Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Singlespeed; artig kuriositet som samler støv.....

Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... #1765127 01/04/2014 15:51
o-five Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
....eller et morsomt avbrekk og god teknikktrening?

Har fått økende lyst på en SS 29" evt 29+.
Samtidig er planen å teste/kjøpe fatbike før neste vinter.

Noen som har erfaring med ulike typer sykkel og som kan fortelle at jeg kan spare disse kronene og holde meg til 130mm 29 fulldemperen jeg allerede har? !
Eller må jeg bare bygge denne Rooster som Dan linker til ICON_SMILE

Surfin' the turf
Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765134 01/04/2014 16:17
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: o-five
....eller et morsomt avbrekk og god teknikktrening?

Dette er det jo delte meninger om, akkurat som det er delte meninger om fatbike på samme måte. For noen (supernalle f eks) så passer ikke singlespeed i det hele tatt mens fatbike er helt topp. For andre (meg f eks) er singlespeeden den foretrukne sykkelen og for noen er fatbike så kjipt at de selger den før de har hatt den et år.

Så det finnes ingen fasit, verken for fatbike eller singlespeed. Jeg begynte singlespeedkarriæren ved å kjøpe en billig Gekko som jeg konverterte til SS som nr 2-sykkel. Den ble erstattet av en annen konvertitt før jeg i 2006 kjøpte Kellyen som i dag er min nr 1-sykkel.

Men i sommer ble Kellyen flyttet ned til Italia og en lånt fatbike ble min hovedsykkel her hjemme. Når jeg så kommer til Italia og sykler Kellyen så føles den veldig spinkel ut. Og når jeg kommer hjem igjen og sykler fatbiken så føles den som et lite responsivt og tregt dråg.

Quote:
Har fått økende lyst på en SS 29" evt 29+.
Samtidig er planen å teste/kjøpe fatbike før neste vinter.

Fatbike er moro sommer som vinter, men selv er jeg på jakt etter min hellige graal og etter det siste årets opplevelser hvor jeg har vekslet mellom 2,25" og 4,5" og i tillegg har hørt hvor fornøyde Krampus-eierne er så tar jeg sjansen på at en 29+ singlespeed er den optimale sykkelen for meg.

Quote:
Noen som har erfaring med ulike typer sykkel og som kan fortelle at jeg kan spare disse kronene og holde meg til 130mm 29 fulldemperen jeg allerede har? !

Du har n sykler ikke sant? Da må du selvfølgelig opp på n+1.

Quote:
Eller må jeg bare bygge denne Rooster som Dan linker til ICON_SMILE

Jepp, så enkelt er det. Og dette sier jeg ikke bare fordi Kickstarter-prosjekt trenger flere backers. ICON_SMILE

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765193 01/04/2014 18:49
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Følelsen av å snike seg rundt i skogen med stille drivverk er magisk.... Men min SS er helstiv 26"... JEg vil si at er det terrengsykkel du skal ha så "må" du ha demper, i hvert fall hvis terrenget du kjører i har steiner/røtter og det går nedover... ICON_WINK

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: Elgvenn2] #1765198 01/04/2014 18:58
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Elgvenn2
Følelsen av å snike seg rundt i skogen med stille drivverk er magisk.... Men min SS er helstiv 26"... JEg vil si at er det terrengsykkel du skal ha så "må" du ha demper, i hvert fall hvis terrenget du kjører i har steiner/røtter og det går nedover... ICON_WINK
Og der har du vell essensen i det hele, hvilket terreng du har tilgjengelig? Inntrykket mitt er at singlespeed funker bedre i områder der det er mindre opp og ned, noe jeg ser for meg at det er mer på østlandet. På sørlandet hvor jeg har syklet mest tror jeg ikke du hadde fått like mye glede av en singlespeed, rett og slett fordi det er mye små opp og nerturer i skogen hvor det hadde fungert mindre bra. Det har i allefall ikke vært tema for noen av de jeg har syklet med å bytte ut fulldemperen med en stiv sykkel uten gir.

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765209 01/04/2014 19:09
A
Abit Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg synes singlespeed er et spennendes treningsalternativ. Spesielt mtp intervaller.

Kan anbefaler å først prøve seg frem med MTB. Nekte seg selv å berør girspaker på turene. Liker man det, så kan bindingen forsterkes ytterligere med en "commitment" som singlespeed.

Et annet aspekt med singlespeed, er at man får ganske god følelse av hvordan formen ligger an. Det er litt mer "all in" og vanskeligere å lure seg selv.

Det er litt motsatsen til å ligge å spinne på raceren. Og da må det jo være bra. Høgre + venstre blir jo midt i mellom. Det føles i hvert fall som om det er bra. Dessuten blir det en slags autoswitch og "deload" mellom intensitet og type økt, om man tar noen dager hver med ulike type sykkel.

