Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Provokatører der ut på to hjul

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Tange] #1769919 10/04/2014 10:46
anderfo Online
Besatt
Besatt
Dette ble litt off-topic, men jeg vil komme med et innspill etter Tange sine innlegg.

Jeg har bodd i Italia i ett år og har vært tilbake der 1-2 ganger per år siden 2006, typisk på ferieturer med klatring og/eller sykling. Her er mine erfaringer fra trafikken i Italia og Norge:

Det er svært mye tettere trafikk i Italia enn i Norge; både flere biler, flere scootere, flere fotgjengere og flere syklister. Det er jo et tettbefolket land. Likevel er mitt inntrykk at sjåførers "hat" mot syklister der er ikke-eksisterende. Selv om veinett m.m. generelt er dårligere tilrettelagt enn i Norge, og selv om det altså er langt tettere trafikk der, særlig i byene.

Jeg tror italienske bilister er veldig oppmerksomme i trafikken. De bruker speilene mye mer aktivt enn nordmenn - antakelig fordi de er nødt til det for å ikke kræsje med scootere og andre. De har sikkert mange ulykker, bl.a. fordi de har tettere trafikk og høyere hastigheter enn her, men jeg var imponert over hvor effektivt dette virker selv i rushtida.
Vi fikk bl.a. anbefalt av italienere å ikke kjøre bil i Napoli fordi trafikken der var så hissig og farlig, men vi kjørte gjennom sentrum i rushtida og jeg følte meg egentlig like trygg som bilist der som i en hvilken som helst norsk by... Det var alltid minst én scooter noen centimeter unna alle bilens hjørner, men likevel gled vi gjennom byen uten å treffe eller bli truffet av noe som helst. Ganske fancy.
Med samme antall kjøretøyer plassert på samme areal i Oslo eller Trondheim tror jeg ikke at kjøretøyene ville beveget seg overhodet!

Generelt møter man smil når man sitter på en sykkel i Italia. Uansett om man befinner seg langs byer og strender på rivieraen, i landbygdene i fjellene, i storbyen Napoli eller på landeveien i Piemonte.

Det skjer litt tuting i Italia. Dette kan forvirre og skremme mange norske turister (i bil eller på sykkel).
...men når italienske bilister tuter på en syklist er det vanligvis for å si fra om at de er der og har sett deg, og kanskje til og med for å heie. Ofte ut gjennom vinduet mens de kjører forbi etter svingen - og de venter til motsatt kjørebane er klar og legger seg helt over i den.
Til sammenlikning er tuting i Norge ofte akkompagnert av en langfinger som blir vist fram i speilet, etter at bilen har passert deg med 5-15 cm margin - midt i en uoversiktlig venstresving og med motgående trafikk. Nesten like ille er det når dette skjer når man er på en oversiktlig, 4 km lang rettstrekke uten motgående trafikk. Selv da kan man faktisk få fingeren vist fram i speilet etter å ha blitt forbikjørt med minimal margin (ja, det har skjedd meg mange ganger). Dette ville man aldri opplevd i Italia, ihvertfall.

Jeg har ikke opplevd én eneste stygg forbikjøring som syklist i Italia. Og jeg har syklet nesten like mye på landevei der som i Norge.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1769921 10/04/2014 10:48
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Danskene og spesielt Nederlenderne er de som vi kan lære mest av, helt klart.
Har ikke tallet for Danmark, men i Nederland blir ca 27% av persontransport gjort per sykkel.
I USA er tallet 0.9%.
Sverige, Finland, Tyskland, Belgia, etc ligger alle på 8-9%, mens Norge er nede på 4% og så og si på bunn i Europa, selv om andelen innbyggere som eier sykkel er svært høy.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: anderfo] #1770169 10/04/2014 17:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sør-italiener, skjønner jeg. ICON_SMILE

Er nok andre boller i Nord. ICON_WINK (Fra Vedano)

Hvis jeg har gitt inntrykk av at jeg trur sykling i bla. Italia er sjansespill så er det ikke det.
Jeg føler og har aldri følt meg utrygg som syklist noen steder i Europa. Ikke i Italia heller, selv om jeg ble varslet av 'svigers'.

