Valget falt på et sett med pent brukte Campagnolo Khamsin. På bakhjulet står det nå en 10girs kasett (med tikkelyd, så jeg antar at dette også er Campagnolo). Jeg har bare 8 gir på hendelen, så her må det byttes. Hva trenger jeg av deler, foruten ny Shimano kasett, for å kunne bytte?
Tikkelyden du hører kommer fra bosset ("freehub body" på utenlandsk), altså den delen som kassetten sitter fast på, og som står stille mens hjulet går rundt når du ikke tråkker. Tingen med slike boss er at Shimano og Campagnolo bruker forskjellig mønster på sporene i kassettene sine. Det betyr at du ikke kan montere en Shimano-kassett på et hjul laget for Campagnolo-kassetter, og vice versa. Se for eksempel på de to lengst til høyre her, som er laget for samme nav:
Muligens blir løsningen for deg å grave opp en åttedelt Campagnolo-kassett. Jeg vet ikke hvor bra det vil funke, men det kan sikkert Google eller andre her på forumet svare på.Løsningen blir selvsagt å bruke bosset som ravi tilbyr. Jeg skal bli flinkere til å lese hva andre har svart før jeg brisker meg.