Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Dilemma; Kina vs USA gaffel

Dilemma; Kina vs USA gaffel #1769659 09/04/2014 20:22
Mr.Bergli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Skal kjøpe meg en ny stiv gaffel til sykkelen (29er) og da er valgets kvaler som følger. Kjøpe en kina gaffel til ca 1500- 2000 eller kjøpe en Niner gaffel til dobble prisen.

Dilemmaet er hvordan er kvaliteten og stivheten i en Kina vs Niner gaffel. Er det virkelig verdt å betale den ekstra prisen for en Niner eller får jeg samme opplevelsen med en Kina versjon.

Overbevis meg ene eller ander veien.

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1769676 09/04/2014 20:36
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sjekk hvor Niner gaffelen er laget.
(jeg vet ikke)

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1769690 09/04/2014 20:57
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Begge er laget i Kina. Men no-name-gaffelen har høyst sannsynlig ikke gjennomgått de samme testene som Niner-gaffelen, og er eller ikke laget med samme presisjon i lay up'en. Hvis du synes økt bruddrisiko er greit for å spare noen kroner, så kjøp Kina-gaffelen. Er du lett og skal sykle på grus, er det nok greit. Skal du banke på i skogen, så, tja...

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1769697 09/04/2014 21:06
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Absolutt. Jeg ville aldri kjørt med en noname karbon gaffel fra Ebay eller AliExpress, og mye av bigname karbontingene fra kinesiske selgere på Ebay/Ali er fake og enda mer risky.

Ramme til nød, men aldri kritiske bærende komponenter som gaffel/styre/stem.
Er en del 2 og 3. sorteringer ute og flyter, samt ting som har blitt kassert, men noen har fått tak i.

Hvis det derimot er Kina gaffel som i produsert i Kina av/hos f.eks. XDS, Carbotec, Axman, Aprebic, Apro, Trigon, etc. og kjøpt gjennom en etablert butikk/selger så er det noe helt annet.

Lang tråd:
http://forums.mtbr.com/29er-components/catastrophic-failure-niner-carbon-fork-745314.html

Redigert av Espen W; 09/04/2014 21:15.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1769713 09/04/2014 21:26
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Tjaa....vet ikke helt jeg da..sikkert litt av hvert der og, men jeg kjøpte 2 stk. noname karbongafler , denne:

http://www.aliexpress.com/item/FLX-FK-00.../564621396.html

veid inn til under 500 gram. Brukt mye siste året, ikke noe problem i det hele tatt. Lånte bort den ene til en kamerat på Birken-3.07, glimrende fornøyd.

Kjøpte en noname ramme, 29" i fjor høst. Denne er brukt en god del siden da, mest med den stive noname gaffelen. Funker helt topp. Og for å være ærlig kan jeg ikke si at jeg merker at den er noe dårligere på noen som helst måte i forhold til den ramma som sitter på Nakamura Grade 9.0 sykkelen min.

Når jeg i tillegg fikk montert på noname karbonhjulene fra Yishun bike, disse:
http://www.shop-yishunbike.com/wheels/mt...clincher-wheels
veid inn til 1440 gram med 28 eiker foran og 32 bak, (samme som lightbicycles ser det ut til). så er det en sykkel jeg er meget fornøyd med.

Kan ikke helt forstå denne skepsisen til noname produkter. Helt sikkert en del der som ikke holder mål, men mye som er mer enn bra nok. Om kvalitetskontrollen er så voldsomt mye bedre på merkevarer forbauser det meg litt at f.eks. G-sport/Intersport klarte å ha få så dårlige lager på c4 navene sine (bytter lager en gang i året), eller ramma på kona sin Grade 6.29 som tar inn vann gjennom girwiren..bare for å nevne noe..

Redigert av kaiost; 09/04/2014 21:27.
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: kaiost] #1769728 09/04/2014 21:57
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kaiost

Kan ikke helt forstå denne skepsisen til noname produkter.

På grunn av det Ole nevner. Jeg kjenner flere som i det siste har kasta seg på Kina-bølgen for fullt, derilant ferdige karbonhjul. Eikene ryker gang på gang. Det tyder på dårlig bygging. Det kan skje med fine, toppkvalitet-felgringer også. Men tanken på store forskjeller i spenn pga. dårlig bygging og den potensielt dårlige kvalitetskontrollen er skremmende, spør du meg...

