Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sikring av sykkel. Lås og sporing.

Sikring av sykkel. Lås og sporing. #1772269 15/04/2014 09:36
K.Solvang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei og hå.
Vi er plaget med mye tyveri i bygda. Ikke bare av ting som står ute, men også inne i hus. Selv når folk er hjemme.
Naboen opplevde innbrudd i huset midt på dagen, da hun sto i hagen og jobbet....(frekke tyvpakk....)

Jeg har ikke akkurat den dyreste sykkelen sammenlignet med andre (10 000), men mye penger og miste. Derfor er jeg på utkikk etter en god sykkellås, og muligens sporing. Prøvde søke meg frem, men finner lite rundt sporing på forumet.
Fullt klar over at alle sykkellåser lar seg knekke med litt tid, men dem skal da plages litt ICON_SMILE

På forhånd takk for alle svar!

Redigert av K.Solvang; 15/04/2014 09:36.

Her er det noe galt som ikke er riktig!
Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1772292 15/04/2014 10:20
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1772298 15/04/2014 10:33
Mokolotivet Offline
Medlem
Medlem
Jeg kjøpte denne i fjor, og sykkelen er fortsatt ikke stjålet:

http://bikeshop.no/Sykkel/TILBEHØR/Låser...625-p0000033836

Men den er tung. Dette er en lås som ikke tas med, men brukes på faste steder.

Redigert av Mokolotivet; 15/04/2014 10:35.

Homer no function well beer without
Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: towi] #1772299 15/04/2014 10:36
K.Solvang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Såg aboslutt ikke gale ut!

Eneste jeg har å si på denne, er at man må aktevere den manuelt med egen nøkkel. Burde være mulig og aktivere med en sms. Den ene gangen man glemmer aktivere sporingen, kan du banne på sykkelen blir stjelt!
Takk for bidrag:)

Sitat: Mokolotivet

Denne har vært fin i garasjen! Utfordringen blir å finne noe like sikkert og feste låsen i. Må også ha en lås det er mulighet for å ta med. TakK! ICON_SMILE

Redigert av K.Solvang; 15/04/2014 10:47.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: Mokolotivet] #1772301 15/04/2014 10:39
perbl Offline
More than words
More than words

Vil du derimot ha en som er litt lettere å ta med, men som samtidig har samme sikkerhetsrating, kan du se på denne: http://www.oslosportslager.no/produkt/abus-bordo-granit-x-plus-sykkellas-21182.aspx

Klart, kommer man med en kraftig batteridrevet vinkelsliper går nok begge disse, men de er ikke videre trivielle å ta med en middels tang eller dirkeverktøy (liker jeg å tro). Ulempen med Bordoen er at den har litt begrenset rekkevidde for å låse rundt de tykkeste lyktestolpene, men den er uansett mer avendelig enn en U-type lås.

Per B.
Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: perbl] #1772303 15/04/2014 10:43
K.Solvang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: perbl

Vil du derimot ha en som er litt lettere å ta med, men som samtidig har samme sikkerhetsrating, kan du se på denne: http://www.oslosportslager.no/produkt/abus-bordo-granit-x-plus-sykkellas-21182.aspx

Klart, kommer man med en kraftig batteridrevet vinkelsliper går nok begge disse, men de er ikke videre trivielle å ta med en middels tang eller dirkeverktøy (liker jeg å tro). Ulempen med Bordoen er at den har litt begrenset rekkevidde for å låse rundt de tykkeste lyktestolpene, men den er uansett mer avendelig enn en U-type lås.

Denne virket fin! Praktisk å kunne feste den slik på sykkelen også. Ikke gale pris heller. Greieste er jo om jeg kan kjøpe en lås som kan brukes hjemme og utenfor butikken.

Redigert av K.Solvang; 15/04/2014 10:45.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1772321 15/04/2014 11:46
K.Solvang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Kanskje et dumt spm, men. Ser Abus Granit City har sikkerhetsnivå: 15/15 (høyeste nivå). Er dette en egen rangering Abus har for sine låser? altså den sikreste låsen Abus leverer, eller er dette en felles rangering alle sykkellåser går under, så det er den beste låsen man får, uavhengig av merke?