Når det gjelder den reele tryggheten så skårer Italia allikevel ikke like bra som Norge, desverre. Til tross for at bilistene kanskje virker oppegående og varsomme så dør det tre ganger så mange syklister (35) per milliard personkilometer enn i Danmark og Nederland. Norge ligger ikke langt etter DK og NL. Holdt deg unna Spania og Portugal. Generelt, jo mer man sykler jo tryggere per kilometer.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1770174 10/04/2014 18:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1770176 10/04/2014 18:04
M
mr.lundgren Offline
Medlem
Medlem
M
Morsom diskusjon det her ICON_SMILE Blir vel alldri noen enighet i denne saken, men jeg som mange andre vil gjerne ytre min mening.

Både bilister og syklister klager over at det ikke er nok sykkelvei i Norge, noe jeg er enig. Men det jeg som oftest ser der ute på veien samt leser på forumsider. Er nemlig det at selv der det er sykkelvei så skal syklisten ligge i veibanen og tråkke, unnskyld meg men hvor pokker er logiken i det?

Det er jo en selvfølge at staten ikke betaler for nye sykkelveier når de allikavel ikke blir tatt i bruk av andre en barnevogner. Så til alle dere som sykler i veien der det er egen sykkelsti - gjør dere selv og oss andre en tjeneste og sykle på den annviste sykkelstien! ICON_SMILE

Kjør hardt kjør stil kjør hjemmemekka bil.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Tange] #1770180 10/04/2014 18:08
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Sør-italiener, skjønner jeg. ICON_SMILE

Er nok andre boller i Nord. ICON_WINK (Fra Vedano)

Hehe, nei jeg bodde i Siena i 1 mnd og Torino i 11 mnd - men jeg reiste litt rundt innimellom (og etterpå).
Vedano har jeg ikke hørt om - fant det ikke på Google Maps engang.

Sitat: Tange
Hvis jeg har gitt inntrykk av at jeg trur sykling i bla. Italia er sjansespill så er det ikke det.
Jeg føler og har aldri følt meg utrygg som syklist noen steder i Europa. Ikke i Italia heller, selv om jeg ble varslet av 'svigers'.

Når det gjelder den reele tryggheten så skårer Italia allikevel ikke like bra som Norge, desverre. Til tross for at bilistene kanskje virker oppegående og varsomme så dør det tre ganger så mange syklister (35) per milliard personkilometer enn i Danmark og Nederland. Norge ligger ikke langt etter DK og NL. Holdt deg unna Spania og Portugal. Generelt, jo mer man sykler jo tryggere per kilometer.

Tviler ikke egentlig på at det er flere ulykker der, så tett som trafikken er. Men jeg tror at forekomsten av "syklist-hat" er lavere der enn man får inntrykk av i Norge. Sånn virker det ihvertfall på meg som har omtrent like mye erfaring fra Italia som fra Norge (på landeveissykkelsetet).

Jeg føler meg til tider truet som syklist i Norge. Her opplever man faktisk at folk med vilje sikter på syklister (heldigvis ikke hver dag).
I tillegg opplever man at folk fullstendig neglisjerer alt som heter speil og vinduer, holder for øynene, leser Aftenposten over bilrattet og skriver SMS samtidig som de kjører. Det er stadig sjåfører som blir overrasket når de oppdager at de nesten har meid meg ned, selv om jeg hadde både lys og reflekser, syklet forutsigbart/rett fram og fulgte forkjørsvei... Dette skjer så ofte som et par ganger i uka, på vei til jobb.

I Italia har jeg aldri opplevd liknende. Forsåvidt ikke i Canada heller (der jeg også bodde et år).

