Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner trenger hjelp til kjøp

Nybegynner trenger hjelp til kjøp #1772581 15/04/2014 22:59
noggen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei!

Er helt ny på dette forumet, så beklager om jeg bryter noen forumregler. Har søkt, men ikke funnet noen tråder som passer helt inn for mine spørsmål.

Om meg selv så har jeg kommet opp i 30-årene. Ikke noen treningsnarkoman, heller ikke noen sofagris. Men nå har jeg bestemt meg for å begynne å sykle litt mer aktivt, da jeg har flyttet nærmere marka (området Kjelsås/Grefsen, Oslo). Sikkert mange fine veier/stier rundt om i området ICON_SMILE Nå til dags sykler jeg fra og til arbeid med en lite ergonomisk sykkel (damesykkel som er for liten). Derfor har jeg nå bestemt meg for å investere i en sykkel perfekt for meg og mitt bruk.

Økonomisk så har jeg ikke så mye å rutte med, så har igrunn satt et øverste tak på 10000kr, men ser gjerne at jeg bruker mindre. Er sunnmøring, så vil jo ha mest mulig for billigst mulig penge ICON_WINK Men er også kvalitetsbevist, og vil igrunn ha det beste.

Har prøvd å google litt etter tester av sykler i denne prisklassen, men er dessverre ikke så mye å finne.

Derfor tenker jeg at jeg kunne forhøre meg her på forumet.

Har ingen forkunnskaper om verken dekk, gir, krank, demper osv. Eneste jeg har muligheten for å sammenligne med er totalvekten, hehe. Vil tro at jo enklere sykkelen er, jo enklere blir sykkelturen, men hva vet jeg?

Har saumfart sportskjedene på internett og har, på et vis, kommet frem til noen alternativer som jeg tror kan passe meg. Har bestemt meg for 27,5". Den ruller vel greit både til og fra jobb på asfalt, på grus og andre stier? En har anbefalt meg hybrid, men har selv mest troen på mtb.

G-Max har en Diamant Apex T27-4 til kampanjepris på 7999,- og 10,7kg.

XXL har en White XC 275 Pro 14 til 9999,- og 11,3kg.
Eventuelt Lite-versjonen til 7499,-. Store forskjeller her?

Nakamura Grade 5.27 til 9999,- og 10,2kg.

Birk Sport har Fuji Tahoe 275 1.4 til 8990,- og 12,5kg.

Scott-sykler har jeg ikke klart å finne meg en kandidat. Om dere vet om noen andre sykler som jeg ikke har nevnt, som kan være en god kandidat så skrik ut.

Nå sier dere at jeg må prøve syklene for å finne den som passer meg best, og det vil jeg. Men jeg vil gjerne få høre fra dere hvilken som har de beste komponentene etc. til beste pris. Er det såpass forskjell i utstyret at de 2 til 9999,- danker ut f.eks. den til 7999,-, eller er det bare bagateller og en nybegynner som meg ikke vel merke noen forskjell på de?

Ble et langt, og kanskje litt uoversiktelig innlegg dette, men håper dere kan gi meg litt feedback på syklene, og om det er noe annet jeg bør tenke på. ICON_SMILE
Kan nevne at jeg er 181cm og 70kg.

Redigert av noggen; 15/04/2014 23:50.
Re: Nybegynner trenger hjelp til kjøp [Re: noggen] #1772611 16/04/2014 05:43
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hei og velkommen til forumet! Lekkert bilde av Tor Hogne ICON_WINK

Til bruk på grusvei og sti så fungerer en halvdemper utmerket. Jeg har en 29er med bare demping foran, og den er jeg svært fornøyd med. Sykler mye på Emblemsfjellet. Jeg har ikke noe erfaring med syklene du linker til, men i utgangspunktet så ser det ikke ut til at det er noe kjempekupp eller "utstyrsbomber". Jeg tipper uansett at alle er sykler du kan bli fornøyd med og passer til ditt bruk. Det viktigste er at størrelse/geometri passer din kropp, så spiller det mindre rolle hvilke bokstaver som står på girene. Møt opp på butikken og se på syklene selv. De har også mye annet enn det som står på nettsidene.

Et lite tips, på min lokale G-Max i Ålesund, så har de masse sykler fra 2013 satt ned med 50%, slik er det sikker på flere sportsvarehus. Sykler som Diamant, White, etc. gir ofte mye og bra sykkel for pengene. På de fleste lokale sykkelbutikker (LBS) har de masse sykler i din prisklasse, og mulighet for å plukke opp mange tips. Ellers så har du sider som www.canyon.com som kan gi noen å enhver vann i munnen. Billig er det også ICON_SMILE

Re: Nybegynner trenger hjelp til kjøp [Re: Brusdalen] #1772703 16/04/2014 08:40
Mokolotivet Offline
Medlem
Medlem
Om du ønsker å teste stisykler, vil jeg anbefale Utflukt2014. Er å anbefale, da det tar sykling opp til nye høyder. Selv har jeg aldri hatt det så artig på sykkel før jeg var der i fjor.
http://utflukt.terrengsykkel.no/

Gå inn på youtube og søk på Utflukt2013, utflukt2012 osv, så får du en ide om hva dette arrangementet er ICON_SMILE

Når det kommer til mest mulig for minst mulig:
Sjekk bruktmarkedet her på forumet. Hender det kommer noen skikkelige godbiter til en god pris. Alternativt kan du lage en annonse på ønskes kjøpt. Diskuter gjerne tilbudene på forumet.

Uka etter birken er det gode tilbud på hardtails. Slik har det vært i mange år.

Ønsker du sykkel nå, ville jeg gått for en 2012-2013 modell om du ønsker mest for pengene. Er sjelden de helt store forskjellene, annet enn farger og pris.

Hva slags sykling ser du for deg? Litt asfalt, litt grus og litt sti?

Homer no function well beer without
Re: Nybegynner trenger hjelp til kjøp [Re: noggen] #1772750 16/04/2014 10:16
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Skal du ha samme sykkel til både jobbsykling og morrosykling, ville jeg holdt meg lavt i budsjettet, med mindre du vet du har trygg parkering på jobb. Første dyre sykkel er gjerne sykkel nr.2. En billig sykkel gjør det også mer overkommelig å kjøpe (spare opp til) nr.2 når du har funnet ut mer eksakt hva slags sykling du trives med. Det er også vanskeligere å forsvare, både for egen del og eventuellt kone, innkjøp av f.eks en fulldemper til 15-20 000 senere om du allerede har en "dyr" sykkel.

Trønder osv
Re: Nybegynner trenger hjelp til kjøp [Re: noggen] #1772759 16/04/2014 10:38
noggen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei til både Brusdalen og Mokolotivet,

Ja, et flott bilde av Aarøy dette. Dessverre så har det nå blitt alt for lenge mellom de jubelbildene der ICON_WINK

Syklingen jeg ser for meg vil nok være en god del asfalt, grusvei og litt enkle stier om jeg finner og har tid. Men hovedsakelig vil jeg nok tro det blir mest asfalt og grus, så har ihvertfall ikke behov for noen fulldemper enda. Så får heller tiden vise om jeg blir hektet på stisykling og må oppgradere til fulldemper ICON_SMILE

Skal ta meg en tur på diverse butikker å se etter påske.
Ang. passform/geometri, er det noe man bør se etter? Vinkler etc? Eller er det bare å gå for den man føler sitter best? Man får vel ikke prøvd syklene på en langtur akkurat.

Re: Nybegynner trenger hjelp til kjøp [Re: noggen] #1772777 16/04/2014 11:25
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Tror du får mest sykkel hvis du enten kjøper en ett år gammel pent brukt eller en overligger i en butikk, men syklene du linker til er all gode. Om du velger 26, 27.5 eller 29 tror jeg ikke er det viktigste, og høyden din utelukker ingen. 26" går nok billigst for tiden.
Skal du stort sett holde deg på grusveier i marka kan du også vurdere sykler med en dårlig/middelmådig dempegaffel og heller bytte til stiv karbongaffel senere. Det koster ikke all verden og sparer inn en drøy kilo.
Du bør tenke på utveksling. Noen sykler som primært er ment for bruk på sti er lavt giret (Fuji Tahoes største krankdrev har 36 tenner) og du trår deg fort ut i nedoverbakker. I motsetning er en hybrid satt opp med 48T. Jeg ville valgt 42 eller 44T.

Moderator  support