Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

treningsplan.. pulssoner.. bare tøv?

treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? #1766254 03/04/2014 12:55
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
de første årene (inkl år nesten uten trening)
jeg trente bare hardt. alle mine økter kjørte jeg på det jeg klarte omtrent.

i fjor
modererte meg en del ut i fra det alle treningsopplegg sier, nemlig å kjøre en del rolig mellom de harde øktene. det jeg kalte rolig kaller nok andre lapskaus. på slutten trente jeg noenlunde ekte rolig mellom harde økter. ca 10-12 timer pr uke.

i år
har satset på å følge en treningsplan. fikk meg en bok som går på billigsalg om dagen (thor hushovd / dag otto). denne har også noen treningsplaner som jeg bestemte meg for å følge. ser de er nåkså lik planer andre viser til fra olympiatoppen.

- før planene beskrives hvordan TH har satt sine pulssoner. de stemmer så klart ikke med pulssonene jeg hadde satt på garminklokka (standardoppsett ut i fra max/min puls). heller ikke med strava sitt forslag. hva er vitsen med å dele opp pulsen i soner når alle opererer med forskjellige soneinndelinger? faen, kan vi ikke bare snakke % i stedet?

uansett..
sone 1 går opp til 77% av maxpuls.
sone 2 til 82%.
så 87, 92 og 97%. altså 5 soner.

treningsplanene er lagt opp i uker, og med forskjellige valg alt etter timer pr uke.

det jeg reagerer mest på er at når jeg skal kjøre "hardt", så er det kun snakk om sone 3. så vidt jeg har forstått må man ta rolige økter mellom slagene for å kunne klare å yte hardt nok når man skal kjøre hardt. men så er det jo aldri skikkelig hardt.. jeg klarer jo fint å trene hver dag i sone 3 hele øktene. inkl oppvarming.

det er også lagt opp til div basistrening styrke, der det står at sykkelspesifikt kjøres det styrketråkk. jeg har lagt all denne tiden til styrketråkk og gitt bæng i overkropp. (jeg sykler, gidder ikke bruke 3 timer i uken på å trene styrke!)

dette innlegget ble jo bare rot, så jeg får summere opp det jeg spør om:

- er det virkelig hardt nok å trene de hardeste øktene i uka på max 87%?
- gidder dere bruke 20% av treningstiden til basistrening styrke? hvilke øvelser?
- hvis jeg skal prøve å sette mine pulssoner til én standard, hvilken bør jeg bruke (mest vanlig)?
- bør pulssoner settes indiviuelt slik at feks grensen mellom sone 3 og 4 = terskelpuls eller noe?
- nå har jeg satt wattmåler på godsykkelen (stages). er det bare å drite i pulssonetrening, finne meg noen gode watt-planer i stedet?

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766259 03/04/2014 13:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kan du ikke drite i puls og ta en FTP test å lage ett opplegg ut i fra det? Du har jo investert i en Stages arm som blir en håpløst investering om du ikke skal bruke den?

Masser av folk her inne med watt erfaring!

(Sjelden noen har like pulssoner målt i slag, derfor man bruker % når man deler inn. Tipper OLT sine soner er fine å bruke om du skal bruke puls.).

Redigert av sveinaa; 03/04/2014 13:11.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766319 03/04/2014 15:15
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Strava sine pulssoner kan du jo bare stille slik du vil ha de ved å sette den til custom, feks etter OLT sine indelinger. Men har du Stages burde du jo bruke den

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766321 03/04/2014 15:23
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Trener jeg med watt driter jeg helt i pulsen. Trener jeg med puls bruker jeg mer følelse av over/under terskel enn hva pulsmåleren viser.. Selv om pulsen den visser ikke akkurat er breaking news.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Pett_er] #1766329 03/04/2014 15:40
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg kjører stort sett på følelse og bruker pulsklokka for å ha noe i legge inn i treningsdagboka...
Unntaket er langturer hvor jeg synes det er greit å holde et øye på pulsen underveis ettersom jeg synes det er vanskelig å kjenne forskjell på sone 1 og 2 (og blir det mye sone 2 der du hadde planlagt sone 1 kan det bli trøbbel etterhvert).

Trenger man noen tommelfingerregler å forholde seg til synes jeg disse er greie:

Hvis du trener terskeldrag og noen skriker " fortsett 8 minutter til i samme tempo" til deg på slutten av draget og du tenker "det er faen ikke mulig" har du kjørt for hardt (tenker du "piece of cake - kunne glatt tatt et kvarter" har du kjørt for rolig.

