|
|
Anmeldelse av syklisthatende bilist
|
Anmeldelse av syklisthatende bilist
01/04/2014 18:35
|
EspenO
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
På lørdag opplevde jeg årets første bilist som skulle yppe til bråk. Han valgte å kile meg med sidespeilet og var så fan av meg at han ønsket å ha meg som dekor på bakruten. Som svar, hadde jeg tre valg i arsenalet mitt. 1. Ta kopi av hele Norges lover og sende som sms til vedkommende. (Inspirasjons: http://e24.no/dagens-rare/ble-svindlet-for-ps3-tok-hevn-med-29-305-shakespeare-sms/22817376) 2. Snike meg inn på tomten hans på kveldstid og tømme alle fire bildekkene for luft. 3. En enkel politianmeldelse. Jeg anmeldte ham i dag og fikk god og seriøs mottakelse på politistasjonen. Det ble skrevet tre siders anmeldelse på trafikkforseelse med brudd på veitrafikkloven § 3. Følte at jeg ble tatt på alvor og det er jo hyggelig for en slik "bagatellmessig" anmeldelse. Gleden er kortvarig og saken blir etter all sannsynlighet henlagt. Blir saken ikke henlagt, blir det faktisk møte i konfliktrådet. Ikke at jeg har tro på denne løsningen, men tror det kan bli litt morsomt å møte ham personlig og tipper han blir litt mer ydmyk nå enn vårt forrige møte.
|
|
|
Re: Anmeldelse av syklisthatende bilist
[Re: EspenO]
01/04/2014 19:29
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Kjør rundt med en slik "knuse rute hammer" og smekk inn ruta på bilene. Klarer du det i fart, så er de for nær.
Blir jo selvsagt mye mer bråk mellom sykelister og bilister, men men.
|
|
|
01/04/2014 21:45
|
VegardSkedsmo
Avhengig
|
Avhengig
På lørdag opplevde jeg årets første bilist som skulle yppe til bråk. Han valgte å kile meg med sidespeilet og var så fan av meg at han ønsket å ha meg som dekor på bakruten. Som svar, hadde jeg tre valg i arsenalet mitt. 1. Ta kopi av hele Norges lover og sende som sms til vedkommende. (Inspirasjons: http://e24.no/dagens-rare/ble-svindlet-for-ps3-tok-hevn-med-29-305-shakespeare-sms/22817376) 2. Snike meg inn på tomten hans på kveldstid og tømme alle fire bildekkene for luft. 3. En enkel politianmeldelse. Jeg anmeldte ham i dag og fikk god og seriøs mottakelse på politistasjonen. Det ble skrevet tre siders anmeldelse på trafikkforseelse med brudd på veitrafikkloven § 3. Følte at jeg ble tatt på alvor og det er jo hyggelig for en slik "bagatellmessig" anmeldelse. Gleden er kortvarig og saken blir etter all sannsynlighet henlagt. Blir saken ikke henlagt, blir det faktisk møte i konfliktrådet. Ikke at jeg har tro på denne løsningen, men tror det kan bli litt morsomt å møte ham personlig og tipper han blir litt mer ydmyk nå enn vårt forrige møte. Flott at du gidder! Hold oss oppdaterte. Skulle du få lyst til å hyre inn en advokat eller lignende så blir jeg gjerne med på kronerulling.
