Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Har pedaler noe å si?

Re: Har pedaler noe å si? [Re: Lundby89] #1766109 03/04/2014 09:13
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Shimano pedaler anbefales om du ikke er spesielt interessert i vedlikehold. Mine Dura Ace pedaler har ikke fått annet vedlikehold enn vask på 4 år og fungerer fortsatt uten antydning til problemer.

Klossene skal visstnok også ha lengre levetid enn Looks klosser.

Re: Har pedaler noe å si? [Re: Lundby89] #1766116 03/04/2014 09:26
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Smøre Speedplay for hver tur?
- Har ihvertfall ikke vært nødvendig i de nesten 10 årene jeg har brukt Speedplay, på konkurranse og jobb-sykkel.
- Det skal ikke gå tørre, ha nok fett i seg til at en kjenner en lett motstand når en snurrer dem.

Ja, de krever oftere smøring enn andre pedaler - noen få ganger i året for meg. (En gang på sykkelen jeg bruker minst, flere ganger for de to andre med Speedplay).

Hvordan smøre:
- Løsne et par omdreininger på den lille skruen ytterst på akslingen (festet i et plastdeksel).
- Bruk tang og trekk ut skruen (slik at plastdekselet følger med)
- Fyll hulrommet med grease, ta godt i.
- Sett plastdekselet såvidt på (ikke press det inn).
- Roter pedalen mens du gradvis presser plastdekselet inn - dermed presser du fettet innover.
- Når plastdekselet er helt inne, og det kommer ut litt fett på innsiden av pedalen er du ferdig. (Har pedalen gått svært tørr kan det være greit å gjenta.)

En kan også kjøpe en spesiell Speedplay fettpresse, det forenkler det å presse fettet innover noe, forøvrig samme prosedyre.

Det er noe omstendelig å beskrive med tekst, men er ganske enkelt og tar bare 5min for ett par pedaler.

Re: Har pedaler noe å si? [Re: alfred] #1766121 03/04/2014 09:34
P
Peterskogvang Offline
Fersking
Fersking
P
Tusen takk for bra svar Alfred!

Re: Har pedaler noe å si? [Re: alfred] #1766134 03/04/2014 10:01
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: alfred
Smøre Speedplay for hver tur?
- Har ihvertfall ikke vært nødvendig i de nesten 10 årene jeg har brukt Speedplay, på konkurranse og jobb-sykkel.
- Det skal ikke gå tørre, ha nok fett i seg til at en kjenner en lett motstand når en snurrer dem.

Ja, de krever oftere smøring enn andre pedaler - noen få ganger i året for meg. (En gang på sykkelen jeg bruker minst, flere ganger for de to andre med Speedplay).

Hvordan smøre:
- Løsne et par omdreininger på den lille skruen ytterst på akslingen (festet i et plastdeksel).
- Bruk tang og trekk ut skruen (slik at plastdekselet følger med)
- Fyll hulrommet med grease, ta godt i.
- Sett plastdekselet såvidt på (ikke press det inn).
- Roter pedalen mens du gradvis presser plastdekselet inn - dermed presser du fettet innover.
- Når plastdekselet er helt inne, og det kommer ut litt fett på innsiden av pedalen er du ferdig. (Har pedalen gått svært tørr kan det være greit å gjenta.)

En kan også kjøpe en spesiell Speedplay fettpresse, det forenkler det å presse fettet innover noe, forøvrig samme prosedyre.

Det er noe omstendelig å beskrive med tekst, men er ganske enkelt og tar bare 5min for ett par pedaler.

Eller du kjøper en engangssprøyte til noen får kroner på apoteket og sprøyter inn fettet.

Re: Har pedaler noe å si? [Re: KenR] #1766148 03/04/2014 10:18
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
EIt interessant spørsmål eg aldri har fått skikkeleg svar på.

Det ser ut for meg som at sko med 4-hols innfesting (Speedplaysåle) bygger meir enn 3-hols systemer med adapter. Nokon som veit? Sidi, Specialized, Lake og DMT ser alle ut til å ha veldig tjukk såle der klossen skal skrus inn, spesielt i bakkant.

Etter å har prøvd alle har eg landa på Shimano rett og slett på grunn av bekymringslaus bruk. Speedplay er flott, og det er greit å smøra dei opp. Det som er meir irriterande er at dei etterkvart voggar frå side til side når klossen får slitasje. Og med minst 400 kroner for eit nytt sett klossar synes eg ikkje det er verdt det.

For all del, 5 mm mindre byggehøgde/lågare tyngdepunkt med Speedplay tar eg gladeleg i mot. Hugs at det skiller mykje mellom skoprodusentane mtp byggehøgde på skoen og at total byggehøgde avhenger av pedal og sko.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Har pedaler noe å si? [Re: Lundby89] #1766167 03/04/2014 10:59
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Du trenger nok ikke å fette de opp enda, snurr de rundt og se om de flyter godt eller ei. Men når du trenger det bør du ha Speedplay Grease Gun, da blir det mye lettere.