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1770188 10/04/2014 18:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Vedano al Lambro.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: mr.lundgren] #1770195 10/04/2014 18:24
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: mr.lundgren
Morsom diskusjon det her ICON_SMILE Blir vel alldri noen enighet i denne saken, men jeg som mange andre vil gjerne ytre min mening.

Både bilister og syklister klager over at det ikke er nok sykkelvei i Norge, noe jeg er enig. Men det jeg som oftest ser der ute på veien samt leser på forumsider. Er nemlig det at selv der det er sykkelvei så skal syklisten ligge i veibanen og tråkke, unnskyld meg men hvor pokker er logiken i det?

Det er jo en selvfølge at staten ikke betaler for nye sykkelveier når de allikavel ikke blir tatt i bruk av andre en barnevogner. Så til alle dere som sykler i veien der det er egen sykkelsti - gjør dere selv og oss andre en tjeneste og sykle på den annviste sykkelstien! ICON_SMILE

Kan du vise til alle disse sykkelveiene? Gjerne i form av et kart eller lignende. Hintet til barnevogner sier meg at du egentlig mener noe annet.

Redigert av KenR; 10/04/2014 18:25.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Tange] #1770240 10/04/2014 19:10
Dan Offline
More than words
More than words

Der var det jo faktisk et innslag om "Europas peneste sykkelvei", den som jeg pleier å mase om med jevne mellomrom.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: mr.lundgren] #1770272 10/04/2014 20:21
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P

Er jo en viss forskjell på behovene til pendlere og hverdagssyklister enn de som bruker sykkelen til trening. Kan forsåvidt gjerne bruke sykkelvei hvis jeg ikke er i en gruppe, men da må den ikke være full av steiner, ikke kreve at jeg krysser hovedveien med jevne mellomrom, ikke ha en drøss utkjørsler hvor bilene er usynlige frem til de blokkerer veien og hvis den stopper så må man kunne trille rett ut på veien, og ikke på grusen ispedd asfaltbiter nedenfor veiskulderen

En av de rareste sykkelveiene jeg har sett er ved vestkanten i bergen hvor man er innelåst av autovern i flere hundre meter og aner fred og ingen fare. Når man så kommer ned til kjøpesenteret oppdager man at veien ender i en park uten en utgang. da har du valget mellom å sykle tilbake eller krysse en gressplen og så klatre over autovernet inn i en godt traffikert rundkjøring.

Kan gi litt ros til sykkelvei 1 (iallefall nordover fra Bergen) selv om det ikke er adskilt fra bilveien mange steder. Veldig godt skiltet og holder deg borte fra de godt trafikkerte hovedveiene.

Redigert av peterpan; 10/04/2014 20:42.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1770298 10/04/2014 20:48
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Det er ikke vanskelig å lage gode sykkelløsninger, bare se på store byer i Danmark.

Sykkelfeltene i veien mange steder i Norge velger folk å ikke bruke fordi de er livsfarlige og folk får ødelagt helsa av påkjørsler fra biler.

Hvem satt seg ned og bestemte at en symbolsk hvit stripe på asfalten skal gjøre det trygt for en syklist og dermed kalle dette et sykkelfelt? Jeg håper virkelig ikke organisasjoner med tilknytning til sykkelmiljøet godkjente slike hasardiøse forslag.

Det å mene at syklister skal bruke disse er som å be de spille lotto med helsa. Det er vesentlig tryggere å ligge midt i veien slik at du er godt synlig for bilisten som da må vise hensyn.

2 ganger har jeg blitt nedkjørt fra siden i slike sykkelfelter, jeg har aldri blitt påkjørt når jeg ligger midt i veien. Jeg velger dermed fortau eller midt i veien fremfor disse feltene.

Redigert av Kvikken; 10/04/2014 20:52.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: KenR] #1770375 11/04/2014 04:14
M
mr.lundgren Offline
Medlem
Medlem
M
[/quote]

Kan du vise til alle disse sykkelveiene? Gjerne i form av et kart eller lignende. Hintet til barnevogner sier meg at du egentlig mener noe annet. [/quote]

Nå sa ikke jeg at vi har flust med sykkelveier!! Men der det faktisk er det så er det jo ikke en eneste syklist som er på den, utenom meg selv!

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: mr.lundgren] #1770380 11/04/2014 04:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er nemlig det at selv der det er sykkelvei så skal syklisten ligge i veibanen og tråkke, unnskyld meg men hvor pokker er logiken i det?

Dette er helt uinteressant siden det omtrent ikke finnes sykkelveier i Norge.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: mr.lundgren] #1770398 11/04/2014 05:48
Dan Offline
More than words
More than words

Grunnen til at de andre skriver korte insinuerende svar til deg er at det du skriver eksakt det samme som hvert eneste menneske skriver som har kommet inn i denne diskusjonen de siste 10-15 årene. Men jeg skal likevel gi deg et litt mer utfyllende svar, siden du ikke klarer å se logikken. ICON_WINK

Det finnes stort sett ikke sykkelveier i Norge. Det finnes gang- og sykkelveier. Disse skal deles med fotgjengere, og hvis det er litt fotgjengertrafikk på gangveien og syklisten ønsker å holde en høyere snittfart enn 15 km/h så er det bedre for alle parter at han holder seg ute i veien.

Men, spør du da, hvis gangveien er fri for fotgjengere, hvorfor sykler ikke syklisten der da? Det finnes det en masse gode svar på og så finnes det to dårlige. De gode svarene går på vikepliktsregler, uforutsigbarhet, autovernklatring og annet. De to dårlige, på grensen til imbesille, svarene er "fordi syklisten har lyst å plage bilistene" og "fordi syklisten er for teit til å skjønne at gangveien er et bedre valg for ham, noe jeg i min bil klarer å bedømme mye bedre enn han som sykler".

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Dan] #1770427 11/04/2014 07:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan

Grunnen til at de andre skriver korte insinuerende svar til deg er at det du skriver eksakt det samme som hvert eneste menneske skriver som har kommet inn i denne diskusjonen de siste 10-15 årene. Men jeg skal likevel gi deg et litt mer utfyllende svar, siden du ikke klarer å se logikken. ICON_WINK

Det finnes stort sett ikke sykkelveier i Norge. Det finnes gang- og sykkelveier. Disse skal deles med fotgjengere, og hvis det er litt fotgjengertrafikk på gangveien og syklisten ønsker å holde en høyere snittfart enn 15 km/h så er det bedre for alle parter at han holder seg ute i veien.

Men, spør du da, hvis gangveien er fri for fotgjengere, hvorfor sykler ikke syklisten der da? Det finnes det en masse gode svar på og så finnes det to dårlige. De gode svarene går på vikepliktsregler, uforutsigbarhet, autovernklatring og annet. De to dårlige, på grensen til imbesille, svarene er "fordi syklisten har lyst å plage bilistene" og "fordi syklisten er for teit til å skjønne at gangveien er et bedre valg for ham, noe jeg i min bil klarer å bedømme mye bedre enn han som sykler".

+1

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1770494 11/04/2014 08:58
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kjører mer bil enn jeg sykler dessverre. Likevel er konfliktnivået for meg totalt uforståelig.

"Provokatører der ute på 2 hjul"?
Er grunnen til at folk sykler en konspirasjon for å få bilister til å miste besinnelsen?
Hvor stor del av livet tilbringer dere ventende bak syklister?
Hvor stor del av livet tilbringer dere ventende bak biler?
Hvis dere setter opp en brøk her er jeg redd den blir temmelig lik null.