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1772322 15/04/2014 11:51
perbl Offline
More than words
More than words
Sånn jeg har skjønt det, er dette en egen rating Abus putter på låsene sine.

Per B.
Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1772324 15/04/2014 11:55
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Det er Abus sin rating, så det er det beste de har å by på.

Det finnes en uavhengig rating i England: http://www.soldsecure.com/
men jeg regner med at det bare er det produsentene selv melder inn som blir rated der

"FG-Godkjent", dvs godkjent av forsikringsselskapene er jo også ett begrep, men her er man jo avhengig av at produsenten har forsøkt å få godkjent låsen, så det finnes kjempegode låser som ikke er FG-godkjent (...men sjekk om forsikringen din evt gir deg noe for å ha en FG-godkjent lås).

Redigert av Radival; 15/04/2014 11:56.
Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: Radival] #1772328 15/04/2014 12:05
K.Solvang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Radival
Det er Abus sin rating, så det er det beste de har å by på.

Det finnes en uavhengig rating i England: http://www.soldsecure.com/
men jeg regner med at det bare er det produsentene selv melder inn som blir rated der

"FG-Godkjent", dvs godkjent av forsikringsselskapene er jo også ett begrep, men her er man jo avhengig av at produsenten har forsøkt å få godkjent låsen, så det finnes kjempegode låser som ikke er FG-godkjent (...men sjekk om forsikringen din evt gir deg noe for å ha en FG-godkjent lås).

Har Inboforsikring gjennom LOfavør. Kanskje noen her som vet?
Dette er det eneste som står om tyveri av sykkel på deres hjemmeside ''Tyveri av sykkel hvor som helst (inntil 25 000 kroner)
'' 3000 i egenandel. Egenandelen er kanskje lavere med FG-godkjent lås?:)

Edit: Prøvde ringe forsikringsselskapet nå, men håpløst lange køer.

Redigert av K.Solvang; 15/04/2014 12:12.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1772333 15/04/2014 12:17
K.Solvang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Der ringte SpareBank1 meg opp igjen.

De gir ingen fordeler om man kjøper FG-godkjent lås. Eneste kravet er at sykkelen er låst på ett eller annet vis om man skal ha rett på dekt forsikring.
De gir derimot avslag på 1500 kroner i egenandelen om man registrerer sykkelen hos Falken sykkelregister.

Redigert av K.Solvang; 15/04/2014 12:18.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: Mokolotivet] #1772344 15/04/2014 12:37
N
Niveus Offline
Medlem
Medlem
N

Hadde samme lås for et par år siden. Det hindret ikke tyvene i mitt tilfelle - både den kraftige hengelåsen til boden og sykkellåsen var klippet opp. Sannsynligvis brukt elektrisk tang.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1772389 15/04/2014 15:35
Nire Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er enormt fornøyd med denne. Stor, tung og enkel å få med seg.
Fint også at legepersonell kan ta den av deg uten verktøy hvis det noen gang skulle bli aktuelt.

Hiplock - bikeshop.no

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1772392 15/04/2014 15:47
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: K.Solvang
Kanskje et dumt spm, men. Ser Abus Granit City har sikkerhetsnivå: 15/15 (høyeste nivå). Er dette en egen rangering Abus har for sine låser? altså den sikreste låsen Abus leverer, eller er dette en felles rangering alle sykkellåser går under, så det er den beste låsen man får, uavhengig av merke?

Du får kjøpt tykke, herdete kjettinger og digre hengelåser, men det koster tusenvis av kroner.

