|
Angrett mellom private - brukt vare.
|
Angrett mellom private - brukt vare.
08/04/2014 15:15
|
Frode M
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Er det angrerett (i dette tilfellet trukket seg fra bekreftet kjøp av ikke levert brukt vare) for kjøp mellom private av brukte varer? Setningen "Du må ha kjøpt av en næringsdrivende" skulle tilsi at det ikke er angrerett.
Fra Forbrukerrådet sine sider:
Gyldig grunn: Du behøver ikke å oppgi noen grunn for å angre kjøpet. Men det er viktig at du gir tydelig beskjed til selger om at du vil benytte deg av angreretten. Du bør gjøre dette skriftlig, og beholde kopi.
Andre vilkår: Gjelder bare når du kjøper som privatperson Du må ha kjøpt av en næringsdrivende. Du har lov til å prøve varen forsiktig, men den må ikke være tatt i bruk eller blitt skadet. Dersom lyd- og billedprodukter er forseglet, mister du angreretten dersom du bryter forseglingen. Dette skal være merket på forseglingen. Du må si i fra innen 14 dager etter at du har fått varen, men i noen tilfeller kan angrefristen forlenges til tre måneder, og i enkelte tilfeller et helt år.
|
|
|
Re: Angrett mellom private - brukt vare.
[Re: Frode M]
08/04/2014 15:25
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Her er vel det som gjelder mellom private.
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/n%C3%A5r-selger-er-privatperson
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
08/04/2014 16:14
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/n%C3%A5r-selger-er-privatperson Klagerett (reklamasjonsrett) og angrerett er to forskjellige ting.
|
|
|
08/04/2014 16:20
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Er ikke sikker på om jeg får dette helt klart for meg?
Er det en som ønsker å trekke seg fra en inngått avtale om å kjøpe (men hvor handelen ikke er kommet endelig i stand)?
Eller er handelen fullført ved at den ene har fått den varen han/hun skulle ha, og den andre har fått oppgjør (penger?)?
|
|
|
[Re: towi]
08/04/2014 16:29
|
Frode M
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Er det en som ønsker å trekke seg fra en inngått avtale om å kjøpe (men hvor handelen ikke er kommet endelig i stand)?
Eller er handelen fullført ved at den ene har fått den varen han/hun skulle ha, og den andre har fått oppgjør (penger?)?
Kjøper trekker seg fra inngått avtale om kjøp. Varen er ikke hentet eller betalt. Vedkommende hevder at det er angrefrist på 10 dager. (Varen lagt ut på finn.no). Jeg har akseptert at han trekker seg, det er ikke noe å mase med. Men jeg ble nysgjerrig på hva loven sier.
|
|
|
08/04/2014 16:35
|
Frode M
OP
Veteran
|
OP
Veteran
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/n%C3%A5r-selger-er-privatperson Denne har jeg lest, det gjelder klagefrist. Denne er aktuell da jeg kjøpte en brukt subwoofer for 3/4 år siden, og som nå sluttet å virke. Kan setningen: "Varen er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg " komme til gyldighet i tilfellet subwooferen? Jeg trodde ikke kjøper hadde noen muligheter til å få dekket feil ved bruktkjøp mellom private.
|
|
|
08/04/2014 17:09
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Utgangspunktet i Norger er at man IKKE har angrerett. Dette utgangspunktet har to viktige unntak: Det ene er der det er inngått avtale om angrerett på forhånd (eks. Ikea m.fl...) Det andre er de tilfeller som følger av lov om angrerett: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-12-21-105Men spørsmålet kan vel like gjerne her være om det har funnet sted noe salg i det hele tatt...? Eller har dere kun inngått en "intensjonsavtale" om et eventuelt framtidig kjøp / salg? Her har jo verken varen blitt overlevert eller oppgjør funnet sted :-) Mulig at dette da kan dreie seg om et avtalebrudd og da ikke et spørsmål om angrerett.
|
|
|
08/04/2014 17:35
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/n%C3%A5r-selger-er-privatperson Denne har jeg lest, det gjelder klagefrist. Denne er aktuell da jeg kjøpte en brukt subwoofer for 3/4 år siden, og som nå sluttet å virke. Kan setningen: "Varen er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg " komme til gyldighet i tilfellet subwooferen? Jeg trodde ikke kjøper hadde noen muligheter til å få dekket feil ved bruktkjøp mellom private. Nettopp, og er vel eneste retten man har mellom private. I praksis kan en "angre" før penger og vare har byttet eier, men etter at transaksjonen er gjennomført så er toget gått vil jeg tro.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
08/04/2014 17:38
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis du synes det er rart at noen trekker seg fra bekreftet kjøp på Finn, så har du ikke solgt mye der.
Hver annonse jeg legger ut får henvendelser a'la: "kommer og henter i morgen" før fullstendig radiostillhet.
Velkommen til Finn.no
(Dessuten er jo det du beskriver noe banalt som "kansellering av ordre" - hvilket mange benytter seg av i diverse situasjoner)
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/04/2014 18:17
|
Frode M
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hvis du synes det er rart at noen trekker seg fra bekreftet kjøp på Finn, så har du ikke solgt mye der.
Hver annonse jeg legger ut får henvendelser a'la: "kommer og henter i morgen" før fullstendig radiostillhet.
Velkommen til Finn.no
(Dessuten er jo det du beskriver noe banalt som "kansellering av ordre" - hvilket mange benytter seg av i diverse situasjoner) Hvor har du fra at jeg synes det er rart? Joda, jeg har da solgt en del på finn.no, og aldri opplevd at noen har trukket seg etter først å ha akseptert. Jeg er vel heldigere med kundene kanskje. Siden vedkommende henviste til 10 dagers angrefrist i Kjøpsloven, ble jeg nysgjerrig på om det stemmer.
|
|
|
08/04/2014 18:22
|
Frode M
OP
Veteran
|
OP
Veteran
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/n%C3%A5r-selger-er-privatperson Denne har jeg lest, det gjelder klagefrist. Denne er aktuell da jeg kjøpte en brukt subwoofer for 3/4 år siden, og som nå sluttet å virke. Kan setningen: "Varen er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg " komme til gyldighet i tilfellet subwooferen? Jeg trodde ikke kjøper hadde noen muligheter til å få dekket feil ved bruktkjøp mellom private. Nettopp, og er vel eneste retten man har mellom private. I praksis kan en "angre" før penger og vare har byttet eier, men etter at transaksjonen er gjennomført så er toget gått vil jeg tro. Kjøpsloven gjelder også for private kjøp. Så langt har jeg ikke funnet noe som sier angrerett for bruktsalg mellom private. På Forbrukerrådet sine sider "Når har jeg angrerett" står det "Du må ha kjøpt av næringsdrivende".
|
|
|
08/04/2014 18:28
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Nå skummet jeg bare gjennom, men sånn jeg oppfatter det har dere inngått en bindende avtale om kjøp/salg. Det at overlevering ikke har skjedde er uten betydning. Og som det fremgår av andre innlegg - ingen angrefrist er nok riktig.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
08/04/2014 19:12
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er ingen angrefrist/rett i ditt tilfellet, men som du har opplevd kan den ene parten bare la være å gjennomføre avtalen. Så lenge du ikke er dårligere stilt enn hvis ingenting hadde hendt er det i praksis ikke annet å gjøre enn å trekke på skuldrene.
I subwoofertilfellet tror jeg det skal bli vrient å påvise at den var i vesentlig dårligere stand enn man kunne forvente etter 3/4 år. Har subwooferen virket etter hensikten så lenge vil det bli vrient å bevise at det ikke er din bruk som har ødelagt den. Sånne ting som enten virker eller ikke virker er greiere enn biler og hus der skjulte feil og mangler er mer regel enn unntak.
LarsB
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/04/2014 07:38
|
CarlGustav
Entusiast
|
Entusiast
Velkommen til verden - våkne opp !
(Dessuten er jo det du beskriver noe banalt som "kansellering av ordre" - hvilket mange benytter seg av i diverse situasjoner) Generelt ved bruktkjøp/salg mellom private:Handelen er ikke endelig føre penga er i lomma til selger og kjøper er ute av døra. Angrefrist gjelder til pengene har byttet hender. GUD på varene (Garanti Ut Døra) Alle muntlige avtaler er (ikke) verdt papiret det er skrevet på
Redigert av CarlGustav; 09/04/2014 07:38.
|
|
|
09/04/2014 07:50
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Handelen er utført når risikoen for varen har gått over på kjøper. Spør deg selv, hvis varen du skal selge blir stjålet kvelden før den skal hentes. Skal du fortsatt ha penger? Svarer du nei på dette, så er ikke handelen gjennomført. Hvis du synes det er rart at noen trekker seg fra bekreftet kjøp på Finn, så har du ikke solgt mye der.