Jeg tok for noen år siden igjen en gruppe på 6-8 syklister ved Hønefoss. Syklet på riksveien, ca 25-30 km/t. Etter ca 60-90 sek begynte bilen bak å blinke. Det kom ingen i mot, men null oversikt så jeg kjørte selvsagt ikke forbi. Ytterligere 30 sek så vrenger 3 biler ut og kjører forbi meg og syklistene. Tuting, blinking, knyttnever og fingre vises raust fram.Heldigvis kom det ingen i mot. Jeg ble liggende bak litt lengre. 2 min etter at jeg kjørte forbi syklistene så tar jeg igjen de travle bilistene. De ligger nå fra Hønefoss til Oslo bak en trailer.
Hvor mye sparte de på å bryte flere lover, ta en stor sjanse med store verdier, eget og andres liv og i tillegg oppføre seg som uforskammede, furtne drittunger? Ingen verdens ting.
For meg synes det litt underlig å diskutere syklistene i dette lyset.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1770533 11/04/2014 09:43
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Nemlig. Denne dynamikken i trafikken er det desverre mange som har tungt for å forstå.

Stort sett vil trafikken gå saktere i snitt en maksimall lovlig hastighet (Så lenge det er noe annet enn sproadisk trafikk). Dermed ser man at det er en vesentlig forskjell på kø, og å bli bremset av langsommere kjøretøy.

Kø oppstår når trafikantene tar opp for stort areal. Kø gir en kontinuerlig reduksjon i hastighet.

Et hinder som en traktor, moped, syklist, venstresvingende bil eller annet bare sakker ned momentant til en kommer forbi. Når man så kommer forbi er veien forover fri for trafikk og man kan holde høyere hastighet enn snittfarten for veien helt til man tar igjen trafikken forbi hinderet. Tidstapet blir gjerne null.

Redigert av sverreb; 11/04/2014 09:44.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Myrulv] #1770554 11/04/2014 10:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Myrulv
Jeg kjører mer bil enn jeg sykler dessverre. Likevel er konfliktnivået for meg totalt uforståelig.

"Provokatører der ute på 2 hjul"?
Er grunnen til at folk sykler en konspirasjon for å få bilister til å miste besinnelsen?
Hvor stor del av livet tilbringer dere ventende bak syklister?
Hvor stor del av livet tilbringer dere ventende bak biler?
Hvis dere setter opp en brøk her er jeg redd den blir temmelig lik null.

Jeg tok for noen år siden igjen en gruppe på 6-8 syklister ved Hønefoss. Syklet på riksveien, ca 25-30 km/t. Etter ca 60-90 sek begynte bilen bak å blinke. Det kom ingen i mot, men null oversikt så jeg kjørte selvsagt ikke forbi. Ytterligere 30 sek så vrenger 3 biler ut og kjører forbi meg og syklistene. Tuting, blinking, knyttnever og fingre vises raust fram.Heldigvis kom det ingen i mot. Jeg ble liggende bak litt lengre. 2 min etter at jeg kjørte forbi syklistene så tar jeg igjen de travle bilistene. De ligger nå fra Hønefoss til Oslo bak en trailer.
Hvor mye sparte de på å bryte flere lover, ta en stor sjanse med store verdier, eget og andres liv og i tillegg oppføre seg som uforskammede, furtne drittunger? Ingen verdens ting.
For meg synes det litt underlig å diskutere syklistene i dette lyset.

+1

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1770573 11/04/2014 10:29
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Kan det være at mr.lundgren skrev feil og mente sykkelfelt?
Jeg skjønner hva han mener, når jeg ser videoen på følgende siden.

http://www.dagbladet.no/2013/06/19/nyheter/sykkel/bilist/trafikk/oslo/27784591/

Redigert av anonym; 11/04/2014 10:30.
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: anonym] #1770583 11/04/2014 10:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous

Drosjesjåføren er helt ute håpløs.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: ] #1770683 11/04/2014 13:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: pedaIglipp
Sitat: sverreb
Stort sett vil trafikken gå saktere i snitt en maksimall lovlig hastighet (Så lenge det er noe annet enn sproadisk trafikk).