Hvis det er mye tyveri i nabolaget, tror jeg dere kan sikre dere bedre.
-Alarm er en god måte å sikre huset på.
-Elektronisk lås på hoveddør er i mange tilfeller bedre enn nøkkel.
-Lås på vinduene kan senke forsikringssummen.
-Ikke legge nøkler og andre verdigjenstander åpenlyst. Ikke ha diverse nøkler i et lite nøkkelskap på veggen i gangen.
-Kjøp et verdiskap for viktige dokumenter og andre store verdier. Eller kjøp et brannskap som dere bolter fast gulvet. La skapet stå i et alarmert rom.
-Ikke bruk hurtigkobling på hjulene på sykkelen din og den må stå ute. Men dere har jo et hus, da er det sikkert plass inne.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: chalshus] #1772496 15/04/2014 19:41
K.Solvang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Nire
Jeg er enormt fornøyd med denne. Stor, tung og enkel å få med seg.
Fint også at legepersonell kan ta den av deg uten verktøy hvis det noen gang skulle bli aktuelt.

Hiplock - bikeshop.no

Denne virket smart, men blir den ikke liggende og gnege over hofta?

Sitat: chalshus
Du får kjøpt tykke, herdete kjettinger og digre hengelåser, men det koster tusenvis av kroner.

Hvis det er mye tyveri i nabolaget, tror jeg dere kan sikre dere bedre.
-Alarm er en god måte å sikre huset på.
-Elektronisk lås på hoveddør er i mange tilfeller bedre enn nøkkel.
-Lås på vinduene kan senke forsikringssummen.
-Ikke legge nøkler og andre verdigjenstander åpenlyst. Ikke ha diverse nøkler i et lite nøkkelskap på veggen i gangen.
-Kjøp et verdiskap for viktige dokumenter og andre store verdier. Eller kjøp et brannskap som dere bolter fast gulvet. La skapet stå i et alarmert rom.
-Ikke bruk hurtigkobling på hjulene på sykkelen din og den må stå ute. Men dere har jo et hus, da er det sikkert plass inne.

Takk for mange gode tips!
Sykkelen blir alltid stående inne på en låst bod som er i tilknytning til huset. Boda har skikkelig ytterdør og er uten vinduer, så null innsyn. Men såklart, ser tyvene at jeg triller sykkelen inn dit, nøler di vel ikke med å bryte opp døra.
Synd man må gå så drastisk til verks for å sikre egen eiendom, men slik har det nå blitt.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1772518 15/04/2014 20:21
chalshus Offline
More than words
More than words
Alarm hinderer ikke innbrudd, men det er nok preventivt i visse situasjoner. Og så dukker det opp noen om alarmen skulle gå.

Å bryte opp en ytterdør er ikke like enkelt som på film, sånn til opplysning.

Lås sykkelen fast til noe tungt.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: chalshus] #1772672 16/04/2014 07:45
Mokolotivet Offline
Medlem
Medlem
Sitat: chalshus

Å bryte opp en ytterdør er ikke like enkelt som på film, sånn til opplysning.

Jo, det er det (og nei, jeg har aldri brytet meg inn ulovlig)

Forøvrig er dette kanskje den mest tyverisikre sykkellåsen jeg noen gang har sett:
http://gajitz.com/bending-bicycle-design-twists-and-turns-to-defeat-thieves/

Redigert av Mokolotivet; 16/04/2014 08:12.

Homer no function well beer without
Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: Mokolotivet] #1830672 05/08/2014 08:13
K.Solvang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Da har jeg bestilt lås, og endte opp med Abus granit city chain x-plus, som det er linket til over.
Tenkte først bestille en Bordo x-plus, men plutselig fikk fruen også sykkel, og tenkte det da kunne være greit med en lås med god lengde på. Så får vi låst begge syklene med samme låsen.
Låsen brukes bare hjemme, og blir tatt med i ryggsekk de gangene man reiser på butikken. Så tror ikke vekten og størrelsen blir noe problem:)

Har foresten Bordo x-plus gått ut av produksjon?

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1830707 05/08/2014 08:39
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg har innsett at det ikke går an å sikre sykkelen helt uten å sitte på den. Butikksykkelen min (5000-ish-type sykkel) ble stjålet fra gården min til tross for at den var låst fast i et rekkverk med to forsikringsgodkjente låser. Dessverre hadde jeg ikke fått registrert den så egenandelen er så høy at det ikke lønner seg å bruke forsikringa.