Gaute
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: gauter] #1769741 09/04/2014 22:48
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: gauter

På grunn av det Ole nevner. Jeg kjenner flere som i det siste har kasta seg på Kina-bølgen for fullt, derilant ferdige karbonhjul. Eikene ryker gang på gang. Det tyder på dårlig bygging. Det kan skje med fine, toppkvalitet-felgringer også. Men tanken på store forskjeller i spenn pga. dårlig bygging og den potensielt dårlige kvalitetskontrollen er skremmende, spør du meg...

Ordentlige eiker fra f.eks. Sapim og DtSwiss er grisdyrt i Kina grunnet svært høye avgifter på importvarer.
Dette gjør at svært få Kina-hjul er bygget opp med kvalitetseiker.
Hjelper ikke at felgringen er bra da :-)

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: towi] #1769758 10/04/2014 05:59
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: towi

Ordentlige eiker fra f.eks. Sapim og DtSwiss er grisdyrt i Kina grunnet svært høye avgifter på importvarer.
Dette gjør at svært få Kina-hjul er bygget opp med kvalitetseiker.
Hjelper ikke at felgringen er bra da :-)

Da må jeg ha vært griseheldig...går inn i den 3. sesongen med 2 sett noname 60 og 50mm høyprofilhjul uten å hatt noen problemer. Ikke like stive som Mavic Cosmic Carbone jeg hadde før, men lettere. Kostet 2.300,- levert på døra, brukt så og si til all landeveissykling etter dette, involvert i 2 velt (Hamarrittet 2 år på rad, 60 km/t ene gangen), brukt på Tr.heim-Oslo 2012 (16.40) og ikke hjulene som gjorde at det ikke gikk raskere. Sykler rundt 7-800 mil i løpet av sesongen forresten.

Nå er ikke jeg noen hjulbygger, men ser at lightbicycles bruker samme eiker som sitter på de hjulene jeg kjøpte : pillar psr x-tra 1420 eiker. Fikk oppgitt en maksvekt rytter på 105 kg på disse hjulene. Er dette bra eller dårlige eiker da?

Redigert av kaiost; 10/04/2014 06:00.
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1769777 10/04/2014 06:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg synes det er rart at folk tørr å sykle på slike no-name-rammer.

Når det ikke er noen å holde ansvarlig for produktets kvalitet, er det heller ingen som bryr seg nevneverdig om produktet feiler.

Det er klart at det er vesentlig rimeligere å lage en karbonramme/gaffel som består av mye mer lim/resin enn det som er heldig, og at det går fortere å lage ramme og gaffel når man ikke trenger å bry seg om fiberretning osv. At ramma/gaffelen legges i samme støpeform som en kjent merkevare hjelper lite hvis alt du får er svart lim med karbonfiber-utseende.
Hvorfor skulle ikke dette skje? No-name-selgere vil også tjene penger, derfor lager de disse rammene så billig så mulig.
Hvis rammen/gaffelen brekker og syklisten skades, hvem kan da holdes ansvarlig? Hvem retter opp konstruksjonen slik det ikke skjer igjen? Sannsynligvis ingen.

Det er vel heller ikke usannsynlig at no-name-rammer rett og slett er prøvestøpingen av ordentlige rammer, da gjerne med vesentlig mindre karbon i støpen.

Jeg personlig føler en viss trygghet av at noens rykte avhenger av at sykkelen jeg sykler på holder. Hvis ingen bryr seg om sykkelen brekker eller ikke, tipper jeg motivasjonen for å lage et dyrere og bedre produkt er ganske lav. Men kanskje jeg har for lite tillit til kinesiske fabrikkarbeidere. Kanskje de er veldig opptatt av at det er småbarnsforeldre i vesten som skal sykle på syklene, og at de synes at disse fortjener å få topp utstyr til en rimelig pris.

Eller er det mer sannsynlig at noen kinesiske fabrikkarbeidere synes at de 100 kronene de tjener i uka, for å puste inn karbonstøv og jobbe 14 timers skift, ikke strekker helt til og at de derfor ser sitt snitt til å selge noe greier på si for å spe på gamblingbudsjettet når de drar til Macau.

