Farvel til flott sti: Lilloseter-Sinober !
|
Farvel til flott sti: Lilloseter-Sinober !
08/04/2014 08:22
|
befe
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Aftenposten i dag: Varsel om igangsetting av arbeid med reguleringsplan. Helårstrase Lilloseter-Sinober-Burås. Som vanlig er det "Ingeniør Geita`s" arbeid som er utgangspunkt. Deler av traseen skal dimensjoneres for traktorer. Jaja; gamle stier ,kulturminner i mine øyne, er visst noe dritt! For noen er det om å gjøre å fremme for "lakksko-turisme" Det er med vemod jeg med dette må si farvel til denne sti, engang min yndligsløype! Og farvel til Broen over Kwai! Merkelig at Miljøverndepartementet går inn for dette. Skogene blir stadig mindre. Frist for innspill er mandag 5.mai, men det ser ut som om Sweco Norge allerede har dynamitten og maskinene klare. Sic Transit Gloria Mundi. Ref.: Aftenposten Tirsdag 8.april 2014. Side 21 under Kunngjøringer . eller www.nittedal.kommune.nowww.bymiljoetaten.oslo.kommune.nowww.sweco.no
Redigert av befe; 08/04/2014 08:57.
Jorden er absolutt ikke flat !
|
|
|
Re: Farvel til flott sti: Lilloseter-Sinober !
[Re: befe]
08/04/2014 08:46
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Link?
Skrekk og grøss. Her må det vernes om hovedstien mellom Lilloseter og Sinober!
Del stien, skru av Strava
|
|
|
08/04/2014 09:23
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Hurra sier nå jeg. Som beboer i området ser jeg frem til å kunne ta med barna på egen sykkel litt lenger enn kun en klatreetappe til Lilloseter. Dersom en klarer å heve seg over egen "sti-egosime" tror jeg man innser at dette et godt tiltak for å få flere ut i marka.
Har dessuten savnet en "gruskobling" mellom maridalen og over til grorud/ammerud, de gangene jeg har banket meg rundt om kikut...
Redigert av ELO73; 08/04/2014 09:24.
|
|
|
[Re: ELO73]
08/04/2014 09:37
|
befe
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Grusveiene mot Maridalen fins da allerede. Trenger du paralleller? Mener du virkelig at det er for få grusveier i marka? Er du av de som syns at ingenting er vakrere enn en ny motorvei gjennom nybrøytet urskog? Noen mener også at alt vann burde gå i rør!
Redigert av befe; 08/04/2014 09:53.
|
|
|
08/04/2014 09:47
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
08/04/2014 10:22
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Mener du virkelig at det er for få grusveier i marka? Tja, har ikke oversikt over antall meter sti vs grusveier, men tror ikke denne stubben endrer fordelingen nevneverdig. Har ofte ønsket meg en mulighet til å komme over i "riktig" dalføre høyere opp i Maridalen uten å krysse knoteblåsti eller rød myrtrasé, så svaret er vel ja. Er du av de som syns at ingenting er vakrere enn en ny motorvei gjennom nybrøytet urskog? Ja, for det er jo en motorvei vi snakker om. Det jeg mener er at om dette gjør en litt større del av marka tilgjengelig for flere, ser jeg ikke helt "galskapen" i dette. P.t. er det en større trussel her oppe at man ikke får lov til å sykle på stier i det hele tatt (jmfr forslag om naturreservat). Dette forsøkes jo også drevet gjennom av fanatikere med andre særinteresser.
Redigert av ELO73; 08/04/2014 10:24.
|
|
|
08/04/2014 12:08
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Det er helt katastrofe. Kan virkelig ikke se at å rasere denne traseen vil gjøre at flere kommer seg ut.
|
|
|
08/04/2014 13:55
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
På den ene siden vil man verne og helst ser at syklister holder seg unna stiene, mens man på den andre siden lages motorvei... Jaja.
Etter tegningen å dømme er det stien mellom Lilloseter og Kjulstjern som i første rekke får lide, mens det ser ut til at de fra Sørskogen har planer om å følge skiløypa videre mot Sinober. Dette gjør jo at stien kanskje får leve, eventuelt at man benytter TLC fra Lilloseter til Sinober.
