Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel med problemer

Ny sykkel med problemer #1772475 15/04/2014 19:03
2maso1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sykkelen er kjørt cirka 350km og etter 40km på dagens tur, begynte de å knitre, skrape ganske hardt på enkelte av girene. kom gradvis. Når jeg kom hjem var det bare de laveste girene som var "lydfrie" Noen som har tips? Kan det være så enkelt som at vaierne på sykkelen har blitt slakke siden den er ny?

I arbeidet med å finne årsaken til knitringa og skrapinga oppdaget jeg at når jeg dro rundt pedalene og fikk fart på bakhjulet begynte pedalene å gå av seg selv etter at jeg hadde stopper dem. Er det bosse bak som det er noe gærnt med?

Kanskje noen har enkle tips og grep som løser problemet, før jeg må kjøre til Moss på service hos leverandøren ICON_SMILE Kjedli å komme dit så er det bare en liten tullefeil! ICON_SMILE

HL

Re: Ny sykkel med problemer [Re: 2maso1] #1772480 15/04/2014 19:07
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1: Ettersom vaiere blir gradvis slakkere med tiden, særlig i begynnelsen er dette helt normalt, ja. Er du i tvil om hvordan du strammer vaierne tar du sykkelen med til butikken du kjøpte den, også fikser de det for deg!

2: Kan være to ting. Enten kan kassetten din være festet for stramt. Ellers kan det være kommet sand og støv inn i selve bosset, altså den dingsen som lager sånn deilig trillelyd når du triller uten å trå. Begge deler bør tittes på av butikken som kan fikse det.

Siden du må helt til Moss og bor på Etterstad, er det kanskje enklere å høre med en lokal bekjent..

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Ny sykkel med problemer [Re: 2maso1] #1772498 15/04/2014 19:42
2maso1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for tips ICON_SMILE Var ikke så lett å få noen her i Oslo til å ta en titt på en Canyon for tia ICON_SMILE

HL

Re: Ny sykkel med problemer [Re: 2maso1] #1772629 16/04/2014 06:37
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Du finner flere videoer på youtube som viser hvordan du justerer giret, som Alpers skriver er det helt vanlig at du må justere litt i starten ettersom vaierstrømpene "setter" seg litt.

Det trenger ikke være noe galt med bosset selv om pedalene går rundt når du setter fart på hjulet. Når hjulene er helt nye kan det være pga at fettet som er inne i bosset gir litt "feste" ettersom det er helt nytt og så drar med seg kassetten. Hvis kassetten dras rundt med noe kraft av betydning bør du få det sjekket asap, men hvis det bare er bevegelse som lar seg holde igjen uten særlig kraft så hadde jeg sett det an.

Re: Ny sykkel med problemer [Re: 2maso1] #1772673 16/04/2014 07:51
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tipper du har et Mavichjul på sykkelen. Ikke unormalt at de bruker litt tid på å sette seg.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå