Ny sykkel som er for "lavt" giret
|
Ny sykkel som er for "lavt" giret
#1766004
03/04/2014 07:33
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Kjøpte meg ny sykkel i vinter, gjorde en litt for dårlig sjekk på kassetten( lite peiling). Tok den ut i dag for jomfruturen å i den første slake nedoverbakken tømte jeg giret før jeg nådde 50 km/t. Er ikke godt vant har en Jamis alu sak i dag med 50/34 krank usikker på kassetten da sykelen står hjemme ( burde seff hvis det men....) Men på sist trening tro jeg helt greit 70 km/t på den uten å hoppe rundt på sete. Er en tung fyr så vil jo ha rimelig lette gir oppover, men skal ikke på de bratte klatringen så vil helle kunne køle på bortover/nedover. Lang intro...:-) Sitter Ultegra 10 speed 50/34 krank med 12-27 kassett. Hvilken kassett anbefaler dere?Mål : Lett oppover og tungt bortover.
Redigert av 29" mannen.; 03/04/2014 07:34.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766011
03/04/2014 07:36
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766018
03/04/2014 07:48
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Takk gutter for rask tilbakemelding, hvor "mye" utgjør denne endringen? Må ikke bytte kjede for dette skifte Går 12-27 i kombo med 50/34 for å være lett giret eller er det normalt.
Redigert av 29" mannen.; 03/04/2014 07:50.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766025
03/04/2014 07:50
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 160
Cae
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 160 |
Forskjellen på 11 og 12 kassett blir ca 4km/h på lik cadense. Hvis du er litt tyngre så hadde kanskje en 11-28 kassett passet best.
Cae.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766046
03/04/2014 08:13
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Takk gutter for rask tilbakemelding, hvor "mye" utgjør denne endringen? Må ikke bytte kjede for dette skifte Går 12-27 i kombo med 50/34 for å være lett giret eller er det normalt.
12/50 er "lett" i den forstand at 12 tilsynelatende er det nye tyngstegiret på mange kassetter og kompaktkrank(dvs. 50/34)er den nye standardkranken. Den originale standardkranken er jo 53/39 og da er 12 ikke så dumt valg. Det er verdt å merke seg at 50/11 er et tyngre gir enn 53/12(men ikke veldig mye). Med 50/11 går det nesten i 69 km/t med 120 i kadens. Trenger du tyngre gir enn det bør du seriøst vurdere å bytte til en standardkrank med 53/39(eller 38 for litt enklere klatring), og er du skrekkelig tøff kan du jo gå for både 54 og 55-tenners ringer på en standardkrank men da begynner det å bli for spesielt interesserte.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766047
03/04/2014 08:13
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Min erfaring er at man bør ha 11 som minste tannhjul bak sammen med kompaktkrank.
Før jeg hadde dette, ble jeg flere ganger hjelpeløst frakjørt i utforkjøringene på turer med sykkelklubben. Med "maks kadens" på 50/12 savner man ofte et tyngre gir. Med "maks kadens" på 50/11, er det gjerne mer å hente på å slutte å trå, krype sammen, og bli mer "aero".
På østlandet klarer man seg fint med 34/25 som letteste gir. Skal du sykle lenge og bratt på vestlandet, i mellomeuropa, kanariøyene eller andre steder ville jeg vurdert en kassett med minst 27.
Selv har jeg nå flere kassetter samt kjedepisk og kassettavtager. Det er ganske lett å bytte.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: ute-og-sykler]
#1766052
03/04/2014 08:17
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Min erfaring er at man bør ha 11 som minste tannhjul bak sammen med kompaktkrank.
Før jeg hadde dette, ble jeg flere ganger hjelpeløst frakjørt i utforkjøringene på turer med sykkelklubben. Med "maks kadens" på 50/12 savner man ofte et tyngre gir. Med "maks kadens" på 50/11, er det gjerne mer å hente på å slutte å trå, krype sammen, og bli mer "aero".