Det dummeste er vel at stien videre mot Burås trolig går fløyten.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
08/04/2014 16:41
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes det ville vært en god idé om de kunne bygget en tilrettelagt sti parallellt med motorveien, når de først skal i gang med graving og herping. Gjerne med berms, rollers og hopp, i tillegg til tekniske partier. Alternative spor for nybegynnere. Vil jo tro det blir litt masse som uansett må flyttes på.
|
|
|
08/04/2014 21:33
|
tolo26
tango
|
tango
Stund siden jeg har vært oppi der, men går det ikke allerede en grus/traktorvei fra lilloseter til sinober? der skiløypa går?
Lantern Rouge
|
|
|
09/04/2014 12:01
|
Terskel
Entusiast
|
Entusiast
Det er vel nok en gang det mektige skifolket som har talt. De vil ha tidlige preparerte løyper på plant underlag. Dessuten tåler vel disse moderne løypemaskinene dårlig å kjøre på ujevnt underlag med røtter og stein. Å kalle det traktorvei er vel bare en måte avdramatisere vegutbygginga på for å slippe kritikk. Da dette var på trappene for 3-4 år siden var det estimert å koste 10 millioner.
Postet dette på forumet 29.04.2011: "Byrådet planlegger å gruse opp en 3 meter brei trase mellom Lilloseter-Sinober-Burås. De sier at blå-stien i størst mulig grad skal bevares, men føler meg ikke spesiellt beroliget av den grunn. Prosjektet det snakkes om har et budsjett på 9,3 mil. Følger NOTS med på denne saken? http://www.sak.oslo.kommune.no/dok/Byr%5C2010%5CBR1%5C2010035564-847621.pdf"
Redigert av Terskel; 09/04/2014 12:12.
Øyvind
|
|
|
13/04/2014 13:31
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Har også savnet litt gode runder på grus i Lillo.. men langt fra så mye at jeg er positiv "utbedring" av den stien der. syns det er nydelig terreng, flotte stier og skulle gjerne sett den urørt. Syns det samme med stien fra Monsentangen da den ble "utbedret" for noe år tilbake. Men, får heller satse på at det blir enda flere fine skiturer over der, samt at flere velger stier som nevnte TLC 
|
|
|
17/04/2014 13:15
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Jeg har tegnet det varslede planområdet inn på OpenStreetMap og skissert det som må bli traséen (dvs senter i planomådet), og den stemmer overens med eksisterende skiløypetrasé. Av blåmerket sti er det et strekk nord for Lilloseter frem til Rudsputten og fra Sinober til delet ved Sunnmørshytta som får unngjelde. Jeg synes det hele virker nokså udramatisk. De som vil studere det kan se her for eksempel: http://www.vidargundersen.com/osm/#13/60.0186/10.8459For OSM bidragsytere: Taggingen av traséen er highway=construction, construction=track og hele greia er samlet i en relasjonsrute kalt Helårstrase Lilloseter-Sinober-Burås. Når den er ferdig, slås ovennevnte tagger sammen til highway=track.
|
|
|
24/04/2014 20:25
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Er det ingen som er glad for at den nye helårstraséen nesten ikke vil berøre de eksisterende stiene?
|
|
|
24/04/2014 23:26
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan vet du at dette er traseen? Må bli? Fordi?
Skiløypa følger ikke sporet slik du har tegnet, skiløypa fra Lilloseter følger stitråkket med unntak av første myr øst for stien, så svinger den av nedenom Rudsputten, og så til slutt velger den sti/myr langs vestbredden av Kjultjern. Med forbehold om at jeg tolker kartet ditt korrekt.
Om din tegning stemmer så er det fint.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
25/04/2014 06:45
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Denne traséen er vel ganske sannsynlig pga kombinasjon å være på fast grunn og innenfor varslet reguleringsområde. Som jeg tidligere har gitt uttrykk for er dette storm i et vannglass. Som en sammenligning er det forsatt mange fine måter å komme seg til Lilloseter på uten å velge grusveien. Kan ikke skjønne at dette skal bli så mye annerledes til Sinober.
|
|
|
25/04/2014 08:50
|
torkel
Medlem
|
Medlem
Jeg er storforbruker av Lillomarka både på ski, beina og sykkel.