Med det sagt så tror jeg produsentene i Kina er dyktige, men jeg tror denne dyktigheten først kommer til sin rett i produkter som får et sporbart navn på seg.

Fra et sikkerhetsperspektiv ville jeg helt klart kjøpt en merkesykkel i aluminium fra noen år tilbake, heller enn en karbonsykkel av ukjent opprinnelse.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1769792 10/04/2014 07:18
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Er vel nonamere som sertifiserer seg og dokumenterer på div. vis også.
Bestemt meg for å bli litt flinkere til å sjekke opp det selv, etter at mitt 150 kr. 720 mm karbonstyre gikk i to under en litt rufsete nedkjøring.

iq
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Gammelogdesperat] #1769797 10/04/2014 07:25
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Gammelogdesperat
Er vel nonamere som sertifiserer seg og dokumenterer på div. vis også.
Bestemt meg for å bli litt flinkere til å sjekke opp det selv, etter at mitt 150 kr. 720 mm karbonstyre gikk i to under en litt rufsete nedkjøring.

Oi. Gikk det bra med syklisten? Hørtes sykt skummelt ut.

Og: er norske butikkmerker trygt? Har nettopp påmontert et 720mm White karbonstyre. ICON_SMILE

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: sykkeloyvind] #1769803 10/04/2014 07:29
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: sykkeloyvind

Når det ikke er noen å holde ansvarlig for produktets kvalitet, er det heller ingen som bryr seg nevneverdig om produktet feiler.

Det er klart at det er vesentlig rimeligere å lage en karbonramme/gaffel som består av mye mer lim/resin enn det som er heldig, og at det går fortere å lage ramme og gaffel når man ikke trenger å bry seg om fiberretning osv. At ramma/gaffelen legges i samme støpeform som en kjent merkevare hjelper lite hvis alt du får er svart lim med karbonfiber-utseende.
Hvorfor skulle ikke dette skje? No-name-selgere vil også tjene penger, derfor lager de disse rammene så billig så mulig.
Hvis rammen/gaffelen brekker og syklisten skades, hvem kan da holdes ansvarlig? Hvem retter opp konstruksjonen slik det ikke skjer igjen? Sannsynligvis ingen.

Det er vel heller ikke usannsynlig at no-name-rammer rett og slett er prøvestøpingen av ordentlige rammer, da gjerne med vesentlig mindre karbon i støpen.

Jeg personlig føler en viss trygghet av at noens rykte avhenger av at sykkelen jeg sykler på holder. Hvis ingen bryr seg om sykkelen brekker eller ikke, tipper jeg motivasjonen for å lage et dyrere og bedre produkt er ganske lav. Men kanskje jeg har for lite tillit til kinesiske fabrikkarbeidere. Kanskje de er veldig opptatt av at det er småbarnsforeldre i vesten som skal sykle på syklene, og at de synes at disse fortjener å få topp utstyr til en rimelig pris.

Eller er det mer sannsynlig at noen kinesiske fabrikkarbeidere synes at de 100 kronene de tjener i uka, for å puste inn karbonstøv og jobbe 14 timers skift, ikke strekker helt til og at de derfor ser sitt snitt til å selge noe greier på si for å spe på gamblingbudsjettet når de drar til Macau.

Med det sagt så tror jeg produsentene i Kina er dyktige, men jeg tror denne dyktigheten først kommer til sin rett i produkter som får et sporbart navn på seg.

Fra et sikkerhetsperspektiv ville jeg helt klart kjøpt en merkesykkel i aluminium fra noen år tilbake, heller enn en karbonsykkel av ukjent opprinnelse.

Du virker sikker på at det er som du skriver, men alt blir bare synsing? Dette burde dere testet i bladene deres. Masse ødelagte "kvalitetsrammer" og Kinarammer og annet karbon utstyr rundt omkring. Kan ikke være så vanskellig å få tak i noe for å sjekke kvalitet, uten at jeg vet hvordan det bør testes. At det er for mye lim og for lite carbon burde vel kunne avdekkes?

keo
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: sykkeloyvind] #1769815 10/04/2014 08:05
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

Kan ikke si jeg kjøper denne påstanden uten at det foreligger dokumentasjon. På samme måte som vi snakket om "ekte Japandrit" på -70 tallet da Mazda, Suzuki, Fuji og diverse elektronikkleverandører kom på markedet så har vel den diskusjonen stilnet.

