Etter å ha gått rundt med et ønske om å bygge opp sykkel selv for å lære hvordan ting fungerer (og muligens ikke fungerer...) et års tid, har jeg endelig bestilt ramme og litt småstæsj. Hovedgrunnen til å bygge sykkelen selv er for å lære, så kommer nok et og annet dumt spørsmål her! Men setter stor pris på veiledning og svar på både de gode og de dumme spørsmålene
Mye frem og tilbake, men bestemte meg for en 29r. Så det skal bli spennende. Har prøvd sykkelen, og det virket veldig bra. Men en overgang blir det nok tror jeg. Håper jeg.
En Niner Jet 9 Carbon er på vei over Atlanteren, og denne skal få Niner styre, stem og setepinne. Blir en SID RL gaffel på den.
Har tenkt å bygge den opp med XT, 2x10.
Har 28-42 på dagens sykkel med en 11-36 kassett., men det er 26r. Hvordan vil en 24-38 krank fungere på en 29r med en 11-36 kassett? Rundt i Bærumsmarka, Grenserittet, Terrengsykkelrittet, Haldensmarka etc? Blir det for lett? Sykler mest i skogen, og minst mulig på vei. Ikke de drøyeste nedoverbakkene.
Har tenkt å sette på 180 skiver foran og bak. Men må jeg da ha adaptere?
Vil dette frontgiret fungere? Er dual pull og ikke bottom, men dual betyr vel også fra bottom? Fra spec-dokumentet står det: "S3(low) Direct mount front derailleur, bottom pull"
http://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-xt-m786-direct-mount-2x10-front-mech/rp-prod69486Har SRAM i dag, men det er samme sak med Shimano; at medium cage er det som skal til for 2x10?
Dette er ting som ligger i handlekurven klar for å bestilles så det kommer frem omtrent samtidig som rammen. Vil dette passe?
• Shimano XT M785 Disc Brake
• Black, Front-Left Hand Lever-950mm Hose-No Fin- I-Spec B
• Shimano XT M785 Disc Brake
• Black, Rear - Right Hand Lever - 1650mm Hose - I-Spec B
• Shimano XT-Saint RT86 Ice-Tech 6-Bolt Disc Rotor
• Silver, 180mm,
• Shimano XT M771 10 Speed MTB Cassette
• Silver, 11-36t
• Shimano XT M785 10 Speed Double Chainset
• Black, 104mm, 38.24t, 170mm,
• Shimano XT M780 10 Speed Trigger Shifter
• Black, Pair - I-Spec B
• Shimano XT HG95 10 Speed Chain
• Silver, 116 Links
• Shimano XT M786 Direct Mount 2x10 Front Mech
• Black, Direct Mount, Dual Pull
• Shimano XT M786 Shadow+ 10 Speed Rear Mech
• Black, Medium Cage
Så vidt jeg har forstått så er det pressfit bb på denne ramma, så det må jo også kjøpes inn. Pedaler og holker har jeg allerede, og må finne et godt sete.
Så, kanskje et avslørende nybegynnerspørsmål; er det noe jeg her glemt eller oversett?
Skal bli bilder så fort det er noe å ta bilde av
På forhånd takk for hjelp!