Hvilke friluftsliv er det som legitimerer helårs traktorvei? Traktorvei i skogen er vell ikke noe man anlegger hvis det ikke finnes klart definert behov utover ren rekreasjon!? Det eneste ‘behov’ jeg kan oppspore må være ønsket om skøytetrase mellom Lilloseter og Sørskogen. Kan ikke se at det er skogsdrift eller andre forhold som tilsier helårs traktorvei.
Å anlegge helårs traktorvei for å få bedre skiløyper er i min øyne perspektivløst og et resultat av manglende gangsyn. Har sett resultatet av skifolkets hærjinger andre steder og blir trist av vandalismen. Ser for meg ut som skuter’n er parkert til fordel for de store løypemaskinene, tror neppe det er så vanskelig å få noen til å kjøre skuter, er vell heller det at sporet blir for smalt for skøyting.
Den skiløper som ikke kan stake fra Lilloseter til Sørskogen får ta seg sammen!
Når det gjelder blåstien og skiløpa slik det er i dag er det klart mulig å gjøre mindre inngrep som sikkert ville forskjønne enkelte slitte partier, og gjøre det mer leggkjørt med skuter tidlig i skisesongen. Å anlegge traktorvei uten et klart definert behov utover skiløype er for meg vandalisme.
Alternative muligheter til trase finnes også, hva med eksisterende traktorvei halvveis opp mot Søndre Langvann og så korteste vei over til traktorveien fra Sørskogen.
Det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg hode.. Er NOTS engasjert?
|
|
|
25/04/2014 10:13
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lokallaget har ikke fått diskutert det som en styresak enda etter hva jeg vet (var bortreist forrige styremøte) men kort oppsummert for min egen del tror jeg dette er en sak der vi stilltiende aksepterer at det gjøres noen inngrep. For å legitimere vårt eget arbeid må vi på et vis demonstrere at vi forstår behovet til flere brukergrupper - selv om vi mener at "lakkskoturisme" eller flere skøytetraséer er unødvendig for å få flere ut i Marka.
Forøvrig har vi ingen i lokallagsstyret som har sterk tilknytning til Lillo. Det betyr selvfølgelig ikke at det som skjer i Lillo får lavere prioritet. Men det betyr at vi har noe mindre kunnskaper om stinettet og alternativene i området. Så om noen virkelig brenner for saken og vil delta på et styremøte for å orientere litt og vise hva som blir berørt er det veldig aktuelt.
Når det er sagt; om denne traséen berører lite eksisterende sti, så er nok dette noe vi kan akseptere. Vi må også huske at selv om NOTS springer ut fra stimiljøet så jobbes det for alle syklende i Marka. Og en av disse brukergruppene er småbarnsfamilier o.l. som gjerne vil ha grusforbindelser. Vårt arbeid i så måte blir å følge med på at det skjer så skånsomt som mulig, at stier og grusveier plasseres fornuftig i terrenget for minimalt med inngrep, og at alternativene blir godt utredet.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: bronx]
25/04/2014 10:27
|
befe
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Er det ingen som er glad for at den nye helårstraséen nesten ikke vil berøre de eksisterende stiene?
Klar vi er! Dersom du har rett så har jeg muligens overreagert. Jeg vil dog ikke kommentere ytterligere før resultatet er synlig.
Grunnen til min engstelse er at jeg så hva Lørenskog skiklubb/kommune gjorde i sin mark. Hovedstien ble erstattet av en vei så bred at man kunne kjøre gjennom marka med trailer. Helt uinteressant å sykle her for meg etter dette da det var stiene som gav kursen til maskinene. Og det er ingen parallelle stier.
