|
|
Provokatører der ut på to hjul
|
Re: Provokatører der ut på to hjul
[Re: 29" mannen.]
11/04/2014 21:12
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Mange bilister har ikke skjønt at syklister og andre saktegående kjøretøy, som ikke kan kjøre fortere, er grunnen til at man lærer forbikjøringsteknikk på kjøreskolen. De fleste bilister er bare komfortable med at forbikjøring er noe man må gjøre når bilen foran ikke kjører fortere enn fartsgrensa på speedometeret.
|
|
|
[Re: mr.lundgren]
11/04/2014 22:04
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Voks opp brems sykle rundt bilen og etter 10-20 meter har du farten din igjen! I dagens samfunn så har vi så altfor dårlig tid, men hva skal vi med all denne tiden? Ta deg selv i nakken og tenk over alle ganger du sitter og ikke gjør en dritt ( nei det gjelder nok ikke alle).
Hvorfor gjelder ikke det du har skrevet her for bilistene? Hvorfor er tiden til en som kjører bil mer verdt enn en som sykler?
Lars Olav
|
|
|
12/04/2014 06:50
|
mr.lundgren
Medlem
|
Medlem
Dan:
Det er greit det du sier der og det er veldig klar over. Men jeg vet ikke hvor ofte jeg ser en halvtrent mosjonist som tråkker seg sakte oppover i veibanen. Da snakker vi maks 5-10 km/t, kan ikke han ligge i sykkelveien? eller er det fordi at han er såpass trent og har så god selvfølelse at han MÅ ligge i bilveien? Jeg mener kom deg på stien du har fått laget deg!
Quattro:
Nei, jeg syntes overhodet ikke at bilistene sin tid er mer verdt snarere tvert imot. Poenget mitt her er at jeg ønsker meg mer sykkelvei og riktig sykkelvei. Vet ikke hvor mange steder i Oslo du ligger i sykkelveien og ved et kryss så er den bare borte.
Men hvis ingen bruker det vi har, så er det ikke sikkert vi får mer!
Når det er sagt så er jeg veldig for rushavgift i Oslo, gjerne 1000,- pr min du kjører til jobb.
Kjør hardt kjør stil kjør hjemmemekka bil.
|
|
|
12/04/2014 08:27
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hvis du vil gjøre alle dine sykkelturer til en politisk markering så får det være din sak, men ikke forvent at alle andre skal være med på din agenda. Målet for de fleste er gjerne å komme seg frem trygt og effektivt, og der de separerte anleggene ikke egner seg for dette blir de valgt bort. Forøvrig mener jeg at dårlig gjennomført sykkelinfrastruktur er verre enn ingen sykkelinfrastruktur da den oppildner hissige bilister og lurer naive syklister til å velge utrygge ruter.
Redigert av sverreb; 12/04/2014 09:05.
|
|
|
12/04/2014 10:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
mr.lundgren. Politiet, Samferdselsdepartementet, Trygg Trafikk, Vegvesnet og Syklistenes landsforbund anbefaler at syklister som sykler fort, bør velge vegbanen selv om det er gang- og sykkelveg på strekningen. Hvorfor skal jeg høre på deg i stedet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/04/2014 12:00
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Sykkelfelt og sykkelsti er ikke det samme, så når du argumentere for ditt syn, så bør du ikke blande de to tingene.
|
|
|
12/04/2014 20:10
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er litt rart hvordan bilister kan sitte timesvis i bilkø hver uke, men hvis man havner bak en syklist i bare noen sekunder uten å kunne kjøre forbi umiddelbart er det enkelte som går helt fra konseptene.
Hvor mange minutter (sekunder?) blir den gjennomsnittlige bilist forsinket hvert år pga. syklister i veibanen mon tro? Og hvordan ser det ut hvis man sammenlikner det med forsinkelse pga. andre biler?
Redigert av Kull; 12/04/2014 20:12.
|
|
|
12/04/2014 21:54
|
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Dan:
Det er greit det du sier der og det er veldig klar over. Men jeg vet ikke hvor ofte jeg ser en halvtrent mosjonist som tråkker seg sakte oppover i veibanen. Da snakker vi maks 5-10 km/t, kan ikke han ligge i sykkelveien? eller er det fordi at han er såpass trent og har så god selvfølelse at han MÅ ligge i bilveien? Jeg mener kom deg på stien du har fått laget deg!
Quattro:
Nei, jeg syntes overhodet ikke at bilistene sin tid er mer verdt snarere tvert imot. Poenget mitt her er at jeg ønsker meg mer sykkelvei og riktig sykkelvei. Vet ikke hvor mange steder i Oslo du ligger i sykkelveien og ved et kryss så er den bare borte.
Når det er sagt så er jeg veldig for rushavgift i Oslo, gjerne 1000,- pr min du kjører til jobb. Sykler jeg i veibanen er jeg kjørende. På gang/sykkelvei har jeg vikeplikt for kryssende biler begge veier, og de pukker bare LITT på retten sin.
|
|
|
[Re: Kvikken]
12/04/2014 22:04
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Sykkelfeltene i veien mange steder i Norge velger folk å ikke bruke fordi de er livsfarlige og folk får ødelagt helsa av påkjørsler fra biler.
Hvem satt seg ned og bestemte at en symbolsk hvit stripe på asfalten skal gjøre det trygt for en syklist og dermed kalle dette et sykkelfelt? Jeg håper virkelig ikke organisasjoner med tilknytning til sykkelmiljøet godkjente slike hasardiøse forslag.
Disse feltene er jo der primært for annen trafikk, uansett hva intensjonen var med dem da de ble planlagt. Syklister har tidvis en fordel av å kunne suse enkelt forbi kø på dem, men i det store og hele er det jo den andre trafikken som nyter godt av dem, siden de da kan kjøre forbi sykler mye mer effektivt og jeg synes det burde påpekes oftere at det er motoriserte kjøretøy som nyter den største fordelen av dem. De er ikke et get-out-of-jail-free-kort for at politikere og andre kan konkludere med at hensynet til sykler er ivaretatt bare de eksisterer her og der. Noen sykkelfelt (Grønlandsleiret f.eks) er jo direkte farlige når de f.eks går kloss innpå parkerte biler. Strengt tatt er det jo ulovlig å lukeparkere på en slik P-plass, siden man da må stanse i sykkelfeltet for å rygge inn! Jeg bruker dem veldig mye, men så bor jeg jo i Oslo sentrum og blir sjelden veldig stresset av å bevege meg ute på en vei, uansett hvilket fremkomstmiddel jeg bruker Har solgt bilen min, men kjører jo MC i tillegg.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: -Bjørn-]
12/04/2014 22:09
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Jo, det var Rye. Organisert eller ikke vet ikke jeg, men når man sykler med klubbdrakt representerer man klubben. Har møtt de flere ganger i Vålerveien/Øreveien sydover. Nå skal jeg ikke slå fast hvilke dager jeg har møtt de tidligere, men sist var det en fredag mellom 15-16:00.
Du har helt rett, men jeg ble litt interessert her nå...  Hvor er disse veiene? Finner ingen i Oslo på kartet. Er det Vestby/Follo vi snakker om?
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: Moonlit]
13/04/2014 01:07
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jo, det var Rye. Organisert eller ikke vet ikke jeg, men når man sykler med klubbdrakt representerer man klubben. Har møtt de flere ganger i Vålerveien/Øreveien sydover. Nå skal jeg ikke slå fast hvilke dager jeg har møtt de tidligere, men sist var det en fredag mellom 15-16:00.
Du har helt rett, men jeg ble litt interessert her nå...  Hvor er disse veiene? Finner ingen i Oslo på kartet. Er det Vestby/Follo vi snakker om? Høres ut som Mossetraktene.
|
|
|
[Re: Raskall]
13/04/2014 18:33
|
Svekling
Medlem
|
Medlem
Jeg kan bekrefte at dette er i Moss. Veiene er i tettbebyggelse med 30 og 50- soner. Jeg har bodd i området i 25 år og aldri sett at syklister fra den ene eller andre klubben setter noe spesielt negativt preg på trafikkmiljøet her
|
|
|
14/04/2014 07:05
|
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
I går, en søndag formiddagen, skulle jeg kjøre et stykke først for å møte en gjeng jeg innimellom sykler med.
Veien var full av syklister (naturlig nok på denne årstiden og rett før noen ritt). Den første gjengen jeg havner bak er en liten gruppe på 4 stk. Man ser at disse er fra en klubb og har lang erfaring.
Det som forundrer meg er at disse 4 sykler 4 i bredden og dekker hele feltet. I en kort periode er de 3 i bredden men legger seg raskt ut i 4 i bredden når jeg ligger bak.
Som syklist selv er jeg ganske tålmodig ovenfor syklister men dette virket bare som idioti for min del. Når jeg ser slikt forstår jeg at vi møter mye fordommer.
Ellers syklet jeg opp bla. gjelleråsbakken i går og fikk et godt inntrykk av problemet med syklister der. Vi syklet oppover på gangveien men møtte innimellom landeveissyklister som kom susende i høye hastigheter nedover. Disse burde helt klart holdt seg i veien så lenge man ikke har høyre/venstre felt sykkelstier som eks. mot alnabru (godt eksempel for hvordan slik bør bygges).
Redigert av Kvikken; 14/04/2014 10:34.
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
[Re: Moonlit]
15/04/2014 16:28
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Du har helt rett, men jeg ble litt interessert her nå...  Hvor er disse veiene? Finner ingen i Oslo på kartet. Er det Vestby/Follo vi snakker om? Moss ja https://www.instantstreetview.com/2tk9ttz3m2bvjz4nlzn7z2u
|
|
|
[Re: Svekling]
15/04/2014 16:43
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kan bekrefte at dette er i Moss. Veiene er i tettbebyggelse med 30 og 50- soner. Jeg har bodd i området i 25 år og aldri sett at syklister fra den ene eller andre klubben setter noe spesielt negativt preg på trafikkmiljøet her Nei, det har jeg heller ikke påstått, men det er generelt dårlig oppførsel å ikke overholde vikeplikten, selv om man sykler. Selv om jeg kjører aksomt og stopper for syklister som bryter vikeplikten, synes jeg ikke det er greit, men jeg lar meg ikke provosere voldsomt av det. Jeg håper på en holdningsendring. At syklistene er bevisst på at de sykler på bilvei, og at trafikkreglene gjelder. Bilister som ikke sykler ser på syklister på en annen måte enn de som gjør begge deler.
|
|
|
|
|