Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forslag til kombipedaler?

Forslag til kombipedaler? #1765335 01/04/2014 22:11
L
lars87 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Hei

Klikkpedaler er nytt for meg og jeg håper noen kan hjelpe en nybegynner med noen gode råd!

Jeg lurer på om noen har noen forslag til ålreite kombipedaler? Bruksområde: Jobbsykling, koseturer, treningsturer, asfalt og grus, noen langturer av og til. Ville vært fint å ha muligheten til å kunne gå litt på skoene om nødvendig. Så vidt jeg har skjønt betyr det at det må være mtb-pedaler, ettersom man ikke kan gå noe særlig på landeveisversjonen?

Problemer er bare at jeg synes for eksempel denne modellen er ganske stygg: http://www.wiggle.co.uk/shimano-m324-combination-pedals/

Disse synes jeg virker fine, og pluss for at man kan velge farge: http://www.wiggle.co.uk/shimano-pd-m530-mtb-spd-trail-pedals/ - men de har klikk på begge sidene.

Landeveisversjonen av samme pedal er en kombi: http://www.wiggle.co.uk/shimano-a530-spd-single-sided-touring-pedals/

Utrolig dumt at kun landevei-versjonen er kombi!

Finnes det noe ala den siste der, bare som mtb? Vil altså ha muligheten til å kunne gå bittelitt på sykkelskoa når jeg bruker dem, og vil ha kombipedal for å kunne bruke sykkelen på korte turer i rolig tempo i vanlige sko.

Et annet alternativ er vel kanskje å bare kjøpe vanlige mtb klikkpedaler og skru disse på før de lengre turene i helgene, og beholde de vanlige flate pedalene på hverdagene... Men det blir jo litt slitsomt.

Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765338 01/04/2014 22:27
mogens Offline
Besatt
Besatt
Er vel ingenting i veien for at du kan bruke A530? Det er jo vanlig SPD-mekanisme, altså for sko med Shimano SPD-cleats som brukes til MTB, der cleatsene er innfelt i sålen så du kan gå litt med dem. De er ikke til bruk med landeveissko, selv om de altså kaller dem "touring"-pedaler.

Vanlige Shimano (MTB) SPD-cleats er i metall og festes med to skruer i skoen.
Andre merker som Wellgo lager også pedaler basert på samme patent.
Shimano sine landeveispedaler kalles SPD-SL og bruker en større cleat i plast som festes med tre skruer i et triangel i skoen.

Redigert av mogens; 01/04/2014 22:42.
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765340 01/04/2014 22:45
L
lars87 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Aah, så jeg trenger altså ikke se meg blind på navnene, men bare passe på at den har vanlige SPD-cleats? Takk for den informasjonen. Det gjør jo ting langt lettere.

Da blir det nok A530!

Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765372 02/04/2014 06:15
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Kjøper du sko følger det ofte med standard spd cleats fra shimano.
Disse kaster du da de kun er for selvmordskandidater.

Så går du på xxl gmax eller en annen butikk og kjøper

SHIMANO MULTIRELEASE CLEATS !

da kan du sykle trygt. Løser ut i alle rettninger

Red: Ja det kan være ett problem at de løser ut ved opptrekk hvis du har spiss ankelvinkel + nøkker oppover + for løst strammet. Spørsmålet blir vel om dette er ett godt rundtråkk i første omgang.
Videre; etter å ha sett flere ikke få ut foten på fallsiden (oppoverbakke , stuk stein, 0 fart , sidefall ) for deretter å wiplashe hodet sideveis mot en stein tror jeg dette valget er særdeles lett. Vært morsomt å se hvor mange alpinister som syntes det var greit at skia bare løste ut mot sidefall.

Redigert av Håvard H; 02/04/2014 09:08.

Hug a tree
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765378 02/04/2014 06:28
mogens Offline
Besatt
Besatt
Neida. Helt uproblematisk med vanlige single release cleats, du vipper hælen utover for å løse ut. Du kan justere strammingen på fjæren til et nivå du føler deg komfortabel med. Multi release løser ut i ymse retninger og blir lett mer uforutsigbar. Men det finnes mange andre tråder om på forumet. Det pleier forøvrig følge cleats med pedalene.

Redigert av mogens; 02/04/2014 07:24.
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765385 02/04/2014 06:52
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Dersom du har behov for å bytte mellom sykkelsko og vanlige sko, så fungerer A530 som du linker til. Bruk de cleatsene som følger med pedalene ICON_SMILE

SPD er for "terrengsko" og vanligvis er disse skoene slik at man kan gå med de uten at cleatsene tar nedi bakken. På landevei, SPD-SL, så ligger cleatsene utenpå sålen og de er ikke beregnet for å gå med. Du kan heller ikke bruke landeveicleats på terrengsko.

Re: Forslag til kombipedaler? [Re: Håvard H] #1765395 02/04/2014 07:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Håvard H
Kjøper du sko følger det ofte med standard spd cleats fra shimano.
Disse kaster du da de kun er for selvmordskandidater.

Så går du på xxl gmax eller en annen butikk og kjøper

SHIMANO MULTIRELEASE CLEATS !

da kan du sykle trygt. Løser ut i alle rettninger

Jeg pleier å kalle multirelease-klossene for selvmordsklosser jeg da. De løser jo ut støtt og stadig, akkurat når du ikke ønsker det. Bedre med vanlige klosser og slakke pedaler .Man må regne med å falle litt i tilvenningen til klikkpedaler, men det går bra.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765396 02/04/2014 07:23
P
pålpåsykkel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Jeg bruker A520 på raceren for å kunne bruke samme sko på mtb og racer. A520 er i samme slekt som a530. Fine, greie pedaler.

Racer
HT
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765431 02/04/2014 08:10
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Husk at på mange av de billige kombipedalene så er ikke utløsermekanismen så smooth etter en stund som på de gode feks shimano mtb pedaler. Kjenner flere som sliter med slike pedaler når skoa skal løses ut. Husker en kompis som tryna 2 ganger på samme tur da han skulle stoppe og løse ut skoa selv om de var stilt løst.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Forslag til kombipedaler? [Re: sykkeloyvind] #1765496 02/04/2014 10:05
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Det synens jeg var et dårlig råd å gi av redaktøren.

Fyren er ny på klikkpedaler. Han skal ut i skogen.

Da kan det være greitt å komme seg ut i fart uten den "riktige" bevegelsen. Med mindre det er ett mål i seg selv å tryne da.

Løser de ut i "tide og utide" er de for løst stillt. Det finnes mange risikovurderinger i verden. At han napper beinet ut er kanskje mindre alvorlig enn å tryne sidelengs i ura ?

Redigert av Håvard H; 02/04/2014 10:07.

Hug a tree
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765507 02/04/2014 10:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg synes det er bedre å lære fordelene med klikkpedaler med en gang. Du skal sitte fast, helt til du ikke vil lenger.

Hva gjør du når du må gjennom en ny tilvenning fra multirelease til vanlig? Blir det trynings igjen?

Øv på gress for å få inn utløsningsbevegelsen og ta det litt pent i starten. Å løse ut av pedalen i det man napper til opp en kant, eller ut en kant kan fort bli mer dramatisk enn å ikke komme ut ved et kontrollert fall mot høyre.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765518 02/04/2014 10:30
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Redaktøren skrev også at man skulle stille de løst, dvs om du har noen gode feks shimano pedaler så sklir foten veldig lett ut ved et lite vrikk sidelengs når den er løst innstilt.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765523 02/04/2014 10:34
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Ikke planen å sette igjen en diskusjon her, men poenget er nettopp som du sier; du skal sitte fast til du ikke vil lenger.

Med vanlig cleats krever dette relativ rtotasjonsbevegelse utover mellom pedal og fot. Det klarer du rett og slett fysisk ikke å skape i alle posisoner og siuasjoner. Mao; du kommer ikke ut når du vil. Med multirelease klarer du dette.

Er men er man redd for å dunka knea i styre , så lære får man lære seg å bunnyjumpe , med stor nok ankelvinkel snapper man ikke ut.

