|
|
Anmeldelse av syklisthatende bilist
|
Re: Anmeldelse av syklisthatende bilist
[Re: Flex]
13/04/2014 10:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dere bør ringe på døren hans alle fem og be om en forklaring. Vi har alle et samfunnsansvar å gjøre livet som drittsekk så ubehagelig at det ikke blir et alternativ å være drittsekk.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/04/2014 10:35
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Mannen er ikke skikket til å kjøre bil.
|
|
|
[Re: EspenO]
13/04/2014 11:58
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Enebakk rundt idag og eksemplarisk oppførsel av alle bilister som kjørte forbi! Det samme kan ikke sies om de pottesure syklistene vi prøvde å hilse på underveis, jeg blir satans provosert over at de ikke responderer på ei hilsende hånd eller nikk.
|
|
|
13/04/2014 13:18
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Jeg hilser heller ikke på andre syklister når jeg trår asfalt. Det vrimler jo av de så det blir nesten lattelig med hilse ritualer i et sett. Minner meg litt om da vi hilste på alle på sjøen før i tiden men nå er det nesten blitt helt håpløst da det vrimler med båter.
Hilsing kan man drive med i skog og mark hvis det ikke er så folksomt Når det er skrevet så hilser jeg tilbake hvis noen hilser.
Redigert av sl500; 13/04/2014 13:22.
|
|
|
[Re: pharynx]
13/04/2014 13:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Enebakk rundt idag og eksemplarisk oppførsel av alle bilister som kjørte forbi! Det samme kan ikke sies om de pottesure syklistene vi prøvde å hilse på underveis, jeg blir satans provosert over at de ikke responderer på ei hilsende hånd eller nikk. Opplevde akkurat det samme; Drammen - Svelvik - Sande - Drammen. Mange som ikke hilser. Ser også ut som mange ikke koser seg; sitter og tråkker pottesure! Tipper de fleste ville fått en finere tur om de smilte og hilste litt....
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
13/04/2014 17:44
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jeg noterte meg bilnummeret, men vi kommer nok ikke til å gjøre noe med det. Det synes jeg er helt feil. Gjør noe!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
13/04/2014 20:52
|
Eplemosten
Entusiast
|
Entusiast
Hadde en opplevelse her 10. april.
Strekket fra kverneland til Foss-Eikeland ca 2,5 km, hvor en på to hjul absolutt skulle kreve sin rett i veien. Bak han lå en bil med båthenger, samt til slutt ca 10 andre biler. Syklisten i veibanen holdt samme fart som oss som syklet vis a vis på sykkelstien. Syklisten hadde flere muligheter til å legge seg inn på sykkelstien, men holdt sin "rett" i 2,5 km.
Nok et bevis på at tullinger finnes på både to og fire hjul.
|
|
|
[Re: Eplemosten]
13/04/2014 21:27
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Forstår syklisten veldig godt i dette tilfellet, selv om jeg ikke velger veien selv på dette strekket.
Det finnes ikke sykkelsti, det du snakker om er en gang/sykkelveg. Det betyr at du må passe opp for gående, hester (!) og annet. Syklister kan også komme i mot på samme vei. I tillegg er det en del utkjørsler som krysser denne veien, der du blir det svake punktet mot biler/traktorer.
Dog er det flere bussholdeplasser på strekket, så syklisten burde svinge inn på disse og slippe øvrig trafikk forbi slik at han ikke er et unødig hinder.
|
|
|
[Re: Rene]
13/04/2014 22:13
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Det finnes ikke sykkelsti, det du snakker om er en gang/sykkelveg. Det betyr at du må passe opp for gående, hester (!) og annet. Syklister kan også komme i mot på samme vei. I tillegg er det en del utkjørsler som krysser denne veien, der du blir det svake punktet mot biler/traktorer.
