Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

XT Icetech med begredelig bremsekraft

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: cayman] #1766130 03/04/2014 09:55
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: cayman

Oljelekkasje, som olechr nevner, kan du bare glemme - det ville du ha lagt merke til.

Så bra du vet det da. For jeg har hatt en sykkel dette skjedde med. Men det var vel sikkert bare i hodet mitt ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: olechr] #1766132 03/04/2014 09:57
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: olechr

Oljelekkasje, som olechr nevner, kan du bare glemme - det ville du ha lagt merke til.

Så bra du vet det da. For jeg har hatt en sykkel dette skjedde med. Men det var vel sikkert bare i hodet mitt ;-)

Du påstår med andre ord at trådstarter er så dum at han, etter å fiklet med disse bremsene i ett helt år, ikke har lagt merke til at det kommer ut olje av kaliperen?

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: cayman] #1766244 03/04/2014 12:37
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

Du påstår med andre ord at trådstarter er så dum at han, etter å fiklet med disse bremsene i ett helt år, ikke har lagt merke til at det kommer ut olje av kaliperen?

Jeg påstår ingen ting, bare kommer med et forslag som har skjedd meg. Mulig det var fryktelig dumt. Men jeg hadde altså dette problemet en stund. Mulig jeg var dum men det får så være. Var ikke XT bremser rikitgnok. Mener det var R1 jeg hadde det problemet på. Der kom det ut litt olje når sykkelen sto stille over lang tid. Ikke så mye at det ble en dam, men nok til at det fuktet klossene litt. Da skjedde det samme. Bremset omtrent ikke når sykkelen hadde stått men i bruk null problemer. Jeg merket det tilslutt da sykkelen ble stående veldig lenge og jeg sjekket det før jeg syklet med de.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: H.Iversen] #1766464 03/04/2014 19:18
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Sitat: H.Iversen
Sintrede klosser har vel ikke bedre bremseeffekt, de varer mye lengre når det er vått (som det jo stort sett er her i Norge i større eller mindre grad). Men de kan "gnelle" mer enn organiske.

Er alle metallklosser sintrede? Som G03?

Ja det var vel argumentet med lyden at jeg kjøpte resin sist og fortsatte med det som de kom med på sykkelen. Nå har jeg kjøpt metall i dag, G03 Jeg skjønner liksom ikke helt argumentene om det er noen men er vel verdt ett forsøk. Har jo ikke noe betydelig problem med slitasje på vått.

Raymond: Hvorfor foretrekker du sintrede?

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1766491 03/04/2014 19:55
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JoachimV

Raymond: Hvorfor foretrekker du sintrede?

Sintrede klosser gir litt mer "bitt" men litt mindre/dårligere modulering, er min erfaring.. I tillegg er det dette med levetid, særlig i våte og sølete forhold..

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1787059 14/05/2014 06:00
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Biltemas bremserens er helt fin å bruke.
Kan hende klossene kan renses med å brenne dem i rødsprit etc, men personlig ville jeg ha byttet dem.
Kan ellers anbefale å kjøre inn klossene litt før du avskriver dem.
Feks kjøre rundt litt med bremsen inne så den blir glovarm og så helle vann over. Denne metoden står på pakka som anbefalt på bremseklossene fra superstar og har fungert utmerket for min del.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1787060 14/05/2014 06:01
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Bare å bruke tråden for alt det er verdt. Jeg rakk å gå over til metall med bare positiv erfaring før sykkel med bremser ble byttet. Ny sykkel tilbake til organiske klosser ble bare krise.

-Har du fysisk lekkasje så er jo det en historie for seg selv.

-Etter tips her og generelt bruker jeg isopropanol, "Blårens" til sånt. Det er vel for det meste rein sprit så helt kurant å holde på med. Overflødig væske fordamper.

-Klosser må eller ihvertfall bør kjøres inn når de er nye, "bed in" Dette er noe du gjør før du tar de i bruk. Masse på nettet og Shimano og Sram er visst ikke helt enige.

http://www.bikeradar.com/gear/article/workshop-how-to-bed-in-disc-brake-pads-31337/

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1787096 14/05/2014 06:58
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Blårens er Isopropanol. Fine saker til bremserens og jeg har samme flaske på sjette året, relativt drøye saker.

Jeg har opplevd noen av de samme symptomene etter at sykkelen har vært i vinteropplag. Klossene virket nesten som om de hadde et slags lag på seg som gjorde at de ikke grep. Om jeg sprutet litt vann på dem bet de mye bedre med en gang, merkelige greier. Kan rett og slett ha vært støv.

Ang. innkjøring så ville jeg kjørt ned bakker og pumpet bremsen mange ganger, da pleier klossene å bli bra etter hvert. Å helle vann på glovarme bremser er sikkert fint for klossene, men vil kunne gjøre skivene skjeve.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: jens fredrik] #1787363 14/05/2014 11:21
Djenghis Offline
Avhengig
Avhengig
et innspill for å holde kostnadene nede:

dersom det er noe som forurenser bremsene, være seg lekkasje i kalipper eller søl fra noe annet, er det metoder man kan bruke for å slippe å kjøpe dyre klosser, eller hvertfall finne ut om det er nødvendig.
jeg har xt bremser med icetech klosser og skiver, i vår etter å ha luftet dem fikk jeg ikke full bremsekraft som jeg var vant til fra frembremsen. Jeg vasket ned hele bremseskiva og kalipper grundig med rødsprit (det var den spriten jeg hadde). Så pusset jeg vekk det aller øverste laget på klossene med veldig fint sandpapir og børstet vekk støvet, etterpå varmet jeg bremsebelegget til det nesten var rødglødende med denne dette brenner opp forurensninger i dem, børst av eventuelt støv til slutt når de har kjølnet, etterpå må du gjøre en ordentlig burn-in prosedyre, for meg funker 12 kraftig oppbremsninger uten å stoppe helt i nedoverbakke. jeg fikk tilbake full bremsekraft som da de var nye. er ganske sikke på at årsaken til den reduserte kraften var bremseolje.

skal sies at jeg prøvde det samme på noen formula RX og der hjalp det ikke men det kan ha vært noe annet som feilet de bremsene, de ga jeg opp til slutt etter å ha prøvd det meste..

poenget er bare at dersom man har forurenset bremsene med noe er det kanskje mulig å fjerne det meste av denne forurensningen, tipper at dersom man får en forbedring med dette om så ikke full kraft er det vel et tegn på forurensning.

har for øvrig inntrykk av at hylende bremser ofte kan skyldes feil burn-in prosedyre, man må ikke stoppe helt eller bremse for kraftig da dette kan forårsake ujevn fordeling av bremsebelegg.

det har tidligere vært tipset om denne shimano tech siden , her ligger det tutorials for mye av shimanos komponenter, bare å melde seg inn å oppgi en eller annen sportsbutikk som finnes tror jeg, funka for meg, fikk tilgang

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: JoachimV] #1791643 20/05/2014 21:25
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Ny kalipper er fiks for lekkasje. Koster ikke så mange hundrelapper.

Re: XT Icetech med begredelig bremsekraft [Re: ] #1791874 21/05/2014 08:52
O
ohm Offline
Medlem
Medlem
O
Sitat: Gavia1975
Var innom butikken i går ettermiddag og kjøpte ny kalipper for 3 lapper pluss noen kroner. :-)

-V-

Håper du mener "100" lapper!
Generellt sett så brukes vel begrepet "lapper" om de med "1000" på

Santa Cruz carbon Nomad 11'
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support