Neste gang du har tilgang på en syklisthater som til stadighet blir hindret av "syklister som kjører i 30 km/t når fartsgrensa er 60", så kan du spørre om å få se på kjørecomputeren.

Min står på 40 km/t i snitt på de siste 2000-ish km. Det er 50 timer kjøring det. Så kan du jo spørre hvor mange timer de har ligget bak syklister på det viset. De færreste klarer å gjøre rede for noe mer enn noen minutter.

Tipper de fleste ikke blir sperret mer en minutter på årsbasis, også de som kjører svært mye. Og når tuten oftest går som et orkester før man egentlig blir sperret også, må man jo spørres seg om hvorfor?

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1770697 11/04/2014 13:54
Myrulv Offline
Entusiast
Entusiast
Nå er det påsketrafikk, og snart står det masse biler stille foran andre biler på veiene rundt forbi!

Dette må da være sinnsykt provoserende?

Det er jo uhørt at du som bilist skal oppholdt av noen andre som er foran deg på veien?

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: sveinaa] #1770705 11/04/2014 14:12
Loff 1 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sveinaa
Sitat: anonymous

Drosjesjåføren er helt ute håpløs.

Virkelig håpløst, ja - er vel strengt tatt han som er den store provokatøren; så vidt jeg kan se av videoen er det ikke veldig tett trafikk i venstre-feltet så han kunne jo bare lagt seg over og kjørt forbi. Men neida.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Myrulv] #1770710 11/04/2014 14:25
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

Opplevde noe lignende for et par år siden. Jeg lå bak en campingbil i et veiarbeidsområde, og får et par BMWer bak meg som gjør det veldig klar at de vil forbi. Etter ikke veldig mange sekunder, i et område som fortsatt er veldig uoversiktlig, vrenger de ut og freser forbi både meg og campingbilen. Gestikuleringen fra sjåfør og passasjerer levner liten tvil om hva de mente om min manglende forbikjøring. Ikke lenge etter dukket det opp en god mulighet til å ta en trygg forbikjøring, så da kjørte jeg forbi. Det tok meg ikke lang tid å ta igjen de to BMWene. Ikke fordi de var satt fast i trafikken, men fordi de sto i veikanten og snakket med onkel politi.

Egentlig veldig tilfredsstillende ICON_SMILE

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: trondmm] #1770713 11/04/2014 14:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: trondmm

Opplevde noe lignende for et par år siden. Jeg lå bak en campingbil i et veiarbeidsområde, og får et par BMWer bak meg som gjør det veldig klar at de vil forbi. Etter ikke veldig mange sekunder, i et område som fortsatt er veldig uoversiktlig, vrenger de ut og freser forbi både meg og campingbilen. Gestikuleringen fra sjåfør og passasjerer levner liten tvil om hva de mente om min manglende forbikjøring. Ikke lenge etter dukket det opp en god mulighet til å ta en trygg forbikjøring, så da kjørte jeg forbi. Det tok meg ikke lang tid å ta igjen de to BMWene. Ikke fordi de var satt fast i trafikken, men fordi de sto i veikanten og snakket med onkel politi.

Egentlig veldig tilfredsstillende ICON_SMILE

Blir jeg utsatt for dette på bil eller sykkel, legger jeg meg så langt ut at de ikke kommer forbi.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: anonym] #1770720 11/04/2014 14:54
M
mr.lundgren Offline
Medlem
Medlem
M
Det der er akkurat det jeg mener!!! Hvor pokker er logikken til han inbisilen av en syklist? Hadde det vært meg i taxien så hadde jeg vurdert å knerte bakhjulet hans. Kom ikke her å si at han hadde måtte sykle noe saktere på sin side av den stripplede linje!!

Dette er en strekning jeg sykler jevnlig i og utenom rushen og jeg har ALLTID samme fart. Så da skal jeg si det på en annen måte.