Hva med å avpasse farten etter forholdene? Gud forby om man ikke kan tråkke så fort man hadde tenkt overalt og må avpasse farten etter forholdene for sin egen og andres sikkert. Det hadde jo vært krise å måtte bremse ned noen ganger for så akselere opp i fart igjen. Blir ikke sikklig trening av slikt tull.
|
|
|
[Re: sl500]
14/04/2014 08:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva med å avpasse farten etter forholdene? Gud forby om man ikke kan tråkke så fort man hadde tenkt overalt og må avpasse farten etter forholdene for sin egen og andres sikkert. Det hadde jo vært krise å måtte bremse ned noen ganger for så akselere opp i fart igjen. Å avpasse farten etter forholdene på et sted der dine medtraffikanter svimer rundt uten å være underlagt trafikkregler, innebærer hyppige hastighetsforandringer fra 40km/t til 5km/t og tilbake. Dessuten må man ofte sykle saktere man du aldri vet hva som kommer til å krysse veien. Inntil alle bilister i Norge har lært seg vikeplikt for gang- og sykkelveg, er det også livsfarlig å sykle g/s-veg på venstre side av vegen. Endelig er noe av det mest slitsomme med å sykle g/s-veg at mens du kunne ha syklet forkjørsveg og slappet av, har du, ved å velge asfaltstripen til høyre vikepllikt i alle kryss, ikludert biler som som kommer bakfra og skal svinge til høyre. Det er rimelig slitsomt å sjekke om bilene bak har satt ut blinklyset i hvert kryss og det understreker bare hvor håpløs denne trafikkonstellasjonene er. Folk som uttaler seg om å sykle racer på gang- og sykkelveg uten å ha prøvd det selv, aner ikke hva de snakker om.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
14/04/2014 09:04
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Folk som uttaler seg om å sykle racer på gang- og sykkelveg uten å ha prøvd det selv, aner ikke hva de snakker om. +1
Anonym5
|
|
|
14/04/2014 09:21
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Argumentet om gang- og sykkelvei kommer jo frem hele tiden.
I korte trekk er jeg enig, men vi syklister må etter min mening være forsiktig med å generalisere. I mitt nærområde er det finfine gang- og sykkelveier som er svært godt egnet til å sykle på. Dersom jeg drar frem "standard argumentene" om gang- og sykkelvei blir det bare tulleargumenter.
Jeg sykler til og fra jobb, distansen er ca 17 kilometer og jeg anslår at 14 av disse kilometrene går på særs egnede gang- og sykkelveier, langt mer egnet enn veibanen.
H
|
|
|
14/04/2014 10:14
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Fin gang- og sykkelvei er greit, men det er fortsatt ikke uten risiko. Andre folk skjønner ikke at gang- og sykkelveien også er trafikken. Verken fotgjengere eller syklister anstrenger seg en millimeter for å skape forutsigbarhet. Jeg har kommet rundt en høyresving med betongvegg på min høyre side og nesten kræsja med en unge på sykkel i full fart på feil side av veien. Da hjelper det lite at jeg skjønner at det er uoversiktlig. Det samme har skjedd meg og andre jeg kjenner i underganger. Jeg har begynt å plinge før jeg nærmer meg utgangen av underganger, men tror ikke ungene skjønner hva som skjer uansett.
Redigert av Tor Arne; 14/04/2014 10:14.
|
|
|
14/04/2014 11:59
|
Johan
Avhengig
|
Avhengig
+1 Enebakk rundt idag og eksemplarisk oppførsel av alle bilister som kjørte forbi! Det samme kan ikke sies om de pottesure syklistene vi prøvde å hilse på underveis, jeg blir satans provosert over at de ikke responderer på ei hilsende hånd eller nikk.
-johan
|
|
|
[Re: GeirK]
14/04/2014 12:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å avpasse farten etter forholdene på et sted der dine medtraffikanter svimer rundt uten å være underlagt trafikkregler, innebærer hyppige hastighetsforandringer fra 40km/t til 5km/t og tilbake. Dessuten må man ofte sykle saktere man du aldri vet hva som kommer til å krysse veien. Inntil alle bilister i Norge har lært seg vikeplikt for gang- og sykkelveg, er det også livsfarlig å sykle g/s-veg på venstre side av vegen. Endelig er noe av det mest slitsomme med å sykle g/s-veg at mens du kunne ha syklet forkjørsveg og slappet av, har du, ved å velge asfaltstripen til høyre vikepllikt i alle kryss, ikludert biler som som kommer bakfra og skal svinge til høyre. Det er rimelig slitsomt å sjekke om bilene bak har satt ut blinklyset i hvert kryss og det understreker bare hvor håpløs denne trafikkonstellasjonene er.
