God kveld! Har snart surfet forum og sykkelnettsteder i 2 måneder men nå får det være nok, jeg trenger derfor deres kompetanse. Vil gjerne ha tilbakemelding på hvilken sykkel jeg bør velge med et
budsjett på ca 17.000kr. Har syklet på en Trek alu ramme i 7 år og tenker den er moden for nedgradering til å bli en regn/rulle-sykkel. Er fortsatt ung og bruken blir mest trening i klubb, et par ritt og noen langturer (ikke dagsturer). Er 194 cm høy og 80kg tung, tror derfor jeg trenger størrelse 60+.
Det står mellom Cannondale og Canyon, to kvalitetsmerker i følge dette forumet og verdenspressen. Siden jeg har syklet så lenge på alu har jeg mest lyst til å prøve ut carbon, men dette er ikke 100% bestemt. Har fått med meg at mange mener en veldig bra alu-ramme på dette prisnivået er bedre enn en mindre god carbon ramme. Hvor på prisstigen går egentlig denne grensen?
CannondaleDet som er pluss med Cannondale er at de har en fysisk butikk hvor de kan stille inn sykkelen med tanke på stemlengde osv. Får også 15% rabatt på alle Cannondale sykler, noe som gjør at jeg kan se på sykler som originalt koster 20.000kr. Har sett mest på
SuperSix Evo 5 med Shimano 105 som jeg får da til 16.150kr. Super ramme, men hjul og komponenter er ikke på samme nivå selv om mange er fornøyd med 105. Min gamle alu hadde en blanding av tiagra og 105, og den har holdt lenge uten den beste servicen. Bedre med en god ramme og 105 (10-speed) enn ultegra 6800 (11-speed)? Det er Shimano RS11 hjul på denne og de tenker jeg å bytte ut med noen nye RS21. I fremtiden kan en jo sette på bedre komponenter hvis det trengs. Usikker på vekta på disse. Hører også rykter om at disse SuperSix'ene er i ferd med og fases ut??
SuperSix Evo 5 info Den nye
Synapsen ser snasen ut og den høster veldig god kritikk hvor enn jeg ser. Perfekt sykkel for norske forhold, men blir den for komfortabel? Man kan bare fjerne noen spacere og slammen helt ned. Er det andre store forskjeller? Denne ligger jo i samme prissegment som SuperSix Evo med tilsvarende utstyr + integrert kabelføring. Er fortsatt ung og under 30 så da følger jeg kanskje dette blir for "passivt".
Synapse carbon 105 info. Man kan heller ikke komme unna CAAD10 som ser ut til å gi mest for pengene, men da er vi jo på et annet prisnivå.
CanyonSå var det Canyon sin tur. Her er jeg ikke 100% sikker på størrelsen eller om det er AL SLX eller CF rammene som er "best". Får heller ikke 15% eller sikkerheten i å ha en fysisk butikk bare en steinkast unna. Får derimot det som ser ut som en mer komplett sykkel med bedre komponenter, hjulsett og god setepinne. Er dette nok til at en ikke bør kjøpe SuperSix Evo 5 105?
Det står mellom disse modellene:
Alu:Carbon:Ja, hva skal en si? Det ble en wall of text med mange spørsmål, håper noen kunne ta seg bryet med å skrive noe fornuftig. Noen som har prøvd et utvalg av syklene jeg lister opp? Som dere kanskje skjønner heller jeg mest til SuperSix Evo 105 med Canyon AL SLX 9.0 som nr 2. Jeg kommer til å ta meg god til og høre på deres tilbakemeldinger

Thanks!