Ser forresten i Aftenposten i dag at det sikles på mer mark. 300 nye boliger ved Ravnkollen / Romsås. Alunsjøen er også nevnt. Men; Pytt-pytt! Verden må jo gå videre.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
25/04/2014 10:27
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Vi må også huske at selv om NOTS springer ut fra stimiljøet så jobbes det for alle syklende i Marka. Og en av disse brukergruppene er småbarnsfamilier o.l. som gjerne vil ha grusforbindelser. Vårt arbeid i så måte blir å følge med på at det skjer så skånsomt som mulig, at stier og grusveier plasseres fornuftig i terrenget for minimalt med inngrep, og at alternativene blir godt utredet. 
|
|
|
25/04/2014 10:35
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Ser forresten i Aftenposten i dag at det sikles på mer mark. 300 nye boliger ved Ravnkollen / Romsås. Alunsjøen er også nevnt. Men; Pytt-pytt! Verden må jo gå videre. I mine øyne er dette en langt større "trussel". Vanvittig festlig å kunne sykle i skog helt fra Røverkollen og mer eller mindre sprette ut av skogen rett bak bussholdeplassen på Grorud. Det som er suspekt med hele denne saken er at det begrunnes med at man ønsker mer variert bebyggelse i området, noe absolutt er et godt argument. Planene går ut på ”En utbygging vil kunne gi om lag 300 boliger med tett-lav bebyggelse (tilsvarende 2 eneboliger/daa) og om lag 750 boliger med åpen lavblokkbebyggele (tilsvarende 6 boliger/daa)”" Altså relativt tett bebyggelse og svak forankring til "kronargumentet" til ja-siden.
Redigert av ELO73; 25/04/2014 10:53. Rediger grunn: Feil antall boliger i nye planer.
|
|
|
[Re: ELO73]
25/04/2014 10:41
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som er suspekt med hele denne saken er at det begrunnes med at man ønsker mer variert bebyggelse i området, noe absolutt er et godt argument. Nå har dette blitt endret til 2600 leiligheter i blokker, altså mer av det samme og ingen forankring til "kronargumentet" til ja-siden.
Nå har jeg ikke studert kartet, men dette ble presentert av byråden på årsmøtet i OOF, og da ble det poengtert av flere fremmøtte at åsen er et flott friområde, mens Bånnkallia er et kupert søkk i terrenget. NOA har nok mye rett her - selv om argumentet om å få bedre demografi på Romsås er veldig godt, så tror jeg man skal slite med å få gjennom et like-for-like bytte her... PS: Kommunen lar seg ikke hindre av gamle lovnader om å bevare friområder, så hvorfor stoppe ved Markagrensa....
Redigert av Anders A-R; 25/04/2014 10:44.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
25/04/2014 11:03
|
torkel
Medlem
|
Medlem
Jepp jeg er pappa i en syklende barnefamilie, klart har jeg tenkt tanken på hvor fint det ville være å sykle til Kjulstjern med unga for å fiske og bade.
Men det betyr ikke at jeg ville ofre naturen og stien, for å ta turen i mårra med sykkelvogn! Gleden ved å komme dit ligger i å vente på den dagen da vi er sammen på tur og mestrer blåstien. Kanskje jeg må vente et år ekstra, imens drar vi til et nærmere vann, men håper blåstien fortsatt eksisterer når unga blir store nok, kanskje til neste år, kanskje til høsten.
Alternativene i oslomarka er mange nok hva gjelder veier og grus, det er urørt mark og sti det er for lite av. Blåstien er forøvrig svært nybegynner vennlig slik den er i dag, med kun små utbedringer på enkelt våte- og slitte partier vil den framstå som SVÆRT lett syklet for hele familien.
Her har NOTS en mulighet til å si at denne traseen er ikke nødvendig for å driver hverken sport eller friluftsliv på sykkel, fordi sykling på sti ikke krever denne type infrastruktur. Er ikke det fint!
‘Helårs turtrase for å drive friluftsliv’, en fantastisk selvmotsigelse!
Redigert av torkel; 25/04/2014 11:04.
|
|
|
25/04/2014 11:25
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Synes det er fint at NOTS jobber for alle syklende i marka og ikke fremstår som "fanatiske stipurister". Håper jeg ikke fornærmer deg for mye med dette uttrykket, men det er tydelig at vi er uenige om dette og jeg har ingen ambisjon om forsøke å få deg til å endre standpunkt..
Jeg tror det er nødvendig for NOTS å velge sine slag og jeg tror det finnes langt større trusler mot stisykling enn dette (etablering av verneområder, forbud mot stisykling etc.). Ved å være litt rausere mot andre brukergrupper er det kanskje lettere å kreve sin rett til å utøve "sin" aktivitet.