Er det snakk om klossene drypper du litt dry lube med PTFE ved partiet hvor klossene fester seg til pedalen.

Re: Har pedaler noe å si? [Re: Lundby89] #1766189 03/04/2014 11:28
Corto Offline
Fersking
Fersking
Er ikke mange flere argumenter å komme med i denne diskusjonen, utover at jeg vil fremheve det lille psykologiske aspektet ved å gjøre sykkelen til "sin". Det er en liten pervers glede i å sette på en komponent som man tror på, det være seg Expresso eller Keo, eller Speedplay. Å gjøre seg opp en mening og finne ut hva man tror på er jo halve moroa med nytt utstyr ;-) Skal man gå for ultralett med vedlikeholdsbehov, eller kanskje man tror på en mer robust utgave, eller kanskje man mener man har funnet den gyldne middelvei?

Personlig forelsket jeg meg i forrige generasjon Mavic system, god vekt, og en fjær med god feedback og muligheten til å skru hardt til solgte den inn hos meg. Jeg startet med den rimeligste Sprint utgaven (~400,- på nettet), men oppgraderte senere til SL Titan utgaven (~1800,- på nettet). Bortsett fra at det ble noen gram mindre på vekten så har jeg ikke opplevd noen forskjell mellom disse pedalene. Det er sikkert forskjeller på lager og slikt også, men med godt normalt vedlikehold (såpevask og null høytrykksspyler) så merker ikke vi som sykler under 5000km i året noen forskjell.

/Lars

- Tied with Lance Armstrong in TdF
Re: Har pedaler noe å si? [Re: Corto] #1766214 03/04/2014 12:02
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Det er forrestem Time som produserer pedalene til Mavic.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Har pedaler noe å si? [Re: Lundby89] #1766218 03/04/2014 12:07
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Speedplay pedaler smøres med speedplay sin egen fettpresse, eller med en DIY løsning med sprøyte fra apoteket.. Ett kjapt søk på youtube gir deg svaret..

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Har pedaler noe å si? [Re: Lundby89] #1766243 03/04/2014 12:37
Corto Offline
Fersking
Fersking
Sitat: thasle
Det er forrestem Time som produserer pedalene til Mavic.

Mavic sin nye ZXellium serie er den samme som Time Xpresso / iClic. Gamle Mavic var en variant av Look Keo I

Redigert av Corto; 03/04/2014 12:37.

/Lars

- Tied with Lance Armstrong in TdF
Re: Har pedaler noe å si? [Re: Lundby89] #1766363 03/04/2014 16:59
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Speedplay på ene siden og Shimano på andre. Kan umulig bli feil da.....

Re: Har pedaler noe å si? [Re: thasle] #1766747 04/04/2014 09:20
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: thasle
EIt interessant spørsmål eg aldri har fått skikkeleg svar på.

Det ser ut for meg som at sko med 4-hols innfesting (Speedplaysåle) bygger meir enn 3-hols systemer med adapter. Nokon som veit? Sidi, Specialized, Lake og DMT ser alle ut til å ha veldig tjukk såle der klossen skal skrus inn, spesielt i bakkant.

"I bakkant" er nok stikkordet her. Det får liten praktisk betydning, for akslingen på pedalen ligger ikke i bakkant. Jeg har DMT med fire hull, og over akslingen er ikke sålen tykkere enn den må være. Forøvrig er det nok de beste sykkelskoene jeg noensinne har hatt. Klarer jeg noen gang å slite dem ut, vil jeg nok lete etter nye DMT-sko.

Re: Har pedaler noe å si? [Re: thasle] #1766987 04/04/2014 18:39
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De laveste skoene jeg har vært borti er Bont Vaypor.
Jg har hatt DMT med speedplaysåle, og uten å ha målt tviler jeg på at de bygde mindre enn trehulls pluss adapter. Men det var jo greit å slippe adapteret da.

Man trenger forøvrig ikke Speedplays egen fettpresse. Pressa som f,eks TF2 selger med fettet sitt funker helt fint.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Har pedaler noe å si? [Re: Valentino] #1767364 05/04/2014 17:43
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg har akkurat prøvd å sammenlikne DMT med 4-hulls og DMT med 3-hulls såle. Det er vrient å måle, men etter å ha prøvd på mange måter, mener jeg det må være et sted mellom 2 og 4 mm forskjell i favør 4-hulls.

Re: Har pedaler noe å si? [Re: Lundby89] #1767453 05/04/2014 20:53
Gjaevert Offline
Avhengig
Avhengig
Nå har jeg testet Look Keo Classic og Shimano R540. Kan ikke si jeg merket noe(særlig forskjell).
Så for meg har det ikke vært noen revolusjonerende forskjeller på pedaler enda. Syntes faktisk Shimano pedaler klipper enklere inn, men dette kan kanskje være noe jeg kan stille.

Cannondale CAAD13 2020
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå