Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon

Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon #1773388 17/04/2014 22:07
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Etter å ha gått rundt med et ønske om å bygge opp sykkel selv for å lære hvordan ting fungerer (og muligens ikke fungerer...) et års tid, har jeg endelig bestilt ramme og litt småstæsj. Hovedgrunnen til å bygge sykkelen selv er for å lære, så kommer nok et og annet dumt spørsmål her! Men setter stor pris på veiledning og svar på både de gode og de dumme spørsmålene ICON_SMILE

Mye frem og tilbake, men bestemte meg for en 29r. Så det skal bli spennende. Har prøvd sykkelen, og det virket veldig bra. Men en overgang blir det nok tror jeg. Håper jeg.

En Niner Jet 9 Carbon er på vei over Atlanteren, og denne skal få Niner styre, stem og setepinne. Blir en SID RL gaffel på den.

Har tenkt å bygge den opp med XT, 2x10.

Har 28-42 på dagens sykkel med en 11-36 kassett., men det er 26r. Hvordan vil en 24-38 krank fungere på en 29r med en 11-36 kassett? Rundt i Bærumsmarka, Grenserittet, Terrengsykkelrittet, Haldensmarka etc? Blir det for lett? Sykler mest i skogen, og minst mulig på vei. Ikke de drøyeste nedoverbakkene.

Har tenkt å sette på 180 skiver foran og bak. Men må jeg da ha adaptere?

Vil dette frontgiret fungere? Er dual pull og ikke bottom, men dual betyr vel også fra bottom? Fra spec-dokumentet står det: "S3(low) Direct mount front derailleur, bottom pull"

http://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-xt-m786-direct-mount-2x10-front-mech/rp-prod69486

Har SRAM i dag, men det er samme sak med Shimano; at medium cage er det som skal til for 2x10?

Dette er ting som ligger i handlekurven klar for å bestilles så det kommer frem omtrent samtidig som rammen. Vil dette passe?

• Shimano XT M785 Disc Brake
• Black, Front-Left Hand Lever-950mm Hose-No Fin- I-Spec B
• Shimano XT M785 Disc Brake
• Black, Rear - Right Hand Lever - 1650mm Hose - I-Spec B
• Shimano XT-Saint RT86 Ice-Tech 6-Bolt Disc Rotor
• Silver, 180mm,
• Shimano XT M771 10 Speed MTB Cassette
• Silver, 11-36t
• Shimano XT M785 10 Speed Double Chainset
• Black, 104mm, 38.24t, 170mm,
• Shimano XT M780 10 Speed Trigger Shifter
• Black, Pair - I-Spec B
• Shimano XT HG95 10 Speed Chain
• Silver, 116 Links
• Shimano XT M786 Direct Mount 2x10 Front Mech
• Black, Direct Mount, Dual Pull
• Shimano XT M786 Shadow+ 10 Speed Rear Mech
• Black, Medium Cage

Så vidt jeg har forstått så er det pressfit bb på denne ramma, så det må jo også kjøpes inn. Pedaler og holker har jeg allerede, og må finne et godt sete.

Så, kanskje et avslørende nybegynnerspørsmål; er det noe jeg her glemt eller oversett?

Skal bli bilder så fort det er noe å ta bilde av ICON_SMILE

På forhånd takk for hjelp!

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1773394 17/04/2014 22:42
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Sitat: jasolberg
Har tenkt å sette på 180 skiver foran og bak. Men må jeg da ha adaptere?

Vil dette frontgiret fungere? Er dual pull og ikke bottom, men dual betyr vel også fra bottom? Fra spec-dokumentet står det: "S3(low) Direct mount front derailleur, bottom pull"

180-skiver betyr stort sett alltid adapter.
Krankgir med S3-innfesting for 38T blir noe slikt:
http://www.chainreactioncycles.com/cz/en/sram-x7-2x10sp-low-direct-front-mech/rp-prod55252
Tror jeg hadde valgt 42/28, men mulig 38T er riktigst til ditt bruk.

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1773412 18/04/2014 06:05
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,402
Thorst Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,402
Jeg brukte 42-28 på 26", og bruker 38-24 på 29". Synes følesen er overførbar, men har ikke regnet på det. 42-28 ville jeg ikke drømt om å putte på en 29".