Redigert av ELO73; 25/04/2014 11:25.
|
|
|
25/04/2014 11:48
|
torkel
Medlem
|
Medlem
Dette er ikke noen trussel mot stisykling heldigvis, og det ittno gæli med uenighet. Viktig at det er krefter som trekker i flere retninger slik at resultat blir best mulig for alle. Men er bekymret for resultatet, tror vi fort snakker bulldoser og tunge maskiner, det blir det ikke mer friluftsliv av i lengden. Mulig innspillet mitt hører bedre hjem hos Lillomarkasvenner, men er redd syklister ikke slipper inn der..
Tror NOTS også vil bli bedre hørt ved å si fra i de tilfeller der de kan være den modererende part, kanskje det gjør at de høres bedre i andre saker som gjelder f.eks sykling i vernede områder, som ofte framstår som totalt meningsløse begrensninger. Det er en forskjell på å si at dette trenger vi ikke, og å spenne beina for initiativet eller?
Hva gjelder Ravnkollen ville det vært fantastisk om de vedtok å ofre marka i nabolaget til Huken pukkverk, som Oslo Kommune ikke klarer å få avviklet! Det sikkert plass til like mange boligenheter i Huken pukkverk som på Ravnkollen (vegg i vegg for de som ikke er kjent). Det er ikke verdien i selva Ravnkollen som er poenget, men hvilke grenser du tråkker over, og hva som opplagt er de gjeldene politiske prioriteringer når du velger å opprettholde Huken pukkverk og eksproprierer Ravnkollen.
Redigert av torkel; 25/04/2014 11:48.
|
|
|
25/04/2014 11:57
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Enig mht. Huken. Denne ligger jo innenfor markagrensen allerede og der er det bare å forsyne seg med boligtomter.
Har tenkt litt på å melde meg inn i Lillomarkas venner, men har liksom ikke helt finni ut hvordan.
|
|
|
25/04/2014 12:32
|
torkel
Medlem
|
Medlem
http://www.lillomarkasvenner.no/ se Bli Medlem . Blir neppe opptatt i det gode selskap hvis du ikke kan dokumentere at du aldri har knekt en kvist, og aldri sykla gjennom Slattumrøa. Sjekk forøvrig Oppstart av verneprosess: Nytt vern i Lillomarka Med blåkopi av reglen fra Slattumrøakan kan vi si farvel til lovlig ferdsel på *Kladden.
Redigert av torkel; 25/04/2014 12:32.
|
|
|
[Re: torkel]
25/04/2014 13:12
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Takker. Virker ganske gubbete ja ;-)
|
|
|
28/04/2014 10:58
|
bronx
Veteran
|
Veteran
Ser forresten i Aftenposten i dag at det sikles på mer mark. 300 nye boliger ved Ravnkollen / Romsås. Alunsjøen er også nevnt. Men; Pytt-pytt! Verden må jo gå videre. Slik er det dessverre: Steinsrudkleiva, som er en del av en mindre kjent oldtidsvei og dermed automatisk fredet, blir ei fin boligtomt når Gjersrud-Steinsrud bygges ut om ikke lenge. Det ligger litt i bakevja, så ikke en kjeft bryr seg. Ravnkollen er en liten perle, ikke stor, men en fin inngangsport i nærmarka for de som bor i nærheten. Nydelige flytstier. Den er innenfor Markagrensa, så det er et interessant tilfelle som viser at ikke den heller betyr så mye, siden man bare kan flytte den litt. @Jo Inge: det er riktig at den nye traseen ikke følger skiløypa. Jeg glemte å skrive stort sett. Der den avviker legges den i et nytt løp. Der det er mindre skiløyper består stien. Ser det ut for meg. Men eksakt trase er ikke spikret. Derfor klagefrist innen 5. mai. @NOTS/Anders: Hvis NOTS skal uttale seg, noe man kanskje bør for å gjøre seg synlig og vise at man bryr seg, er å si noe om at arbeidet gjøres slik at eksisterende stier skånes og at inn- og utganger føyes pent til ny trase. Vi vil ikke ha ei dyp veigrøft.
|
|
|
29/04/2014 08:03
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig der - det skal jeg få tatt med at vi gjør. Store terrenginngrep er på ingen måte ønskelig.
|
|
|
|
|