|
|
|
01/04/2014 21:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg ville INSISTERT på at han tiltales etter samme paragraf som om han hadde blitt tiltalt med om han hadde truet deg med et ladd våpen. Dersom dette skjer meg og jeg har bevis, skal jeg gå etter vedkommende med et kobbel av advokater og lage så mye bråk og faenskap for vedkommende at de som har samme tilbøyeligheter, får seg en tankevekker.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/04/2014 21:53
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
På lørdag opplevde jeg årets første bilist som skulle yppe til bråk. Han valgte å kile meg med sidespeilet og var så fan av meg at han ønsket å ha meg som dekor på bakruten. Som svar, hadde jeg tre valg i arsenalet mitt. 1. Ta kopi av hele Norges lover og sende som sms til vedkommende. (Inspirasjons: http://e24.no/dagens-rare/ble-svindlet-for-ps3-tok-hevn-med-29-305-shakespeare-sms/22817376) 2. Snike meg inn på tomten hans på kveldstid og tømme alle fire bildekkene for luft. 3. En enkel politianmeldelse. Jeg anmeldte ham i dag og fikk god og seriøs mottakelse på politistasjonen. Det ble skrevet tre siders anmeldelse på trafikkforseelse med brudd på veitrafikkloven § 3. Følte at jeg ble tatt på alvor og det er jo hyggelig for en slik "bagatellmessig" anmeldelse. Gleden er kortvarig og saken blir etter all sannsynlighet henlagt. Blir saken ikke henlagt, blir det faktisk møte i konfliktrådet. Ikke at jeg har tro på denne løsningen, men tror det kan bli litt morsomt å møte ham personlig og tipper han blir litt mer ydmyk nå enn vårt forrige møte. Jeg skulle ønske flere valgte løsning nr 2. Jeg forsøkte selv å opprette en ny bruker, og få forumet til å gi meg navnet på en bilist for et par år siden, men en annen bruker ved navnet "Dan" saboterte dette. Det viste seg allikevel at bilen var leaset, derfor ble det mer komplisert å skulle finne bilen og kappe opp dekk og ripe opp lakk. Det hadde for alle syklister vært en stor fordel om det ble vanlig med hevn, slik at en drittsekkbilist måtte kunne regne med represalier for oppdragelsesforsøk i trafikken. Det er også mye mer rasjonelt å ta igjen i etterkant, enn å risikere lemmene sine der og da. Det typiske jeg har lært så langt (i arbeidslivet) er at man kommer lengst ved å være beregnende, psykopatisk og sleip.
|
|
|
[Re: GeirK]
01/04/2014 21:58
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Jeg ville INSISTERT på at han tiltales etter samme paragraf som om han hadde blitt tiltalt med om han hadde truet deg med et ladd våpen. Dersom dette skjer meg og jeg har bevis, skal jeg gå etter vedkommende med et kobbel av advokater og lage så mye bråk og faenskap for vedkommende at de som har samme tilbøyeligheter, får seg en tankevekker. OK, du er smart, men du er ikke advokat. Vet du hva "bevis" eventuelt ville vært? Selv på "DelVeien" aka P.Dalen sine videosnutter, er det vanskelig å se nøyaktig hva som skjer. En bilist som dunker borti deg med vilje, med speilet, vil mest sannsynlig overraske deg, men ikke fanges opp på hjelmkameraet. Det mest effektive er å gi faen i rettssystemet. Du må bare sørge for at hevnaksjonen er lite sporbar. De færreste har vel likviditet og ork til å gå mange runder i rettsvesenet for EEEEEN drittsekk, når verden er full av dem.
|
|
|
01/04/2014 23:50
|
Apokope
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Finn bilen og adressen, spray horekunde på panseret hans og i oppkjørselen. Legg så igjen et utsnitt fra veitrafikkloven i postkassen.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
02/04/2014 05:14
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg forsøkte selv å opprette en ny bruker, og få forumet til å gi meg navnet på en bilist for et par år siden, men en annen bruker ved navnet "Dan" saboterte dette. Det må ha vært en lettsabotert plan. Link?
|
|
|
02/04/2014 05:41
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Møtte på en hyggelig bilist i går. Vi lekte først en lek der han prøvde å presse meg ut av veien, før han var så hyggelig at han ønsket å la meg teste mine reaksjonsevner ved å bråbremse forran meg. Etterpå ga han meg en fin dusj. Liker somregel å vente med dusjen til jeg kommer hjem, egentlig er ikke spylevæske veldig egnet for kroppsvask, men tanken var jo god?
|
|
|
02/04/2014 06:04
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bra valg ved alternativ 3. Man får statuert et eksempel og selv om saken henlegges, så har han i hvert fall fått seg liten advarsel og støkk. Alle vil få en liten støkk når man får en politianmeldelse i posten. Han vil helt sikkert komme med masse skitmeldinger mot syklister og unnskyldninger for sin egen del, men vil nok tenke seg om neste gang uansett tenker jeg 
|
|
|
[Re: thomasengen]
02/04/2014 06:14
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Bra valg ved alternativ 3. Man får statuert et eksempel og selv om saken henlegges, så har han i hvert fall fått seg liten advarsel og støkk. Alle vil få en liten støkk når man får en politianmeldelse i posten. Han vil helt sikkert komme med masse skitmeldinger mot syklister og unnskyldninger for sin egen del, men vil nok tenke seg om neste gang uansett tenker jeg Også er det jo lov å håpe og tro at fokus på dette økende og relativt farlige "hatet" fra bilister vil medføre økt fokus fra både myndighet og etat, dersom flere av oss gjør det samme når vi blir bølla med. Ja, det finnes mange syklister som sykler som noen fe-hoder, men brorparten av oss oppfører seg rimelig greit i trafikken. Det er derfor en farlig "lek" som brått resulterer i dødsfall som utspilles av et fåtall tullinger bak rattet. De gangene det skjer uhell/ulykker så gråter de sine uskyldig tårer fulle av anger og forsøker å bortforklare en helt absurd og idiotisk handling gjort i et øyeblikks frustrasjon.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Dan]
02/04/2014 06:54
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg forsøkte selv å opprette en ny bruker, og få forumet til å gi meg navnet på en bilist for et par år siden, men en annen bruker ved navnet "Dan" saboterte dette. Det må ha vært en lettsabotert plan. Link? For ikke å snakke om at alle som kan sende sms kan finne en hvilken som helst bileier vha. registreringsnummeret.
