Bygge karm til skapåpning
|
Bygge karm til skapåpning
12/04/2014 13:43
|
Loff 1
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I avdelingen for å gjøre ting man ikke kan, har jeg planer om å få bygget en karm i åpningen til et skap i leiligheten. I den tro at det skulle være temmelig rett frem kjøpte jeg 3 stk 36x98mm bjelker, 2 på siden og en på toppen var planen. Hovedproblemet er at disse ved nærmere titt har en ganske real "propell-vridning", altså at de vrir seg langs lengden på bjelken/planken. Så da lurer jeg på hvaslags bjelker/planker man bruker til slikt? Det opprinnelige skapet fra 1936 hadde bare tynne planker spikret fast, og selv om det ikke akkurat var millimeterpresisjon så fungerte det jo tålelig - så kanskje løsningen er tynnere planker? Eller bruker man limtre eller noe annet påfunn som gjør at det ikke vrir seg? Alle innspill velkomne, temmelig blank på det hele 
|
|
|
Re: Bygge karm til skapåpning
[Re: Loff 1]
12/04/2014 14:50
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Du kan plukke noen 36x98 som er rette. Bruk øyemålet i byggevaren, og sikt inn før du kjøper. Ellers er det vel noe justert limtre som kan være bedre. Lister bruker også å være rimelig rette, og finnes i mange størrelser. Kommer litt an på hva du skal bruke karmen til. Feste en dør i?
Redigert av Furu; 12/04/2014 14:55.
Stig
|
|
|
12/04/2014 15:30
|
Loff 1
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ah... bruke øyemålet kan sikkert være en idé, jeg hadde aldri tenkt over problemstillingen, og bare rasket med første og beste jeg fant, egentlig. Ikke tenkt å feste dører, nei, men bruke panelgardiner fra IKEA som "skyvedører" - billig og ser ganske greit ut (så det hos en kompis og kona). De henger i en aluminiums-skinne øverst, ganske likt skyvedører, så er tverrliggeren oppe som det er mest kritisk at er rett. Men er jo greit at ikke resten ser helt vindskjevt og klønete ut da...  Får kanskje se om jeg kan få tatt en tur til Thaugland, der kan man jo få ganske god hjelp om man klarer å spørre pent nok etter min erfaring 
|
|
|
12/04/2014 17:14
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
En sånn dim er konstruksjonsvirke, møbelkvalitet er noe annet. Du kan evt bruke hobbyplater. Du
|
|
|
12/04/2014 19:39
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Handlet inn materialer til et liknende prosjekt. Gikk på byggmax og siktet i vei. Gud bedre så mye skit det var der, men etter litt sikting fant jeg nok rette emner. Tiden min er mer verdt enn det, så det blir nok Thaugland neste gang...
|
|
|
[Re: jens fredrik]
12/04/2014 20:05
|
WizVaz
Entusiast
|
Entusiast
Handlet inn materialer til et liknende prosjekt. Gikk på byggmax og siktet i vei. Gud bedre så mye skit det var der, men etter litt sikting fant jeg nok rette emner. Tiden min er mer verdt enn det, så det blir nok Thaugland neste gang... Jeg jobber på XL Bygg og syns i utgangspunktet det er "hyggelig" hver gang noen klager på Byggmax ;-) Men de fysiske lovene er de samme, tre er et naturprodukt med de positive og negative egenskaper det innebærer - har siktet og letet mye i egen hylle jeg, så ærlig skal man være. Reisverk/ konstruksjonsvirke 36x098 er sortert og skjært til nettop det og ikke innredning med finish. Til trådstarters prosjekt ville jeg valgt 18x095 glattkant, fåes både malt og umalt. La de stå til akklimatisering i rommet de skal benyttes minst et døgn før tilpassing og montering Så kan du pynte med listverk og jåleri etter eget ønske hvis du har lyst til det :-)
|
|
|
[Re: WizVaz]
12/04/2014 20:12
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Handlet inn materialer til et liknende prosjekt. Gikk på byggmax og siktet i vei. Gud bedre så mye skit det var der, men etter litt sikting fant jeg nok rette emner. Tiden min er mer verdt enn det, så det blir nok Thaugland neste gang... Jeg jobber på XL Bygg og syns i utgangspunktet det er "hyggelig" hver gang noen klager på Byggmax ;-) Men de fysiske lovene er de samme, tre er et naturprodukt med de positive og negative egenskaper det innebærer - har siktet og letet mye i egen hylle jeg, så ærlig skal man være. Reisverk/ konstruksjonsvirke 36x098 er sortert og skjært til nettop det og ikke innredning med finish. Til trådstarters prosjekt ville jeg valgt 18x095 glattkant, fåes både malt og umalt. La de stå til akklimatisering i rommet de skal benyttes minst et døgn før tilpassing og montering Så kan du pynte med listverk og jåleri etter eget ønske hvis du har lyst til det :-) Hehe, sant det, men her var det helt vilt skjevt og rart. Mulig jeg kom på feil dag og det var veldig utplukka. Har ikke handlet ofte nok til å kunne generalisere, men jeg har hatt bedre "flaks" hos XL-bygg og Thaugland. Til lavterskel møbelsnekring har jeg fått sjokkerende gode resultater med dette opplegget, forresten. http://www.kregtool.com/Pocket-Hole-Jigs-Prodlist.html
|
|
|
[Re: jens fredrik]
13/04/2014 01:47
|
Loff 1
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Til trådstarters prosjekt ville jeg valgt 18x095 glattkant, fåes både malt og umalt. La de stå til akklimatisering i rommet de skal benyttes minst et døgn før tilpassing og montering Så kan du pynte med listverk og jåleri etter eget ønske hvis du har lyst til det :-)
Til lavterskel møbelsnekring har jeg fått sjokkerende gode resultater med dette opplegget, forresten. http://www.kregtool.com/Pocket-Hole-Jigs-Prodlist.html Etter disse to kommentarene å dømme, så er altså ideén om at tynnere trevirke (som det opprinnelige opplegget fra 1936) er et triks - for det første kan man formodentlig finne noe som er rettere i utgangspunktet (siden det man kjøper er høvlet/tørket/beregnet på at man ikke er lysten på propellvriding, som jo på et naturprodukt som trevirke jo bokstavelig talt kommer ganske naturlig om man ikke passer på), og etter kommentar 2 så virker det som om noe av greia er at man rett-og-slett kan bende treverket til å etterkomme ønsket om å holde seg på plass til en viss grad? Er ikke så mye jåleri/listverk påtenkt, utover en list for å skjule overgangen mellom murvegg og karm, samt hvitmaling av det hele.
|
|
|
13/04/2014 07:39
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Tynnere trevirke er nok lurt, ja. Ang. Kreg-tools så gjelder det sammenføyningene, ikke så mye bøying og bending.
|
|
|
|
|