Jeg har 180mm skive foran, og der ville jeg ikke hatt noe mindre. Bak kjører jeg 160mm og sparer noen gram på det. Jeg bruker Fomula R1 og bremsene er nok litt spe til skikkelig bratt stisykling, men funker veldig bra til allroundbruk. XT tror jeg fungerer enda bedre.

Jeg er usikker på om mediumcage er riktig med komboen 38 foran og 36 bak. Jeg ville gått for longcage, og sørg for at du har gir med cluch. Cluchgir er en av de virkelig gode forbedringene på sykkelfronten de siste årene.

Ser også at du har plukket ut 170mm krank, som er kortere enn standard 175, men som passer for kortere ryttere. Hvis man er kort og lett kan man vurder å gå for mindre skiver til bremsene.


- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1773423 18/04/2014 07:08
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 442
comerik Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 442
Hjulsett, dekk og slanger, evt slangeløst?

Ville gått for lettere Formula bremser som har bedre stoppekraft enn XT. Har XT selv på en XC/sti sykkel og skal bytte pga vekta, sammen med KCNC bremseskiver.

38/24 og 11-36 fungerer bra på en slik sykkel. Mener det er longcage du må ha, men ikke sikker så det får noen andre svare på.

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: Thomas-] #1773430 18/04/2014 07:30
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Sitat: Thomas-

180-skiver betyr stort sett alltid adapter.
Krankgir med S3-innfesting for 38T blir noe slikt:
http://www.chainreactioncycles.com/cz/en/sram-x7-2x10sp-low-direct-front-mech/rp-prod55252
Tror jeg hadde valgt 42/28, men mulig 38T er riktigst til ditt bruk.


Takk. Men den du linket til er SRAM og ikke Shimano, eller må jeg ha det på denne sykkelen? Ville jo ikke tro det (?)

Vært veldig fornøyd med 42/28 på dagens sykkel, men det er 26r og jeg er skeptisk til det samme på 29r. Lite grusbanking på meg bortsett fra Grenserittet.

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: Thorst] #1773434 18/04/2014 07:37
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Sitat: Thorst
Jeg brukte 42-28 på 26", og bruker 38-24 på 29". Synes følesen er overførbar, men har ikke regnet på det.

Jeg er usikker på om mediumcage er riktig med komboen 38 foran og 36 bak. Jeg ville gått for longcage, og sørg for at du har gir med cluch. Cluchgir er en av de virkelig gode forbedringene på sykkelfronten de siste årene.

Ser også at du har plukket ut 170mm krank, som er kortere enn standard 175, men som passer for kortere ryttere. Hvis man er kort og lett kan man vurder å gå for mindre skiver til bremsene.


Takk! Ok. Er det noe downside med å bruke longcage? hvis det er midt mellom medium eller long, for eks?

Jeg hadde 170 krank først, så byttet jeg til 175, men i følge lengde ligger jeg sånn midt i mellom tror jeg. Er 177 cm lang. Har lest et sted (muligens feil) at det er lettere å ha høyere cadens med kortere krank, og mindre sjans for å slå nede med pedalen. Men kanskje jeg må måle kun beinlengden å sjekke?

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: comerik] #1773436 18/04/2014 07:39
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Sitat: comerik
Hjulsett, dekk og slanger, evt slangeløst?


American classic trail Ninern; "følger" med ramma.

Slangeløst. Etter å ha gjort det en gang har jeg ikke sett meg tilbake ICON_SMILE

RaRa dekk som i utgangspunktet følger med hjulsettet, men er det et dårlig valg som et alrounddekk?

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1773440 18/04/2014 07:48
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 442
comerik Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 442
Høres bra ut! Du får sikkert tusen meninger om hva som er bra dekk men RaRa fungerer veldig bra. Har brukt det selv i mange år.

Finnes krankarmer i 172.5 som bør passe deg.

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1773450 18/04/2014 08:52
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Sitat: jasolberg
Takk. Men den du linket til er SRAM og ikke Shimano, eller må jeg ha det på denne sykkelen? Ville jo ikke tro det (?)

Du kan bruke Shimano også. Da heter den E-type.
http://www.chainreactioncycles.com/cz/en/shimano-xt-m785-e2-type-2x10-front-mech/rp-prod69485

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1773489 18/04/2014 12:33
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Takk. At det skal være så sykt mange forskjellige festeordninger for frontgiret...