Redigert av Håvard H; 02/04/2014 10:37.

Hug a tree
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: Håvard H] #1765526 02/04/2014 10:41
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Ikke planen å sette igjen en diskusjon her, men poenget er nettopp som du sier; du skal sitte fast til du ikke vil lenger.

Med vanlig cleats krever dette relativ rtotasjonsbevegelse utover mellom pedal og fot. Det klarer du rett og slett fysisk ikke å skape i alle posisoner og siuasjoner. Mao; du kommer ikke ut når du vil. Med multirelease klarer du dette.

Er men er man redd for å dunka knea i styre , så lære får man lære seg å bunnyjumpe , med stor nok ankelvinkel snapper man ikke ut.

Litt av poenget med klikk er jo at du skal sitte fast i alle muligen posisjoner enn ved sterk rotasjon.

Hvis ikke kan du vel like godt velge en platformpedal...

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: Håvard H] #1765609 02/04/2014 12:30
mogens Offline
Besatt
Besatt

Kan du gi noen eksempler på når det er umulig å løse ut? Har brukt SPD med single-release i ca. 20 år og til dags dato ennå ikke hatt noe problem med å klikke ut, hverken med SPD eller SPD-SL (eller SPD-R som var det gamle racingsystemet). Ut fra det trådstarter skriver om bruksområdet ser det heller ikke ut som han har tenkt seg i veldig teknisk terreng. Da var det mye vanskeligere å komme seg løs fra pedalene med tåklype og reim i sin tid...

Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765703 02/04/2014 15:25
H
Håvard H Offline
Avhengig
Avhengig
H
Ja kan faktisk det. Prøv å fall mot siden med feil rotasjon i hofta du. Slik at du ikke får til vridning rette veien i ankelen.

Akkurat slik som kameraten min som moste hjelmen i steinrøysa. Som å se hva som kom i sakte film.

Men for all del, du har ikke hatt problemer så da er det vel en umulighet.

Statistics by one

Hug a tree
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: Håvard H] #1765712 02/04/2014 15:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ja kan faktisk det. Prøv å fall mot siden med feil rotasjon i hofta du. Slik at du ikke får til vridning rette veien i ankelen.

Akkurat slik som kameraten min som moste hjelmen i steinrøysa. Som å se hva som kom i sakte film.

Men for all del, du har ikke hatt problemer så da er det vel en umulighet.

Statistics by one

Selvfølgelig kan alt skje. Men om pedalen er passelig løst strammet er sjansen mindre. Og blir man vant til det trekker man ikke foten opp på refleks, men løser til siden litt på autopilot.

De "cleatsene" du anbefaler kan jo pinadø meg løse ut når man kjører fort nedover i hardt terreng bare av motkreftene på sykkel/rytter (man spretter ut av pedalen) og da kan man snakke om potensielt farlig tryn!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Forslag til kombipedaler? [Re: lars87] #1765728 02/04/2014 16:33
mogens Offline
Besatt
Besatt
Det sveinaa sa. Selvfølgelig kan en være uheldig. Men vanlige single-release cleats er iallfall forutsigbare, du vet hva som skal til for å løse dem ut, i motsetning til multi-release cleats.

Re: Forslag til kombipedaler? [Re: mogens] #1765767 02/04/2014 18:11
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Da jeg startet med klikkpedaler startet jeg med multi-releas i to dager. Deretter fikk jeg nye sko med singel release og hadde 4 minutters tilvenning og følte med en gang at det var mye mer forutsigbart.

Litt sener brukte jeg skoa m multirelease igjen og jeg kan love deg at risikoen for skade er mye større når skoa løser ut i utide.

Jeg har hatt utallige OTB og andre tryn med singel-release uten at jeg ikke har rukket å løse ut. Selv den gang forhjulet forsvant ned et kamuflert gjørmehull og jeg fløy over styre i 28km/t så løste skoa ut.

Singel-release er en enkel tilvenningssak og tryggere alternativ enn multi-release.

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC

Moderator  support