Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skifte kasett: Campa 10 gir til Shimano 8 gir

Skifte kasett: Campa 10 gir til Shimano 8 gir #1769614 09/04/2014 19:23
K
KapteinTJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei,

Jeg trenger litt hjelp av noen sykkelkyndige her inne. I fjor kjøpte jeg en billig Fuji Sportif for å finne ut om landeveissykling var noe for meg. Det var det! I vinter ble hjulsettet til denne stjålet, så da hadde jeg en gylden mulighet til å oppgradere litt.

Valget falt på et sett med pent brukte Campagnolo Khamsin. På bakhjulet står det nå en 10girs kasett (med tikkelyd, så jeg antar at dette også er Campagnolo). Jeg har bare 8 gir på hendelen, så her må det byttes. Hva trenger jeg av deler, foruten ny Shimano kasett, for å kunne bytte?
Kjeden som står på har gått 100-150 mil - bør jeg bytte denne i samme slengen?

På forhånd takk!

Re: Skifte kasett: Campa 10 gir til Shimano 8 gir [Re: KapteinTJ] #1769624 09/04/2014 19:37
ravi Offline
Entusiast
Entusiast
Du trenger kjedepisk, avdrager og nytt boss. (frihjulsmekanismen som tikker)

Nytt kjede kan være greit på en ny kassett.

Hvis du bor i Oslo (omegn) kan jeg være behjelpelig med å bytte for deg da jeg har verktøy og shimanoboss liggende. Send i så fall en pm.

Redigert av ravi; 09/04/2014 19:38.
Re: Skifte kasett: Campa 10 gir til Shimano 8 gir [Re: ravi] #1769668 09/04/2014 20:32
K
KapteinTJ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Sitat: ravi
Du trenger kjedepisk, avdrager og nytt boss. (frihjulsmekanismen som tikker)

Nytt kjede kan være greit på en ny kassett.

Hvis du bor i Oslo (omegn) kan jeg være behjelpelig med å bytte for deg da jeg har verktøy og shimanoboss liggende. Send i så fall en pm.

Takk for svar! PM på vei.

Re: Skifte kasett: Campa 10 gir til Shimano 8 gir [Re: KapteinTJ] #1769841 10/04/2014 08:42
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: KapteinTJ

Valget falt på et sett med pent brukte Campagnolo Khamsin. På bakhjulet står det nå en 10girs kasett (med tikkelyd, så jeg antar at dette også er Campagnolo). Jeg har bare 8 gir på hendelen, så her må det byttes. Hva trenger jeg av deler, foruten ny Shimano kasett, for å kunne bytte?

Tikkelyden du hører kommer fra bosset ("freehub body" på utenlandsk), altså den delen som kassetten sitter fast på, og som står stille mens hjulet går rundt når du ikke tråkker. Tingen med slike boss er at Shimano og Campagnolo bruker forskjellig mønster på sporene i kassettene sine. Det betyr at du ikke kan montere en Shimano-kassett på et hjul laget for Campagnolo-kassetter, og vice versa. Se for eksempel på de to lengst til høyre her, som er laget for samme nav:

Muligens blir løsningen for deg å grave opp en åttedelt Campagnolo-kassett. Jeg vet ikke hvor bra det vil funke, men det kan sikkert Google eller andre her på forumet svare på.

Løsningen blir selvsagt å bruke bosset som ravi tilbyr. Jeg skal bli flinkere til å lese hva andre har svart før jeg brisker meg.

Redigert av BetongApe; 10/04/2014 08:44. Rediger grunn: Les alle innleggene før du svarer

Moderator  support, Valentino