Folk som uttaler seg om å sykle racer på gang- og sykkelveg uten å ha prøvd det selv, aner ikke hva de snakker om.
Vi bor inte så väldigt långt ifrån varandra så jag gissar att vi syklar och kör bil i någorlunda samma område. Jag kan inte säga att jag känner igjen mig spesiellt bra i din beskrivelse. Ja, det finns en del g/s sykkel veier som inte är spesiellt bra (en del på tiller) men många fungerar också bra på grund av få fotgjengare och få kryssande veier. Spesiellt uppför borde det inte vara något problem att sykla på dem. Jag ser också många som syklar racer på g/s veierna i området. Faktiskt många fler än de som syklar i veibanan i samma område.
|
|
|
[Re: kjasmas]
14/04/2014 12:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Argumentet om gang- og sykkelvei kommer jo frem hele tiden.
I korte trekk er jeg enig, men vi syklister må etter min mening være forsiktig med å generalisere. I mitt nærområde er det finfine gang- og sykkelveier som er svært godt egnet til å sykle på. Dersom jeg drar frem "standard argumentene" om gang- og sykkelvei blir det bare tulleargumenter.
Jeg sykler til og fra jobb, distansen er ca 17 kilometer og jeg anslår at 14 av disse kilometrene går på særs egnede gang- og sykkelveier, langt mer egnet enn veibanen.
H Helt enig med det.
|
|
|
[Re: Johan]
14/04/2014 13:39
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
+1 Enebakk rundt idag og eksemplarisk oppførsel av alle bilister som kjørte forbi! Det samme kan ikke sies om de pottesure syklistene vi prøvde å hilse på underveis, jeg blir satans provosert over at de ikke responderer på ei hilsende hånd eller nikk. Det er med hilsing som med blinklys. Alle man snakker med er enige i at det er en fin greie, men få gjør det i praksis. Jeg syns også det er merkelig at det ikke går an å respondere når folk hilser. Tidligere syklet jeg for en stor klubb, og da kunne jeg oppleve at selv ikke ryttere fra samme klubb hilste tilbake når jeg traff dem langs veien... Skandale. -Tobias
Redigert av tobiast; 14/04/2014 13:45.
|
|
|
[Re: fredriks]
14/04/2014 14:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi bor inte så väldigt långt ifrån varandra så jag gissar att vi syklar och kör bil i någorlunda samma område.
Jag kan inte säga att jag känner igjen mig spesiellt bra i din beskrivelse. Ja, det finns en del g/s sykkel veier som inte är spesiellt bra (en del på tiller) men många fungerar också bra på grund av få fotgjengare och få kryssande veier. Spesiellt uppför borde det inte vara något problem att sykla på dem.
Jag ser också många som syklar racer på g/s veierna i området. Faktiskt många fler än de som syklar i veibanan i samma område.
Her er strekningen jeg opplever som problematiske: Hva som helst rundt på Tiller Bjørndalsbrua - Kolstad (begge retninger). Her er det tjukt av folk på tur og unger som leker Granåsen - Kolstad. Gjelder stort sett bare mot Kolstad, men hvis en kommer opp fra Bjørndalsbrua, noen jeg aldri egentlig gjør, er det nesten klin umulig å krysse over Ned Bjørndalen Ned Gamle Okstadbakkene og strekningen frem til Sluppen bru. Herfra går det greit å velge G/S-veg enten man kjøre Oslovegen eller over brua.
|
|
|
[Re: tobiast]
14/04/2014 14:12
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
+1 Enebakk rundt idag og eksemplarisk oppførsel av alle bilister som kjørte forbi! Det samme kan ikke sies om de pottesure syklistene vi prøvde å hilse på underveis, jeg blir satans provosert over at de ikke responderer på ei hilsende hånd eller nikk. Det er med hilsing som med blinklys. Alle man snakker med er enige i at det er en fin greie, men få gjør det i praksis. Jeg syns også det er merkelig at det ikke går an å respondere når folk hilser. Tidligere syklet jeg for en stor klubb, og da kunne jeg oppleve at selv ikke ryttere fra samme klubb hilste tilbake når jeg traff dem langs veien... Skandale. -Tobias Sykla med to kompiser igår iført klubbtøy fra en Osloklubb. De hilsa på samtlige som passerte som ikke lå i bukken og sleit men som var ute på søndagstur, og INGEN av de i samme klubbtøy hilsa tilbake. Tipper vi passerte 45-50 syklister, hvorav 7 nikka/hilsa tilbake.
|
|
|
15/04/2014 06:22
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Det er med hilsing som med blinklys. Alle man snakker med er enige i at det er en fin greie, men få gjør det i praksis.
