"Kan jeg sette 27,5-hjul i min 26-ramme/gaffel" er den nye "kan jeg montere skivebremser selv om rammen kun har v-bremsfester!
Svaret er, ja, det er sikkert teknisk mulig men du får et suboptimalt resultat. Ta deg sammen og betal det det koster!
Kjør debatt!
Denne debatten er du egentlig litt seint ute med. Den var mest akuelt da det var vanskelig å få tak i 650b rammer (og du skal ikke mer enn ca. 18 måneder tilbake). Bygget selv om 26" sykler på mine to første 650b prosjekter. Dvs. den en ble bygget om, den andre ble bygget som 650b fra starten fordi jeg hadde gjort endel research og visste ramma ville funke til mitt tiltenkte bruk.
Klart har man en sykkel som er bra, særlig hvis man har lagt mye penger i ramme og gaffel kan det være en fin måte å oppgradere litt på. Det trenger ikke bli suboptimalt heller, men det varierer fra en sykkel til en annen. Hvis man feks. starter med en sykkel som alt har høyt krankhus kan det bli rart.
Krankhuset blir 12,5 mm høyere. Et godt poeng da er at på en fulldemper med feks. 160mm vandring vil hvor mye sag du bruker kunne ha like stor innvirkning på krankhøyde som skifte til litt større hjul.