Redigert av Abit; 01/04/2014 19:12.
Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: Elgvenn2] #1765217 01/04/2014 19:20
Dan Offline
More than words
More than words
Siden trådstarter allerede har en 29" fulldemper så er jo en stiv singlespeed det perfekte komplementet. Erfaringen for de fleste som veksler mellom fulldemper og helstivt er at fulldemperen gir deg baller som du tar med deg på den helstive og når du plutselig har fått til det samme cruxet på stiv sykkel så vil den forbedrede teknikken gjøre at du klarer enda tøffere ting på fulldemperen osv. En god sirkel altså.

Ellers må jeg selvfølgelig protestere mot at man må ha demping i terrenget. En stiv sykkel gir jo mye mer mestringsfølelse nedover, selv om det ikke går like fort. Med stiv sykkel må du være mer nøye med sporvalget, men samtidig så er jo sporvalg noe som lar seg gjøre med mye mer presisjon med en stiv sykkel. Hvis du derimot bare er ute etter å kunne bombe rett ned på en måte som en hvilken som helst nybegynner kunne klart så er fulldemper eller halvdemper tingen. ICON_SMILE

Oppovercrux med singlespeed er selvfølgelig noen ganger bortimot umulig (hvis ikke man er en av disse energibuntene som klarer å holde begge hjulene låste og hoppe opp bakken). For min egen del er gleden ved singlespeed i terrenget så stor at det er verdt nederlaget å noen ganger måtte gå opp en kneik. Ellers, den som tror at stiv singlespeed ikke har noe for seg i terrenget burde bli med på et singlespeedmesterskap og se banene som blir brukt der. ICON_SMILE

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765301 01/04/2014 21:05
o-five Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hadde garantert vært moro! Men gitt at jeg klarer max 1 tur i uka, rekker jeg ikke akkurat å slite ut Rip9.
Derimot er den vel solid/tung med 14,5kg og det kunne vært moro med noe lettere/kvikkere (rakk å teste Camber EVO på parkeringsplassen på Setra nylig og DET var friske saker! 11,5kg med spretten karbon mellom beina var ganske sykt).

Stillheten føler jeg Zee med shadow fixer veldig greit og vedlikeholdet har vært på et minimum.
Det koker ned til økonomi og Dan, hvis du måtte velge mellom fat og pluss, hva da?

Surfin' the turf
Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765360 02/04/2014 05:23
Dan Offline
More than words
More than words
Det koker ned til økonomi og Dan, hvis du måtte velge mellom fat og pluss, hva da?

Da ville jeg ha valgt 29+. Av samme grunn som hvis jeg måtte velge mellom fatbike og 26x2,25" så ville jeg ha valgt 26x2,25". Grunnen er at fatbike ikke egner seg for singlespeed og for meg, hvis jeg bare kunne ha én sykkel, så måtte det bli en singlespeed. Hvis jeg skulle velge mellom giret fatbike og giret 29+ vet jeg ikke ennå hva jeg ville ha valgt siden jeg fortsatt ikke har testet 29+. ICON_SMILE

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765427 02/04/2014 08:08
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tenkte det samme og bygde opp en Surly Karate Monkey som helstiv 29 SS i fjor høst. Den har fått piggdekkene og har vært sesongens vintersykkel (..OK, det ble ikke så mange turer og ikke så mye terreng, men den har nå vært eneste vintersykkel).
Den skal nok få noen turer i barmarkssesongen også

Det virker faktisk som en rimelig god ide ennå ICON_WINK Det tok ikke mange turene før det ble helt naturlig å tråkke i vei på det ene giret man har uten tanker på at det finnes andre.

Begynner å lære hvordan man faktisk står og tråkker - det er et balansepunkt der som jeg ikke har tenkt så mye på før. Du merker det når du skal opp bratte bakke på SS

Vedlikeholdsmessig er det jo helt strålende ICON_LAUGH

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: Dan] #1765540 02/04/2014 11:11
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
(...)Ellers må jeg selvfølgelig protestere mot at man må ha demping i terrenget. En stiv sykkel gir jo mye mer mestringsfølelse nedover, selv om det ikke går like fort. Med stiv sykkel må du være mer nøye med sporvalget, men samtidig så er jo sporvalg noe som lar seg gjøre med mye mer presisjon med en stiv sykkel. Hvis du derimot bare er ute etter å kunne bombe rett ned på en måte som en hvilken som helst nybegynner kunne klart så er fulldemper eller halvdemper tingen. ICON_SMILE
(...)

Man må selvsagt ikke ha demping i terrenget, men.....
Du er inne på noe ift sporvalg. Man kan velge å kjøre rundt, over eller rett på. Uten demper må du i større grad hjelpe sykkelen hvis du velger linja som er over eller rett på. Det vil være god teknikktrening men vil antageligvis gå litt (eller mye) tregere enn hvis du kunne fått hjelp av en demper. Du har jo linja rundt, som jeg vil anta også er lenger/treigere.

Personlig synes jeg det rett og slett er morsommere med dempergaffel fordi jeg kan kjøre raskere og velge råere linjer over i stedet for rundt der det er mest hårete eller farten er høg og jeg vill ha blitt kasta av stien uten demper eller måtte ha valgt en mindre agressiv og treigere linje.