Er ikke i tvil om at det er varierende kvalitet på en del varer, men hvorfor skulle selgerne/produsentene der være tjent med at de sender alvorlig dårlige produkter ut på markedet? Er det slik at de bare kan pøse ut varer som ryker og forbrukerne fortsetter å kjøpe bare fordi det er billig? Eller kan det tenkes at de tenker at vi får lage noe som gir mulighet for gjenkjøp?

Syns dette ligner litt på diskusjonen som var om Magicshine lyktene og tilsvarende lykter vs. Lupine mm. Gikk vel så langt at produktet ble testet mot "ekte vare" med ganske så bra resultat? Jeg har ihvertfall kjøpt borti 20 lykter derfra med god erfaring.

At lønnsnivået er et annet enn i Europa er vel en annen diskusjon?
Biffen jeg spiser i Tossa de Mar til 15 euro er vel så bra som den på Egon til 30 euro, og jeg mistenker ikke kokken for å spytte i maten fordi han tjener så lite i forhold til sine norske kollegaer.

Ellers er jeg absolutt for skikkelig håndverk, og kan ikke få fullrost Racegold hjulsettet kona kjøpte brukt av S.Repshus, bygd av Ole B. Kjenner at det er skikkelige saker.
Men det ene behøver ikke utelukke det andre. Som Ole Brumm: Ja takk, begge deler.

Redigert av kaiost; 10/04/2014 08:35.
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1769853 10/04/2014 08:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Brukte ganske mye tid på å orientere meg i "kina" markedet. Etter mye frem og tilbake, og innspill fra tidligere kunder opplevde jeg at det var mulig å finne seriøse aktører i det markedet også (Jeg skal ikke gå god for noen men skriver om min opplevelse.). Fant et par produsenter i kina og taiwan jeg ikke ville nølt å handle ramme av om kriteriet kun var kvalitet. Synes feks at god ord fra andre som har handlet i samme "butikk" veier mye, og når man har en referanse base på 3-4 forskjellige ramme kjøpere og alle er fornøyd; kan det jo tyde på at kvaliteten er god (stemmer vekt og stivheten er god er det kanskje brukt tilstrekkelig karbon og ikke fyllmasse?).

Tror og det er viktig å ta med i betraktningen at selv om rammene ligner på dyre eksklusive rammer så er de ikke produsert på samme måten (vil tro all teknologien som ligger inne i de dyre original rammen mangler). Om man skal sammenligne med noe tror jeg man må sammenligne med typiske "husmerker" (merk innstegsmodeller), man får kjøpt fra de fleste sykkelbutikker i inn og utland. Her tipper jeg prisene er ganske sammenlignbare om kvanta for innkjøp likt, samt at kvaliteten tåler sammenligning.

Det er ikke sikkert at jeg har rett, men jeg tror et globalt marked i en viss grad regulerer seg selv. Spesielt et marked som dette, der varene er forholdsvis dyre og de blir ødelagt om de har dårlig kvalitet. Tror en som driver business i denne regionen og skjønner at en stabil inntekt basert på gode leveranser lønner seg i lengden, og må til for å rettferdiggjøre investeringene (De fleste lager ikke rammene hjemme på kjøkkenet eller i badekaret.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1769877 10/04/2014 09:32
T
Tungebein Offline
Entusiast
Entusiast
T

Kan anbefale Hylix 29" gaffelen yes

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1769892 10/04/2014 09:57
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Det finnes "kilometervis" med tråder om NoBrand carbonrammer og gafler på nettet.
...og selv det minste problem blir debatert livlig med stor bokstaver og stor subjektiv innlevelse.
Likevel er det påfallende stille mht. konkrete skader som skyldes strukturelle feil ved disse rammene og gaflene.
Hva kommer dette av?
Blir ikke disse syklene brukt?

Jeg velger å tro at det svært svært fort ville florert med bilder og advarsler på dito forum dersom det skulle vise seg at en eller annen type rammer eller gafler ikke holder mål på en slik måtte at det innebærer en risiko.