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1773559 18/04/2014 18:54
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 408
Kjørpå! Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 408
Hjul kan bestilles på Chainreaction, der har de hele sortimentet ztr notubes felger på hope nav til rundt 4 k ink moms. Av dekk kan jeg anbefale Rocket ron 2.25 de ruller bra og funker på alt terreng og fører. Ring sykkelboden hvis du er usikker på gir, de har import på Niner og kan nok hjelpe.


Kjørpå!
Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1773599 18/04/2014 21:12
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Jeg har kjøpt ramma på Sykkelboden, sammen med stem, styre og hjulsett ICON_SMILE Veldig god service og hyggelige folk.

Kunne kjøpt ramma på jobbtur i USA og spart noen penger (er der noen ganger i året), men syns det er hyggelig å støtte opp om lokalbutikker som spesialiserer seg på sykkel OG er både hyggelige og alrighte priser.

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1774291 22/04/2014 07:29
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Ramma skal ha pressfit BB30. Såvidt jeg har skjønt er dette SRAM. Men hvilke Shimano bb kan jeg bruke? 73 mm bredde. Eller kan jeg ha SRAM bb med en shimano XT krank?

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1774495 22/04/2014 13:31
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
PF30 betyr at krankhusets innvendige diameter er 46mm. Kranklageret er laget for 30mm aksel. Shimano benytter 24mm aksel.
Du kan enten velge en annen krank som har 30mm aksel, bruke et PF30-24mm kranklager eller bruke en adapter. I hovedsak to måter å gjøre det siste.
1) Adapter + BSA kranklager.
http://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk/Krank...010-p0000022824
2) PF30 kranlager + en adapter til 24mm

Dette er det eneste PF30-24mm jeg vet om, men det finnes sikkert andre, bedre løsninger.
http://wheelsmfg.com/pressfit-30-to-outboard-bottom-bracket-for-24mm-cranks-shimano.html

Tror sannsynligheten for krankknirk øker drastisk ved bruk av adapter. Ville heller lagt alle pengene i en god krank enn å kjøpe adapter.

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1774531 22/04/2014 15:16
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Vil det si at jeg egentlig burde gått for SRAM på den nye sykkelen og ikke Shimano?

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1774540 22/04/2014 16:00
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Nei da, har du bestilt en XT-gruppe blir det sikkert bra. Da kan du enten bruke adapteren jeg linket og et standard Shimano utenpåliggende lager, eller du kjøper et kranklager som konverterer. Fant et til på riktig side av Atlanterhavet:
http://clee-cycles.co.uk/esite/P20004/product
Har du ikke bestilt hadde jeg tatt en titt på alternativer. Du kan feks kjøpe en XT-gruppe uten krank og kjøpe separat 30mm krank. Mye bra å velge i.

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: Thomas-] #1774568 22/04/2014 17:46
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Sitat: Thomas-

Har du ikke bestilt hadde jeg tatt en titt på alternativer. Du kan feks kjøpe en XT-gruppe uten krank og kjøpe separat 30mm krank. Mye bra å velge i.


Phu ICON_SMILE Litt pga vanskelig å velge riktig antall tenner på de to skivene har jeg utsatt kranken! Kjøpt front deraileren, men hvis det skulle være et bomkjøp finnes det verre ting. Men ikke kjøpt krank eller BB ennå.

Er det da BB30 krank som jeg skal kjøpe? Har sett en FSA K-force, men hvilke andre er det som er gode og ikke koster skjorta? Hvor tett linket er bb og kranken? Er det "bare" å finne et pressfit bb og et 30mm krank?

Ser helt klart poenget ditt om å unngå adapter hvis mulig. Generelt en god leveregel tipper jeg ICON_SMILE

(merker at dette skal bli veldig spennende å sette sammen selv... får passe på det er sol når man starter på kvelden og en kald øl tilgjengelig ICON_WINK )

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1774610 22/04/2014 19:00
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Hvilket krankgir gikk du for? 38T?
Her kan du få et overblikk over utvalget i 30mm:
http://www.bike24.de/1.php?content=7&navigation=1&menu=1000%2C2%2C88&mid=0&pgc=7296%3A7297%3A%3A69%3A7256&orderby=2
http://superlight-bikeparts.de/Kurbeln-Kurbel-crank-set-crank-Tretlager__2-fach__30-mm-Achse
Har lest at det er ymse erfaring med kvaliteten til PF30-lager så sjekk gjerne noen av trådene om det.
Når det gjelder valg av krank er det av og til gode tilbud i de tyske nettbutikkene på enkelte modeller, men de har da ofte ikke alle versjoner. 170 vs 175mm, 38T vs 42T. Vil anta du skal ha 38/24 eller 36/22 på en slik sykkel. Ser at det anbefales Q-faktor 168mm (for XX1). Det utelukker trolig 156mm, men det kan kanskje noen Niner-eiere bekrefte.