På østlandet klarer man seg fint med 34/25 som letteste gir. Skal du sykle lenge og bratt på vestlandet, i mellomeuropa, kanariøyene eller andre steder ville jeg vurdert en kassett med minst 27.
Selv har jeg nå flere kassetter samt kjedepisk og kassettavtager. Det er ganske lett å bytte. Da ser det ut som jeg går for en 11-25, har verktøy til å skifte, får da samtidig fjernet dorkdiscen ....kan jeg bruke samme kjedelengde?
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766054
03/04/2014 08:18
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 160
Cae
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 160 |
Nei, forskjellen er ca 4km/h mellom 11 og 12 kassett. Dette er da på cadense på 90. Bruker du høyere cadense er det mulig at forskjellen mellom 11-12 kassett øker øker....Dog ikke så mye... For best mulig fart så bør du bytte til en 11 kassett og for lettest mulig oppover bør du få en 28 kassett. dvs 11-28  Cae.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766055
03/04/2014 08:18
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Min erfaring er at man bør ha 11 som minste tannhjul bak sammen med kompaktkrank.
Før jeg hadde dette, ble jeg flere ganger hjelpeløst frakjørt i utforkjøringene på turer med sykkelklubben. Med "maks kadens" på 50/12 savner man ofte et tyngre gir. Med "maks kadens" på 50/11, er det gjerne mer å hente på å slutte å trå, krype sammen, og bli mer "aero".
På østlandet klarer man seg fint med 34/25 som letteste gir. Skal du sykle lenge og bratt på vestlandet, i mellomeuropa, kanariøyene eller andre steder ville jeg vurdert en kassett med minst 27.
Selv har jeg nå flere kassetter samt kjedepisk og kassettavtager. Det er ganske lett å bytte. Da ser det ut som jeg går for en 11-25, har verktøy til å skifte, får da samtidig fjernet dorkdiscen ....kan jeg bruke samme kjedelengde? Sannsynligvis, og har du bare syklet en kort distanse trenger du neppe å bytte kjedet heller.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766063
03/04/2014 08:23
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766065
03/04/2014 08:26
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Det går også an å montere større klinger på kompaktkranker. Både 52 og 53 - 36/39 finnes til kompakt også.
Kompakt bør etter hvert bli standard, nettopp på grunn av dette.
50/11 som tyngste gir bør holde for de aller fleste som ikke sykler temporitt i slak nedoverbakke, eller driver med elite-opptrekk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766067
03/04/2014 08:28
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Kassetten utgjør ikke mye. 11t ift. 12t blir logisk nok 8,3% tyngre. Jeg tipper du har normalkrank på gamlesykkelen, mens den nye er levert med kompaktkrank.
Hva slags tråkkfrekvens er du komfortabel med.
50/12 med tråkkfrekvens på 80rpm gir ca. 43km/t med 216cm rulleomkrets (sånn normal racerhjul-ballpark)
Skifter du til 11t bak, får du ca. 47km/t ved samme tråkkfrekvens.
Med 53t foran OG 11t bak får du ca. 50Km/t ved 80 rpm.
70Km/t på 50/12 krever 130rpm i tråkkfrekvens, så det er nok litt drøyt. Med 53/11 blir det ca. 112rpm. Også en kadens det står respekt av, men innenfor hva mange tråkker med god kontroll.
...Men bør egentlig denne sannsynligvis heller sjeldne toppfarten være dimensjonerende for drivverket?
Ikke at det gjør noe. Du får jo 11-27t kassett, så fu får greit lav utveksling til bakkene likevel, men altså...
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: Stein]
#1766075
03/04/2014 08:42
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Kassetten utgjør ikke mye. 11t ift. 12t blir logisk nok 8,3% tyngre. Jeg tipper du har normalkrank på gamlesykkelen, mens den nye er levert med kompaktkrank.
