Hei!
Er helt ny på dette forumet, så beklager om jeg bryter noen forumregler. Har søkt, men ikke funnet noen tråder som passer helt inn for mine spørsmål.
Om meg selv så har jeg kommet opp i 30-årene. Ikke noen treningsnarkoman, heller ikke noen sofagris. Men nå har jeg bestemt meg for å begynne å sykle litt mer aktivt, da jeg har flyttet nærmere marka (området Kjelsås/Grefsen, Oslo). Sikkert mange fine veier/stier rundt om i området

Nå til dags sykler jeg fra og til arbeid med en lite ergonomisk sykkel (damesykkel som er for liten). Derfor har jeg nå bestemt meg for å investere i en sykkel perfekt for meg og mitt bruk.
Økonomisk så har jeg ikke så mye å rutte med, så har igrunn satt et øverste tak på 10000kr, men ser gjerne at jeg bruker mindre. Er sunnmøring, så vil jo ha mest mulig for billigst mulig penge

Men er også kvalitetsbevist, og vil igrunn ha det beste.
Har prøvd å google litt etter tester av sykler i denne prisklassen, men er dessverre ikke så mye å finne.
Derfor tenker jeg at jeg kunne forhøre meg her på forumet.
Har ingen forkunnskaper om verken dekk, gir, krank, demper osv. Eneste jeg har muligheten for å sammenligne med er totalvekten, hehe. Vil tro at jo enklere sykkelen er, jo enklere blir sykkelturen, men hva vet jeg?
Har saumfart sportskjedene på internett og har, på et vis, kommet frem til noen alternativer som jeg tror kan passe meg. Har bestemt meg for 27,5". Den ruller vel greit både til og fra jobb på asfalt, på grus og andre stier? En har anbefalt meg hybrid, men har selv mest troen på mtb.
G-Max har en
Diamant Apex T27-4 til kampanjepris på 7999,- og 10,7kg.
XXL har en
White XC 275 Pro 14 til 9999,- og 11,3kg.
Eventuelt
Lite-versjonen til 7499,-. Store forskjeller her?
Nakamura Grade 5.27 til 9999,- og 10,2kg.
Birk Sport har
Fuji Tahoe 275 1.4 til 8990,- og 12,5kg.
Scott-sykler har jeg ikke klart å finne meg en kandidat. Om dere vet om noen andre sykler som jeg ikke har nevnt, som kan være en god kandidat så skrik ut.
Nå sier dere at jeg må prøve syklene for å finne den som passer meg best, og det vil jeg. Men jeg vil gjerne få høre fra dere hvilken som har de beste komponentene etc. til beste pris. Er det såpass forskjell i utstyret at de 2 til 9999,- danker ut f.eks. den til 7999,-, eller er det bare bagateller og en nybegynner som meg ikke vel merke noen forskjell på de?
Ble et langt, og kanskje litt uoversiktelig innlegg dette, men håper dere kan gi meg litt feedback på syklene, og om det er noe annet jeg bør tenke på.
Kan nevne at jeg er 181cm og 70kg.