Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett

Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett #1767467 05/04/2014 21:39
D
DaX Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
God kveld! Har snart surfet forum og sykkelnettsteder i 2 måneder men nå får det være nok, jeg trenger derfor deres kompetanse. Vil gjerne ha tilbakemelding på hvilken sykkel jeg bør velge med et budsjett på ca 17.000kr. Har syklet på en Trek alu ramme i 7 år og tenker den er moden for nedgradering til å bli en regn/rulle-sykkel. Er fortsatt ung og bruken blir mest trening i klubb, et par ritt og noen langturer (ikke dagsturer). Er 194 cm høy og 80kg tung, tror derfor jeg trenger størrelse 60+.

Det står mellom Cannondale og Canyon, to kvalitetsmerker i følge dette forumet og verdenspressen. Siden jeg har syklet så lenge på alu har jeg mest lyst til å prøve ut carbon, men dette er ikke 100% bestemt. Har fått med meg at mange mener en veldig bra alu-ramme på dette prisnivået er bedre enn en mindre god carbon ramme. Hvor på prisstigen går egentlig denne grensen?

Cannondale

Det som er pluss med Cannondale er at de har en fysisk butikk hvor de kan stille inn sykkelen med tanke på stemlengde osv. Får også 15% rabatt på alle Cannondale sykler, noe som gjør at jeg kan se på sykler som originalt koster 20.000kr. Har sett mest på SuperSix Evo 5 med Shimano 105 som jeg får da til 16.150kr. Super ramme, men hjul og komponenter er ikke på samme nivå selv om mange er fornøyd med 105. Min gamle alu hadde en blanding av tiagra og 105, og den har holdt lenge uten den beste servicen. Bedre med en god ramme og 105 (10-speed) enn ultegra 6800 (11-speed)? Det er Shimano RS11 hjul på denne og de tenker jeg å bytte ut med noen nye RS21. I fremtiden kan en jo sette på bedre komponenter hvis det trengs. Usikker på vekta på disse. Hører også rykter om at disse SuperSix'ene er i ferd med og fases ut??
SuperSix Evo 5 info

Den nye Synapsen ser snasen ut og den høster veldig god kritikk hvor enn jeg ser. Perfekt sykkel for norske forhold, men blir den for komfortabel? Man kan bare fjerne noen spacere og slammen helt ned. Er det andre store forskjeller? Denne ligger jo i samme prissegment som SuperSix Evo med tilsvarende utstyr + integrert kabelføring. Er fortsatt ung og under 30 så da følger jeg kanskje dette blir for "passivt".
Synapse carbon 105 info. Man kan heller ikke komme unna CAAD10 som ser ut til å gi mest for pengene, men da er vi jo på et annet prisnivå.

Canyon

Så var det Canyon sin tur. Her er jeg ikke 100% sikker på størrelsen eller om det er AL SLX eller CF rammene som er "best". Får heller ikke 15% eller sikkerheten i å ha en fysisk butikk bare en steinkast unna. Får derimot det som ser ut som en mer komplett sykkel med bedre komponenter, hjulsett og god setepinne. Er dette nok til at en ikke bør kjøpe SuperSix Evo 5 105?

Det står mellom disse modellene:

Alu:
Carbon:

Ja, hva skal en si? Det ble en wall of text med mange spørsmål, håper noen kunne ta seg bryet med å skrive noe fornuftig. Noen som har prøvd et utvalg av syklene jeg lister opp? Som dere kanskje skjønner heller jeg mest til SuperSix Evo 105 med Canyon AL SLX 9.0 som nr 2. Jeg kommer til å ta meg god til og høre på deres tilbakemeldinger ICON_WINK
Thanks! cheers

Redigert av DaX; 05/04/2014 22:26.
Re: Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett [Re: DaX] #1767480 05/04/2014 23:07
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Du vet nok best hvilken du selv har lyst på, men husk at du har litt prutemonn på Cannondale veil. priser, særlig mot høsten.