Kjører du o2 drag skal tempoet være det høyeste som du kan klare å holde på alle dragene (+/- noen få sekunder) og hvor du med full spiker og maks innsats klarer å kjøre det siste noen sekunder bedre enn snittet av de foregående.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766404 03/04/2014 18:10
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Rexenes
- er det virkelig hardt nok å trene de hardeste øktene i uka på max 87%?

Usikker på hva du legger i "hardt nok" men jeg har kjørt nesten utelukkende sone 3-/terskeløkter (wattstyrt) i vinter, og ser etter øktene at pulsen som regel topper ut på 87-88 % HFmax. Dette på økter som virkelig svir, med drag på 40, 50 eller 60 minutter. Opplever disse øktene som temmelig harde, selv om pulsen kanskje ikke tilsier det.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766428 03/04/2014 18:39
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
takker for svar folkens.

kommer nok til å trene etter wattsoner framover, men det blir jo kun på godsykkelen. på terrengsykkelen jeg trekker rundt vogn med jentungen i og regnsykkelen som står på rulla inne nå må jeg fortsatt bruke puls (eller legge opp til rolige økter etc på de).

ang pulssoner så forstår jeg at man må dele inn i % pga individuelle forskjeller. men hvorfor det finnes så mange forskjellige måter å dele sonene inn i, klarer jeg ikke å forstå. det gjør det jo litt håpløst å diskutere intensitet med hverandre, sammenligne treningsprogrammer etc når man ikke aner om sone 3 er hard eller lett..

når jeg har syklet på puls har 87% ikke føltes særlig hardt (som makspuls). å ligge mellom 82 og 87% i dragene på intervaller som det står, synes jeg virker slapt. mulig jeg har høyere makspuls enn jeg tror.. vil det i så fall skade å kjøre hardere enn sone 3 på dragene, så lenge jeg klarer å kjøre sone 3 neste gang?

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766485 03/04/2014 19:44
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det spørs jo også litt på hva du trener på, og hvor du er i periodisering. Alt er hardt, bare det blir langt nok.

Hvis du ikke blir særlig sliten i 82-87% (sone 3) tror jeg du har feil sonegrenser. Olympiatoppen sier 50-90 minutter i den sonen, og det gjelder jo folk i rimelig god form. Så for toppidrettsutøvere skal s3-drag vare lenge. Problemet kommer når man skal skrive bok for vanlige folk, som varierer fra ganske utrent til supermosjonister. (Jeg slet hardt med 4x4 i s3 den første sommeren etter at jeg krabbet meg ut av sofaen. I dag er det lett.)

Det er tre interessante soner, uansett hvilke tall man setter på hva. Rolig er rolig langtur. Rundt og over terskel er hardt. Midt i mellom er lapskaus, og bør unngås dersom man trener en del.

Jeg trente mye etter puls de første årene. Nå kjenner jeg kroppen godt nok til å kunne gå mer på følelse. Jeg kjører etter watt på rulleintervaller, som fungerer bedre enn puls. Jeg logger fortsatt alt jeg gjør for å se om det rolige går så rolig det skal. Det var en vekker.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766506 03/04/2014 20:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

- bør pulssoner settes indiviuelt slik at feks grensen mellom sone 3 og 4 = terskelpuls eller noe?

Ja, det bør de göras.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: oyvin] #1766521 03/04/2014 20:25
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: oyvin
Det spørs jo også litt på hva du trener på, og hvor du er i periodisering. Alt er hardt, bare det blir langt nok.

Hvis du ikke blir særlig sliten i 82-87% (sone 3) tror jeg du har feil sonegrenser. Olympiatoppen sier 50-90 minutter i den sonen, og det gjelder jo folk i rimelig god form. Så for toppidrettsutøvere skal s3-drag vare lenge. Problemet kommer når man skal skrive bok for vanlige folk, som varierer fra ganske utrent til supermosjonister. (Jeg slet hardt med 4x4 i s3 den første sommeren etter at jeg krabbet meg ut av sofaen. I dag er det lett.)

Det er tre interessante soner, uansett hvilke tall man setter på hva. Rolig er rolig langtur. Rundt og over terskel er hardt. Midt i mellom er lapskaus, og bør unngås dersom man trener en del.

Jeg trente mye etter puls de første årene. Nå kjenner jeg kroppen godt nok til å kunne gå mer på følelse. Jeg kjører etter watt på rulleintervaller, som fungerer bedre enn puls. Jeg logger fortsatt alt jeg gjør for å se om det rolige går så rolig det skal. Det var en vekker.

