Ser da etter min første "rene" stisykkel, men som med alt annet er det en jungel der ute,
og det er vanskelig å bestemme seg for hva man kan bli fornøyd med.
Kommer fra en 2013 cannondale scalpel carbon 2 29er på 10,5 kg,
Fin og grei sykkel det, grodde på meg litt større "understell" med denne da man i utgangspunktet ikke er noen spesielt teknisk terrengsyklist, har vært ganske ivrig å sykle ritt og brukte scalpeln ofte til det,
men nå blir det mindre rittsykling, og ser etter en skal jeg si mer komfortabel sti sykkel for lange fjell/sti turer og sykling i østmarka, muligens terrengsykkelrittet/ultrabirken/offroad finnmark.
Kan vel si jeg vil ha eller kan ha best sykkel glede av en 29er og ser etter det,
vil vel som alle andre ha lettest mulig sykkel, men med vandring rundt 120mm koster det fort skinnhua, men setter ett budsjett på en plass mellom 25-30 tusen.
Kunne lettere vært å finne sykkel hvis det var flere butikker med demoer,
men har til nu prøvd sånn delvis en trek remedy 9 650 2014 og en fuel ex 9 29er,
trillet litt utenfor butikk og syklet noen trapper men ikke ute i marka,
men remedyen virket rampat og ganske leken, fuel exen ganske høy og mye sykkel liksom, men hentet fart og gikk opp trappa lettere med fuel exen enn remedyen virket det som, begge omentrent samme vekt 13,4kg eller no..
Kan føles ut som man kunne tenkt seg en sykkel mellom remedy og fuel ex:)
fuel ex 650? hehe huff, ja akkurat som man vil ha det som ikke finnes, men har da fått bra tilbud på begge disse syklene,
Remedy blir kansje for grovt.
De jeg har på blokka
-Trek fuel ex 9.8 29 eller fuel ex 9 29
-Lapierre Zesty TR 729 eller 529
-Specialized sj fsr expert carbon evo 29" (tøye strikke)
-Specialized sj fsr comp carbon 29"
-specialized camber evo 29" (expert evo visstnok utsolgt)
-canyon nerve al 9.0 SL 27,5"
Tenker Trek fuel ex 9.8 er lettere og har ganske fin finish,
men har litt kjipere gaffel enn fuel ex 9, begge har senkepinne og grei utstyrt med XT over hele fjøla som tåler mer enn to turer i marka før det må byttes.
Hadde vært fint med noen tips,
Takker for svar!