Hva slags tråkkfrekvens er du komfortabel med.
50/12 med tråkkfrekvens på 80rpm gir ca. 43km/t med 216cm rulleomkrets (sånn normal racerhjul-ballpark)
Skifter du til 11t bak, får du ca. 47km/t ved samme tråkkfrekvens.
Med 53t foran OG 11t bak får du ca. 50Km/t ved 80 rpm.
70Km/t på 50/12 krever 130rpm i tråkkfrekvens, så det er nok litt drøyt. Med 53/11 blir det ca. 112rpm. Også en kadens det står respekt av, men innenfor hva mange tråkker med god kontroll.
...Men bør egentlig denne sannsynligvis heller sjeldne toppfarten være dimensjonerende for drivverket?
Ikke at det gjør noe. Du får jo 11-27t kassett, så fu får greit lav utveksling til bakkene likevel, men altså...
Er 99% sikker på at jeg har 50/34 på gamle sykkelen da jeg ikke har skiftet den ut, men skal dobbelt sjekke det. Liker meg rundt 94rpm, men takler greit 115-120rpm i kortere perioder. Blir ofte dyttet foran lager når det går nedover, så vil slippe å sitter der å vispe i 130rpm Ble usikker igjen, bør jeg gå for 11-27? De bratteste bakkene jeg skal sykle i år er på Nordmarka rundt.( ikke syklet de bakkene før Roa med gamle sykkelen)
Redigert av 29" mannen.; 03/04/2014 08:45.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766087
03/04/2014 08:50
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Ble usikker igjen, bør jeg gå for 11-27? De bratteste bakkene jeg skal sykle i år er på Nordmarka rundt.( ikke syklet de bakkene før Roa med gamle sykkelen)
Du skal ikke, eller ønsker ikke å sykle brattere bakker? Vet du hvor enhver sykkeltur du skal gjøre det nærmeste året skal gå? 11-25 holder nok med kompaktkrank i rulla på Nordmarka, men hvis du får lyst til å oppsøke fine bakker og fjell i løpet av året kommer du nok bedre ut med en 11-27.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: sykkeloyvind]
#1766088
03/04/2014 08:52
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Ble usikker igjen, bør jeg gå for 11-27? De bratteste bakkene jeg skal sykle i år er på Nordmarka rundt.( ikke syklet de bakkene før Roa med gamle sykkelen)
Du skal ikke, eller ønsker ikke å sykle brattere bakker? Vet du hvor enhver sykkeltur du skal gjøre det nærmeste året skal gå? 11-25 holder nok med kompaktkrank i rulla på Nordmarka, men hvis du får lyst til å oppsøke fine bakker og fjell i løpet av året kommer du nok bedre ut med en 11-27. Det Øyvind sa, du vil klare deg(du må jo)med 25, men 27 er bankers. Jeg kjenner meg ellers ørlite igjen i dette. Drømmen er jo selvsagt å sykle på en stilig 53/39 med 11-23 kassett. Virkeligheten er en 50/34 der jeg tviholder på 11-27 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766092
03/04/2014 08:58
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Er det så stilig med 53/39?
Jeg digger å kunne kjøre på storeklinga på en hel, småkupert langtur med 50/34 og 11-25.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: sykkeloyvind]
#1766099
03/04/2014 09:03
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Ble usikker igjen, bør jeg gå for 11-27? De bratteste bakkene jeg skal sykle i år er på Nordmarka rundt.( ikke syklet de bakkene før Roa med gamle sykkelen)
Du skal ikke, eller ønsker ikke å sykle brattere bakker? Vet du hvor enhver sykkeltur du skal gjøre det nærmeste året skal gå? 11-25 holder nok med kompaktkrank i rulla på Nordmarka, men hvis du får lyst til å oppsøke fine bakker og fjell i løpet av året kommer du nok bedre ut med en 11-27. He he kanskje jeg får ta en Ole Brum ja takk begge deler, men vet selvfølgelig ikke hvor jeg skal sykle i årene som kommer, men holder til på nedre Romerike, samt at sykkelritt planen i år inneholder ikke noen klatre etapper:-) Men går jeg for en 11-27 hva mister/får jeg da . Hovedmålet er L-O i rulle på 4:59:00
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: sykkeloyvind]
#1766100
03/04/2014 09:03
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Er det så stilig med 53/39?