Jeg syns også det er merkelig at det ikke går an å respondere når folk hilser. Tidligere syklet jeg for en stor klubb, og da kunne jeg oppleve at selv ikke ryttere fra samme klubb hilste tilbake når jeg traff dem langs veien...
Skandale.
-Tobias
Når noen hilser, så bør man hilse tilbake. Samtidig finnes det mange som ikke deler dette "felleskapsbåndet" og som ikke finner det naturlig å hilse på alle. I noen områder må man nesten montere en hilsehånd på styret. Da er det greit å ikke hilse mener jeg. Men er du på tur i indre Telemark hilser du på alt. Der hilser mange fra hagen også. Det er kult!
|
|
|
15/04/2014 08:15
|
Dan
More than words
|
More than words
Tipper vi passerte 45-50 syklister, hvorav 7 nikka/hilsa tilbake. Tipper du har svaret der. Er det mange nok på veien så er det faktisk lov å slutte å hilse og heller konsentrere seg om syklingen.
|
|
|
15/04/2014 08:35
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Hilser på de jeg møter, hva andre gjør tilbake overlater jeg til de. Hyggelig om noen gjengjelder, utover dette konstaterer jeg bare det jeg vet fra før, folk er forskjellige, og for min del er det helt greit. Hvem vet, neste gang er det kanskje noen av de du hilste på som ikke hilste tilbake som er en av 8 og ikke en av 7 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Dan]
15/04/2014 10:01
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Tipper vi passerte 45-50 syklister, hvorav 7 nikka/hilsa tilbake. Tipper du har svaret der. Er det mange nok på veien så er det faktisk lov å slutte å hilse og heller konsentrere seg om syklingen. Jeg forventer ikke at folk hilser på meg, men det er vanlig høflighet å hilse tilbake når du blir hilst på. Uavhengig om det er mye folk eller ikke. -Tobias
Redigert av tobiast; 15/04/2014 10:02.
|
|
|
15/04/2014 10:51
|
Mokolotivet
Medlem
|
Medlem
Irriterer meg over at jeg ikke hadde med meg videokamera på en langtur i går. I så fall hadde det vært en interessant video som dere (og kanskje resten av Norge) kunne ha diskutert...
Vi var 5 stk på en ganske smal vei. Det var en oppoverbakke, så vi syklet nok ganske "ustrukturert". Plutselig kommer en bil bak oss, og legger seg skikkelig på hornet. Vi slipper ham forbi med en gang, så han "taper" maks 5 sekunder.
50 meter lenger fram er et veikryss som er utformet som en snuplass. Bilisten snur her samtidig som vi kommer fram, og det høres ut som om han roper ett eller annet etter oss (men på det tidspunktet har vi passert).
Veien vi kjører inn på, er enda smalere enn den første. Vi ser at det kommer en bil bak oss, og legger oss kjapt inn på en rekke. Det er den samme bilen, som passerer på helt vanlig måte. Ved neste veikryss snur han imidlertid, og kommer mot oss igjen, og denne gangen åpner han frontdøren på fullt gap idet han passerer... Nå lå vi fortsatt ganske "smalt", så han klarte ikke å treffe oss, men det var ikke veldig langt unna.
Som sagt, synd at jeg ikke hadde med kamera. Jeg noterte meg bilnummeret, men vi kommer nok ikke til å gjøre noe med det. Dette er uten tvil en sak som bør anmeldes. For meg er det helt klart at fører har et problem å forholde seg til trafikken, og vedkommende bryter Vegtrafikkloven §3. Om saken oppklares eller henlegges betyr ikke så mye. Det viktige er å få belyst problemet, og få vekk mørketallene. Dersom hver syklist hadde brukt retten til å anmelde hver gang en fører er idiot mot syklist oppnår vi to ting: * Mørketall synker og sannheten kommer frem. * Idioten må med stor sannsynlighet møte på politistasjonen for avhør. Om fører går fri en gang, ja, så er det greit. Men om samme person får flere liknende anmeldelser mot seg, bør det ringe en bjelle hos påtalemyndighetene. Er du i tvil, så er du ikke i tvil: Anmeld fører!
Redigert av Mokolotivet; 15/04/2014 10:52.
Homer no function well beer without
|
|
|
15/04/2014 10:55
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Tipper vi passerte 45-50 syklister, hvorav 7 nikka/hilsa tilbake. Tipper du har svaret der. Er det mange nok på veien så er det faktisk lov å slutte å hilse og heller konsentrere seg om syklingen. Jeg forventer ikke at folk hilser på meg, men det er vanlig høflighet å hilse tilbake når du blir hilst på. Uavhengig om det er mye folk eller ikke. -Tobias My point exactly.
|
|
|
09/09/2014 20:52
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Anmeldelsen gikk som forventet. I dag kom brevet om henleggelse, ikke på grunn av bevisets stilling, men manglende kapasitet. Politiet skal ha for at de er ærlige.
Forslag til forbedring hos politiet: isteden for å sende to brev der det ene sier at anmeldelsen er mottatt og det andre sier at anmeldelsen er henlagt. Hvorfor ikke bare: takk, men nei! Jeg ble sniddet på vei hjem opp Kongsveien i dag. Bilisten ble deretter stående i kø oppe på flata, så da jeg tok igjen bilisten satte jeg fra med sykkelen, tok et bilde med telefonen og syklet videre. (Bilisten var svært opptatt med å snakke i handsfree/evt redd for hva som kom, og gløttet bare såvidt opp på meg.) Om sniddingen skyldes ren uaktsomhet eller var med overlegg vet jeg jo ikke, og jeg forventer ikke at det kommer noe ut av en anmeldelse. Burde jeg allikevel anmelde? Vil personen i det hele tatt få vite om anmeldelsen dersom saken henlegges? Hvis dette var med overlegg, og personen ved en senere anledning gjør noe lignende og skader noen, kan kanskje min anmeldelse vise at det ikke var ett engangstilfelle, noe jeg ser på som en sterk grunn til å anmelde. Det som taler mest i mot å anmelde er at jeg såvidt jeg kan skjønne ikke kan gjøre det over nett, men må dra ned på politistasjonen og bruke noen timer på dette?
|
|
|
11/09/2014 07:40
|
Terka
Medlem
|
Medlem
Syklet til jobb i dag. Sakker som alltid farten eller stopper opp forran fotgjengerfelt som skal krysses til jeg får blikkontakt med sjåfør på eventuelle biler før jeg krysser. Når jeg ser de sakker ned så hilser jeg altid på dem og får nesten altid en hilsen tilbake. Men i det ene forgjengerfeltet så går allt som beskrevet over på "min side av veien, og i felt på motsatt side så er bilene langt unna. Når jeg så kom midt i veien, så ser jeg at bilen som var langt unna gasser på, jeg stopper med begge bena planta i bakken og den sneier forhjulet mitt. Etterfølgende bil like så. Mange hensynsfulle og hyggelige bilister ute på veien, og noen ikke av samme kaliber. Så at han i bilen som stoppet for meg reagerte også. .. kom til å tenke på denne  ;
Redigert av Terka; 11/09/2014 07:41. Rediger grunn: retting skrivefeil
|
|
|
11/09/2014 09:09
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Blir det slik at man simpelthen bare må sykle med GoPro e.l.? Skremmende å lese hva mange har vært gjennom.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
11/09/2014 11:23
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Syklet til jobben i dag. Sykler som alltid rolig over Frognerstranda. Alt er fint på min side av veien. I motsatt retning kommer det ei dame med kurv, og en racersyklist sykler forbi henne. Det går fint, men nummer to og tre som ligger på hjul sneier borti meg når de legger seg over i mitt felt for å komme forbi...
Det er idioter i alle leire.
|
|
|
11/09/2014 12:34
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg sykla til jobben i dag. Det gikk helt fint. Ingen å anmelde i dag heller.
LarsB
Redigert av larsb; 11/09/2014 12:34.
|
|
|
|
|