Sier ikke det at det ikke finnes juks og bedrag der ute...
For det gjør det garantert.
Og at dette også kan innebære en risiko er uomtvistet.
Men jeg tror at denne risikoen er vesentlig høyere på fake-produkter av ukjent opphav, enn hva som er tilfelle på en NoBrand ramme fra en kjent NoBrand leverandør / produsent som f.eks. Hong-Fu

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1769898 10/04/2014 10:11
Frobo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Utfordringene med kinesisk kvalitetskontroll er kjent i flere bransjer, også elektronikk. Hvis man ikke har et vanntett system med folk man kan stole på må man ta jevnlige stikkprøver eller kontrollere alt før man tar ting i bruk.

Selv har jeg likevel kjøpt litt sykkeldeler fra Kina og Taiwan uten at jeg har fått problemer med dem. Bruker en Trigon karbongaffel kjøpt på eBay til grusritt. De eneste rammene mine som har gått i stykker har vært en aluminium Planet X kjøpt fra UK og gammel stål DBS fra Sandnes.

Jeg ville faktisk stolt mer på en gaffel av kjent kinesisk merke enn en kjent merkenavn-gaffel til samme lave pris på eBay. Piratvarer har nok lavest kvalitet.

Elsykkel er kjekkest i motvind og motbakker...
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Tungebein] #1769925 10/04/2014 10:51
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har kjørt med tilsvarende Hylix gaffel i 3 år, og er ingen lettvekter, og gaffelen er fortsatt like hel !

Bare av nysjerrighet - hva skjedde når denne gaffelen brakk ? Ser ut som bruddet er midt i styrerøret i rammen mellom øvre og nedre del av styrelageret !

Redigert av Snorre 1967; 10/04/2014 10:51. Rediger grunn: Skriveleif!
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Snorre 1967] #1769945 10/04/2014 11:25
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K

keo
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: keo] #1769950 10/04/2014 11:30
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Man kan dog håpe at et etablert merke vil og er i stand til å ta litt mer vare på deg når noe først feiler katastrofalt enn et no-name merke kjøpt på internett av noen ingen vet hvem er eller kan snakke med.

"alt" brekker, det viktige er hva som skjer etter det har skjedd.
I beste fall sitter du med ny del/ramme et par dager senere, i værste fall har det aldri vært noe garanti, du er kvesta for livet og kan ikke klage til noen.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: kaiost] #1769959 10/04/2014 11:42
Dan Offline
More than words
More than words
Syns dette ligner litt på diskusjonen som var om Magicshine lyktene og tilsvarende lykter vs. Lupine mm. Gikk vel så langt at produktet ble testet mot "ekte vare" med ganske så bra resultat? Jeg har ihvertfall kjøpt borti 20 lykter derfra med god erfaring.

Jeg må bare stille det åpenbare spørsmålet. Hvorfor har du kjøpt 20 lykter? Fordi de ikke holder så lenge eller fordi du har solgt dem videre og ikke vet helt om de fortsatt funker? Eller fordi du har 20 sykler og det er et pes å flytte lykten etter hvilken sykkel du skal bruke. (Jeg kjøpte selv to MagicShine fordi det er et pes å flytte dem, så akkurat det skjønner jeg. Og mine MagicShine har funket supert, bortsett fra at knappen for å slå av og på har blitt litt slarkete på den ene.)

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: RazeFaze] #1769968 10/04/2014 11:51
Snorre 1967 Offline
Entusiast
Entusiast
Det er vel også et poeng om brudd skyldes brukerfeil eller fabrikasjonsfeil !

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Dan] #1769978 10/04/2014 12:06
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Dan
Jeg må bare stille det åpenbare spørsmålet. Hvorfor har du kjøpt 20 lykter? Fordi de ikke holder så lenge eller fordi du har solgt dem videre og ikke vet helt om de fortsatt funker? Eller fordi du har 20 sykler og det er et pes å flytte lykten etter hvilken sykkel du skal bruke. (Jeg kjøpte selv to MagicShine fordi det er et pes å flytte dem, så akkurat det skjønner jeg. Og mine MagicShine har funket supert, bortsett fra at knappen for å slå av og på har blitt litt slarkete på den ene.)