Å kjøre som en nybegynner eller ikke tror jeg man kan klare uansett hvor du ligger i området 0-200mm demping! ICON_WINK

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765553 02/04/2014 11:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har sykla singlespeed siden 2005 omtrent. Med sykler fra stygg ombygd Diamant, superlett Bros og flott Singular.

De fleste årene har SS en vært den som samler mest kilometer og timer. Når jeg er innkjørt og er på hugget er det liten forskjell i hvor fort jeg sykler på fulldemper, halvdemper og SS. Jeg har en timesrunde som inneholder litt av alt man møter på typiske maratonritt og forskjellen i fart er påfallende liten.

Jeg har også sykla masse ritt med SS og ikke plassert meg særlig dårligere med SS enn halvdemper i terrengsykkelrittet, vestmarksrittet, drammensrittet, skagerakrittet og em hel del UB cuper. Dette krever selvsagt at man har troa på det man gjør og gir jernet der det kreves mens man spinner lett av gårde der det er eneste mulighet. Det er rett og slett en annen rytme enn med gir.

Jeg tror Rooster er en god ide. Det er jo ikke nørvendig å bruke de aller feieteste dekkene om det ikke liker det eller det føles for treigt.

Jeg liker i alle fall min Singular Swift veldig godt og har ingen planer om å bytte den ut etter sju år og det sier sitt her på forumet ICON_WINK

LarsB

Redigert av larsb; 02/04/2014 11:26.
Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765724 02/04/2014 16:27
o-five Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Larsb for president! Fyren har hatt samme sykkel i 7 år ICON_SMILE

Kan helt klart se for meg gleden av rytmen som oppstår på SS! Grunnlaget mitt er fra noen turer på bysykkelen jeg fikk sent i fjor, en Mongoose SS.

Fantastisk morsomt med en kontant og forholdsvis lett sak og vil tro dette bare blir forsterket i terrenget.

Hmmm en slx gruppe koster vel ca 4000, 3000 for flow med gummi og ca 5000 for ramme. Styre og stem har jeg. Det er kul sykkel for 12 løk, men hvor er de 12 når man trenger det?? ICON_SMILE

Surfin' the turf
Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765737 02/04/2014 17:13
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Har hatt svært mye glede av min ss i de årene jeg har hatt den. Å kjøre en del i skogen med helstiv ss gir helt klart knallgod teknikktrening.

Som vintersykkel er det også helt supert, da ting bare virker...

mulighet for grei ss-mulighet var også et kriterie da jeg bygde Ogren tidligere i vinter. Syns forøvrig den planlagte 29+ Singularen som det ble linket til i en annen tråd her virket svært spennende...

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765748 02/04/2014 17:32
Dan Offline
More than words
More than words
Larsb for president! Fyren har hatt samme sykkel i 7 år ICON_SMILE

Han skifter sykkel litt for ofte synes jeg. Selv har jeg hatt min Kelly som nr 1-sykkel i åtte år nå. ICON_SMILE

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765778 02/04/2014 18:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Dan ruler. Jeg har byttet ramme etter et brudd. Men singularen er en stayer i garasjen.

LarsB

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765782 02/04/2014 18:28
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Etter å ha brukt SS som transportsykkel i en kort periode, så er jeg bitt av basillen! Det er jo sant, det er den sykkelen som blir brukt mest. Med rette giringen så kunne jeg lett ha brukt en Rooster opp og ned stier på det lokale fjellet (500 høydemeter opp og ned).

Nå er det vel vanlig med 2:1 giring. Ville et oppsett som nærmer seg mere 1:1 være helt krise, eller er dette stilmessig ok om bruken er kun knotete sti og naturopplevelser.

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: Dan] #1765787 02/04/2014 18:38
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Selv har jeg hatt min Kelly som nr 1-sykkel i åtte år nå. ICON_SMILE

Faktisk ser jeg nå at siden jeg kjøpte den i 2006 så har Kellyen vunnet i antall mil hvert år, i konkurranse med syv andre sykler. Totalt har den nå rullet 22559 km. Og av disse har 22207 km blitt kjørt med det samme frihjulet. Det begynner å bli litt slitt, men det funker fortsatt, så singlespeed er genialt for oss som liker sykling mer enn vedlikehold.

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: Brusdalen] #1765788 02/04/2014 18:42
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Brusdalen
Nå er det vel vanlig med 2:1 giring. Ville et oppsett som nærmer seg mere 1:1 være helt krise, eller er dette stilmessig ok om bruken er kun knotete sti og naturopplevelser.

Jeg vil si at det er helt ok. Nedover spiller det jo ingen rolle om du har 2:1 eller 1:1, du får jo ikke tråkket uansett. Så da er det jo bare å gire sykkelen i henhold til oppoverbakkene du sykler. Problemet er at sykkelen blir helt ubrukelig på flate partier.

Re: Singlespeed; artig kuriositet som samler støv..... [Re: o-five] #1765885 02/04/2014 20:29
bronx Offline
Veteran
Veteran
Jeg anskaffet en singlespeed i høst og liker det godt.
Lett, og ikke noe annet å tenke på enn stien.

@larsb: Hvor bredt styre har du på din?

Sharing data is the first step toward community.

Moderator  support