Create the problem and sell the solution
Re: Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett [Re: DaX] #1767501 06/04/2014 06:30
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Men nå er det jo ikke høst på en stund...
15% høres bra ut - tviler på at jeg hadde klart å prute noe mer enn dette før etter TdF :-)

Jeg pønsket litt på det samme - med litt høyere budsjett. Jeg er 193, lange bein og kort overkropp.
hadde en Trek i str 60, og fant Super6 passende også i 60.
Canyon calc ville ha meg på 62 (xxl), men kundeservice rådet meg til 60 - eventuelt med lengre stem.

Jeg endte opp med en cf slx i str 60, uten å bytte komponenter. Den passer helt utmerket.
jeg tror, at dersom jeg hadde lengre overkropp, ville jeg fortsatt hatt 60, men med 1-3 cm lengre stem.

Nå har jeg ikke fått testet nysykkelen noe særlig ennå -kun 500m ute, og ca 5 timer på rulla. Men sittestillingen er jeg så langt strålende fornøyd med.

I forhold til Super6 synes jeg det var mer-for-pengene hos Canyon (om en antar at rammene er "like gode") - selv om jeg skulle fått 15% hos 'dale.
Forskjellen ligger vel i at det er enklere å forholde seg til en butikk om det skulle være et problem, eller en trenger mer inngående kjøpeveiledning.
Nå er jeg relativt selvhjulpen på begge disse områdene, så dette var ikke tungtveiende argumenter for meg.

Uansett hva du velger, har du nok kommet fram til 2 svært gode valg - Lykke til.
Mine 10 øre :-)

Re: Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett [Re: DaX] #1767505 06/04/2014 07:00
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan ikke mye om landeveissykler, men i diskusjonen lokal vs nett så har jeg gjort noen tanker og erfaringer. Service hos lbs kan være bedre og enklere, men denne påstanden er det grunn til å være kritisk til. Det er mange flinke lbs, men minst like mange dårlige. Om din lbs er av de middelmådige så tror jeg at du kan oppleve servicen fra aktører som canyon som langt bedre og enklere. Da har du kontakt direkte med produsent og slipper å forholde deg til en selger som først og fremst forsøker å unnslippe ansvar.
Det er også grunn til å sjekke nøye om din lbs faktisk skifter deler uten at du må betale fullpris. I det priasegmentet du snakker om har jeg aldri opplevd at jeg får bytte deler for personlig tilpasning. Kanskje er det også andre som er enda bedre på sykkeltilpasning slik at du uansett vil gjennomføre tilpasning et annet sted enn der du handler?
Så til min siste tanke om gamle sannheter, mange tror at nett automatisk er billigere enn lokale butikker, men den sannheten føler jeg er i ferd med å forandre seg meget raskt. Jeg var sikker på at min nye stisykkel kom til å komme fra nettet, men det blir lokalt rett og slett fordi at det var det beste kjøpet.

Re: Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett [Re: DaX] #1767570 06/04/2014 09:18
Gjaevert Offline
Avhengig
Avhengig
Siden du lister opp sykkelen jeg akkurat har kjøpt så kan jeg kort fortelle min erfaring.
Nå hadde ikke jeg 15% noe sted, så Canyon ga meg klart mest valuta for de 15k jeg skulle bruke.
Jeg gikk for Ultimate AL 9.0 fordi det var den beste jeg hadde råd til. Og jeg er kjempefornøyd. Jeg oppgradere fra en Trek 2.1 med 105, å vil påstå jeg merker stor forskjell sålangt. Største ulempen med Canyon kan kanskje være leveringstid, da denne virker å variere ganske mye. Men der kan du være heldig som meg (1 uke), og du har kanskje ikke dårlig tid?
Jeg er helt enig i din argumentasjon at en lokal forhandler kan gi noe økt trygghet. Men det vil jo uansett være mulig å få levert sykkelen på service flere steder selv om den er kjøpt på nett. Til problemløsning rundt utstyr og tilpasning, så er det mange smarte hoder her på forumet, og jeg syntes de "mindre" sykkelbutikkene ofte er flinke på slikt(kontra store varehus).
Så får du ha lykke til.

Cannondale CAAD13 2020
Re: Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett [Re: DaX] #1767647 06/04/2014 13:20
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Min LBS er dette forumet ICON_WINK Ekstremt mye kunnskap her inne, kudos til alle.

Re: Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett [Re: DaX] #1767671 06/04/2014 14:52
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Generelt er det bedre å kjøpe en sykkel som er litt for høy enn for lav i front. Er enklere å gjøre noe med det. Er sykkelen for lav i front så sliter du med å gjøre noe med det.