å kjøre 90 minutter i sone 3 blir noe annet enn de øktene jeg får i treningsplanene fra thor og dag otto.. dagens trening var 1 av 2 økter denne uken på ca 30 minutter i sone 3 (intervaller, totalt ca 1 time). som de hardeste øktene i en 15 timers uke synes jeg det virker snaut.

nå kunne jeg sikkert kjørt det som ett drag i sone 3, men regner med utbyttet blir det samme?

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: fredriks] #1766534 03/04/2014 20:43
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: fredriks

Ja, det bør de göras.

er det definert slik? at grensen 3/4 skal være lik terskel? i så fall begynner det å ligne noe for min del. da kan jeg strekke sone 3 med 5 pulsslag.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766556 03/04/2014 21:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvordan har du funnet din makspuls? Tror som noen påpeker at du kanskje har satt makspuls for lavt. Er 30 min med 2x15 min lett også?

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766570 03/04/2014 21:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Til sammenligning hadde jeg 2 drag av 8 min i høy sone 3 (litt ivrigere en planlagt på racern så bikka nok til og med 90% på slutten, men det får gå), samt et avsluttende drag på 24 min i sone 3, og uten å ta for mye i. Den kjennes godt den økta nå 2 timer etterpå.

Redigert av sveinaa; 03/04/2014 22:03.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766583 04/04/2014 05:13
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har også den boka til Hushovd/Lauritsen. Jeg har ikke fulgt treningsopplegget i den, men syns også at det ser meget slapt ut.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: sveinaa] #1766597 04/04/2014 05:59
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: sveinaa
Hvordan har du funnet din makspuls? Tror som noen påpeker at du kanskje har satt makspuls for lavt. Er 30 min med 2x15 min lett også?

det var vel jeg selv som nevnte det. jeg har ikke testet den siste par årene. når jeg satte makspuls for kanskje 4 år siden var det absolutt høyeste målte etter noen jævlige drag utrent på skøyteski. så la jeg vel på noen slag. mener på at jeg satte makspuls til 195 da. bruker 193 som utgangspunkt nå. tror høyeste målte puls siste halve år er 187.

testet FTP med puls tidligere i år og landet da på 173 (89.6% av antatt makspuls). burde sikkert brukt treningsplaner basert på ftp i stedet, men etter å ha sett litt på virrvarret av treninsplaner og meninger gjorde jeg det enkelt og fulgte boka i stedet.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: sveinaa] #1766599 04/04/2014 06:07
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Til sammenligning hadde jeg 2 drag av 8 min i høy sone 3 (litt ivrigere en planlagt på racern så bikka nok til og med 90% på slutten, men det får gå), samt et avsluttende drag på 24 min i sone 3, og uten å ta for mye i. Den kjennes godt den økta nå 2 timer etterpå.

jeg ville nok også merket denne, men når jeg bare kjørte på uten mål og mening før - så lå jeg på typiske økter 90 minutter i sone 3-4-5 hver gang. prøve å slå pesonlig rekord var motivasjon nok til å holde trøkket oppe (og kortere kneiker til å pushe opp mot makspuls). føler meg litt ukomfortabel med å ikke ha noen slike økter lengre. kjipt om flere timer og mer proff trening fører til dårligere rittsykling.

når jeg ser på badevekta så sier den riktinok nå at jeg går nedover i fett% og oppover i muskelmasse. tidligere gikk jeg klart ned i muskelmasse i takt med vektreduksjonen. så at jeg trener riktigere nå enn tidligere tror jeg vel egentlig på.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: traktoregg] #1766600 04/04/2014 06:08
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: traktoregg
Jeg har også den boka til Hushovd/Lauritsen. Jeg har ikke fulgt treningsopplegget i den, men syns også at det ser meget slapt ut.

regner med at jeg fra mandag av følger en wattstyrt treningsplan.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Torshov-Simen] #1766612 04/04/2014 06:25
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: Torshov-Simen
Jeg kjører stort sett på følelse og bruker pulsklokka for å ha noe i legge inn i treningsdagboka...
Unntaket er langturer hvor jeg synes det er greit å holde et øye på pulsen underveis ettersom jeg synes det er vanskelig å kjenne forskjell på sone 1 og 2 (og blir det mye sone 2 der du hadde planlagt sone 1 kan det bli trøbbel etterhvert).

Trenger man noen tommelfingerregler å forholde seg til synes jeg disse er greie:

Hvis du trener terskeldrag og noen skriker " fortsett 8 minutter til i samme tempo" til deg på slutten av draget og du tenker "det er faen ikke mulig" har du kjørt for hardt (tenker du "piece of cake - kunne glatt tatt et kvarter" har du kjørt for rolig.

Kjører du o2 drag skal tempoet være det høyeste som du kan klare å holde på alle dragene (+/- noen få sekunder) og hvor du med full spiker og maks innsats klarer å kjøre det siste noen sekunder bedre enn snittet av de foregående.

jeg er såpass usikker på både hvor hardt jeg bør kjøre, og hvor hardt jeg faktisk kjører. så jeg må nok ha noe objektivt og håndfast å styre etter.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766620 04/04/2014 06:35
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O

testet FTP med puls tidligere i år og landet da på 173 (89.6% av antatt makspuls).

Hvis jeg har skjønt FTP riktig, er det et timesdrag med jevn belastning. Jeg ville tro at snittpuls på det er et greit anslag for terskelpuls?

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: oyvin] #1766633 04/04/2014 06:56
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: oyvin

testet FTP med puls tidligere i år og landet da på 173 (89.6% av antatt makspuls).

Hvis jeg har skjønt FTP riktig, er det et timesdrag med jevn belastning. Jeg ville tro at snittpuls på det er et greit anslag for terskelpuls?

ja.. jeg kjørte 20-minuttersvarianten (sufferfest) for å finne FTP. Så jeg regner med den stemmer noenlunde bra.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766659 04/04/2014 07:33
sveinaa Offline
More than words
More than words

jeg ville nok også merket denne, men når jeg bare kjørte på uten mål og mening før - så lå jeg på typiske økter 90 minutter i sone 3-4-5 hver gang. prøve å slå pesonlig rekord var motivasjon nok til å holde trøkket oppe (og kortere kneiker til å pushe opp mot makspuls). føler meg litt ukomfortabel med å ikke ha noen slike økter lengre. kjipt om flere timer og mer proff trening fører til dårligere rittsykling.

når jeg ser på badevekta så sier den riktinok nå at jeg går nedover i fett% og oppover i muskelmasse. tidligere gikk jeg klart ned i muskelmasse i takt med vektreduksjonen. så at jeg trener riktigere nå enn tidligere tror jeg vel egentlig på.

Om vekten går nedover og muskelmassen øker, må du jo være inne på noe? Kan du ikke forsøke å kjøre feks 2-3 uker med litt forskjellige sone 3 drag med total drag tid på ca 40 min, for så å kjøre 1 - 1 1/2 uke med knall hard sone 4. I den første perioden kjøre 2-3 intervall økter i uke resten litt rolig, og så kline til med 4 knall harde intervall økter i uka når du starter på sone 4. Ta en FTP test først og en ca en uke etter at du er ferdig med sone 4 perioden, så skal du se du har fått en fremgang.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766677 04/04/2014 07:54
Analianum Offline
Fersking
Fersking
Større kukk = høyere puls. Tar mer tid å pumpe rundt blod i store ting enn små. Derfor mange syklister amputerer penis. Også en grunn til at omskjærte gutter sykler fort

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: sveinaa] #1766696 04/04/2014 08:12
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R

Om vekten går nedover og muskelmassen øker, må du jo være inne på noe? Kan du ikke forsøke å kjøre feks 2-3 uker med litt forskjellige sone 3 drag med total drag tid på ca 40 min, for så å kjøre 1 - 1 1/2 uke med knall hard sone 4. I den første perioden kjøre 2-3 intervall økter i uke resten litt rolig, og så kline til med 4 knall harde intervall økter i uka når du starter på sone 4. Ta en FTP test først og en ca en uke etter at du er ferdig med sone 4 perioden, så skal du se du har fått en fremgang.

blir nok å finne et wattstyrt program i helga. så kjøre med det fra mandag. 4x sone 4 hadde vært artig å teste ut dog.

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Analianum] #1766704 04/04/2014 08:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Analianum
Større kukk = høyere puls. Tar mer tid å pumpe rundt blod i store ting enn små. Derfor mange syklister amputerer penis. Også en grunn til at omskjærte gutter sykler fort

Tror du har kommet feil. Dette er ikke noe sjekke forum!

Re: treningsplan.. pulssoner.. bare tøv? [Re: Rexenes] #1766705 04/04/2014 08:21
sveinaa Offline
More than words
More than words

blir nok å finne et wattstyrt program i helga. så kjøre med det fra mandag. 4x sone 4 hadde vært artig å teste ut dog.

Du kan kjøre samme prinsippet med watt!

Moderator  support