Velkommen til Finn.no
(Dessuten er jo det du beskriver noe banalt som "kansellering av ordre" - hvilket mange benytter seg av i diverse situasjoner) Hvor har du fra at jeg synes det er rart? Joda, jeg har da solgt en del på finn.no, og aldri opplevd at noen har trukket seg etter først å ha akseptert. Jeg er vel heldigere med kundene kanskje. Siden vedkommende henviste til 10 dagers angrefrist i Kjøpsloven, ble jeg nysgjerrig på om det stemmer. Det er ikke noe angrefrist i kjøpsloven. I utgangspunktet så er det ingen angrefrist i Norge (ser bort i fra postordre). Det at butikker lar deg bytte varer er kun en ekstraservice. Hvis du derimot kjøper en vare med feil eller mangler så regulerer kjøpsloven dine rettigheter.
|
|
|
[Re: Dexter]
09/04/2014 08:56
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Handelen er utført når risikoen for varen har gått over på kjøper. Spør deg selv, hvis varen du skal selge blir stjålet kvelden før den skal hentes. Skal du fortsatt ha penger? Svarer du nei på dette, så er ikke handelen gjennomført. Hvis du synes det er rart at noen trekker seg fra bekreftet kjøp på Finn, så har du ikke solgt mye der.
Velkommen til Finn.no
(Dessuten er jo det du beskriver noe banalt som "kansellering av ordre" - hvilket mange benytter seg av i diverse situasjoner) Hvor har du fra at jeg synes det er rart? Joda, jeg har da solgt en del på finn.no, og aldri opplevd at noen har trukket seg etter først å ha akseptert. Jeg er vel heldigere med kundene kanskje. Siden vedkommende henviste til 10 dagers angrefrist i Kjøpsloven, ble jeg nysgjerrig på om det stemmer. Det er ikke noe angrefrist i kjøpsloven. I utgangspunktet så er det ingen angrefrist i Norge (ser bort i fra postordre). Det at butikker lar deg bytte varer er kun en ekstraservice. Hvis du derimot kjøper en vare med feil eller mangler så regulerer kjøpsloven dine rettigheter. Nettopp! Dette dreier seg antagelig om et eventuelt avtalebrudd og ikke om hvorvidt det foreligger angrett eller ikke på et kjøp... ...da det ikke har funnet sted noe kjøp. Det har ikke funnet sted noen utveksling av ytelser (penger mot vare og vare mot penger) og - som poengtert over - det har ikke funnet sted noen overgang av risiko. Du kan selvfølgelig gå til sak mot vedkommende dersom du mener du har lidd et økonomisk tap - men du har da bevisbyrden og må dokumentere både det at endelig avtale var kommet i stand og at det ikke har vært mulig å få like godt betalt gjennom et dekningssalg. Konklusjonene blir vel i 99,9% av tilfellene at man heller bør la ballen ligge og - så godt som mulig - forsøke å glemme det hele.
|
|
|
09/04/2014 11:05
|
Frode M
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Svar fra Forbrukerrådet:
Vilkårene for å ha angrerett:
a. Gjelder kun ved forbrukerkjøp der du som forbruker kjøper varer eller tjenester av en næringsdrivende. Du har altså ikke angrerett når du kjøper varer eller tjenester av en privatperson. Det er heller ikke angrerett ved kjøp mellom næringsdrivende. b. Avtalen må inngås ved fjernsalg eller utenfor fast utsalgssted. Med fjernsalg menes kjøp som foretas ved bruk av fjernkommunikasjon, for eksempel telefon, internett, tv-shop, postordre osv. Merk at dette gjelder der hvor selger bruker dette som sin vanlige salgskanal, eller oppfordrer til å inngå avtalen på denne måten. Med salg utenfor fast utsalgssted menes kjøp som inngås i fysisk nærvær av selgeren, men på et annet sted enn selgerens faste utsalgssted, for eksempel messe, homeparty og dørsalg. Du har angrerett ved kjøp utenfor fast utsalgssted bare dersom den samlede kjøpesummen er på 300 kroner eller mer. c. For at du skal kunne bruke angreretten, må varen leveres tilbake til selger i tilsvarende samme stand og mengde som da du fikk den. Det betyr at du ikke må ha gjort noe med varen som går ut over begrenset og forsiktig testing og undersøkelse. Varen må ikke bære preg av fysisk bruk i form av synlig slitasje eller skade.
