Lorenzo da jeg var der. Gjennom Santo Stefano har de også en jobb å gjøre hvis det skal gå lagtempo der 9. mai neste år. Der er det fortsatt lappverk. Er det meningen at veien skal gå helt til Ventimiglia? Håper det, for strekket mellom Ventimiglia og Ospedaletti er som regel et galehus av trafikk, spesielt gjennom Bordighera
|
|
|
[Re: M@rtin]
31/07/2014 07:17
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvis jeg føler det, er du en mobber. Og jeg vet jo at du er en grei kar. Så jeg holder følelsene i sjakk.
LarsB
|
|
|
31/07/2014 19:17
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Er det meningen at veien skal gå helt til Ventimiglia? Håper det, for strekket mellom Ventimiglia og Ospedaletti er som regel et galehus av trafikk, spesielt gjennom Bordighera Bordighera kan du enkelt slippe unna. Bare å svinge ned på strandpromenaden og sykle langs den helt bort til Camporosso. Men det er fortsatt litt galehus mellom Ospedaletti og Bordighera så der håper jeg at de gjør noe. Men jeg skjønner ikke helt hvordan de skal få det til, siden de nå nærmer seg den delen av jernbanen som fortsatt er i bruk.
|
|
|
04/08/2014 12:02
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Jeg syklet der i pinsen både i år og i fjor og synes ikke trafikken var plagsom, iallfall ikke sammenlignet med Bergen sentrum. Men det er vel sikkert tettere midt i høysesongen.
|
|
|
[Re: mogens]
04/08/2014 17:47
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil ned dit igjen.... Var i Nice for et år siden, og fikk bare skrapt på overflaten av alle mulighetene for sykkelglede.
|
|
|
04/08/2014 18:18
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
San Lorenzo Al Mare -> Imperia var ikke noe stress i slutten av juli hvis man lå i 30-40 på hovedveien i hvert fall, veldig hensynsfulle bilister og ikke veldig mye høyere hastighet på de.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
04/08/2014 21:35
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Her er noen flere bilder fra området fra pinsen nå i juni. Menton er et fint utgangspunkt. I tillegg til denne sykkelturen til San Lorenzo al Mare og tilbake, syklet jeg kystveien fra Menton til Nice og tilbake (spiste lunsj og snudde litt vest for flyplassen), og en ettermiddagstur opp til Col de Castillion på ca 720 moh. med retur via landsbyene Castillion og Castellar. Denne siste turen kunne jeg tenke meg å forlenge ved en senere anledning, enten via Sospel og inn i Italia og ned til Ventimiglia og tilbake langs kysten, eller vestover mot Nice og retur kystveien. https://www.flickr.com/photos/mortenhoff/sets/72157644733157699/
Redigert av mogens; 04/08/2014 21:40.
|
|
|
[Re: mogens]
05/08/2014 07:30
|
Jalme
Fersking
|
Fersking
San Lorenzo Al Mare -> Imperia var ikke noe stress i slutten av juli hvis man lå i 30-40 på hovedveien i hvert fall, veldig hensynsfulle bilister Har samme erfaring på denne veien, Imperia - San Remo. Har gjort den noen ganger, og det har vært solid medvind alle gangene, så å holde 40 over lange strekninger går greit. Obligatoriske avstikkere til Cipressa og Poggio, selvsagt. ettermiddagstur opp til Col de Castillion på ca 720 moh. med retur via landsbyene Castillion og Castellar. Denne siste turen kunne jeg tenke meg å forlenge ved en senere anledning, Forslag til forlengelse av turen til Col de Castillon er å dra videre over Col de Braus.Ta til venstre på nordsiden av den lille tunellen på Col de Castillon, mot Col de Braus, i stedet for å dra nedover til Sospel. Da sparer man noen høydemeter man ellers ville fått opp fra Sospel. Det er først noen kilometer på en svært øde vei i skog før man kommer inn på hovedveien fra Sospel. Her er utsikten man blir belønnet med på Col de Braus (1003m): Nedkjøringen mot L'Escarenne er noe av det mest spektakulære jeg vet om. Bildet yter ikke stedet full rettferdighet. I l'Escarenne tar man enten hovedveien til Nice, eller hvis man skal til Menton, fortsetter ned dalen til La Grave de Peille, gjennom et gruveområde der veien er stengt et par formiddager i uken, husker ikke hvilke to i farten. Åpner 12:00. Fra La Grave tar man opp lia mot Peille. Dette er en skikkelig knekker gjennom flotte olivenlunder. Siste etappe av Paris-Nice gikk her i år. Mener Edvald lå å dro opp denne bakken da. Like etter Peille, ved Col de Saint-Pancrace er det veivalg igjen, enten over Col de Madone eller nedover mot La Turbie/Menton. Noen bilder fra Col de Saint-Pancrace, utsikt mot Peille: 
|
|
|
06/08/2014 08:02
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Ser ut som flotte turer, dette. Takk. Jeg syklet et par kilometer på veien til venstre etter tunnelen på Col de Castillion før jeg snudde og syklet tilbake. Nå begynner feriedagene desverre å ta slutt for i år, får satse på en ny tur til området til våren igjen.
|
|
|
|
|