|
|
|
[Re: Stein]
02/04/2014 07:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her har vi som syklister et samfunnsansvar med å kollektivt gjøre det så ubehagelig å oppføre seg slik at det ikke blir et valg. 20-30 syklister som ringer på hjemme hos vedkommende og etterspør en forklaring på oppførselen kan være en start.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/04/2014 08:38
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis en eller annen gruppe mennesker hadde begynt å ringe på hos meg for å få meg til å forklare meg, hadde jeg nok fort anmeldt dem også, for trakassering eller noe annet passende. ...Just saying.
|
|
|
02/04/2014 08:53
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Bruk hjelmkamera og legg ut snutten på youtube, FB etc. Finn navn og adresse til bileier, søk ham opp på FB. Søk opp alle vennene hans på FB og send dem en link til videosnutten. Send bilfører en (høflig) SMS der du poengterer at du vet hvem han er og hvor han bor...  og at du vurderer å melde ham til politiet for uansvarlig kjøring.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
02/04/2014 09:00
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Mange her har tydligvis mye mer tro på politi og rettsvesen enn det jeg har.
Anmeldelse fører ikke til annet enn at du kaster bort mange timer. Hvis en bilist har nesten kjørt deg ned, så får man enten bite det i seg, eller fixe rettferdighet selv.
Selv så har jeg aldri opplevd at noen bevist sneier meg, men har fått min dose av spyleveske. Det gidder jeg ikke å hisse meg opp over, er ikke så plagsomt.
|
|
|
[Re: anonym]
02/04/2014 09:15
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjør rundt med en slik "knuse rute hammer" og smekk inn ruta på bilene. Klarer du det i fart, så er de for nær.
Blir jo selvsagt mye mer bråk mellom sykelister og bilister, men men. Det vil jeg fraråde, det kan sitte ett barn i baksetet som du ikke rekker å se. Greit å slippe å ha en blind unge på samvittigheten.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: ScottRacing]
02/04/2014 09:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Bruk hjelmkamera og legg ut snutten på youtube, FB etc. Ikke lov hvis den identifiserer vedkommende. Send bilfører en (høflig) SMS der du poengterer at du vet hvem han er og hvor han bor...  Det kan du fort bli politianmeldt for, siden det uten tvil kan tolkes som en trussel. og at du vurderer å melde ham til politiet for uansvarlig kjøring. Ingen grunn til å si at man vurderer å anmelde. Anmelde eller holde kjeft mener nå jeg.
|
|
|
[Re: Dan]
02/04/2014 10:03
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Bruk hjelmkamera og legg ut snutten på youtube, FB etc. Ikke lov hvis den identifiserer vedkommende. Spiller det noen rolle? Vil aldri få noen konsekvens for deg uansett. Send bilfører en (høflig) SMS der du poengterer at du vet hvem han er og hvor han bor...  Det kan du fort bli politianmeldt for, siden det uten tvil kan tolkes som en trussel. Vil heller aldri få noen konsekvens for den som sender meldingen. og at du vurderer å melde ham til politiet for uansvarlig kjøring. Ingen grunn til å si at man vurderer å anmelde. Anmelde eller holde kjeft mener nå jeg. Det er jeg enig i.
|
|
|
02/04/2014 10:17
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Jeg ville INSISTERT på at han tiltales etter samme paragraf som om han hadde blitt tiltalt med om han hadde truet deg med et ladd våpen. Dersom dette skjer meg og jeg har bevis (...) Ja, det var dette med bevis. Med mindre du faktisk har en video av hendelsen, blir det en ord-mot-ord situasjon, og da ingen ble fysisk skadet, vil politiet neppe etterforske saken. Selv om du skulle hatt et svært tydelig 4K/1080p-opptak av hendelsen, er jeg redd for at utfallet vil fremdeles være det samme, nettopp fordi det er hverken materielle eller menneskelige skader i situasjonen. Kjenner du til eksempler der uforsvarlig kjøring fra bilistens side ble straffet (helst med fengsel) når ingen syklist kom til skade? (jeg er enig i at det å true noen på livet skal straffes uansett hva man truer på livet med, men jeg har ingen tiltro i en situasjon der en bil er involvert. Et bil*drap* straffes med 30 dagers fengsel; hva tror du straffen vil bli når ingen kom til skade engang?)