Jeg har kjøpt nesten like mange. Har et 2-3 på hytta til svigerforeldrene mine, 2-3 på hytta til foreldrene mine, 7-8 står på syklene mine, kona og ungene sine. Et par blir brukt til løping og ski hjemme. Tror jeg har kastet en etter at ledningen har blitt ødelagt i overgangen til lampa, en ble kjøpt på XXL og byttet da knappen ikke virket. Lykter gjør vinteren lettere ICON_SMILE

keo
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Dan] #1770000 10/04/2014 12:38
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan

Var så fornøyd at jeg har solgt videre til venner, som alle er meget godt fornøyd. Jeg har
tre som jeg bruker selv, 2 på sykkel, en til ski (så slipper jeg å bytte fra hjelmfeste til hodestropp, samt en på styret, kona har to etter samme prinsipp).

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1770254 10/04/2014 19:44
Mr.Bergli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for mange gode innspill, vinklinger og synnspunkter på dilemmaet mitt:-)

Blir nok en Niner gaffel på meg så vist det er noen som har en pent brukt så send meg en PM.

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: kaiost] #1770290 10/04/2014 20:38
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Da må jeg ha vært griseheldig...går inn i den 3. sesongen med 2 sett noname 60 og 50mm høyprofilhjul uten å hatt noen problemer. Ikke like stive som Mavic Cosmic Carbone jeg hadde før, men lettere. Kostet 2.300,- levert på døra, brukt så og si til all landeveissykling etter dette, involvert i 2 velt (Hamarrittet 2 år på rad, 60 km/t ene gangen), brukt på Tr.heim-Oslo 2012 (16.40) og ikke hjulene som gjorde at det ikke gikk raskere. Sykler rundt 7-800 mil i løpet av sesongen forresten.

Det er jo nettopp det som er problemet: Man aner ikke hva man får for slags vare fordi kvalitetskontrollen tydeligvis varierer enormt. Noen er heldige, andre uheldige. Da blir det på lykke og fromme, og man må nærmest godta å leve med faren for et potensielt skummelt rammebrudd e.l. - uten å ha noen å reklamere til etterpå.

Gaute
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: gauter] #1770452 11/04/2014 08:00
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K

Det er jo nettopp det som er problemet: Man aner ikke hva man får for slags vare fordi kvalitetskontrollen tydeligvis varierer enormt. Noen er heldige, andre uheldige. Da blir det på lykke og fromme, og man må nærmest godta å leve med faren for et potensielt skummelt rammebrudd e.l. - uten å ha noen å reklamere til etterpå.

Mer synsing.

Det er vel eksempler på "kvalitets hjul" hvor eikene ryker? Kjenner egentlig bare til en som har måttet bygge om et hjul og det var hjul som satt på en "kvalitets" sykkel til godt over 50k. Det jeg mener er at dette kan skje med alle hjul, rammer og gafler. Jeg er som tidligere sagt på min tredje ramme av en anerkjent fabrikant, reklamasjon. Høy pris er ingen garanti for at ting er bra. På samme sykkel har jeg fått byttet krankarm to ganger på garantien, den koster 6k veil og sykkel min koster veil ca 40k.

Det minste problemet er reklamasjon når noe ryker på et kritisk tidspunkt...

Alt dette har ført til at jeg har sluppet å kjøre rulle de tre siste vintrene, så noe godt kom det ut av alle reklamasjonene ICON_SMILE

keo
Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Mr.Bergli] #1770505 11/04/2014 09:07
Martin.F. Offline
Ringrev
Ringrev
Mange som forsvarer disse kinaproduktene og påstår det er like god kvalitet i mange tilfeller som merkevareprodusentene. Sikkerhet er noe som stadig diskuteres i denne sammenhengen, men hva med kjørefølelse? Sykkelens faktiske egenskaper, hvor responsiv og god den kjennes, hvilke følelser den får frem i deg som syklist. Trekker du på smilebåndet ved hver akselerasjon pga fantastisk stivhet i ramme kombinert med topp støtdempende egenskaper bygget inn i ramma?

Hvor mange av dere som er fornøyd med kinarammer/gafler osv har testet de virkelig gode syklene opp mot kinautstyret? I alle tilfeller jeg har prøvd både på landevei og terreng er det enorm forskjell på kinautstyret og merkevaren. Merkevaren blåser kopiene av banen. Det er ikke til å sammenlikne engang.