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1774619 22/04/2014 19:20
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Gikk for dette: http://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-xt-m785-e2-type-2x10-front-mech/rp-prod69485

Denne har 12 tenners kapasitet står det, så da blir vel det 28-26 som er maks? Eller er det litt strikt?

I spec dokumentet står det at Shimano XT anbefalt på 2x10 være 28/40 eller lavere, mens på XTR 26/38 eller lavere. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være forskjellig her? Men på XTR er altså maks tenner lavere. samme med XX1 (ikke at det er aktuelt uansett da.)

Men tror 38/24-26 er der jeg havner. Lett nok for stien, og tungt nok for grusen med en 11-36 kassett.

Takk for hjelp!

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1774662 22/04/2014 21:09
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Vil denne: http://www.chainreactioncycles.com/no/en/fsa-k-force-light-386-bb30-10sp-mtb-crankset/rp-prod90255 være et like godt kjøp som noen av de på superlight siden? Veldig tilbud på denne.

Men skjønner ikke helt beskrivelsen, om 39/27 bare er for SRAM og ikke for Shimano. Eller vil folk tro at dette er for tungt for en 29r?

Og i tillegg, ramma har PF30, og ikke bare BB30. Det har vel noe å si.

Tenker jeg må høre med Sykkelboden hvordan de gjør det med XT/XTR leveransene sine. Men håper det ikke er altfor mye adaptere som trengs.

Men, spørs om Sykkelboden kan mer enn dette forumet da ICON_SMILE

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1774692 22/04/2014 22:10
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
FSA lanserer nye, lettere modeller. Derfor selges disse "billig". Ta veiledende priser med en klype salt. Har aldri hørt om noen som har kjøpt en slik krank til €800.
Er en til salgs på forumet, men da med 42T/175mm.
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...rue#Post1760361
PF30-lager har 46mm ytre diameter og 30mm indre. BB30 har 42mm ytre, og 30mm indre. Samme krank. Ulikt krankhus. Sram lager kranker med både 30mm og 24mm aksel. Shimano kun 24mm.

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1774972 23/04/2014 11:42
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Er det helt greit å ha SRAM krank og forgir med XT kassett og bakgir? Men da må man vel ha SRAM skifter også, eller trekker XT skifteren riktig på frontgiret

I følge denne tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1769740&page=4 så ser det ut at det skal gå knirkefritt (!) å kjøre en SRAM krank med XT gir og skifter.

Redigert av jasolberg; 23/04/2014 12:25.
Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1775027 23/04/2014 12:53
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
T
Thomas- Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
T
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Har du Shimano navgir må du bruke Shimano sjaltere. Krankgiret derimot har samme kabeltrekk og begge kan kombineres.
Bruker du Shimano Dynasys kassett bør du også bruke Dynasys kjede.

Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1782029 06/05/2014 10:10
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Det første "obligatoriske" sofabildet med deler ICON_SMILE Venter fortsatt på ramme, stem, gaffel, styre, hjul, men noe har jo dukket opp!

Går som sagt for XT-gruppe på denne sykkelen. Ikke bestilt krank ennå, må se hva slags adapter som følger med ramma også.


Redigert av jasolberg; 06/05/2014 10:11. Rediger grunn: bildevisning
Re: Byggetråd - Niner Jet 9 Carbon [Re: jasolberg] #1782855 07/05/2014 13:04
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Jeg må bare skryte av Sykkelboden altså. Det har blitt krøll med bestillingen av ramma fra Niner og det har tatt relativt lang tid å finne ut av dette, men nå tilbyr Sykkelboden å gi bedre ramme som de har på lager i stedet for. Snart kan jeg faktisk begynne å knote med byggingen ICON_SMILE

Hadde alle butikker hatt like god service hadde verden vært et bedre sted ICON_SMILE


Moderator  support