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
02/04/2014 11:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da skal jeg avtvinge en forklaring fra statsadvokaten på hvorfor det er annerledes å true med en bil enn med et ladd våpen - i media. Eller gjøre et poeng av at de dømmende myndigheter ikke greier å forklare grunnlaget for sine egne handlinger.
|
|
|
02/04/2014 11:26
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Hjelmkamera er en ting. Men et kamera som filmer bakover er også greit. Som f.eks. dette: http://fly6.com/Utover det er nok dessverre gapestokken langt mer effektiv enn en politianmeldelse. Så, det å maile videoen til kone/barn/arbeidsgiver kan jo være en grei hevnvariant.
|
|
|
02/04/2014 11:27
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Da skal jeg avtvinge en forklaring fra statsadvokaten på hvorfor det er annerledes å true med en bil enn med et ladd våpen - i media. Eller gjøre et poeng av at de dømmende myndigheter ikke greier å forklare grunnlaget for sine egne handlinger. Først må du vel finne et medie som både har et publikum, og som bryr seg filla om syklister.
|
|
|
[Re: trondmm]
02/04/2014 11:32
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Da skal jeg avtvinge en forklaring fra statsadvokaten på hvorfor det er annerledes å true med en bil enn med et ladd våpen - i media. Eller gjøre et poeng av at de dømmende myndigheter ikke greier å forklare grunnlaget for sine egne handlinger. Først må du vel finne et medie som både har et publikum, og som bryr seg filla om syklister. Det blir som Fleksnes på polet som truer å gå til konkurenten.
|
|
|
[Re: Dexter]
02/04/2014 11:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Media er interessert i bråk. Det er bare å lage nok bråk.
|
|
|
02/04/2014 11:44
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Media er interessert i bråk. Det er bare å lage nok bråk. Det har du rett i, men det er litt begrenset hvor mye en syklist klarer å oppdrive av bråk. Spesielt mtp at det ikke renner over av sympati for syklister, og selv grove saker, med kjent gjerningsmann blir henlagt uten større oppstyr.
|
|
|
02/04/2014 11:53
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Media er interessert i bråk. Det er bare å lage nok bråk. Joda, men de vil ha bråket på sin måte. De vil vinkle det på den måten som apellerer til leserne, og de mest aktive kommentatorene. Altså vil saken bli vinklet som "idiotsyklist ligger i veien for bilist, og er frekk nok til å kreve unnskyldning fra bilisten"
|
|
|
02/04/2014 11:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Litt utenfor denne spesifikke saken. Nordmenn i bil er rett og slett ikke gode. Min styggeste episode fra i fjor var når en skikkelig "rånebil" kjørte opp på siden og en tulling lå i baksetet og sparket meg i siden gjennom bakvinduet. Heldigvis var det i oppoverbakke så farten var ikke stor at jeg tryna, men ble rimelig fortumlet og var sliten så fikk ikke tatt nummeret på bilen.
Innbiller meg at holdningene til mange som kjører bil er elendige. Av og til føler jeg det nesten sånn at det kun er personer som har syklet eller sykler selv som tar hensyn. Hva kan gjøres for å få opp bevisstheten hos de som kjører bil?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/04/2014 12:14
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Det er vell på tide at politiet virkelig får midler til å vise seg ute! De er jo mer eller mindre usynlige i hverdagen.
Ellers så er vell dette bare et av mange symptomer på at vi leverer i ett meg og mitt samfunn. Der alle andre kan drite og å dra så lenge jeg får mitt. Felleskapet teller jo ikke en dritt lengre.
|
|
|
02/04/2014 12:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan hende du har rett. Men synes ikke man kan resignere med bakgrunn i det.
Er det noen som vet hva Syklistenes Landsforening gjør for å påvirke ift. bevisstgjøring og evt. kanskje endring av veitrafikkloven?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
|
|