Så jeg har innsett at min 20 år gamle DBS intruder får være by-/butikk-/pendle-sykkel heretter. Den låses med den letteste låsen man må bruke stort verktøy for å klippe av. Denne låsen har jeg ikke funnet enda. I mellomtiden bruker jeg en blytung Abus Bordo.

Butikksykkelen parkeres heretter innendørs men uovervåket (kjeller). Noe som gjør at jeg bruker 5-10 minutter ekstra når jeg bare skal en snartur i butikken. Det er for jævlig at det skal være sånn.

De dyre syklene vi har i huset står innelåst bak 2 dører. Med køstom-hjul og masse oppgraderinger har også Air-sykkelen blitt så uerstattelig at den aldri parkeres andre steder enn på soverommet.

Så lås er bare for formalitetens skyld. For å få igjen på forsikringa når den blir stjålet.

Sorry, men jeg er litt bitter etter å ha "mistet" 3 sykler på 9 måneder. Til og med auksjons-sykkelen jeg ga 200 kroner for har "de" rappa.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: Raskall] #1830729 05/08/2014 08:54
K.Solvang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Raskall
Jeg har innsett at det ikke går an å sikre sykkelen helt uten å sitte på den. Butikksykkelen min (5000-ish-type sykkel) ble stjålet fra gården min til tross for at den var låst fast i et rekkverk med to forsikringsgodkjente låser. Dessverre hadde jeg ikke fått registrert den så egenandelen er så høy at det ikke lønner seg å bruke forsikringa.

Så jeg har innsett at min 20 år gamle DBS intruder får være by-/butikk-/pendle-sykkel heretter. Den låses med den letteste låsen man må bruke stort verktøy for å klippe av. Denne låsen har jeg ikke funnet enda. I mellomtiden bruker jeg en blytung Abus Bordo.

Butikksykkelen parkeres heretter innendørs men uovervåket (kjeller). Noe som gjør at jeg bruker 5-10 minutter ekstra når jeg bare skal en snartur i butikken. Det er for jævlig at det skal være sånn.

De dyre syklene vi har i huset står innelåst bak 2 dører. Med køstom-hjul og masse oppgraderinger har også Air-sykkelen blitt så uerstattelig at den aldri parkeres andre steder enn på soverommet.

Så lås er bare for formalitetens skyld. For å få igjen på forsikringa når den blir stjålet.

Sorry, men jeg er litt bitter etter å ha "mistet" 3 sykler på 9 måneder. Til og med auksjons-sykkelen jeg ga 200 kroner for har "de" rappa.

Det har du nok rett i. Alle låser vil gi etter til slutt, bare tyven får nok tid.
Men vil tro denne låsen, vil gjøre mer nytte en feks den billigste FG-godkjente låsen. Denne ser jo også ut til å tåle en god trøkk. Bare det kan jo være nok til att tyvene ikke engang prøver seg ICON_SMILE OM de derimot prøver seg, så skal de jaggu ha verktøyet i orden!

Trasig man må gå så drastisk til verks., og synd å høre om syklene dine.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1832736 07/08/2014 18:26
K.Solvang Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Da var låsen i hus. Valget falt som sagt på en 170cm lang Abus granit city chain x-plus.
Virker temmelig solid (skulle bare mangle), beskyttelsen rundt kjetting virker veldig slitesterk, lys på hovednøkkel og låsekassen er lett håndterbar. Ingen knoting for å låse/låse opp.
Fryktet jeg måtte bytte ut hurtigkoblingene på hjulene, men den er faktisk lang nok til å gå gjennom framhjul, ramme, bakhjul + en solid stolpe.
Det er jo en stor og tung lås, men funker greit å ha i ryggsekken på butikkturene.

Og før noen kommenterer det, nei, sykkelen står ikke låst fast i dissestativet til vanlig. Måtte teste litt:)

Bilde

Redigert av K.Solvang; 07/08/2014 18:37.

Re: Sikring av sykkel. Lås og sporing. [Re: K.Solvang] #1832815 07/08/2014 20:57
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire

Moderator  support