Jeg digger å kunne kjøre på storeklinga på en hel, småkupert langtur med 50/34 og 11-25. Neida, jeg har kjørt på 50/34 i mange år og kommer ikke til å bytte, det var mer et innspill med tanke på mitt noe romantiske forhold til sykling på generell basis 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766120
03/04/2014 09:27
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Uten tvil 11-27. Veldig greit å ha når du skal dra toget nedover og bortover sånn at du ikke detter av når de med sprekere bein drar på oppover. Du skal være ganske bra trent om du ikke noen gang får brukt for 27 selv på Romerike (Kan jo tenkes du skal kjøre rolig langtur ett sted det er oppoverbakke).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: sveinaa]
#1766124
03/04/2014 09:37
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Uten tvil 11-27. Veldig greit å ha når du skal dra toget nedover og bortover sånn at du ikke detter av når de med sprekere bein drar på oppover. Du skal være ganske bra trent om du ikke noen gang får brukt for 27 selv på Romerike (Kan jo tenkes du skal kjøre rolig langtur ett sted det er oppoverbakke). Thank you sveinaa  da blir det 11-27
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: knut77]
#1766141
03/04/2014 10:07
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Passer denne på Shimano Ultegra
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766191
03/04/2014 11:31
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
11-28 nå snakker vi klarte gir eller? Blir det veldig mye giring ved å gå for en 28?
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766193
03/04/2014 11:35
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
11-28 nå snakker vi klarte gir eller? Blir det veldig mye giring ved å gå for en 28? Trodde du skulle holde deg i den tunge delen av kassetten. 28 har du bare som reserve når låra står rett ut og du skal opp ei lang kneik..!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766196
03/04/2014 11:38
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Til L-O på 4:59 vil jeg helt klart foretrekke 11-25 fremfor 11-27. Da får du et et jevnere register. Det er dessuten ingen stigninger på den strekningen der du trenger spesielt lette gir.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: sveinaa]
#1766197
03/04/2014 11:38
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
11-28 nå snakker vi klarte gir eller? Blir det veldig mye giring ved å gå for en 28? Trodde du skulle holde deg i den tunge delen av kassetten. 28 har du bare som reserve når låra står rett ut og du skal opp ei lang kneik..! Smekk :-) den satt, joda er jo der jeg trives best, men nå jo opp bakkene for å kunne kjøre ned... Tenkte bare at får å få det så lett som 28 må det vel være litt større avstand mellom girene
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: ute-og-sykler]
#1766199
03/04/2014 11:40
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
29" mannen.
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Til L-O på 4:59 vil jeg helt klart foretrekke 11-25 fremfor 11-27. Da får du et et jevnere register. Det er dessuten ingen stigninger på den strekningen der du trenger spesielt lette gir.
Hør hør nå ødelegger du planen min he he og jeg som nesten var på 11-28 nå. Er ikke så ofte nedpå lille klinga på L-O men skal jo karre meg rundt Nordmarka og Tyrifjorden også før det.
|
|
|
Re: Ny sykkel som er for "lavt" giret
[Re: 29" mannen.]
#1766201
03/04/2014 11:41
|
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 420 |
Jeg har bare savnet lettere gir enn 34/25 når jeg skal sykle 7-14% stigning i 1-2 timer sammenhengende. Da trenger man 27 eller 28 hvis man ikke er veldig glad i styrketråkk.
|
|
|
|
|