Hvorfor skal staten bruke penger på noe som ikke blir brukt DER DET FAKTISK ER (nei jeg vet vi ikke vader i sykkelvei men det er ikke poenget mitt heller!!)?

Det blir ikke bygd noen fler barnehager hvis alle skal ha seg au pair?
Det blir ikke laget fotballbaner hvis alle velger og spille håndball på dem?
Det er ingen som vil bruke penger på noe som ikke blir brukt, enig?

Det jeg prøver å formidle her da folkens er at sykkelvei/sti/felt MÅ BRUKES der det er for å vise at vi er fornøyd med at vi har fått den lille strekken tilegnet kun oss. Ikke vær 5 år å sitt på ræva å si "men han sykler i veien da vil jeg ååååå" eller " åååå sykkelenveien er så dårlig jeg må bremse ved utkjørsel til veien for der står det en bli"

To f$#king bad!!!

Voks opp brems sykle rundt bilen og etter 10-20 meter har du farten din igjen! I dagens samfunn så har vi så altfor dårlig tid, men hva skal vi med all denne tiden? Ta deg selv i nakken og tenk over alle ganger du sitter og ikke gjør en dritt ( nei det gjelder nok ikke alle).

Jeg regner ikke med at det er noen som vil forstå det jeg skriver fishwhack
men vil ytre min mening som sagt!

God helg

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Dan] #1770746 11/04/2014 15:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dan

Der var det jo faktisk et innslag om "Europas peneste sykkelvei", den som jeg pleier å mase om med jevne mellomrom.

Linken var ment som en motvekt.
I tilfelle det er tvil om det.
Selv om jeg mener at sykkelhat ikke er fraværende i Italia så er det ikke noe tvil om at jeg trur at de til tider ligger et eller mange hestehoder foran oss når det gjelder sykling.

Kult koncept.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: 29" mannen.] #1770827 11/04/2014 18:59
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Burde det vært et minstekrav på sammenhengende lengde for å bruke skilt for gang/sykkelvei? Evt sykkelvei? Når man sykler 15 km til jobb er det ikke så interessant med 500m lange gang/sykkelveistubber på motsatt side av veien.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: Moonlit] #1770843 11/04/2014 19:53
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Moonlit
Sitat: supernalle

Jeg gjetter på at dette er Rye. De er slik i skogen også.

Ingen Rye-lag har organisert trening på fredager, det behøver ikke å ha vært dem.
Det som det også ble sagt mye bedre å henvende seg til klubbledelsen med slikt, jeg vet av førstehåndserfaring at Rye har lav terskel for å strekke laglederne når gruppa blir observert i tvilsomme situasjoner, så det hjelper å si ifra.

De er vel også den klubben som får flest klager, noe som er logisk siden det er den største.

Jo, det var Rye. Organisert eller ikke vet ikke jeg, men når man sykler med klubbdrakt representerer man klubben.
Har møtt de flere ganger i Vålerveien/Øreveien sydover. Nå skal jeg ikke slå fast hvilke dager jeg har møtt de tidligere, men sist var det en fredag mellom 15-16:00.

Re: Provokatører der ut på to hjul [Re: mr.lundgren] #1770893 11/04/2014 20:55
Dan Offline
More than words
More than words
Hvorfor skal staten bruke penger på noe som ikke blir brukt DER DET FAKTISK ER (nei jeg vet vi ikke vader i sykkelvei men det er ikke poenget mitt heller!!)?

Det er noe her du ikke skjønner. Gang- og sykkelvei er bygget for fotgjengere og for syklister som sykler i moderat fart. Veien er bygget for bilister og for syklister som holder litt høyere fart eller av andre grunner velger veien. Det er ikke slik at syklister er en homogen gruppe hvor hele gruppen passer best enten i veien eller på gangveien.

Jeg tipper du vil få ganske mange fotgjengere mot deg hvis du sier at man skal slutte å bygge gangveier fordi de ikke blir brukt av syklister.

Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support