|
|
|
09/04/2014 11:14
|
Frode M
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Som nevnt tidligere, ingen stor sak for meg. Jeg aksepterte hans kansellering med det samme. Han måtte kansellere fordi kona hadde nektet. Da klarte jeg ikke å dy meg. Så jeg sa: "Du får hilse innkjøpssjefen å si at avtale om kjøp er inngått." Det var da han kvitterte med kjøpsloven og jeg svarte at det var nå mest som en spøk.
Nysgjerrigheten var likevel vekket, derfor denne tråden.
|
|
|
09/04/2014 11:25
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Som nevnt tidligere, ingen stor sak for meg. Jeg aksepterte hans kansellering med det samme. Han måtte kansellere fordi kona hadde nektet. Da klarte jeg ikke å dy meg. Så jeg sa: "Du får hilse innkjøpssjefen å si at avtale om kjøp er inngått." Det var da han kvitterte med kjøpsloven og jeg svarte at det var nå mest som en spøk.
Nysgjerrigheten var likevel vekket, derfor denne tråden. Btw hva var det du skulle selge?
|
|
|
09/04/2014 12:53
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Høres ut som stooore svarte høytalere LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
09/04/2014 14:31
|
Frode M
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Høres ut som stooore svarte høytalere LarsB JL Audio ff13 er som Idi Amin. Stor, sort og upålitelig. Faktisk er f113 ganske kompakt til 13,5" å være. Den låter flott til film og musikk og har kraft i overflod. Jeg er ikke sikker på om naboene er like fornøyde. ;-) Det er reperasjon nå da, sjekker med tidligere eier om å finne kvittering og serienummer hos importør. Har 2 andre subber så jeg klarer meg bra i mens. (Meridian DSW subber er så fordømt "prektige" så det litt stillere). Frode
Redigert av Frode M; 09/04/2014 14:32.
|
|
|
09/04/2014 14:33
|
Frode M
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Nysgjerrigheten var likevel vekket, derfor denne tråden. Btw hva var det du skulle selge? Bang & Olufsen Beolab 12-2.
Redigert av Frode M; 09/04/2014 14:37.
|
|
|
09/04/2014 15:01
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Solgte en bil forleden, av diverse grunner hadde jeg interesse av raskt salg, så la den ut relativt billig. Fikk tilslag 10 minutter etter at annonsen var lagt ut..kl. 2300. Fyren var så ivrig på å få den, og nok også så bevisst på at avtalen bare gjelder når pengene er overført, at han fikk en kamerat til å kjøre fra Drammen til Oslo for å gi meg pengene litt over midnatt. (Det skal sies at jeg nektet den løsningen, så han overførte pengene på Skandiabanken og sendte kvittering kl. 00.07)
Har også opplevd leietakere som bekrefter at de skal leie, som ber meg sette annonsen som passiv, og som så blir svært vriene å få fatt på, før de trekker seg.
Så det er nok ganske så vanlig praksis at en transaksjon kun gjelder fra pengene har skiftet eier.
|
|
|
09/04/2014 16:13
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Det er ikke angrerett i tilfellet du beskriver, men noe helt annet er om du ønsker å saksøke vedkommende for å få tvangsgjennomført handelen. Du må ha en dom før du kan få tak i kjøpesummen mot å levere fra deg det du solgte.
|
|
|
09/04/2014 17:27
|
ostemann
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det finnes en bitte liten mulighet for å trekke seg fra avtaler i et tilfelle som dette, etter analogi fra avtaleloven § 39 annet punktum (re-integra reglen). Dersom du ikke hadde «indrettet» deg etter motpartens aksept, det vil si beskjeden om at han ville kjøpe høyttalerne, kan han trekke seg hvis «særlige grunde tilsiger det». Om vilkåret er oppfylt beror kanskje på en konkret vurdering av kona ...
|
|
|
|
|