I tillegg er det ganske interessant at folk setter krav som gjennomgående akslinger foran og bak, direktemonterte fremgir, innebygde kjedestoppere i ramma, smalere setepinner for dempende egenskaper, tapered styrerør, nye krankdimensjoner for økt stivhet osv. Hvilke produsenter er det som kommer med disse ideene? Ikke ebay-butikkene ihvertfall. Hvis alle kjøper seg kopisykler, hvor blir det av de tekniske nyvinningene? Scott finansierer ikke r&d ved hjelp av Ninos premiepenger, men av salg.

Jeg har eid, kjøpt og solgt flere kinakomponenter selv (både nobrand og rebrand), og ingen har knekt. Men ingen har hatt samme funksjon som f.eks Bianchien som jeg gliser av hver tur, ingen får meg til å smile av stivheten som Foil og min gamle Cervelo S2 har. De fungerte helt ok, men var anonymt, kjedelig og billig.

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Martin.F.] #1770530 11/04/2014 09:40
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Martin.F.
...men hva med kjørefølelse? Sykkelens faktiske egenskaper, hvor responsiv og god den kjennes, hvilke følelser den får frem i deg som syklist. Trekker du på smilebåndet ved hver akselerasjon pga fantastisk stivhet i ramme kombinert med topp støtdempende egenskaper bygget inn i ramma?

Hvor mange av dere som er fornøyd med kinarammer/gafler osv har testet de virkelig gode syklene opp mot kinautstyret? I alle tilfeller jeg har prøvd både på landevei og terreng er det enorm forskjell på kinautstyret og merkevaren. Merkevaren blåser kopiene av banen. Det er ikke til å sammenlikne engang.

Tja...
Jeg har da to andre carbonrammer også, kjøpt hos henholdsvis Bull ski og kajak og hos Oslo Sportslager, men må fortsatt innrømme at jeg stortrives på min matt sorte Flyxii-ramme :-)

Har også andre bekjente med fartstidstid både på Cannondale og Scott som har endt opp på matt sort carbonramme etter først å ha testet...
...og det ser ut til at de trives de også :-)

Men for all del.
Det ville jo være merkelig om ikke en merkevareramme til mange ganger prisen skulle tilby noe "mer" enn en marginalt tyngere NoBrand-ramme :-)

Re: Dilemma; Kina vs USA gaffel [Re: Martin.F.] #1770542 11/04/2014 09:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Martin.F.
Mange som forsvarer disse kinaproduktene og påstår det er like god kvalitet i mange tilfeller som merkevareprodusentene. Sikkerhet er noe som stadig diskuteres i denne sammenhengen, men hva med kjørefølelse? Sykkelens faktiske egenskaper, hvor responsiv og god den kjennes, hvilke følelser den får frem i deg som syklist. Trekker du på smilebåndet ved hver akselerasjon pga fantastisk stivhet i ramme kombinert med topp støtdempende egenskaper bygget inn i ramma?

I tillegg er det ganske interessant at folk setter krav som gjennomgående akslinger foran og bak, direktemonterte fremgir, innebygde kjedestoppere i ramma, smalere setepinner for dempende egenskaper, tapered styrerør, nye krankdimensjoner for økt stivhet osv. Hvilke produsenter er det som kommer med disse ideene? Ikke ebay-butikkene ihvertfall. Hvis alle kjøper seg kopisykler, hvor blir det av de tekniske nyvinningene? Scott finansierer ikke r&d ved hjelp av Ninos premiepenger, men av salg.

Jeg har eid, kjøpt og solgt flere kinakomponenter selv (både nobrand og rebrand), og ingen har knekt. Men ingen har hatt samme funksjon som f.eks Bianchien som jeg gliser av hver tur, ingen får meg til å smile av stivheten som Foil og min gamle Cervelo S2 har. De fungerte helt ok, men var anonymt, kjedelig og billig.

Selvsagt er det forskjell på ett rammesett til 30 000,- og 3 000,-.

Men spørsmålet er vel heller om hvermansen merker det. Og hvor mye teknologi ligger det i en "brand" ramme som koster kr 1 500 - 2 000 i innkjøp for en sykkelprodusent. Jeg tipper no name rammen og nevnte ramme til kr 1 500 - 2 000 har ganske like egenskaper.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support