Et annet generelt råd er å prøve før du kjøper. Smaken er som baken. Det er ikke en sykkel som passer til alle.

Re: Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett [Re: Ketle] #1767813 06/04/2014 18:49
P
Petterbe Offline
Entusiast
Entusiast
P
+1 til det Ketle skriver.
Trådstarter skal forøvrig ha kred for å ha funnet fram til noen fantastisk gode alternativer. Blir nok nøyd uansett utfall. Jeg vingler i mitt valg her. Dersom du sitter godt på den meget aggressive 'dalen, hadde jeg kjøpt den. Må du til med et spacer-tårn, velger du heller CF SL 8.0. (Campa er konge! Jeg har Chorus)

Re: Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett [Re: DaX] #1767920 06/04/2014 23:02
D
DaX Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Her var det mange veldige gode svar. Tusen hjertelig takk!
Har sett meg litt blind på specs, features og vekt så nå tenker jeg å prøve ut Super6 i butikk. De har ikke størrelse 60 inne akkurat nå men jeg får jo følelsen av karbon. Har tenkt en del på alu vs karbon men jeg føler jeg hatt alu lenge nok, så da blir det karbon.

Ser nå at det kanskje begynner å haste litt med de ulike Canyon modellene da mange av de jeg så på er utsolgt (for sesongen?). Men Ultimate CF SL 8.0 leveringstidene ble akkurat oppdatert og det passer perfekt med uke 18 (+2 uker levering). Glemte å nevne i førstepost at jeg helst vil ha en sykkel som ikke trenger mye vedlikehold ICON_SMILE Vil gjerne ha sykkelen på døra i uke 22/23.

Frister å legge 2k til i potten for å komme opp til Ultimate CF SL 9.0 Ultegra (shark silver - cyan, spesiell farge tho) eller Super6 Ultegra (19500). Er det verdt 2 lapper å gå fra Athena til Ultegra? Ahh kan bli rar av dette ICON_CRAZY

Ultimate CF SL 9.0 Ultegra Sendes uke 21
Ultimate CF SL 8.0Campagnolo Athena Sendes uke 18
SuperSix Evo Ultegra 1 uke bestillingstid hvis den er på lager

Re: Cannondale fra lokal butikk eller Canyon fra nett [Re: DaX] #1768119 07/04/2014 10:39
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: DaX
Her var det mange veldige gode svar. Tusen hjertelig takk!
Har sett meg litt blind på specs, features og vekt så nå tenker jeg å prøve ut Super6 i butikk. De har ikke størrelse 60 inne akkurat nå men jeg får jo følelsen av karbon. Har tenkt en del på alu vs karbon men jeg føler jeg hatt alu lenge nok, så da blir det karbon.

Ser nå at det kanskje begynner å haste litt med de ulike Canyon modellene da mange av de jeg så på er utsolgt (for sesongen?). Men Ultimate CF SL 8.0 leveringstidene ble akkurat oppdatert og det passer perfekt med uke 18 (+2 uker levering). Glemte å nevne i førstepost at jeg helst vil ha en sykkel som ikke trenger mye vedlikehold ICON_SMILE Vil gjerne ha sykkelen på døra i uke 22/23.

Frister å legge 2k til i potten for å komme opp til Ultimate CF SL 9.0 Ultegra (shark silver - cyan, spesiell farge tho) eller Super6 Ultegra (19500). Er det verdt 2 lapper å gå fra Athena til Ultegra? Ahh kan bli rar av dette ICON_CRAZY

Ultimate CF SL 9.0 Ultegra Sendes uke 21
Ultimate CF SL 8.0Campagnolo Athena Sendes uke 18
SuperSix Evo Ultegra 1 uke bestillingstid hvis den er på lager

Det er neppe verdt to lapper å gå fra Athena til Ultegra, det er heller slik at mange vil se det som en nedgradering ICON_WINK
Karbon eller alu? Tja, så lenge du ikke kan velge stål er det hipp som happ(i min rare verden)
Jeg tror jeg hadde valgt Cannondalen om jeg måtte velge mellom disse.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.

Moderator  support, Valentino