Jeg kikker og leser og leter og til slutt spør jeg:
Spark 910 – hva skal til for å få den med 1x11? Dette skal være en rundbanesykkel. Grunnen til 1x11 er å slippe mer kluss med giring foran. Det fikk jeg nok av halvveis i 2013. To spørsmål:
Er det like lurt å beholde XT-kranken og kjøpe et Wolftooth e.l. og en slagring, eller gir XX1 eller X01-kranken bedre funksjon?
Bakhjulet har et Syncros-merket DT Swiss-nav, etter hukommelsen er det merket XR2.0. Jeg skjønner ikke hvilket nav det egentlig er. (Bosset har tre paler som tar tak inne i en taggete ring i navet.) Er det noen som vet om det finnes et konverteringskit for bosset, så man får SRAM sitt 11-delte XD? Jeg har bare funnet for star ratchet-greia deres, som ser helt annerledes ut.
Så må jeg konvertere ritthjulene også, det finnes kit men det koster jo flere skjorter… hm. Det er mulig dette blir litt dyrere enn det er verdt. Shimano XT krank og frontgir har så langt helt andre egenskaper enn SRAM XX tilsvarende har hatt. Nå legger kjedet seg enten på det store eller det lille tannhjulet på brøkdelen av et sekund, avhengig av hva jeg ønsker. Artig vri.